Wat zijn wij toch braaf.

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2895
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Wat zijn wij toch braaf.

#1 Bericht door wpdl » woensdag 01 maart 2023, 10:49

Problemen bij DigiD, inloggen voor belastingaangifte niet mogelijk.
Wacht nog wel even een weekje of zo.


moeilijkheden met inloggen digid belastingaangifte

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1434
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: Wat zijn wij toch braaf.

#2 Bericht door Joep » woensdag 01 maart 2023, 12:01

Ik wacht ook nog wel een paar weekjes
Weet wat ik ongeveer terugkrijg.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3377
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Wat zijn wij toch braaf.

#3 Bericht door erik-kuijpers » woensdag 01 maart 2023, 12:29

Om 08 uur vanmorgen NL-tijd was ik binnen en heb dat ding ingevuld. Het is gemakkelijker nu, er zijn vragen weg als je geen wijzigingen hebt tov vorig jaar. Dus ze kunnen het soms wel gemakkelijker maken. Ik krijg 967 neuro terug en dat is geheel heffingskorting. Lees net in het AD dat het systeem overbelast is. Komt meer voor rond 1 maart.

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 765
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Wat zijn wij toch braaf.

#4 Bericht door pjotter » woensdag 01 maart 2023, 14:47

Nederland o Nederland 🙄 Punt is dat DigiD voor veel andere sites wordt gebruikt dan de belastingdienst (b.v. mijn eigen pensioenfonds). Daar kan ik nu dus ook niet in.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3377
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Wat zijn wij toch braaf.

#5 Bericht door erik-kuijpers » woensdag 01 maart 2023, 15:29

Pjotter, wacht tot het in NL nacht is. Dus om 08 uur Thaise tijd, bijvoorbeeld.

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 765
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Wat zijn wij toch braaf.

#6 Bericht door pjotter » donderdag 02 maart 2023, 01:02

DigiD vanmorgen 07:00u Thailand geen probleem om inteloggen op het pensioenfonds. De belastingsite zelf is nu het probleem. Maar idd later nog eens.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2895
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Wat zijn wij toch braaf.

#7 Bericht door wpdl » donderdag 02 maart 2023, 01:44

Ik heb het met regelmaat pjotter dat er een kul opmerking komt op SVB 'error' of 'onderhoud' tijdens inloggen en je niet verder kan.
Altijd in de ochtend uren na twaalf uur [Thaise tijd] werkt alles als een zonnetje.
Heb altijd de indruk gehad dat het een soort beveiliging is Nederlandse tijd in de nacht, de boel op slot.

Belasting invullen en behoor niet tot die gelukkige die geld terug krijgen oftewel die te veel betaald hebben.
Score is al jaren nul, dus heb de tijd.
Ben dit jaar wel keurig er op geattendeerd door een brief en online dat ik 1 maart online het kon invullen.
Gegevens [papieren formulier] bij gebrek aan via telefoon op te vragen.
Dacht eigenlijk 'Wat zijn wij braaf' maar het gaat natuurlijk om het snelle retour geld,oeps.

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 765
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Wat zijn wij toch braaf.

#8 Bericht door pjotter » vrijdag 03 maart 2023, 01:11

Ha ha, idd retour is altijd goed. Inloggen gisteren rond 10:30u was gelukt. Nee ik wilde voor de zekerheid toch even kijken of ik een verplichte aanslag had gekregen (Al denk ik dat die wel in 'mijn overheid' had terecht gekomen). Dit omdat ik nog vrijstelling inkomstenbelasting heb t/m eind 2024 maar afgelopen december mijn eerste AOW heb ontvangen waar uiteraard deze belasting is ingehouden.
Er ligt dus nu weer 'een betaal lijntje' van mijn inkomen naar de belastingdienst ondanks dat AOW en mijn particulier pensioen 2 verschillende zaken zijn. Maar, niets. Geen aanslag. Had ook nog even op de internet site van Raet gekeken, maar de inhouding op mijn AOW klopte op de cent natuurlijk. Dus volgend jaar maar eens afwachten hoe e.e.a. loopt bij een eventueel vernieuwd verdrag per 1-1-2024 🤷‍♂️

wpdl schreef: donderdag 02 maart 2023, 01:44 Ik heb het met regelmaat pjotter dat er een kul opmerking komt op SVB 'error' of 'onderhoud' tijdens inloggen en je niet verder kan.
Altijd in de ochtend uren na twaalf uur [Thaise tijd] werkt alles als een zonnetje.
Heb altijd de indruk gehad dat het een soort beveiliging is Nederlandse tijd in de nacht, de boel op slot.

Belasting invullen en behoor niet tot die gelukkige die geld terug krijgen oftewel die te veel betaald hebben.
Score is al jaren nul, dus heb de tijd.
Ben dit jaar wel keurig er op geattendeerd door een brief en online dat ik 1 maart online het kon invullen.
Gegevens [papieren formulier] bij gebrek aan via telefoon op te vragen.
Dacht eigenlijk 'Wat zijn wij braaf' maar het gaat natuurlijk om het snelle retour geld,oeps.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2895
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Wat zijn wij toch braaf.

