verklaring belastingplicht woonland

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: verklaring belastingplicht woonland

#16 Bericht door erik-kuijpers » maandag 11 januari 2021, 09:40

Aha! Vijftig dus, nou dan zit je snel aan die ton. Dank Lammert.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: verklaring belastingplicht woonland

#17 Bericht door Lammert de Haan » maandag 11 januari 2021, 09:54

Dat klopt, Erik. Maar dat gold voor 2017 nog sterker met toen 40% met als maximum 60.000 baht.

Ik maak wekelijks wel een berekening voor de PIT voor in Thailand wonende klanten of voor mensen die voornemens zijn om te emigreren. Daarbij ben ik nog niet tegengekomen dat deze aftrek minder is dan 100.000 baht M.a.w.: met vaak veel minder dan 50% bereikt men al de maximale 100.000 baht.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: verklaring belastingplicht woonland

#18 Bericht door pjotter » maandag 11 januari 2021, 14:43

En idd Jumbo, mijn geheugen heeft me NOG niet in de steek gelaten. :giggle:
Zowel op de toelichting als de inleiding op het formulier voor vrijstelling loonheffing, staat de volgende tekst of in ieder geval dezelfde strekking:
===============
Dat kunt u op één van de volgende manieren bewijzen: – Laat de verklaring invullen door de belasting dienst van uw woonland, en stuur deze mee met het ‘Aanvraagformulier voor vrijstelling van loonheffing’. U vindt de verklaring op de achterkant van dit formulier.
OF
– Stuur een kopie mee van uw meest recente aanslagformulier met de daarbij behorende aangifte uit uw woonland.
=================
Dus de laatste alinea zou jouw vraag moeten beantwoorden
En mag zoals reeds gezegd in het engels.

Suc6 !!!
jumbo schreef: maandag 11 januari 2021, 06:18
pjotter schreef: maandag 11 januari 2021, 01:23
Ik meen me te herinneren dat zo'n afgestempelde Thaise aangifte OOK genoemd wordt op het aanvraag formulier vrijstelling loonheffing, als bewijs.
Het is prima leesvoer bedankt

Ik neem aan dat het document vertaald dient te worden??
De aangifte 2019 heb ik uiteraard

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: verklaring belastingplicht woonland

#19 Bericht door jumbo » dinsdag 12 januari 2021, 00:53

pjotter schreef: maandag 11 januari 2021, 14:43 Dat kunt u op één van de volgende manieren bewijzen: – Laat de verklaring invullen door de belasting dienst van uw woonland, en stuur deze mee met het ‘Aanvraagformulier voor vrijstelling van loonheffing’. U vindt de verklaring op de achterkant van dit formulier.
OF
– Stuur een kopie mee van uw meest recente aanslagformulier met de daarbij behorende aangifte uit uw woonland.
=================
Dus de laatste alinea zou jouw vraag moeten beantwoorden
En mag zoals reeds gezegd in het engels.

Suc6 !!!
Ik heb het meest recente aanslagformulier en alle andere documenten zojuist in de enveloppe gedaan en per EMS laten versturen,
Aangifte in Thai en geen RO22, die heb ik einde maand voor 2020

We zullen zien wat het brengt
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: verklaring belastingplicht woonland

#20 Bericht door pjotter » dinsdag 12 januari 2021, 01:23

Aha. Oké :thumbsup:

Een aardigheidje heb ik vorig jaar in oktober ontdekt; postnl kent tegenwoordig de Thaise ROxxxxxTH Trackingscodes.
Dus als je via de thaise post tracking ziet dat je poststuk SUVARNABHUMI MAIL CENTRE
Departure From Outward OE
heeft verlaten kun je een weekje later of zo, op de postnl site:
https://jouw.postnl.nl/#!/
de RO code, landkeuze Nederland en postcode 6401DJ, zien of , of wanneer, je brief is bezorgd. Zelfs een plaatje met de paraaf van de ontvanger, ha ha.
Good luck !
jumbo schreef: dinsdag 12 januari 2021, 00:53
pjotter schreef: maandag 11 januari 2021, 14:43 Dat kunt u op één van de volgende manieren bewijzen: – Laat de verklaring invullen door de belasting dienst van uw woonland, en stuur deze mee met het ‘Aanvraagformulier voor vrijstelling van loonheffing’. U vindt de verklaring op de achterkant van dit formulier.
OF
– Stuur een kopie mee van uw meest recente aanslagformulier met de daarbij behorende aangifte uit uw woonland.
=================
Dus de laatste alinea zou jouw vraag moeten beantwoorden
En mag zoals reeds gezegd in het engels.

