PMT pensioenfonds.

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1572
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

PMT pensioenfonds.

#1 Bericht door Herbergier » zondag 22 maart 2020, 14:41

In Nederland raken volgens mij de ambtenaren van het pensioenfonds PMT door het Covid-19 langzaam maar zeker van het padje, of ze denken dat wij het in Thailand niet lang meer zullen overleven, dat kan natuurlijk ook.

Want ik kreeg vandaag 22 maart 2020 een schrijven binnen van het PMT en daarin vroegen ze mij een 'Attestatie de Vita' (Bewijs van in leven zijn) door een officiele instantie te laten invullen, tekenen en op te sturen (een kopie per mail mag ook), nu is dat niet abnormaal want dat moet ik elk jaar laten doen, alleen de laatste keer dat ik dat heb moeten doen was op 27 oktober 2019, ik stuurde toen een kopie van het 'Bewijs van in leven zijn' van de SVB per e-mail mee, want dat mocht ook en op 30 oktober 2019 kreeg ik van de PMT al een ontvangstbevestiging per e-mail binnen, dat alles goed verwerkt was en de betalingen gewoon doorgingen, ook stond toen in dat schrijven van 30 oktober, dat ze waarschijnlijk geen 'Bewijs van in leven zijn' meer zouden opsturen, omdat ze in het vervolg een bevestiging van mijn 'Bewijs van in leven zijn' van de SVB zullen krijgen.

Dus ik vandaag maar een pittige mail naar de PMT verstuurd met de mededeling dat we ook hier niet meer onnodig over straat mogen wandelen, alleen nog onze nodige levensbehoeften bij een supermarkt kunnen kopen en ik voor die officiele instantie zeker 90 minuten moet lopen.
Alles van waarde is weerloos.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: PMT pensioenfonds.

#2 Bericht door Lammert de Haan » zondag 22 maart 2020, 18:15

Ik zie dit toch wat anders, Herbergier. Ik beschouw dit meer als een kwestie van bezorgdheid in deze woelige tijd. :giggle: :giggle2:

Het zou me niet verbazen als je volgende maand weer zo'n brief krijgt. PMT voelt zich betrokken bij jouw welzijn. :cheesy:

Jij moet daarvoor 90 minuten lopen? Hou dan wel anderhalve meter afstand t.o.v. je mede-wandelaars. Maar dat zullen er vast niet veel zijn!. :idea:
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1572
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: PMT pensioenfonds.

#3 Bericht door Herbergier » maandag 23 maart 2020, 01:59

Ik heb een automatisch antwoord bericht gehad.

Bedankt voor uw bericht. Wij streven er naar om uw bericht binnen twee dagen te beantwoorden.
Alles van waarde is weerloos.

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1572
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: PMT pensioenfonds.

#4 Bericht door Herbergier » dinsdag 24 maart 2020, 16:14

Deze reactie heb ik gekregen van het PMT pensioenfonds:

Bedankt voor uw e-mail van 22 maart. U vraagt ons om uitstel voor het inleveren van uw 'Bewijs van in leven zijn' in verband met Covid-19. In deze e-mail leest u onze reactie.

Uw pensioenuitkering is verlengd met drie maanden
Wij hebben helaas nog steeds geen koppeling met de SVB. Wij begrijpen dat het voor u niet mogelijk is uw 'Bewijs van in leven zijn' te laten invullen door de overheid, gemeente of notaris. In deze uitzonderlijke situatie verlengen uw pensioenuitkering met drie maanden tot 31 augustus 2020. Stuurt u ons vóór augustus uw 'Bewijs van in leven zijn' toe. Wij sturen u per post zoals gebruikelijk herinneringen om uw 'Bewijs van in leven zijn' tijdig in te leveren voor de nieuwe datum.
Alles van waarde is weerloos.

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: PMT pensioenfonds.

#5 Bericht door ron » dinsdag 24 maart 2020, 16:57

Zou heel wat makkelijker zijn dat dit soort instellingen een beveiligde site zouden hebben waar zij d.m.v. een live verbinding
"persoonlijk" met hun clientèle zouden kunnen praten,en waar je dan ook jou paspoort of i.d. zou kunnen tonen om te laten zien
dat jij het dan ook werkelijk bent waar zij mee spreken.
Zou heel wat werk/brieven schelen en is alles up to date. :idea:

Ron.
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: PMT pensioenfonds.

#6 Bericht door erik-kuijpers » dinsdag 24 maart 2020, 23:24

Er zijn heel veel pensioen- en lijfrentebetalers in NL en allemaal moeten ze arbeidsuren vrijmaken voor controle op leven. Het is zo simpel om EEN club daarvoor op te richten en EEN formulier te maken en de grootste van die betalers is de SVB dat voor Thailand al een regeling heeft getroffen.

