Welk visa heb ik nodig?

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Duiker
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1767
Lid geworden op: maandag 23 juli 2007, 22:14
Locatie: Nederland / Belgie / Thailand

Welk visa heb ik nodig?

#1 Bericht door Duiker » zaterdag 18 juni 2022, 09:11

Beste forumleden,

Bij deze vraag ik om wat hulp.
Voor iedereen is de situatie weer anders. Maar dit is mijn situatie:

Nederlandse nationaliteit, wonend in Belgie. Leeftijd 57. Nog niet met pensioen.
Ik wil graag permanent in Thailand gaan wonen. Mij is verteld om dat te doen door een Non Immigrant-O visum te nemen, en deze in Thailand steeds te laten verlengen met een jaar.
Tot zover is het me wel duidelijk.

Maar nu de praktijk. Ik zie nergens een Non Immigrant-O visum voor 3 maanden zonder dat ik met pensioen ben.

Op de site van de Thaise ambassade in Belgie staat het volgende:
Non-immigrant Visa “O” Visiting or staying with applicant’s family resided in Thailand (more than 60 days)
Non-immigrant Visa “O” Retirement (pensioner aged 50 or above with a state pension who wish to stay in Thailand for no longer than 90 days)
Non-immigrant Visa “O” Voluntary work with NGO/Charity/Association ( without salary)
Non-immigrant Visa “O-A” (Long Stay) Visa for Long Stay 1 year (retirement)
Non-immigrant Visa “O-X” (Not yet available for Belgian and Luxembourgish citizens)

Zelf denk ik dat ik deze moet hebben: Non-immigrant Visa “O” Retirement (pensioner aged 50 or above with a state pension who wish to stay in Thailand for no longer than 90 days)

Alleen dat pensioen kan ik niet aantonen.
Wat kan ik nu doen?
We leven in het midden van de ruimte, maar aan de rand van de tijd.

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Welk visa heb ik nodig?

#2 Bericht door pjotter » zaterdag 18 juni 2022, 10:10

Tegenwoordig lastig heb ik begrepen idd. In 2017 deed de ambassade ook moeilijk omdat ik nog geen pensioen had. Ben toen naar het consulaat in A'dam gegaan en dat was a piece of cake. Maar ook hiervan heb ik begrepen dat het consulaat geen O visa meer verstrekt ?

Er IS een mogelijkheid een non imm O retirement visum te kopen in Thailand (90 dagen) en na 60 dagen te verlengen zoals normaal met een jaarverlenging. De belangrijkste voorwaarde hiervoor is dat je 800k฿ als international transfer op je Thaise bankrekening (alleen op jouw naam) stort. Wil je dit ook gebruiken om je jaarverlenging te regelen, moet het 2 maanden voor je aanvraag op je rekening staan. Met de visumondersteuningsbrief of combinatie methode, kan de jaarverlenging ook. Het enige punt is dat niet alle immigratie kantoren in Thailand dit visum verstrekken. Dat zou je na moeten vragen bij het imm kantoor wat je gaat gebruiken om te wonen.

Je kan dan dus visa exempt (30 dagen), dus zonder visum, binnen komen of met een toeristen visum. Beide zijn ook nog 30 dagen te verlengen indien je meer tijd nodig hebt. Ook moeten 15 of soms 21 dagen over zijn op je verblijf (Visum of exempt) om het O visum aan te vragen. Dit omdat de aanvraag 'under consideration' gaat na de aanvraag.

2e mogelijkheid, wel omslachtig natuurlijk, is binnen komen met Visum of exempt en een O visum kopen in Vietnam, Cambodja of Laos. Ik weet daar de voorwaarden niet van helaas.

Je kan mss toch ook eens bellen naar het Thaise consulaat of ambassade en dit probleem aankaarten.

Suc6

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Welk visa heb ik nodig?

#3 Bericht door erik-kuijpers » zaterdag 18 juni 2022, 10:14

Leon, daarover zijn in TB regelmatig vragen gesteld. Mensen met voldoende geld om in hun onderhoud te voorzien en die zouden buiten de boot vallen? Ik zou zeggen, ga daar eens zoeken en stel desnoods deze vraag aan Ronny LatYa (Ronny Mergits), een Vlaming trouwens met verstand van zaken.

En anders zien met welk visum je wel naar TH kunt komen, bijv een 2 of 3 mnd visum, en dat in TH verlengen op basis van retirement. Dan is de eis 50 of ouder, plus 12x65 inkomen of 8 ton in de bank.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Welk visa heb ik nodig?

#4 Bericht door erik-kuijpers » zaterdag 18 juni 2022, 10:15

Pjotter, het is gewoon 'what's in a name' maar onthoud dat je in Thailand geen visum kunt kopen, slechts een extension of stay en daar is een scala van mogelijkheden voor. Een visum koop je nooit in het land zelf.

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Welk visa heb ik nodig?

#5 Bericht door pjotter » zaterdag 18 juni 2022, 10:26

Ha Erik, ik weet het, visum, exempt, verlenging......het wordt vele malen (regelmatig verkeerd), door elkaar gehaald. Toch, waar ik het over heb, is een echt visum ! Een uitzondering dus. Een verlenging (of extension of stay) kun je pas vragen NA een visum of visum exempt. Ik begrijp dat je op facebook zit ? In de groep "Thai Visa Advice" al vele malen aangehaald. (Niet de groep "Thai visa and everything else".)

https://m.facebook.com/story/graphql_pe ... IwNjEyNjc5
erik-kuijpers schreef: zaterdag 18 juni 2022, 10:15 Pjotter, het is gewoon 'what's in a name' maar onthoud dat je in Thailand geen visum kunt kopen, slechts een extension of stay en daar is een scala van mogelijkheden voor. Een visum koop je nooit in het land zelf.

