Nieuw belastingverdrag Nederland-Thailand.

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Nieuw belastingverdrag Nederland-Thailand.

#1 Bericht door pjotter » maandag 12 september 2022, 14:24

Er komt een nieuw, met Thailand gesloten Verdrag ter vermijding van dubbele belasting aan.

Gelezen op een bekend blog.

Dit kan volgens mij pensionada's in Thailand, met een particulier pensioen, toch wel wat in de problemen duwen vrees ik. W'll see.

jomel17
Expat
Expat
Berichten: 1560
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 18:13
Locatie: Khon Kaen

Re: Nieuw belastingverdrag Nederland-Thailand.

#2 Bericht door jomel17 » maandag 12 september 2022, 16:07

Ja, daar ben ik ook bang voor.
Wel NL belasting betalen maar niet mogen profiteren van de NL zorgverzekering
หลงรัก

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Nieuw belastingverdrag Nederland-Thailand.

#3 Bericht door Lammert de Haan » maandag 12 september 2022, 16:18

pjotter schreef: maandag 12 september 2022, 14:24 Er komt een nieuw, met Thailand gesloten Verdrag ter vermijding van dubbele belasting aan.

Gelezen op een bekend blog.

Dit kan volgens mij pensionada's in Thailand, met een particulier pensioen, toch wel wat in de problemen duwen vrees ik. W'll see.
Dat klopt, Pjotter. Het nieuwe Verdrag is op 2 september j.l. door de ministerraad vastgesteld en om advies gezonden naar de Raad van State. Ik verwacht dat het nieuwe Verdrag op 1-1-2023 inwerking zal treden. Per dezelfde datum komt jouw vrijstelling te vervallen en is het zaak om je pensioenuitvoerder hiervan in kennis te stellen (zulks ter voorkoming van een navordering na afloop van het jaar).
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Nieuw belastingverdrag Nederland-Thailand.

#4 Bericht door erik-kuijpers » maandag 12 september 2022, 18:34

Is het niet de taak van de Dienst die vrijstelling in te trekken? Denk dat de Dienst dat wel zal doen. Ik zag al een vraag in TB. Da's wel een pak werk.... Belastingplichtigen gaan dat geheid vergeten en neem het ze eens kwalijk. Niet iedereen leest TB en TF. Of krijgt iedereen een briefje van Heerlen? Een illusie, denk ik.

Navordering? Denk eerder een C-aangifte te doen en daarna een definitieve als de top van het inkomen net in schijf 2 of hoger komt.... Die onaangename verrassing komt er nog bij voor velen.

Lammert, bied jij jouw artikel ook aan op de nieuwswebsite Olleke Bolleke, regio Pattaya Thailand? Daar zitten 8.000 vooral NL-mensen in Thailand. Website https://ollekebolleke.info/

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Nieuw belastingverdrag Nederland-Thailand.

#5 Bericht door Lammert de Haan » maandag 12 september 2022, 19:35

Van de Belastingdienst is geen intrekkingsbeschikking te verwachten. In de beschikking zelf is al een clausule opgenomen betreffende het mogelijk vervallen van de beschikking bij gewijzigde wet en regelgeving.
Denk ook maar eens aan hoe het zo'n 6 jaar geleden is gegaan m.b.t. de onterechte voorwaarde van het rechtstreeks overmaken van je pensioen naar Thailand. Belastingplichtigen die dit betrof konden ZELF een verzoek indienen om deze clausule uit hun vrijstellingsbeschikking te laten verwijderen. "Gemakkelijker kunnen we het niet maken" heeft z'n grenzen c.q. heeft nooit bestaan omdat daartoe de benodigde genen ontbreken.

Ik plaats het bewuste artikel ook in Olleke Bolleke (hoe meer zielen, hoe meer "vreugd").
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Nieuw belastingverdrag Nederland-Thailand.

#6 Bericht door erik-kuijpers » maandag 12 september 2022, 19:55

Duidelijk. Nee, hoe kon ik denken aan enige service van de Dienst....

Ik heb nog één meneer van in de 80 (en half blind) in Thailand waar ik de zaken voor doe en daar zal ik de brief aan PMT voorbereiden voor straks. Hij zal ook iets meer uit de knip moeten trekken dan voorheen...