De SVB is eigenlijk de overheid en die is in staat met andere landen een verdrag te sluiten. Hun levensbewijs gaat in een databank en anderen halen daar hun gegevens uit. Kost aanmerkelijk minder dan al die betalers die zelf kosten moeten maken en die allemaal hun eigen briefje en voorwaarden hebben. Maar ja, dat vereist dat betalers hun regie kwijt zijn en dat is moeilijk te behappen. Dus rommelen we maar door; ik ken NL-ers die 5 betalers hebben en evenzoveel briefjes moeten inleveren. Allemaal moeite en kosten voor nop.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: PMT pensioenfonds.

#7 Bericht door wpdl » woensdag 25 maart 2020, 01:54

'Bewijs van in leven zijn' te laten invullen door de overheid, gemeente of notaris
Kan mij vaag voor de geest halen dat jouw vrouw een leuke baan had ergens in de quote herbergier.
Wat is het probleem :Whistle:
Dat het controle systeem in zijn geheel verouderd is,is duidelijk.
En ja je vorm van transport kies je zelf voor.
Met de fiets is het 15 minuten ;)

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: PMT pensioenfonds.

#8 Bericht door wanadee » woensdag 25 maart 2020, 01:57

erik-kuijpers schreef: dinsdag 24 maart 2020, 23:24 Er zijn heel veel pensioen- en lijfrentebetalers in NL en allemaal moeten ze arbeidsuren vrijmaken voor controle op leven. Het is zo simpel om EEN club daarvoor op te richten en EEN formulier te maken en de grootste van die betalers is de SVB dat voor Thailand al een regeling heeft getroffen.

De SVB is eigenlijk de overheid en die is in staat met andere landen een verdrag te sluiten. Hun levensbewijs gaat in een databank en anderen halen daar hun gegevens uit. Kost aanmerkelijk minder dan al die betalers die zelf kosten moeten maken en die allemaal hun eigen briefje en voorwaarden hebben. Maar ja, dat vereist dat betalers hun regie kwijt zijn en dat is moeilijk te behappen. Dus rommelen we maar door; ik ken NL-ers die 5 betalers hebben en evenzoveel briefjes moeten inleveren. Allemaal moeite en kosten voor nop.
Ik heb SVB, Albert Heyn en Zwitserleven die ik jaarlijks moet sturen. AH stuur ik een kopie van SVB, Zwitserleven zet de Clinic hier in het dorp gratis een stempeltje.
Daarnaast heb ik Zorg en Welzijn, Sagittarius, NN en ASR. Die laatste 4 doen het via de SVB, daar hoor ik nooit wat van. Snap e ht niet dat ze dat niet allemaal doen, lijkt me een stuk simpeler.

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1572
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: PMT pensioenfonds.

#9 Bericht door Herbergier » woensdag 25 maart 2020, 03:16

wpdelange schreef: woensdag 25 maart 2020, 01:54
'Bewijs van in leven zijn' te laten invullen door de overheid, gemeente of notaris
Kan mij vaag voor de geest halen dat jouw vrouw een leuke baan had ergens in de quote herbergier.
Wat is het probleem :Whistle:
Dat het controle systeem in zijn geheel verouderd is,is duidelijk.
En ja je vorm van transport kies je zelf voor.
Met de fiets is het 15 minuten ;)
De meeste Thai durven die verantwoordelijkheid niet op zich te nemen ze zijn bang dat ze daar later problemen mee krijgen, ook mijn vrouwtje niet, ik zei een acht jaar geleden tegen haar pak een mooi stempel zet een handtekening en het is goed, maar ze durfde het niet.

Daarna naar het gemeentehuis, maar die wilde eerst een vertaling in het Thais zien, daarna bij een bij mij bekende advocaat geweest, maar die durfde ook niet te stempelen en te tekenen, daarna naar mijn dokter, die hoorde eerst mijn verhaal aan, die stempelde en zette gratis een handtekening voor mij en dat werd geaccepteerd door het PMT.

Vorig jaar oktober heb ik een kopie van mijn 'Bewijs van in leven zijn' van de SVB naar het PMT gemaild en dat werd toen ook geaccepteerd, in mei verjaar ik weer dus omstreeks die tijd krijg vanzelf weer de formulieren van de SVB opgestuurd, die moet ik bij het SSO kantoor laten stempelen en ondertekenen en daarna mail ik een kopie door naar de SVB, dus dan kan ik ook gelijk weer een kopie van naar het PMT sturen, ze geven me nu tenminste de tijd tot 31 augustus ipv 12 april, dus ik kan nu rustig op de SVB wachten, als het PMT het dit jaar niet accepteert heb ik altijd nog tijd genoeg om weer naar mijn dokter te gaan.

