Nieuw belastingverdrag Nederland-Thailand.

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Nieuw belastingverdrag Nederland-Thailand.

#31 Bericht door erik-kuijpers » maandag 03 oktober 2022, 11:01

Jomel, wel hier.....

jomel17
Expat
Expat
Berichten: 1560
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 18:13
Locatie: Khon Kaen

Re: Nieuw belastingverdrag Nederland-Thailand.

#32 Bericht door jomel17 » maandag 03 oktober 2022, 11:45

Ja wel op Thai Forum
หลงรัก

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Nieuw belastingverdrag Nederland-Thailand.

#33 Bericht door Lammert de Haan » maandag 03 oktober 2022, 21:33

erik-kuijpers schreef: maandag 03 oktober 2022, 07:18 Lammert, als ik goed lees is dat overleg met TH alleen over de toepassing van de woonlandfactor in geval van de WGA; of bedoelt men ook de IVA, de tweede poot van de WIA. Dat zullen er niet veel zijn in TH. Ik denk dat Marcel het goed ziet en dat dit plan alleen voor UWV-uitkeringen is.
Dat ziet Marcel inderdaad goed. De link die ik plaatste verwees ook naar de website van het UWV.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Nieuw belastingverdrag Nederland-Thailand.

#34 Bericht door wpdl » dinsdag 04 oktober 2022, 00:57

Enige twijfel of wantrouwen had Marcel toch ook schijnbaar.
Daarom dat Jos een beetje panikeerde schijnbaar, hoewel als er wat te halen valt zonder veel schade op te lopen............
Je ben ook gelijk een soort buitenlander als je helemaal aan de andere kant van de wereld woont voor vele in de BV.nl.
Tenslotte raak je het wel eens kwijt met alle afkortingen in die uitkeringen sfeer als eenvoudige gepensioneerde met AOW en bedrijfspensioen.

Dit gaat om uitkeringen die via het UWV lopen, ik neem aan dat dit niet van toepassing is op particuliere arbeidsongeschiktheid verzekeringen?

Wordt een drama als ze dit ook op de AOW gaan doen.....

jomel17
Expat
Expat
Berichten: 1560
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 18:13
Locatie: Khon Kaen

Re: Nieuw belastingverdrag Nederland-Thailand.

#35 Bericht door jomel17 » dinsdag 04 oktober 2022, 02:22

Goed gezien Willem, ik weet dat bijvoorbeeld Marokko maar 50% van de aow ontvangt en als dat ook hier gaat gebeuren is het einde snel in zicht
หลงรัก

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Nieuw belastingverdrag Nederland-Thailand.

#36 Bericht door erik-kuijpers » dinsdag 04 oktober 2022, 07:01

Jos, klopt niet! Marokko hoort bij de BEU-verdragslanden. Daar krijg je net zoveel AOW als wanneer je in NL woont, uiteraard afhankelijk van het aantal opbouwjaren. Zie https://naarmaroc.com/met-pensioen-naar-marokko/

Hier staat wel nog de partnertoeslag in; die is afgeschaft als de oudste partner is geboren in 1950 of later.

Thailand heeft ook zo'n verdrag; ik meen Laos niet. Zie de site van de SVB. https://www.svb.nl/nl/aow/aow-buiten-ne ... land-wonen

Mario08
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 370
Lid geworden op: dinsdag 06 mei 2008, 05:11

Re: Nieuw belastingverdrag Nederland-Thailand.

#37 Bericht door Mario08 » dinsdag 04 oktober 2022, 09:58

erik-kuijpers schreef: maandag 03 oktober 2022, 07:18 Lammert, als ik goed lees is dat overleg met TH alleen over de toepassing van de woonlandfactor in geval van de WGA; of bedoelt men ook de IVA, de tweede poot van de WIA. Dat zullen er niet veel zijn in TH. Ik denk dat Marcel het goed ziet en dat dit plan alleen voor UWV-uitkeringen is.
Als ik het goed lees gaat het om de WGA-vervolguitkering en niet de loongerelateerde WGA-uitkering. (De loongerelateerde is veelal hoger en gaat na verloop van tijd vanzelf over in een loongerelateerde, dus het is alleen uitstel van executie.
Dat het om de vervolguitkering gaat betekent ook dat het niet om de IVA uitkering gaat. Blijkbaar gaat het ook niet om de WAO (een uitstervend ras) aangezien deze ook niet worden vermeld.

