Ik mag weer een jaar in Thailand blijven.

Post hier al je vragen voor Visa voor Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
godzilla
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 906
Lid geworden op: vrijdag 12 oktober 2018, 14:50

Re: Ik mag weer een jaar in Thailand blijven.

#136 Bericht door godzilla » dinsdag 12 januari 2021, 14:16

Voila, ik ben weer een jaartje gerust.
Ik heb een non o 'retirement' visum, en dat is nu verlengd.
Ik ben belg, en woon in cha am. (immi thayang)
Aanvraag gedaan op inkomen, dus meer als 65000bath.
Even vertellen wat ik nodig had deze keer, want het was weer eens veranderd.

-de ingevulde aanvraag met één pasfoto
-affidavit verklaring op eer van mijn inkomen gestempeld en gelegaliseerd door belgische ambassade. (gedaan per post)
-Alle uittreksels van mijn overschrijvingen via azimo/transferwise, (ik had ook een excel sheet bijgevoegd met al mijn overschrijvingen)
-bankstatement van een jaar (200bath bij scb)
-Een brief van de bank dat de gebruikte rekening wel degelijk van mij is.
-bewijs van woonst (ze hebben copie genomen van mijn geel boekje)

Kostprijs was 1900 bath.

I

jomel17
Expat
Expat
Berichten: 1560
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 18:13
Locatie: Khon Kaen

Re: Ik mag weer een jaar in Thailand blijven.

#137 Bericht door jomel17 » dinsdag 12 januari 2021, 14:26

Bofferd...
ik mag volgende maand weer op basis van huwelijk.
Ben benieuwd wat er allemaal veranderd is
หลงรัก

godzilla
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 906
Lid geworden op: vrijdag 12 oktober 2018, 14:50

Re: Ik mag weer een jaar in Thailand blijven.

#138 Bericht door godzilla » dinsdag 12 januari 2021, 14:31

jomel17 schreef: dinsdag 12 januari 2021, 14:26 Bofferd...
ik mag volgende maand weer op basis van huwelijk.
Ben benieuwd wat er allemaal veranderd is
Ik had dat gevraagd bij mijn laatste 90dagen melding, daarmee was ik al voorbereid.
Ik wens je succes.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Ik mag weer een jaar in Thailand blijven.

#139 Bericht door jumbo » woensdag 13 januari 2021, 00:32

Proficiat GZ, maar ik begrijp niet goed waarom men zich altijd zo druk maakt.
Ja, de 'regels' veranderen wel eens en per kantoor, maar ze zijn altijd haalbaar...
Als je nu weer een jaar 'ongerust' moet leven dan wens ik je sterkte :P
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
Kees
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1181
Lid geworden op: donderdag 16 juni 2005, 19:43
Locatie: Doi Saket, Talad Khwan

Re: Ik mag weer een jaar in Thailand blijven.

#140 Bericht door Kees » woensdag 13 januari 2021, 01:44

Heb dit vorige week gedaan. Laat het echter door een bureau regelen, zodat wij niet voor verrassingen komen te staan.
Wat ik nodig had waren, een affidavit, pasfoto's en een huurcontract.
Het bureau had een afspraak geregeld bij immigration om 15:00 uur, wij waren 15 minuten te vroeg, konden wel gelijk doorlopen. Foto aldaar gemaakt en drie minuten later met visum stempel 29-01-2022 weer buiten.
Niet klagen, maar dragen.

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Ik mag weer een jaar in Thailand blijven.

#141 Bericht door pjotter » woensdag 13 januari 2021, 05:29

Oh, beetje vreemd voor mij dat je naast je affidavit, TOCH nog kopieën nodig had van bank- overschrijvingen en statement. Hier in Korat is het echt 'of affidavit of bank statement'. Ik hoef alleen maar mijn NL affidavit af te geven (Origineel, door ambassade gestempeld).
godzilla schreef: dinsdag 12 januari 2021, 14:16 Voila, ik ben weer een jaartje gerust.
Ik heb een non o 'retirement' visum, en dat is nu verlengd.
Ik ben belg, en woon in cha am. (immi thayang)
Aanvraag gedaan op inkomen, dus meer als 65000bath.
Even vertellen wat ik nodig had deze keer, want het was weer eens veranderd.