Ik zal mijn reactie aan Pjotter in TB morgen corrigeren (nu nog niet zichtbaar).

euromonkey
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 252
Lid geworden op: maandag 12 september 2011, 04:31

Re: Nieuw belastingverdrag Nederland-Thailand.

#7 Bericht door euromonkey » woensdag 14 september 2022, 02:15

Nog een vraagje voor Lammert.

Ik heb nog geld in Nederland staan voorals ik ooit ziek mocht worden of een ongeluk krijg.
Heb dus geen gezondheidsverzekering, maar een eigen potje opgebouwd.
Wat gaat daar mee gebeuren?
Ben getrouwd dus heb 100.000 Euro vrijstelling. Klopt dit? en de rest blijft onbelast? Of gaat dat ook veranderen.
Ik woon al 20 jaar in Thailand en ontvang nog geen Aow of pensioen.
Volgende jaar komt er een lijfrente vrij die ga afkopen dus kom ik automatisch met de belastingdienst in contact.
Maar ik zou graag een beetje willen weten wat ik kan verwachten.
Alvast bedankt voor de nuttige info die u met ons wil delen.

jomel17
Expat
Expat
Berichten: 1560
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 18:13
Locatie: Khon Kaen

Re: Nieuw belastingverdrag Nederland-Thailand.

#8 Bericht door jomel17 » woensdag 14 september 2022, 16:14

Erik, ik wil niet teveel meer op TB reageren maar een jaar later zou mij prima uitkomen, dan is de PL die ik in NL heb afgesloten om ons land te laten kopen door mijn vrouw afgelost en kan ik hier als .... in Thailand leven ..
หลงรัก

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Nieuw belastingverdrag Nederland-Thailand.

#9 Bericht door Lammert de Haan » woensdag 14 september 2022, 22:11

euromonkey schreef: woensdag 14 september 2022, 02:15 Nog een vraagje voor Lammert.

Ik heb nog geld in Nederland staan voorals ik ooit ziek mocht worden of een ongeluk krijg.
Heb dus geen gezondheidsverzekering, maar een eigen potje opgebouwd.
Wat gaat daar mee gebeuren?
Euromonkey, ik ken de tekst van het nieuwe Verdrag nog niet maar ik ga ervan uit, ook gelet op andere verdragen, waarbij Nederland als bronstaat heft over particuliere pensioenen, dat dit "potje" :lol: onbelast blijft in Nederland.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Nieuw belastingverdrag Nederland-Thailand.

#10 Bericht door erik-kuijpers » woensdag 14 september 2022, 22:14

Jos, niemand kent het tempo waarin dit wordt afgewerkt. Wel is zeker dat na dat advies het in het NL parlement een korte discussie is in de commissies en niet in de plenaire vergadering uitgebreid wordt behandeld. Dus het kan snel gaan.

Ik ga nu een medisch traject in en trek me even terug uit de discussies. Op zijn vroegst dinsdag a.s. ben ik er weer, alleen mijn facebook loopt door.

euromonkey
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 252
Lid geworden op: maandag 12 september 2011, 04:31

Re: Nieuw belastingverdrag Nederland-Thailand.

#11 Bericht door euromonkey » donderdag 15 september 2022, 01:38

Bedankt voor je reactie en laten we inderdaad hopen dat dit zo blijft.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Nieuw belastingverdrag Nederland-Thailand.

#12 Bericht door Lammert de Haan » zondag 18 september 2022, 13:26

euromonkey schreef: donderdag 15 september 2022, 01:38 Bedankt voor je reactie en laten we inderdaad hopen dat dit zo blijft.
Daar kun je gerust vanuit gaan, Euromonkey. Ook onder het huidige Verdrag is Nederland bevoegd om over vanuit Nederland afkomstige rente t.z.v. een banktegoed belasting te heffen en wel tot maximaal 25% maar heeft daar nooit gebruik van gemaakt. Lees maar eens wat artikel 11, lid 2, van het Verdrag daaromtrent bepaalt:

“Artikel 11. Interest
1 Interest afkomstig uit een van de Staten en betaald aan een inwoner van de andere Staat, mag in die andere Staat worden belast.
2 Deze interest mag echter in de Staat waaruit zij afkomstig is overeenkomstig de wetgeving van die Staat worden belast, maar de aldus geheven belasting mag niet overschrijden:
a) 10 percent van het bruto-bedrag van de interest, indien de interest wordt genoten door een bank of enige andere financiële instelling (daaronder begrepen een verzekeringsmaatschappij) die inwoner van de andere Staat is;
b) 25 percent van het bruto-bedrag van de interest in alle andere gevallen.”