Blijkens opgave van UWV vertrokken er in 2018 54 personen met een WGA-uitkering naar Thailand. Daar zal jaarlijks weinig verschil in zijn. Het is dus een beperkte groep, maar voor hen wel een harde klap.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Nieuw belastingverdrag Nederland-Thailand.

#38 Bericht door erik-kuijpers » dinsdag 04 oktober 2022, 12:38

Mario, hoe lang duurt de 'normale' loongerelateerde WGA? Volgens mij max twee jaar. Daarna komt de vervolguitkering en die heeft ook een max.

Ik denk dat er in TH ook 'oude' WAO-ers wonen en vallen die er buiten? Hoop het voor ze. Dan houden ze tot de AOW hun gebruikelijke uitkering. Er zit ook nog een 'oude regeling' Wajong-er in TH. Die is zo gek als een deur door yaba maar heeft pa of ma in Thailand en die zit goed bij kas.....

Mario08
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 370
Lid geworden op: dinsdag 06 mei 2008, 05:11

Re: Nieuw belastingverdrag Nederland-Thailand.

#39 Bericht door Mario08 » dinsdag 04 oktober 2022, 12:57

erik-kuijpers schreef: dinsdag 04 oktober 2022, 12:38 Mario, hoe lang duurt de 'normale' loongerelateerde WGA? Volgens mij max twee jaar. Daarna komt de vervolguitkering en die heeft ook een max.

Ik denk dat er in TH ook 'oude' WAO-ers wonen en vallen die er buiten? Hoop het voor ze. Dan houden ze tot de AOW hun gebruikelijke uitkering. Er zit ook nog een 'oude regeling' Wajong-er in TH. Die is zo gek als een deur door yaba maar heeft pa of ma in Thailand en die zit goed bij kas.....
Ik zag dat ik een fout heb gemaakt. Ja, de loongerelateerde uitkering is maximaal 2 jaar, waarna je in de lagere vervolguitkering terecht komt. Deze duurt tot aan de AOW, tenzij er of je iets in je gezondheid veranderd waardoor je meer dan 65% van je oude inkomen kan verdienen ( dan krijg je hem nog maximaal 1 jaar) of je meer gaat verdienen dan 65% van je oude loon zonder dat je gezondheid veranderd, (dan krijg je hem nog maximaal 2 maanden).

Zoals gezegd, zo te zien vallen de WAO'ers er buiten. Maar eigenlijk is de informatie nog te summier om zekerheid te geven. Ik kan ook geen kamerstukken hierover vinden. Soms geven overleggen met de verantwoordelijke minister wat meer zekerheid hierover.

euromonkey
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 252
Lid geworden op: maandag 12 september 2011, 04:31

Re: Nieuw belastingverdrag Nederland-Thailand.

#40 Bericht door euromonkey » zondag 09 oktober 2022, 02:23

Lammert de Haan schreef: vrijdag 23 september 2022, 08:19
euromonkey schreef: maandag 19 september 2022, 08:06
bijna vergeten volgend jaar eerst nog even kijken of ik iets mag ontvangen na afkopen aflopende levensverzekering.
zal me benieuwen ot het max 72% belasting word incl. boete of maar 50%
Sorry voor mijn late reactie, Euromonkey. Ik was gewend om een bericht te krijgen wanneer er een bericht was geplaatst in het topic “Belasting, WAO en AOW”. Maar al langere tijd is Thailandforum hiermee gestopt (althans richting mij). Hetzelfde geldt trouwens ook voor het “Voetbaltopic”, maar waar ik niet echt rouwig om ben.

Wat de afkoop van je levensverzekering betreft zal het belastingpercentage geen 72% en zelfs geen 50% zijn. Het schijventarief is hooguit van toepassing met daarboven 20% revisierente (i.v.m. de afkoop). Daarbij bedraagt de belasting in de eerste schijf tot € 37.149 - 9,28% en over het meerdere tot € 73.031 - 36,93% (normen 2023).