-de ingevulde aanvraag met één pasfoto
-affidavit verklaring op eer van mijn inkomen gestempeld en gelegaliseerd door belgische ambassade. (gedaan per post)
-Alle uittreksels van mijn overschrijvingen via azimo/transferwise, (ik had ook een excel sheet bijgevoegd met al mijn overschrijvingen)
-bankstatement van een jaar (200bath bij scb)
-Een brief van de bank dat de gebruikte rekening wel degelijk van mij is.
-bewijs van woonst (ze hebben copie genomen van mijn geel boekje)

Kostprijs was 1900 bath.

I

godzilla
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 906
Lid geworden op: vrijdag 12 oktober 2018, 14:50

Re: Ik mag weer een jaar in Thailand blijven.

#142 Bericht door godzilla » woensdag 13 januari 2021, 14:59

jumbo schreef: woensdag 13 januari 2021, 00:32 Proficiat GZ, maar ik begrijp niet goed waarom men zich altijd zo druk maakt.
Ja, de 'regels' veranderen wel eens en per kantoor, maar ze zijn altijd haalbaar...
Als je nu weer een jaar 'ongerust' moet leven dan wens ik je sterkte :P
Ik deelde dit mee ter info, omdat alles zo snel veranderd.
Vanmiddag nog kreeg ik een bericht dat de belgische ambassade vanaf juni geen affidavits meer mag afleveren.
[|(

godzilla
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 906
Lid geworden op: vrijdag 12 oktober 2018, 14:50

Re: Ik mag weer een jaar in Thailand blijven.

#143 Bericht door godzilla » woensdag 13 januari 2021, 15:04

pjotter schreef: woensdag 13 januari 2021, 05:29 Oh, beetje vreemd voor mij dat je naast je affidavit, TOCH nog kopieën nodig had van bank- overschrijvingen en statement. Hier in Korat is het echt 'of affidavit of bank statement'. Ik hoef alleen maar mijn NL affidavit af te geven (Origineel, door ambassade gestempeld).
godzilla schreef: dinsdag 12 januari 2021, 14:16
Vreemd zeg je, inderdaad maar dit zijn verschillende immi's, en het is thailand tit.
Het belgische affidavit legaliseerd enkel je verklaring op eer en je handtekening, ze controleren de gegevens niet (mogen ze niet)
In NL geven ze je een visumondersteuningsbrief, die wel gecontroleerd wordt als ik me niet vergis.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Ik mag weer een jaar in Thailand blijven.

#144 Bericht door erik-kuijpers » woensdag 13 januari 2021, 16:21

Dat hele gedoe is een paar jaar terug begonnen toen de immi ontdekte dat er vaak niets klopte van die verklaringen omdat enkele landen zulke sterke privacy-wetgeving hebben dat de ambas jouw inkomensopgave niet mag controleren. Komt nog bij dat er visumagenten waren die er een potje van maakten; zo had een farang visumagent in Nongkhai die verklaringen van de US ambassade gewoon in zijn PC zitten.... Ofwel: hij maakte ze zelf met keurig stempel en al...

Meneer is op stel en sprong gevlucht naar zijn Heimat toen de grond hem te heet onder de voeten werd en nam en passant een dikke 2 miljoen baht mee die zijn klanten voor tickets hadden betaald..... Hele gezinnen stonden op Swampie met hun 'ticket' dat niet bleek te bestaan in de computers...

De NL ambas controleert aan de hand van jaaropgaves en bankpapieren en aanvaardt alleen gegevens die kunnen worden geverifieerd bij de nationale belastingdienst. De immi Nongkhai eiste ook nog eens dat de verklaring van de ambas werd gelegaliseerd op Chaeng Wattana! Doet men dat nog? Ik heb wegens die controle immer 8 ton op de bank gehad en dan was je er mooi vanaf. Nu schijnt men ook nog te eisen dat die 8 ton regelmatig vanuit een buitenland Thailand binnenkomt.....

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Ik mag weer een jaar in Thailand blijven.

