Oplichting

Vragen en ervaringen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Adrie
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 433
Lid geworden op: vrijdag 02 oktober 2009, 19:35

Re: Oplichting

#16 Bericht door Adrie » dinsdag 09 juni 2020, 18:26

[quote=YankeeDoodle post_id=8256743
4. NOOIT iets huren, geen jetski's en/of scooters. En als je een auto huurt: maak 80 foto's van de buitenkant en vraag om kopietjes van de "staat" waarin het voertuig volgens de verhuurder verkeert (krijg je automatisch van de bekende Herz, Avis etc.)


Ben dit niet helemaal met je eens.

Heb al vaak een auto gehuurd Bij Holiday Rent-a-Car op de 3rd Pattaya. op aanraden van Sfred, tjaa sommige kennen misschien nog wel.

Die met dat groene gebouwtje op de website.

Betrouwbaar adress, en nog nooit problemen gehad, 1 keer iemand achteruit tegen onze huurauto, en geen probleem, ff bellen en er komt een mannetje van de verzekering die het oplost.

Bij het inleveren van de auto of als men hem ophaald kijken ze nog niet eens naar schades, want daar heb je een verzekering voor betaald.

Voor rond de 1000 bath per dag heb je al een auto.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Oplichting

#17 Bericht door wpdl » woensdag 10 juni 2020, 00:53

Sanook meldt dat een 49-jarige gehandicapte Oostenrijkse man, die dacht zijn zielsverwant in Chiang Mai te hebben gevonden, door zijn liefhebbende minnaar uit ongeveer 10 miljoen baht is opgelicht.
Liefde bloeide toen ze hun relatie online voortzetten, en het huwelijk hing in de lucht ... of dat dacht hij althans.
Het paar was even oud en ze zou voor hem zorgen en hem helpen om te gaan met zijn handicap.
Hij kocht haar een huis, 2 dure auto's en financierde een winkel.
Toen verscheen er een man die beweerde haar broer te zijn, maar in werkelijkheid was haar ex-man.
Nu is ze verdwenen en blijkt dat het huis helemaal niet is gekocht.



Bron https://bit.ly/30moRF8

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Oplichting

#18 Bericht door jumbo » woensdag 10 juni 2020, 01:32

Ik zeg het maar als volgt; je laat jezelf oplichten
Ook Duiker zijn post zegt voldoende, het is niet inherent aan Thailand alleen, je kan jezelf overal laten oplichten, je moet er wel open voor staan uiteraard :P :P
In NL word je net zo hard opgelicht als hier, fouten komen overigens overal voor....

Oplichting onder de factor 'liefde' komt hier naar mijn mening wel wat vaker voor...
Er loopt al een draadje over usufruct en eigendom afgeven aan je grote liefde....
Mijn vrouw heeft eigendom van ons OG, het kan uiteraard mis gaan... je neemt het risico en leeft ermee.
Heb al eerder afscheid genomen van OG, inboedel e.d. door scheiding, ze hebben hun beste tijd aan mij gegeven, zie het als een afscheidskadootje
Sta op goede voet met alle dames, dat is het voordeel van een 'zachte' breuk....ieder zijn keus.
Heb alles wat ik wil, maar ben geen materialist als het daar op aan komt :lol: :lol:
Je moet vooraf bekijken of je jezelf de relatie kan veroorloven, zoniet, doe het dan gewoon niet en hou je centen in je zak...

Tip;
-Met jouw geld achter de hand kan je vrouw redelijk eenvoudig een hypotheek of lening afsluiten voor, je betaalt de rente als 'zekerheid' dat je OG niet onder je kont
vandaan verkocht of beleend wordt of de familie het over neemt als er iets mis gaat.
-Je kan met je vrouw een onderhandse lening overeenkomst afsluiten die ineens opvraagbaar wordt bij scheiding of dood, of ieder jaar verlengd wordt; zekerheidje voor je toekomst.
-Usufruct is legaal niet waterdicht omdat alle contracten bij een scheiding/einde partnerschap vervallen... en je toegang tot je pand een highway to hell kan worden, KAN...