Ik vermoed echter heel sterk dat jij helemaal geen belasting verschuldigd zult zijn over (de afkoop van) jouw “levensverzekering”.

Een levensverzekering is een verzamelbegrip. Je komt ze dan ook tegen in allerlei vormen en maten. Meestal gaat het dan om een overlijdensrisicoverzekering of een uitvaartverzekering.
Ik ga er op voorhand dan ook vanuit dat het bij jou gaat om zo’n verzekering.

Inkomstenbelasting tijdens looptijd

Daar een kapitaalverzekering, zoals een overlijdensrisico- en een uitvaartverzekering, onderdeel uitmaakt van je vermogen, valt zo’n verzekering doorgaans onder box 3 – sparen en beleggen. Maar bij wonen in Thailand ben je hiervoor vrijgesteld. Nederland belast in box 3 enkel je eventuele in Nederland gelegen 2e woning.

De betaalde premie is niet aftrekbaar voor de inkomstenbelasting. Zelfs niet als je een overlijdensrisicoverzekering noodgedwongen moest afsluiten voor het verkrijgen van een hypotheek.

Inkomstenbelasting bij uitkering

In dit kader zijn er verschillende belastingregimes met voor elk regime afwijkende regels en recht op vrijstelling. Welke belastingregels op jouw verzekering van toepassing zijn, hangt af van de datum waarop je jouw verzekering hebt afgesloten.
Maar wat deze verschillende regimes uiteindelijk allemaal gemeen hebben is dat er, eventueel onder aanvullende voorwaarden, vrijwel nooit of slechts nauwelijks inkomstenbelasting verschuldigd is over een uitkering.

Verschillende belastingregimes gelden voor kapitaalverzekeringen, afgesloten:
a. vóór 1 januari 1992;
b. op of ná 1 januari 1992 en vóór 15 september 1999;
c. ná 14 september 1999.

Als je de datum van het afsluiten van de verzekering vermeldt dan kan ik meer specifiek ingaan op de voor jou geldende belastingregels. Je mag daarvoor ook via email (l.haan14@chello.nl) contact met me opnemen.

Hallo Lammert,

Ik heb al 2 mails naar je gestuurd maar geen antwoord terug ontvangen.
Klopt het mail adres wel?

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Nieuw belastingverdrag Nederland-Thailand.

#41 Bericht door Lammert de Haan » zondag 09 oktober 2022, 21:28

euromonkey schreef: zondag 09 oktober 2022, 02:23 Hallo Lammert,

Ik heb al 2 mails naar je gestuurd maar geen antwoord terug ontvangen.
Klopt het mail adres wel?
Dag Euromonkey,

Ik heb één bericht ontvangen maar dat is ook wel voldoende. Er is echter enige vertraging opgetreden. Nadat ik alle benodigde informatie had verzameld werd mijn vrouw getroffen door corona en een mogelijk herseninfarct. Gevolg was een ziekenhuisopname. Gelukkig is ze weer thuis en is de rust goeddeels hersteld. Maar ondertussen heb ik wel een behoorlijke achterstand opgelopen in de afdoening van m'n werkzaamheden.
Morgen of overmorgen kom ik op jouw zaak terug.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

euromonkey
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 252
Lid geworden op: maandag 12 september 2011, 04:31

Re: Nieuw belastingverdrag Nederland-Thailand.

#42 Bericht door euromonkey » maandag 10 oktober 2022, 04:47

Hopelijk gaat het goed met je vrouw en bij deze sterkte toegewenst.
Lammert de Haan schreef: zondag 09 oktober 2022, 21:28
euromonkey schreef: zondag 09 oktober 2022, 02:23 Hallo Lammert,

Ik heb al 2 mails naar je gestuurd maar geen antwoord terug ontvangen.
Klopt het mail adres wel?
Dag Euromonkey,

Ik heb één bericht ontvangen maar dat is ook wel voldoende. Er is echter enige vertraging opgetreden. Nadat ik alle benodigde informatie had verzameld werd mijn vrouw getroffen door corona en een mogelijk herseninfarct. Gevolg was een ziekenhuisopname. Gelukkig is ze weer thuis en is de rust goeddeels hersteld. Maar ondertussen heb ik wel een behoorlijke achterstand opgelopen in de afdoening van m'n werkzaamheden.
Morgen of overmorgen kom ik op jouw zaak terug.
Hallo Lammert,
Neem de tijd. Gezondheid van jullie beiden is belangrijker dan onze kleine probleemtjes.