Suc6 !!!
Ik heb het meest recente aanslagformulier en alle andere documenten zojuist in de enveloppe gedaan en per EMS laten versturen,
Aangifte in Thai en geen RO22, die heb ik einde maand voor 2020

We zullen zien wat het brengt

Gebruikersavatar
Piehans
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 189
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2007, 19:12
Locatie: utrecht /Sikoraphum

Re: verklaring belastingplicht woonland

#21 Bericht door Piehans » vrijdag 14 mei 2021, 07:37

Beste mensen,

Vandaag ben ik naar het revenueoffice Jomtien (pattaya) geweest ivm een zgn R.O.22 form.
Vijf jaar geleden heb ik nl een vrijstelling gekregen van de belastingdienst voor bruto》netto uitbetaling van mijn bedrijfs pre-pensioen. Dit jaar vervalt die vrijstelling en zal het herhaald moeten worden. In de afgelopen jaren heb ik mij niet bij de Thaise belastingdienst gemeld, vandaar mijn expeditie vandaag.
Ik heb vandaag een soort van computeruitdraai verkregen met daarop de inschrijving met Thais belastingnummer.
Vervolgens moet ik hetzij via Jomtien belastingaangifte doen danwel dit via de computer thuis doen. Tot slot jan ik dan bij het hoofdknt Chonburi het R.O. 22 formulier verkrijgen..
Vrij omslachtig allemaal , maar makkelijker kan men het ook hier niet maken.
Mbt de aangifte lees ik over de nodige vrijstellingen hier.
Onder meer het 65 jaar worden dit jaar. Dat gaat wrs niet op voor het afgelopen jaar?
Kan de premie voor mijn ziektekstverz als aftrekpost worden opgevoerd?
Graag advies van Lammert cs...
Indien mogelijk benader ik Lammert persoonlijk hierover , of is het invullen van de aangifte hier relatief eenvoudig?
Thanks anyway.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: verklaring belastingplicht woonland

#22 Bericht door Lammert de Haan » vrijdag 14 mei 2021, 09:19

Beste Piehans,

Het invullen van het aangifteformulier P.N.D.91 (want daar zal het bij jou wel om gaan) is vrij eenvoudig.

Vorig jaar was je nog geen 65. De aftrek van THB 190.000 geldt niet voor jou (tenzij je beschikt over een invaliditeitsverklaring).

Bij vraag A1 van P.N.D.91 dien je enkel aan te geven het door jou genoten pre-pensioen, wat je in het jaar van genieten daarvan ook daadwerkelijk in Thailand hebt ingebracht.

Voor jou gelden hoogst waarschijnlijk slechts de volgende persoonlijke verminderingen/aftrekposten:
• 50% van je te belasten jaarinkomen met een maximum van THB 100.000 (vraag A4 van P.N.D.91).
• THB 60.000 als persoonlijke aftrek (vragen A6 en C1 van P.N.D.91);
• Ben je getrouwd en je vrouw heeft geen eigen inkomen, dan geldt een aftrek van THB 120.000.
• Heb je inwonende kinderen zonder een eigen inkomen, dan kun je per kind THB 30.000 aftrekken (vragen A6 en C3 van P.N.D.91; eigen kinderen onbeperkt en geadopteerde kinderen maximaal 3).
• Voor inwonende (schoon-)ouders geldt een aftrek van eveneens THB 30.000 per (schoon-)ouder.
• Voor door jou betaalde premie voor een ziektekostenverzekering geldt een maximale aftrek van THB 15.000, onder voorwaarde dat deze verzekering is afgesloten bij een Thaise verzekeraar (vragen A6 en C5 van P.N.D.91).
• Voor betaalde premie t.z.v. een levensverzekering geldt een maximale aftrek van THB 100.000, ook weer onder voorwaarde dat deze verzekering is afgesloten bij een Thaise verzekeraar. Bij het samengaan van een ziektekosten- en levensverzekering geldt als maximale aftrek THB 100.000. Vragen A6 en C6 van P.N.D.91.
• Vergeet ook niet jouw donatie voor het onderhoud van een van de koninklijke paleizen of tuinen af te trekken! :P