Waar ik het ook mee eens ben is rijbewijs en paspoort afgeven, voor een kopietje OK, maar zeker niet langer

Tips;
-maak een kopietje van je paspoort en doe in je dashboard/onder je zitje, geef aan dat het origineel bij immigratie ligt voor je visa verlenging (Heeft politie geen benul van)
-zelfde met je rijbewijs, en accepteer de eventuele boete.... hou 200 thb cash in je dashboard/onder je zitje en zeg dat het alles is wat je cash bij je hebt (bespaart tijdsverlies van de gang naar buro)
-verwijder de CCV code op je bankkaarten, en bewaar die ergens anders zoals je telefoon, voor cash afrekeningen heb je die niet nodig. Hou je kaart in het oog als je afrekent.
-betaal online met paypal....safer kan bijna niet....geef je cc info niet zomaar af..
-hou 1 kaart met beperkt krediet/balans voor eenmalige online betalingen

De laatste 3 tips is niet vanwege Thailand maar de ontwikkeling van cybercrime in het algemeen..
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Oplichting

#19 Bericht door wpdl » woensdag 10 juni 2020, 02:22

het is niet inherent aan Thailand alleen, je kan jezelf overal laten oplichten, je moet er wel open voor staan uiteraard
Klopt natuurlijk als een zwerende vinger alleen dit is een Thailand forum met een Nederlandstalige achtergrond.
Wat ze in de states of rusland flikken of waar dan ook is hier onbelangrijk.

Deze man met een extreme oplichting is natuurlijk wel erg verblind geweest en je zou dus bijna de dame een schouderklopje geven.
De diverse hinten die jij geeft zijn een leuke opstapje voor de buitenlander maar als toerist of longstayer zijnde zijn er vele acties waar je toch echt met je blote kakken ruimschoots in stapt.
Er zullen natuurlijk ook vele Thailanders zijn die ietsje teveel vertrouwen hebben en het verlies vaak maar nemen of het op tijd door hebben.
Zie mijn vorige bericht in dit onderwerp.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Oplichting

#20 Bericht door jumbo » donderdag 11 juni 2020, 01:25

De Tips die ik geef zijn meer voor de longstayer dan de toerist... maar die kan er ook zijn voordeel mee op doen
Het zijn simpele zaken
Klopt natuurlijk als een zwerende vinger alleen dit is een Thailand forum met een Nederlandstalige achtergrond.
Wat ze in de states of rusland flikken of waar dan ook is hier onbelangrijk.
Dit heet perspectief bieden, je moet, naar mijn mening, een situatie altijd met andere kunnen vergelijken om te zien hoe jouw speficieke situatie ervoor staat
Anders zou het net lijken of oplichting en corruptie louter en alleen in Thailand voorkomt en niet in omringende of verder afgelegen landen..

Het is voor mij nog altijd onbegrijpelijk dat het CCV nummer open bloot op de CC/ATM staat, met de kaart in de hand of door simpel eea over te nemen
naam, cardnumber, expiration date en CCV, kan je online je inkopen doen
Het CCV nr zou net als je pincode separaat moeten worden toegstuurd...
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Oplichting

#21 Bericht door wpdl » donderdag 11 juni 2020, 01:51

Ik vermoed [weet het wel zeker] dat de meeste mensen dat wel weten dat het overal en nergens kan gebeuren.
Veel mensen dragen een bril maar dan wel door een opticien aanbevolen.
Dit heet perspectief bieden, je moet, naar mijn mening, een situatie altijd met andere kunnen vergelijken om te zien hoe jouw speficieke situatie ervoor staat
Anders zou het net lijken of oplichting en corruptie louter en alleen in Thailand voorkomt en niet in omringende of verder afgelegen landen..

godzilla
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 906
Lid geworden op: vrijdag 12 oktober 2018, 14:50

Re: Oplichting

#22 Bericht door godzilla » vrijdag 19 juni 2020, 10:17

Ik had vorige week eens gereageerd op een advertentie voor een goede en voordelige hospitalisatie verzekering.
Het is volgens mij scam...
Verzekering, de brochure zag er goed uit, dus ok voor mij.
Maar ze stuurden tegelijkertijd een vereenvoudigd aanmeldings formulier mee.
Je geloofd het of niet, hoe ga je betalen, visa of master, wat is je correcte naam, expiring date En CVT nummer.

Ja saluutjes zeg.......

jomel17
Expat
Expat
Berichten: 1560
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 18:13
Locatie: Khon Kaen

Re: Oplichting

#23 Bericht door jomel17 » vrijdag 19 juni 2020, 14:31

Ik was er ook bijna ingetrapt, verzekering bij Phillips(niet uit Eindhoven).

Consulente komt thuis bij ons , verteld dat ik gekeurd moet worden en gelijk eerste maand premie 5000 baht mag betalen .
Ik zeg okay, premie overgemaakt, krijg een paar dagen later een brief dat ik mij in het ziekenhuis moet melden voor de keuring en die zelf moet betalen A 7000 baht.
Direct contact opgenomen omdat de consulente niks had gezegd over de keuring zelf betalen en het hele gebeuren stopgezet.
Kreeg na 2 maanden per postwissel die ik bij de bank kon inleveren mijn eerste premie terug
.
หลงรัก

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Oplichting

#24 Bericht door wpdl » donderdag 04 februari 2021, 01:08

Ongeveer 100 buitenlanders zouden zijn opgelicht door een woningbouwprojectbedrijf

Een woningbouwproject in de centrale provincie Phetchaburi ligt onder vuur nadat het naar verluidt ongeveer 100 buitenlanders had opgelicht met een schade van in totaal 2 miljard baht.
Het huisvestingsproject zou illegale landdocumenten hebben uitgegeven en buitenlandse kopers hebben gelokt, voornamelijk uit het Verenigd Koninkrijk en Rusland.