Gebruikersavatar
Piehans
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 189
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2007, 19:12
Locatie: utrecht /Sikoraphum

Re: Nieuw belastingverdrag Nederland-Thailand.

#43 Bericht door Piehans » woensdag 26 april 2023, 06:56

Beste mensen,

Ten behoeve van de aanvraag vrijstelling betaal ik sinds een aantal jaren belasting in Thailand.
In verband met het nieuwe belastingverdrag vraag ik mij af, of het voor dit jaar 2023 wel zin heeft om de Thaise belastingkas te spekken met mijn kleine bijdrage. (Inkomsten bedrijfspensioen). Per slot van rekening wordt hier in Thailand niet actief om betaling gevraagd en gaat Nederland per (waarschijnlijk) 2024 wel weer actief "incasseren" en vervalt mijn vrijstelling.

Betalen jullie dit jaar nog steeds braaf belasting in Thailand...? :P

Overigens verwacht ik m.i.v oktober van dit jaar mijn AOW te ontvangen, waarvoor die vrijstelling helaas niet opgaat.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Nieuw belastingverdrag Nederland-Thailand.

#44 Bericht door jumbo » donderdag 27 april 2023, 00:54

Ik heb recent veelvuldig telefonisch contact gehad met de belastingdienst buitenland aangaande mijn nieuwe vrijstelling
Uiteraard heb ik daar het puntje van de veranderende situatie besproken, maar daar was niemand van op de hoogte.
Ik moet gewoon de vrijstelling aanvragen
Waarschijnlijk ook omdat ik hier nog werk tegen beloning en dus belastingplichtig ben in Thailand


Of zal NL de AOW dan afzonderlijk belasten???
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Nieuw belastingverdrag Nederland-Thailand.

#45 Bericht door pjotter » donderdag 27 april 2023, 05:48

Oh, zal dan ook al weer verschillend zijn per kantoor. Ik betaal elke keer redelijk snel, januari, maar krijg altijd rond maart een nieuw PND91 formulier opgestuurd. Soort verplichte aanslag dus. Dus denk toch dat je 'aardig geregistreerd bent' hier in Korat.
Mocht dat verdrag per 1-1-2024 ingaan, geldt dat nog niet voor 2023 natuurlijk. Dus over dit jaar betaal ik nog gewoon.
Ik heb vrijstelling tot eind 2024, dus moet ff in de gaten houden of het gewijzigde verdrag ook daadwerkelijk ingaat per 1-1-2024. Want dan moet ik mijn pensioenfonds vragen om de belasting weer in te houden vanaf de 1e. DENK dat de belastingdienst dit niet automatisch opstuurt naar alle pensioenfondsen zoals wel gebeurt bij de vrijstellings toekenning 🤷‍♂️
Piehans schreef: woensdag 26 april 2023, 06:56 Beste mensen,

Ten behoeve van de aanvraag vrijstelling betaal ik sinds een aantal jaren belasting in Thailand.
In verband met het nieuwe belastingverdrag vraag ik mij af, of het voor dit jaar 2023 wel zin heeft om de Thaise belastingkas te spekken met mijn kleine bijdrage. (Inkomsten bedrijfspensioen). Per slot van rekening wordt hier in Thailand niet actief om betaling gevraagd en gaat Nederland per (waarschijnlijk) 2024 wel weer actief "incasseren" en vervalt mijn vrijstelling.

Betalen jullie dit jaar nog steeds braaf belasting in Thailand...? :P

Overigens verwacht ik m.i.v oktober van dit jaar mijn AOW te ontvangen, waarvoor die vrijstelling helaas niet opgaat.

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”