Duiker
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1767
Lid geworden op: maandag 23 juli 2007, 22:14
Locatie: Nederland / Belgie / Thailand

Re: Welk visa heb ik nodig?

#6 Bericht door Duiker » zaterdag 18 juni 2022, 10:55

Ok, ik heb de vraag nu ook in Thailand blog gesteld.

@pjotter, Ik heb begrepen dat je soms een Non-O kan verkrijgen bij de immigratie. Maar dat dat niet echt zeker is. Maar deze mogelijkheid ga ik zeker onthouden.

@Erik, dat in TB daarover al vaak vragen zijn gesteld, dat weet ik. Maar iedere situatie is weer anders. En makkelijk is het niet, anders zouden er veel minder vragen zijn.
We leven in het midden van de ruimte, maar aan de rand van de tijd.

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1572
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: Welk visa heb ik nodig?

#7 Bericht door Herbergier » zaterdag 18 juni 2022, 10:59

Misschien heb je hier iets aan.

Afbeelding
Alles van waarde is weerloos.

Duiker
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1767
Lid geworden op: maandag 23 juli 2007, 22:14
Locatie: Nederland / Belgie / Thailand

Re: Welk visa heb ik nodig?

#8 Bericht door Duiker » zaterdag 18 juni 2022, 11:46

Het probleem zit dus in de linker kolom, de vereisten B.
We leven in het midden van de ruimte, maar aan de rand van de tijd.

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Welk visa heb ik nodig?

#9 Bericht door pjotter » zaterdag 18 juni 2022, 13:25

Dit is voor een verlenging NADAT je binnen gekomen bent met een non O. Dacht dat je een probleem had met het verkrijgen van het non imm O visum in NL doordat je (nog) geen pensioen hebt ?
Ik lees:
(Non-immigrant Visa “O” Retirement (pensioner aged 50 or above with a state pension who wish to stay in Thailand for no longer than 90 days)

Duiker schreef: zaterdag 18 juni 2022, 11:46 Het probleem zit dus in de linker kolom, de vereisten B.

Duiker
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1767
Lid geworden op: maandag 23 juli 2007, 22:14
Locatie: Nederland / Belgie / Thailand

Re: Welk visa heb ik nodig?

#10 Bericht door Duiker » maandag 04 juli 2022, 14:12

Vandaag nam de Thaise Ambassade in Belgie eindelijk eens de telefoon op, Ik heb de vraag gesteld wat de mogelijkheden zijn voor iemand van 57 die geen pensioen inkomen kan aantonen. Alleen een toerist visa van 60 dagen dat te verlengen is is mogelijk. Nog expliciet gevraagd of het met een Non-O, of Non O-A kan. Dat kan niet volgens de juffrouw van de ambassade. Pensioen moet worden aangetoond.

Ben dan toch wel benieuwd wie van 57 jaar pensioen kan aantonen, en hoe dat die dat doet.
We leven in het midden van de ruimte, maar aan de rand van de tijd.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Welk visa heb ik nodig?

#11 Bericht door erik-kuijpers » maandag 04 juli 2022, 14:26

Leon, is het niet zo dat het verschil maakt of je in B of NL een non-O visum aanvraagt, en of je in TH een non-O extension vraagt?

Dat is meen ik uitgelegd in het bekende blog. Concentreer je daar eens op. Ik meen dat bij een extension in TH alleen een vermogenstoets wordt gevraagd en/of een inkomen ZONDER dat dit pensioen moet zijn. Ik weet dat er mensen wonen die uitsluitend van vermogen leven.

In dat geval vertrek je met een toeristenvisum en zet dat in TH tijdig om in een extension wegens retirement. Moet je wel snel een bankrekening openen en er 8 ton thb zetten.

Tenminste, dat is zover ik de regels ken!

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Welk visa heb ik nodig?

#12 Bericht door erik-kuijpers » maandag 04 juli 2022, 22:20

Heb even voor je gekeken naar antwoord 170/22 op 19 juni, link https://www.thailand - blog.nl/visumvraag/thailand-visa-vraag-nr-170-22-permanent-in-thailand-gaan-wonen/ en hoe je de link in de browser moet 'ombouwen' weet je wel....

Een T-visum omzetten in een non-O extension is daar beschreven. Die 8 ton moet je toch hebben zolang je geen inkomen hebt en niet gehuwd bent.

Duiker
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1767
Lid geworden op: maandag 23 juli 2007, 22:14
Locatie: Nederland / Belgie / Thailand

Re: Welk visa heb ik nodig?

#13 Bericht door Duiker » maandag 04 juli 2022, 22:38

Die vraag hen ik daar gesteld. En antwoord van Ronny gekregen.
Omzetten van een Exempt of tourist visa is waarschijnlijk mogelijk.

Als ik kijk op de immigratie site: https://www.immigration.go.th/en/
En dan naar Changing Visa ga. Dan naar punt 9
Dan staat daar waaraan ik moet voldoen. TM 86 is nodig, maar dat is geen probleem. Men eist verder 8 ton op de Thaise bank.
We leven in het midden van de ruimte, maar aan de rand van de tijd.

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1432
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: Welk visa heb ik nodig?

#14 Bericht door Joep » dinsdag 05 juli 2022, 16:28

Heb je een prive bericht gestuurd

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Welk visa heb ik nodig?

#15 Bericht door jumbo » woensdag 06 juli 2022, 02:50

Joep schreef: dinsdag 05 juli 2022, 16:28 Heb je een prive bericht gestuurd
Is de oplossing van de kwestie zo een persoonlijke aangelegenheid dat anderen niet geinformeerd kunnen worden?
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”