#9 Bericht door wpdl » vrijdag 03 maart 2023, 02:17

Afbeelding

Je vraagt je dan toch af waar de vooruit ziende blijk van de beheerder dan toch ligt.

De beheerder van DigiD, Logius, verhoogt de inlogcapaciteit stapsgewijs. "Veel meer mensen kunnen nu inloggen dan eerder vanmiddag", zegt een woordvoerder.

Gisteren NOS.nl

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1434
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: Wat zijn wij toch braaf.

#10 Bericht door Joep » vrijdag 03 maart 2023, 06:53

Net mijn aangifte ingevuld, zonder problemen kunnen inloggen en tot mijn grote verbazing vorig jaar ruim €2800 teveel bijgedragen aan Rijk's schatkist. Krijgen we weer netjes terug van de belastingdienst. Zie dit als een leuk spaarpotje, misschien als de rente weer hoger wordt toch eens beter opletten maar voorlopig laat ik het lekker zo.
Wat mijn opvalt is dat de vooraf ingevulde aangifte makkelijker is gemaakt, hoef voor mijn fiscale partner en tevens mijn vrouw niet meer apart in te loggen met digid.
Nou laat maar lekker komen.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Wat zijn wij toch braaf.

#11 Bericht door Lammert de Haan » vrijdag 03 maart 2023, 21:15

Joep schreef: vrijdag 03 maart 2023, 06:53
Wat mijn opvalt is dat de vooraf ingevulde aangifte makkelijker is gemaakt, hoef voor mijn fiscale partner en tevens mijn vrouw niet meer apart in te loggen met digid.
Nou laat maar lekker komen.
Joep, jij hebt de verkeerde aangifte ingevuld, nl. die voor binnenlands belastingplichtige.
In deze aangifte is ook de premie volksverzekeringen berekend, welke niet zijn ingehouden op jouw uitkering en zijn de heffingskortingen toegepast maar waar je geen recht op hebt bij wonen in Thailand..
Daar de heffingskortingen hoger zijn dan de premie volksverzekeringen pakt de aangifte toch nog voordelig uit. Je hebt echter in deze aangifte een eventueel bedrijfspensioen niet kunnen aanmerken als niet te zijn belast in Nederland.

Als je inlogt bij de Belastingdienst moet je niet klikken op aangifte inkomstenbelasting doen, terwijl dat toch de reden is van jouw bezoek aan deze website. Je moet klikken op "Meer tonen".
Daar kun je kiezen voor:
a. aangifte buitenlands belastingplichtige (aangifte model-C) of
b. aangifte belastingplichtige die een deel van het jaar in het buitenland heeft gewoond (aangifte model-M).

Vervolgens is de eerste vraag die je te beantwoorden krijgt de te kiezen taal. Je kunt kiezen voor Nederlands of Engels. Meer smaken zijn er niet.

In de aangifte buitenlands belastingplichtige krijg je geen vraag t.z.v. een partner. Tevens bevat deze aangifte geen vooraf ingevulde gegevens.
Als je vrouw ook aangifte moet c.q. wil doen dan moet zij zelf met haar DigiD met sms-controle inloggen.

Overigens is dit een fout die ik jaarlijks veelvuldig tegenkom.

Succes.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1434
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: Wat zijn wij toch braaf.

#12 Bericht door Joep » zaterdag 04 maart 2023, 00:21

Dsnk Lammert voor je uitgebreide antwoord, maar Joep doet 8/4 en is binnenlands belastingplichtig.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Wat zijn wij toch braaf.

#13 Bericht door Lammert de Haan » zaterdag 04 maart 2023, 01:10

Joep schreef: zaterdag 04 maart 2023, 00:21 Dsnk Lammert voor je uitgebreide antwoord, maar Joep doet 8/4 en is binnenlands belastingplichtig.
M.a.w.: "Joep" is geen expat wat z'n profiel aangeeft. Dat schept dan natuurlijk de "nodige" verwarring!
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1434
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: Wat zijn wij toch braaf.

#14 Bericht door Joep » zaterdag 04 maart 2023, 05:05

Klopt Lammert, echter op aanraden van een gewaardeerd forum lid en met toestemming van Chang toch die status verkregen omdat in het verleden een aantal interesante artikelen alleen voor "expat" leden te lezen was. Tegenwoordig wordt daar niets meer geplaatst en mag wat mij betreft die "expat" status weer weg bij mij.

Zal nog een paar jaar duren voordat ik definitief de deur dichttrek achter mij in NL
Ook mijn NL familie is mij dierbaar en wil daar ook genoeg tijd met doorbrengen.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2895
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Wat zijn wij toch braaf.

#15 Bericht door wpdl » zaterdag 04 maart 2023, 11:05

Ik ben er ook weer doorheen Joep.

Als buitenlands belastingplichtige (aangifte model-C) had ik een verschilletje van 5 Euro dat werd mij geschonken.
Voorlopig dan want er kunnen weinig rechten aan de berekening ontleent worden.

Op naar volgend jaar.

En ja volwaardig lid zou de hoogste status mogen zijn.
Expat ben je tenslotte ook niet, net als ik, hoewel ik hier al richting de 15 jaar gaat.

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”