#145 Bericht door jumbo » donderdag 14 januari 2021, 01:14

erik-kuijpers schreef: woensdag 13 januari 2021, 16:21Nu schijnt men ook nog te eisen dat die 8 ton regelmatig vanuit een buitenland Thailand binnenkomt.....
Dat zou dan erg moeilijk worden voor degenen zoals ikzelf die hier de laatste 20 jaar hebben gewerkt, dus ik betwijfel deze hearsay ten sterkste
En anders wordt het een simple in en uit verhaaltje
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Ik mag weer een jaar in Thailand blijven.

#146 Bericht door pjotter » donderdag 14 januari 2021, 02:29

Oeps. Dan wordt het wat lastiger voor jullie idd. Als men dan hetzelfde eist bij de immi. als voor de huidige 4 landen die de affidavit niet meer afgeven. Die moeten de 800k฿/400k฿ (getrouwd) OF 12 maanden x min. 65k฿/40k฿ (getrouwd) als international transfer naar een Thaise bank aantonen.
Ook de combinatie methode wordt dan niet meer geaccepteerd. Erg vervelend idd.

Klopt. De visumondersteuningsbrief wordt gecontroleerd.
godzilla schreef: woensdag 13 januari 2021, 15:04
pjotter schreef: woensdag 13 januari 2021, 05:29 Oh, beetje vreemd voor mij dat je naast je affidavit, TOCH nog kopieën nodig had van bank- overschrijvingen en statement. Hier in Korat is het echt 'of affidavit of bank statement'. Ik hoef alleen maar mijn NL affidavit af te geven (Origineel, door ambassade gestempeld).
godzilla schreef: dinsdag 12 januari 2021, 14:16
Vreemd zeg je, inderdaad maar dit zijn verschillende immi's, en het is thailand tit.
Het belgische affidavit legaliseerd enkel je verklaring op eer en je handtekening, ze controleren de gegevens niet (mogen ze niet)
In NL geven ze je een visumondersteuningsbrief, die wel gecontroleerd wordt als ik me niet vergis.

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Ik mag weer een jaar in Thailand blijven.

#147 Bericht door pjotter » donderdag 14 januari 2021, 03:06

Klopt Erik. Tja er zijn altijd mensen die het verkloten voor anderen helaas. Voorheen zul je je wel herinneren hadden wij ook een inkomens verklaring met als slotzin "Aldus naar waarheid opgemaakt". Ben blij dat de privacy regels voor zo'n visumondersteuningsbrief niet extreem worden toegepast voor dit.

Een beetje te vergelijken waarom je als farang bijna nooit een echte creditcard kunt krijgen bij de Thaise banken. Heb gelezen dat er wat mensen zijn geweest die zonder de openstaande rekening te betalen hem weer gepiept zijn naar huis. Blijkbaar bijna niet mogelijk voor Thailand dit alsnog te confisqueren.

Nu alleen mogelijk een 'credit'card te krijgen als er een fixed deposit rekening tegenover staat, waar het geld dus al op staat. Eigenlijk dus een soort van pre-pay card maar wel met de status van een creditcard om zaken als hotels of vliegtickets te boeken. Al lees ik wel dat dit soms ook mogelijk is met je reguliere debit card.

Nou ja, ik hoop dat het niet meer uitgeven van de affidavit, voor Nederland nog 'even' weg blijft.

Die 8 ton (in 1 keer) hoeft alleen maar uit het buitenland te komen als je IN Thailand je visa exempt of toeristen visa om wilt zetten naar een non imm O visum dacht ik. Voor normale jaar verlengingen moet de 8 ton 2 maanden voor de aanvraag en 3 maanden na de aanvraag op de Thaise rekening staan. Daarna mag dit niet onder de 4 ton zakken tot 2 maanden voor de nieuwe aanvraag. Dan moet het weer 8 ton zijn als je op dit bedrag weer een verlenging wilt hebben.