Willem, ik heb tot een jaar geleden regelmatig de fiets gepakt om de stad in te fietsen, maar het wordt me, vanwege het steeds drukker wordend verkeer, nu te gevaarlijk, met al die fout of dubbel geparkeerde auto's en auto's die je de weg afsnijden omdat je maar een fietser bent, ook moet ik de laatste 500 meter over de vluchtstrook van een 6 baans weg, waar de maximum snelheid weliswaar 60 km/h is, maar waar ze me dikwijls met dik 100 voorbij racen, vooral de motorbikes gebruiken deze weg als een racebaan, lopend kan ik wat meer aan de kant of in de berm blijven en op de heenweg naar de stad zie ik het verkeer op mij afkomen.
Alles van waarde is weerloos.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: PMT pensioenfonds.

#10 Bericht door wpdl » woensdag 25 maart 2020, 05:13

Heb de Attestatie de vita 2019 [model PMT] voor mij liggen.
Morgen centen van die club :clap:
De plaatselijke overheid of notaris vraagt men.
Zes talen alles ingevuld behalve een ontbrekend vinkje plus stempel en datum, handtekening.
Heb het als leek zijnde [eerste keer] bij een notaris gedaan maar die wist de prijs goed en ver weg.
Volgend jaar nieuwe optie bekijken.
Hoelang zijn die dingen geldig eigenlijk.

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1572
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: PMT pensioenfonds.

#11 Bericht door Herbergier » woensdag 25 maart 2020, 07:07

wpdelange schreef: woensdag 25 maart 2020, 05:13 Heb de Attestatie de vita 2019 [model PMT] voor mij liggen.
Morgen centen van die club :clap:
De plaatselijke overheid of notaris vraagt men.
Zes talen alles ingevuld behalve een ontbrekend vinkje plus stempel en datum, handtekening.
Heb het als leek zijnde [eerste keer] bij een notaris gedaan maar die wist de prijs goed en ver weg.
Volgend jaar nieuwe optie bekijken.
Hoelang zijn die dingen geldig eigenlijk.
Zoals ik al schreef liet ik mijn 'Attestatie de Vita' stempelen en tekenen door mijn dokter en die deed dat gratis voor mij, daarna stuurde ik hiervan een kopie per mail naar het PMT, dit werd zonder problemen geaccepteerd door het PMT.

Vorig jaar oktober heb ik een kopie van 'Bewijs van in leven zijn' van de SVB, gestempeld en ondertekend in mei door het SSO, naar het PMT door gemaild en dat werd ook geaccepteerd, dat ze dit accepteren staat ook in het begeleidend schrijven die ze mee gestuurd hebben, denk er dan wel om dat je hun kenmerk in de mail moet vermelden.
Alles van waarde is weerloos.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: PMT pensioenfonds.

#12 Bericht door erik-kuijpers » woensdag 25 maart 2020, 07:18

Wij hebben tenminste nog wat! Een vriend heeft een vrouw uit Bangladesh. Haar ambassade weigert want 'Je kunt dadelijk wel onder de trein komen en dan hebben wij wel getekend...'. Ja, maar dat geldt toch voor iedereen?

Ze wonen nu in Bangla dus het probleem is van de baan, eindelijk.

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1572
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: PMT pensioenfonds.

#13 Bericht door Herbergier » zondag 12 april 2020, 10:01

Ik heb nu een nieuw schrijven via de post binnen gekregen, met de datum 25 maart 2020, de standaard brief die iedereen krijgt als hij zijn 'Bewijs van in leven zijn' heeft opgestuurd.

U stuurde uw 'Bewijs van in leven zijn' (Attestatie de Vita) naar Pensioenfonds Metaal en Techniek (PMT).
Wij hebben de gegevens verwerkt in onze administratie. De uitbetaling van uw pensioen is verlengd.


Dus dit is opgelost en nu ben ik benieuwd wanneer/of ik een volgende aanvraag krijg, er staat wel weer in deze standaard brief, dat wanneer ik een AOW-uitkering ontvangt van de SVB en daarvoor een 'Bewijs van in leven zijn' moet opsturen en zij van de SVB doorkrijgen wanneer ik dat gedaan heb, dan krijg ik in dat geval van het PMT geen verzoek meer van een nieuw 'Bewijs van in leven zijn'.

Een Nederlandse vriend van mij hier, die binnen een paar dagen jarig is, heeft nu een schrijven van de SVB ontvangen met de mededeling, dat zij het opsturen van het formulier een half jaar uitstellen en vanaf oktober 2020 de controle weer gaan oppakken.
Alles van waarde is weerloos.

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”