Dat Nederland niet heft komt door het feit dat Nederland geen bronbelasting kent t.a.v. rente. Er is dus geen wettelijke basis voor zo’n heffing.

In het nieuwe met Thailand gesloten Verdrag ter vermijding van dubbele belasting keert het tweede lid van artikel 11 dan ook niet weer terug. Naast het ontbreken van de wettelijke basis t.a.v. zo’n heffing zou dit lijnrecht ingaan tegen het fiscaal verdragsbeleid wat Nederland voorstaat, zoals verwoord in de Notitie Fiscaal Verdragsbeleid 2020. Daarin valt het volgende te lezen:

“4.5.3 Renten en royalty’s
Ook voor renten streeft Nederland in beginsel naar een uitsluitende woonstaatheffing. Hierbij is van belang dat Nederland net als bij royalty’s zelf momenteel nog geen bronheffing op renten kent.”

Vervolgens wijst de Notitie Fiscaal Verdragsbeleid 2020 op de mogelijke nadelige gevolgen voor de Nederlandse economie welke kunnen voortvloeien uit het heffen van een bronbelasting t.z.v. rente-inkomsten van buitenlandse beleggers c.q. investeerders. Zo’n heffing zal nl. een belemmering opwerpen voor het internationale geldverkeer en het doen van investeringen. Daarbij zou Nederland zich in z’n eigen voet schieten.

Maar ook in het kader van het voorkomen van dubbele heffing levert zo’n bronbelasting onoverkomelijke problemen op. Op grond van artikel 23, lid 5, van het Verdrag, dient Thailand een vermindering te verlenen voor de Nederlandse bronbelasting. Maar als gevolg van het daarin gemaakt progressie voorbehoud zou je wel meer Personal Income Tax verschuldigd zijn over je wel door Thailand te belasten inkomen. M.a.w.: aan het heffen van dubbele belasting (in welke vorm dan ook) valt dan niet te ontkomen, terwijl dat nu juist de bedoeling is van zo’n Verdrag.

Conclusie: de renteopbrengst t.z.v. het door jou in Nederland aangehouden banktegoed werd in het verleden en zal ook in de toekomst niet worden getroffen door een Nederlandse bronbelasting.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

euromonkey
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 252
Lid geworden op: maandag 12 september 2011, 04:31

Re: Nieuw belastingverdrag Nederland-Thailand.

#13 Bericht door euromonkey » maandag 19 september 2022, 08:06

ik ben niet thuis in deze materie dus bedankt voor de goede uitleg van de situatie.
uiteraard kan ik nu weer rustig gaan slapen en wachten tot ik over 8 jaar mijn pensioen krijg.
bijna vergeten volgend jaar eerst nog even kijken of ik iets mag ontvangen na afkopen aflopende levensverzekering.
zal me benieuwen ot het max 72% belasting word incl. boete of maar 50%

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Nieuw belastingverdrag Nederland-Thailand.

#14 Bericht door pjotter » donderdag 22 september 2022, 03:21

Update: Het lijkt erop dat dit verdrag op zijn vroegst op 1 januari 2024 in werking kan treden. (Bron: TB/BUZA)

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Nieuw belastingverdrag Nederland-Thailand.

#15 Bericht door erik-kuijpers » donderdag 22 september 2022, 07:17

Nou, dan toch een klein mazzeltje voor de brave burger.

Is trouwens iemand opgevallen dat per 1-1-23 de vliegtax naar 24 neuro gaat? Is nu 7..... Ik zie een verschuiving van lasten naar de 'rijken' om de Jan-met-de-pet-mensen wat te ontzien. :clap:

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”