Bij de 4 landen (tot nu toe), als je op inkomen gaat, moet je idd aantonen dat je 12 maanden niet minder dan 65k฿ als international transfer over hebt gemaakt naar je Thaise bank. (Indien getrouwd zijn de bedragen resp. 4 ton en 40k฿)

Tja, we zullen zien wat de toekomst brengt.
erik-kuijpers schreef: woensdag 13 januari 2021, 16:21 Dat hele gedoe is een paar jaar terug begonnen toen de immi ontdekte dat er vaak niets klopte van die verklaringen omdat enkele landen zulke sterke privacy-wetgeving hebben dat de ambas jouw inkomensopgave niet mag controleren. Komt nog bij dat er visumagenten waren die er een potje van maakten; zo had een farang visumagent in Nongkhai die verklaringen van de US ambassade gewoon in zijn PC zitten.... Ofwel: hij maakte ze zelf met keurig stempel en al...

Meneer is op stel en sprong gevlucht naar zijn Heimat toen de grond hem te heet onder de voeten werd en nam en passant een dikke 2 miljoen baht mee die zijn klanten voor tickets hadden betaald..... Hele gezinnen stonden op Swampie met hun 'ticket' dat niet bleek te bestaan in de computers...

De NL ambas controleert aan de hand van jaaropgaves en bankpapieren en aanvaardt alleen gegevens die kunnen worden geverifieerd bij de nationale belastingdienst. De immi Nongkhai eiste ook nog eens dat de verklaring van de ambas werd gelegaliseerd op Chaeng Wattana! Doet men dat nog? Ik heb wegens die controle immer 8 ton op de bank gehad en dan was je er mooi vanaf. Nu schijnt men ook nog te eisen dat die 8 ton regelmatig vanuit een buitenland Thailand binnenkomt.....

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Ik mag weer een jaar in Thailand blijven.

#148 Bericht door jumbo » donderdag 14 januari 2021, 03:46

pjotter schreef: donderdag 14 januari 2021, 02:29 Oeps. Dan wordt het wat lastiger voor jullie idd. Als men dan hetzelfde eist bij de immi. als voor de huidige 4 landen die de affidavit niet meer afgeven. Die moeten de 800k฿/400k฿ (getrouwd) OF 12 maanden x min. 65k฿/40k฿ (getrouwd) als international transfer naar een Thaise bank aantonen.
Ook de combinatie methode wordt dan niet meer geaccepteerd. Erg vervelend idd.
Zoals gezegd, getrouwd, dan transfereer je 1x per jaar 400,000 en de 'vrijgekomen' 400,000 transfereer je weer terug....en zo doorgaand
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Ik mag weer een jaar in Thailand blijven.

#149 Bericht door erik-kuijpers » donderdag 14 januari 2021, 07:58

Dat zou dan erg moeilijk worden voor degenen zoals ikzelf die hier de laatste 20 jaar hebben gewerkt, dus ik betwijfel deze hearsay ten sterkste. En anders wordt het een simple in en uit verhaaltje.

Toch maar eens iets lezen op internet, Jumbo, met name de lezersvragen op Tblog, want dit is geen hearsay. Als jij iets niet kent dan is het hearsay! Voor jou geldt het niet want jij hebt een workpermit en bent niet afhankelijk van geld in de bank toch? Jij hebt een andere vorm van legaal verblijf.

En een in- en uitverhaaltje kan niet bij de 8 ton; voor de 4 ton weet ik dat niet. Plotter zegt er dit van:

Die 8 ton (in 1 keer) hoeft alleen maar uit het buitenland te komen als je IN Thailand je visa exempt of toeristen visa om wilt zetten naar een non imm O visum dacht ik. Voor normale jaar verlengingen moet de 8 ton 2 maanden voor de aanvraag en 3 maanden na de aanvraag op de Thaise rekening staan. Daarna mag dit niet onder de 4 ton zakken tot 2 maanden voor de nieuwe aanvraag. Dan moet het weer 8 ton zijn als je op dit bedrag weer een verlenging wilt hebben.


Dus in en uit kan maar beperkt.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Ik mag weer een jaar in Thailand blijven.

#150 Bericht door erik-kuijpers » donderdag 14 januari 2021, 08:37

Wat het affidavit betreft vd Belgische ambas lees ik in TBlog dat dit verhaal klopt. Maar wat dan? Ik neem aan dat je dan volledig bewijs moet aanleveren zoals mensen met NL inkomen.

Plaats reactie

Terug naar “Visa Thailand”