De meeste eigendomsakten voor het Phetchaburi Park Project waren naar verluidt voor land in een nationaal bosreservaat.
Na inspectie door lokale functionarissen werden de landdocumenten naar verluidt ingetrokken.
Ongeveer 100 buitenlanders, die allemaal volledig hadden betaald om land en huizen in het project te kopen, verloren in totaal 2 miljard baht.


Volledige verslag in de Bron

De rechten van buitenlanders aangaande bezit zou toch bekend moeten zijn lijk mij bij vele, helaas niet.
Ik hoef natuurlijk niet te vragen of er leden zijn die toevallig iets gekocht hebben in dit project ?
Of zal hier toch een beetje de Firma list en bedrog bij beide partijen aanwezig zijn.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Oplichting

#25 Bericht door erik-kuijpers » donderdag 04 februari 2021, 07:56

Er staat niet dat het op naam van farang was. Zal de Thaise partner wel tussen gezeten hebben voor de juridische eigendom, waar niet? Maar dat hier deugnietjes aan het werk waren lijkt wel duidelijk. Alleen vraag ik me af hoeveel ambtenaren een oogje dicht hebben geknepen en nu aan de Thaise goudkust wonen?

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Oplichting

#26 Bericht door jumbo » donderdag 04 februari 2021, 08:52

erik-kuijpers schreef: donderdag 04 februari 2021, 07:56 Er staat niet dat het op naam van farang was. Zal de Thaise partner wel tussen gezeten hebben voor de juridische eigendom, waar niet? Maar dat hier deugnietjes aan het werk waren lijkt wel duidelijk. Alleen vraag ik me af hoeveel ambtenaren een oogje dicht hebben geknepen en nu aan de Thaise goudkust wonen?
lured in foreign buyers, primarily from the United Kingdom and Russia, advertising the project on websites marketed toward those overseas.
en dan de rekensom; 2 miljard baht, 100 foreigners, de man 20. mio thb, maar de ene farang die geqoute is had het over 3 mio thb
En zoveel geld kan je niet eenvoudig verbergen of zonder spoor laten verdwijnen...

Mensen die dergelijk geld voor een huis willen uitgeven zouden zich beter kunnen beraden.... zou je denken
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Oplichting

#27 Bericht door erik-kuijpers » donderdag 04 februari 2021, 09:42

Penny wise and pound foolish, Jumbo! Die mensen zijn er nog en lopen in de val.

Adrie
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 433
Lid geworden op: vrijdag 02 oktober 2009, 19:35

Re: Oplichting

#28 Bericht door Adrie » donderdag 04 februari 2021, 16:32

Uit een nog te bouwen project iets kopen is altijd gevaarlijk.

Vaak gelokt met een flinke korting, maar als het mis gaat kan je naar je geld fluiten.

Beter iets kopen als je dat van plan bent, wat er al staat.

Duncan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1356
Lid geworden op: zondag 10 oktober 2010, 03:19

Re: Oplichting

#29 Bericht door Duncan » vrijdag 17 september 2021, 12:21

Sja, je bent er zelf bij. Dat soort dingen zou ik door een bevriende Thai laten regelen, zelf laat ik mijn snuffert ook bij bepaalde zaken niet zien, zeker als het over de prijs + farangtoeslag gaat, dat mag mijn betere helft opknappen. En als je daarna van het uitgespaarde geld een lekkere bbq met een paar flessen hong thong regelt houden we het voor iedereen gezellig en leuk.
Maar het is net hoe je erin staat. Ben je toerist/expat en zit je vooral tussen de andere expats/toeristen, dan ben je een gewillige prooi. Zit je tussen de mensen zelf en laat je ook bij sociale gelegenheden je gezicht zien, dan wordt het een heel ander verhaal. Eigenlijk is het exact hetzelfde wat wij hier van onze nieuwkomers verwachten; doe je mee of blijf je in je eigen kliek hangen :thumbsup:

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Oplichting

#30 Bericht door Jim » vrijdag 17 september 2021, 16:01

jumbo schreef: woensdag 10 juni 2020, 01:32
-verwijder de CCV code op je bankkaarten, en bewaar die ergens anders zoals je telefoon, voor cash afrekeningen heb je die niet nodig.
Goeie tip.
Eigenlijk nooit bij stilgestaan.

Binnen nederland komt het nooit voor dat je je cc afgeeft.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Plaats reactie

Terug naar “Reizen door Thailand”