Naast het formulier R.O. 22 krijg je waarschijnlijk ook nog het formulier R.O.21. Dat laatste formulier zou ik niet opsturen naar de Belastingdienst/kantoor Buitenland (daar hebben ze niets mee te maken).

Succes en indien gewenst maak ik een berekening voor jou van de verschuldigde Personal Income Tax (via email l.haan14@chello.nl)

Groet,

Lammert.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
Piehans
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 189
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2007, 19:12
Locatie: utrecht /Sikoraphum

Re: verklaring belastingplicht woonland

#23 Bericht door Piehans » vrijdag 14 mei 2021, 09:30

Beste Lammert,

Heel veel dank voor deze snelle en uitgebreide reactie.
Ik ga het zelf proberen, maar kom er zeker bij je op terug indien het toch problemen bij mij oproept.
Ik ben een leek op jouw vakgebied.

Nogmaals dank [|)

Groet Hans

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: verklaring belastingplicht woonland

#24 Bericht door jumbo » vrijdag 14 mei 2021, 09:50

Update, ik heb inmiddels vrijstellingen gekregen voor 2 bedrijfspensioenen.. AOW komt in 2023 maar slechts 50% ofzo

Lammert, kijkend naar Piehans zijn verhaal, is het niet verplicht of verstandig om ieder jaar aangifte te doen??
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: verklaring belastingplicht woonland

#25 Bericht door Lammert de Haan » vrijdag 14 mei 2021, 11:47

jumbo schreef: vrijdag 14 mei 2021, 09:50
Lammert, kijkend naar Piehans zijn verhaal, is het niet verplicht of verstandig om ieder jaar aangifte te doen??
Het was mij ook opgevallen, Jumbo, dat Hans schrijft dat hij zich de afgelopen jaren niet heeft gemeld bij de Thaise Belastingdienst en dat dit kennelijk zonder gevolgen is gebleven. Maar op een Revenue Office werkt men nu eenmaal anders dan op een Nederlands Belastingkantoor (beter gezegd: werkt men niet)..

Als je een te belasten inkomen hebt wat resulteert in een te betalen bedrag aan Personal Income Tax, dan ben je wel degelijk verplicht om tijdig aangifte te doen. Doe je dat te laat dan krijg je voor elke maand of een gedeelte van een maand dat je te laat bent te maken met een opslag van 1,5%.

Voor het niet indienen van een aangifte geldt een boetepercentage van 200%. Op schriftelijk verzoek kan dit percentage met de helft worden verlaagd als de belastingplichtige niet van plan was de belasting te ontduiken en tijdens de belastingcontrole met de functionaris heeft samengewerkt. Maar toon maar eens aan dat het niet je bedoeling was om de belasting te ontduiken!
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
Piehans
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 189
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2007, 19:12
Locatie: utrecht /Sikoraphum

Re: verklaring belastingplicht woonland

#26 Bericht door Piehans » vrijdag 14 mei 2021, 12:08

Kleine aanvulling, aangezien ik voor 2020 iets te laat was, zou men mij een boete opleggen, maar enkel als ik de definitieve aangifte op het kantoor zou doen. Indien ik het digitaal doe vervalt die boete. Eea in samenhang met covid beperkingen. Over de eerdere jaren werd met geen woord gerept :worshippy:

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: verklaring belastingplicht woonland

#27 Bericht door Lammert de Haan » vrijdag 14 mei 2021, 12:58

Piehans schreef: vrijdag 14 mei 2021, 12:08 Kleine aanvulling, aangezien ik voor 2020 iets te laat was, zou men mij een boete opleggen, maar enkel als ik de definitieve aangifte op het kantoor zou doen. Indien ik het digitaal doe vervalt die boete. Eea in samenhang met covid beperkingen. Over de eerdere jaren werd met geen woord gerept :worshippy:
Dat klopt, Hans. Daarom sprak ik over "te laat indienen" zonder daarbij de aangiftemaand maart te noemen. Net als vorig jaar voert de Belastingdienst in Thailand i.v.m. corona een coulant beleid. Overigens hanteren niet alle kantoren dezelfde regels. Maar dat is Thailand.

Het blijft natuurlijk vreemd waarom men niet eerdere jaren aan de orde heeft gesteld. Maar dat is ook Thailand.

Overigens hadden we in Nederland ook een "coulance-regeling". De gebruikelijke uiterste datum voor het indienen van de aangifte van 30 april werd verschoven naar 7 mei. Dat had echter niets te maken met corona maar met de chaos bij de Belastingdienst: het gedurende de eerste anderhalve week in maart niet werkende aangifteprogramma, waardoor ik zo'n 10 dagen op water en brood heb moeten leven.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: verklaring belastingplicht woonland

#28 Bericht door jumbo » vrijdag 14 mei 2021, 13:24

Lammert de Haan schreef: vrijdag 14 mei 2021, 11:47
jumbo schreef: vrijdag 14 mei 2021, 09:50
Lammert, kijkend naar Piehans zijn verhaal, is het niet verplicht of verstandig om ieder jaar aangifte te doen??
Het was mij ook opgevallen, Jumbo, dat Hans schrijft dat hij zich de afgelopen jaren niet heeft gemeld bij de Thaise Belastingdienst en dat dit kennelijk zonder gevolgen is gebleven. Maar op een Revenue Office werkt men nu eenmaal anders dan op een Nederlands Belastingkantoor (beter gezegd: werkt men niet)..

Als je een te belasten inkomen hebt wat resulteert in een te betalen bedrag aan Personal Income Tax, dan ben je wel degelijk verplicht om tijdig aangifte te doen. Doe je dat te laat dan krijg je voor elke maand of een gedeelte van een maand dat je te laat bent te maken met een opslag van 1,5%.

Voor het niet indienen van een aangifte geldt een boetepercentage van 200%. Op schriftelijk verzoek kan dit percentage met de helft worden verlaagd als de belastingplichtige niet van plan was de belasting te ontduiken en tijdens de belastingcontrole met de functionaris heeft samengewerkt. Maar toon maar eens aan dat het niet je bedoeling was om de belasting te ontduiken!
Zal maar gewoon jaarlijks aangifte doen, met 50% en aftrekposten is het belasting bedrag in TH nihil
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: verklaring belastingplicht woonland

#29 Bericht door Lammert de Haan » vrijdag 14 mei 2021, 13:34

jumbo schreef: vrijdag 14 mei 2021, 13:24
Zal maar gewoon jaarlijks aangifte doen, met 50% en aftrekposten is het belasting bedrag in TH nihil
In dat geval hoef je geen aangifte te doen, Jumbo. Een verzuimboete van 200% van THB 0 blijft immers THB 0. :D :D :D

Misschien kun je nog wel belasting terugkrijgen, nl. de roerende voorheffing t.z.v. mogelijke rente-inkomsten en ingehouden door je Thaise bank.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: verklaring belastingplicht woonland

#30 Bericht door erik-kuijpers » vrijdag 14 mei 2021, 14:28

Zal maar gewoon jaarlijks aangifte doen, met 50% en aftrekposten is het belasting bedrag in TH nihil

Jumbo, ben jij in Thailand niet in loondienst? Hoe werkt het als je Thai loon plus NL pensioen hebt? Ik stel me zo voor dat het dan 'plus plus' wordt net zoals in NL in box 1.

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”