BELASTING BETALEN OVER EEN AOW- OF WAO-UITKERING

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: BELASTING BETALEN OVER EEN AOW- OF WAO-UITKERING

#76 Bericht door Lammert de Haan » woensdag 29 januari 2020, 12:02

wanadee schreef: woensdag 29 januari 2020, 11:30
Dank je wel. Ambtelijke taal ben ik nooit goed in geweest net als computers ed. Bouw liever een huis.
En in dat laatste ben ik dan weer niet goed in en dan druk ik me ook nog eens heel erg zwak uit! Zo zie je maar weer: "De lamme helpt de blinde" en omgekeerd. Ik knutsel nog al wat, maar als ik een balkje vlak moet schaven, dan hou ik een plankje over. Maar geen probleem: drie van zulke plankjes op elkaar en je hebt een balkje! :giggle:
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: BELASTING BETALEN OVER EEN AOW- OF WAO-UITKERING

#77 Bericht door wanadee » donderdag 13 februari 2020, 04:44

Kreeg net een telefoontje dat ik weer langs moet komen bij de belastingdienst met mijn ID om een formulier te ondertekenen dat mijn geld uit nederland komt. De vorige keren ben ik naar 1 van de 5 afdelingen geweest van de gemeente, tevens naar het provinciale kantoir om mijn RO21 en 22 te halen. Nu moet ik naar het gemeentelijk hoofdkantoor die de baas is over de 5 afdelingen. Uiteraard hebben ze op beide genoemde plekken kopien van mijn ID en paspoort maar het is voor hun veel makkelijker om de farang te laten opdraven :neus:
Wat een gezeik. Misschien omdat die het door mij te veel betaalde belastinggeld, 10.000 baht moeten terug betalen.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: BELASTING BETALEN OVER EEN AOW- OF WAO-UITKERING

#78 Bericht door Lammert de Haan » donderdag 13 februari 2020, 09:26

wanadee schreef: donderdag 13 februari 2020, 04:44
Wat een gezeik. Misschien omdat die het door mij te veel betaalde belastinggeld, 10.000 baht moeten terug betalen.
Het lijken wel echte ambtenaren! :giggle:

เราไม่สามารถทำให้มันสวยงามได้อีก
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: BELASTING BETALEN OVER EEN AOW- OF WAO-UITKERING

#79 Bericht door erik-kuijpers » donderdag 13 februari 2020, 10:10

Lammert, mag ik aannemen dat dit เราไม่สามารถทำให้มันสวยงามได้อีก de bekende slogan is van de dienst? Ik kom er niet helemaal doorheen maar denk 't wel.... :giggle:

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: BELASTING BETALEN OVER EEN AOW- OF WAO-UITKERING

#80 Bericht door Lammert de Haan » donderdag 13 februari 2020, 11:19

erik-kuijpers schreef: donderdag 13 februari 2020, 10:10 Lammert, mag ik aannemen dat dit เราไม่สามารถทำให้มันสวยงามได้อีก de bekende slogan is van de dienst? Ik kom er niet helemaal doorheen maar denk 't wel.... :giggle:
Dat klopt, Eric. De Thaise Belastingdienst blijft niet achter bij haar Nederlandse tegenhanger. :giggle2:
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: BELASTING BETALEN OVER EEN AOW- OF WAO-UITKERING

#81 Bericht door erik-kuijpers » donderdag 13 februari 2020, 12:17

Daar zal ene Charly blij mee zijn, Lammert...... :giggle:

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: BELASTING BETALEN OVER EEN AOW- OF WAO-UITKERING

#82 Bericht door wanadee » vrijdag 14 februari 2020, 05:28

wanadee schreef: donderdag 13 februari 2020, 04:44 Kreeg net een telefoontje dat ik weer langs moet komen bij de belastingdienst met mijn ID om een formulier te ondertekenen dat mijn geld uit nederland komt. De vorige keren ben ik naar 1 van de 5 afdelingen geweest van de gemeente, tevens naar het provinciale kantoir om mijn RO21 en 22 te halen. Nu moet ik naar het gemeentelijk hoofdkantoor die de baas is over de 5 afdelingen. Uiteraard hebben ze op beide genoemde plekken kopien van mijn ID en paspoort maar het is voor hun veel makkelijker om de farang te laten opdraven :neus:
Wat een gezeik. Misschien omdat die het door mij te veel betaalde belastinggeld, 10.000 baht moeten terug betalen.
Echt niet te geloven dit. Vanmorgen bij het hoofdkantoor geweest van de belasting en dit was inderdaad omdat ze 10.000 baht moeten terug betalen. Ze moesten een kopie van mijn ID hebben en mijn bankrekeningnummer. Mijn hele dossier lag daar op tafel met kopieën van mijn ID en van mijn bank. Behalvedat ik weer 1,5 uur onderweg ben geweest lijkt het me dat die ambtenaren ook wel iets efficienter kunnen werken. :crazy:

Hopelijk is dit de laatste keer voor deze sessie.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: BELASTING BETALEN OVER EEN AOW- OF WAO-UITKERING

#83 Bericht door jumbo » vrijdag 14 februari 2020, 09:31

wanadee schreef: vrijdag 14 februari 2020, 05:28 Echt niet te geloven dit. Vanmorgen bij het hoofdkantoor geweest van de belasting en dit was inderdaad omdat ze 10.000 baht moeten terug betalen. Ze moesten een kopie van mijn ID hebben en mijn bankrekeningnummer. Mijn hele dossier lag daar op tafel met kopieën van mijn ID en van mijn bank. Behalvedat ik weer 1,5 uur onderweg ben geweest lijkt het me dat die ambtenaren ook wel iets efficienter kunnen werken. :crazy:

Hopelijk is dit de laatste keer voor deze sessie.
Prompt pay openen op je bankrekening (kan met app), aangeven op je formulier
Dan heb je het ook nog eerder terug
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: BELASTING BETALEN OVER EEN AOW- OF WAO-UITKERING

#84 Bericht door wanadee » vrijdag 14 februari 2020, 10:02

jumbo schreef: vrijdag 14 februari 2020, 09:31
wanadee schreef: vrijdag 14 februari 2020, 05:28 Echt niet te geloven dit. Vanmorgen bij het hoofdkantoor geweest van de belasting en dit was inderdaad omdat ze 10.000 baht moeten terug betalen. Ze moesten een kopie van mijn ID hebben en mijn bankrekeningnummer. Mijn hele dossier lag daar op tafel met kopieën van mijn ID en van mijn bank. Behalvedat ik weer 1,5 uur onderweg ben geweest lijkt het me dat die ambtenaren ook wel iets efficienter kunnen werken. :crazy:

Hopelijk is dit de laatste keer voor deze sessie.
Prompt pay openen op je bankrekening (kan met app), aangeven op je formulier
Dan heb je het ook nog eerder terug
Heb ik toen direvt gedaan op advies van de vorige ambtenaar zodat ze via prompt het terug konden storten. Maar kennelijk wil deze het anders doen :neus:

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: BELASTING BETALEN OVER EEN AOW- OF WAO-UITKERING

#85 Bericht door Lammert de Haan » vrijdag 14 februari 2020, 19:53

wanadee schreef: vrijdag 14 februari 2020, 05:28
Behalve dat ik weer 1,5 uur onderweg ben geweest lijkt het me dat die ambtenaren ook wel iets efficiënter kunnen werken. :crazy:
Wanadee, Thailand Forum is een net forum en dan is het niet gebruikelijk dat er gevloekt wordt. Maar wat jij doet is nog een graadje erger. De combinatie van "ambtenaren" en "efficiency" is nl. vloeken in de Kerk. Dat geldt kennelijk ook voor Thailand. Als je op straat vloekt dan is dat al erg genoeg maar vloeken in de Kerk is uit den boze! :mrgreen:

PS. Ik ben zelf ruim 40 jaren ambtenaar geweest en kan er een boek over schrijven (wat ik misschien ook nog eens ga doen als ik wat ouder en daarmee wat milder word). :giggle2:
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: BELASTING BETALEN OVER EEN AOW- OF WAO-UITKERING

#86 Bericht door jumbo » vrijdag 14 februari 2020, 23:03

wanadee schreef: vrijdag 14 februari 2020, 10:02
jumbo schreef: vrijdag 14 februari 2020, 09:31
wanadee schreef: vrijdag 14 februari 2020, 05:28 Echt niet te geloven dit. Vanmorgen bij het hoofdkantoor geweest van de belasting en dit was inderdaad omdat ze 10.000 baht moeten terug betalen. Ze moesten een kopie van mijn ID hebben en mijn bankrekeningnummer. Mijn hele dossier lag daar op tafel met kopieën van mijn ID en van mijn bank. Behalvedat ik weer 1,5 uur onderweg ben geweest lijkt het me dat die ambtenaren ook wel iets efficienter kunnen werken. :crazy:

Hopelijk is dit de laatste keer voor deze sessie.
Prompt pay openen op je bankrekening (kan met app), aangeven op je formulier
Dan heb je het ook nog eerder terug
Heb ik toen direvt gedaan op advies van de vorige ambtenaar zodat ze via prompt het terug konden storten. Maar kennelijk wil deze het anders doen :neus:
Het blijft vreem, belasting wordt normaliter (!) nl of via prompt of per cheque uitbetaald, heb het niet meegemaakt dat het direct op een bankrekening wordt gestort..
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: BELASTING BETALEN OVER EEN AOW- OF WAO-UITKERING

#87 Bericht door wanadee » zaterdag 15 februari 2020, 02:05

jumbo schreef: vrijdag 14 februari 2020, 23:03
wanadee schreef: vrijdag 14 februari 2020, 10:02
jumbo schreef: vrijdag 14 februari 2020, 09:31

Prompt pay openen op je bankrekening (kan met app), aangeven op je formulier
Dan heb je het ook nog eerder terug
Heb ik toen direvt gedaan op advies van de vorige ambtenaar zodat ze via prompt het terug konden storten. Maar kennelijk wil deze het anders doen :neus:
Het blijft vreem, belasting wordt normaliter (!) nl of via prompt of per cheque uitbetaald, heb het niet meegemaakt dat het direct op een bankrekening wordt gestort..
Ik begrijp het ook niet Jumbo. Ik kon kiezen tussen twee opties.
Optie 1, ik zou bericht krijgen en dan kon ik het geld ophalen. Of dat cash was of een cheque weet ik niet. Gezien het feit dat de helft van mijn Post niet aankomt en ik ook geen zin had om er nog eens heen te gaan heb ik voor
Optie 2 gekozen, prompt installeren. Dat heb ik toen direct gedaan.
Dus geen idee waarom ik nu weer moest opdraven, ze wilde kopie ld, nogmaals bevestiging dat mijn geld uit nedetland komt en mijn bankrekening nummer. Hadden ze allemaal al, ook mijn telefoonnummer voor de prompt betaling was al in hun bezit.

Ik ken prompt niet maar dan wordt het toch ook direct op je bankrekening gestort? Snap niet waarom ik daarvoor prompt moest installeren.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: BELASTING BETALEN OVER EEN AOW- OF WAO-UITKERING

#88 Bericht door wanadee » donderdag 12 maart 2020, 14:34

En gister dus een brief gekregen dat ik mijn 10.000 baht teveel betaalde belasting bij de bank kan ophalen met bijgaand formulier. Want ik had geen “prompt”. Stapelgek want ik heb dat toen gelijk geregeld toen ze dat voorstelden :neus:
Maar enfin, kan het contant ophalen bij twee banken, bij de thaise boerenleenbank of bij krungthai. Dus langs geweest bij de eerste, maar kon het niet contant meekrijgen, moet een rekening openen, dannwordt het daarop gestort door de bank en dan kan ik het er af halen. :crazy:
Maar bij de krungthai kan ik het wel contant meekrijgen volgens hen, daar kom ik morgen langs dus daar maar een poging wagen. Er staat toch echt in die brief dat ik bij inlevering van het strookje bij beide banken contant geld meekrijg. Pff.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: BELASTING BETALEN OVER EEN AOW- OF WAO-UITKERING

#89 Bericht door Lammert de Haan » donderdag 12 maart 2020, 14:53

Al met al is het doen van aangifte en de afwerking daarvan voor jou wel een lijdensweg geweest, Wanadee. Aan de andere kant moet je maar denken dat je op deze manier ook nog eens de deur uitkomt. "Elk nadeel hep z'n voordeel". :giggle:
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: BELASTING BETALEN OVER EEN AOW- OF WAO-UITKERING

#90 Bericht door wanadee » donderdag 12 maart 2020, 15:17

Lammert de Haan schreef: donderdag 12 maart 2020, 14:53 Al met al is het doen van aangifte en de afwerking daarvan voor jou wel een lijdensweg geweest, Wanadee. Aan de andere kant moet je maar denken dat je op deze manier ook nog eens de deur uitkomt. "Elk nadeel hep z'n voordeel". :giggle:
De lijdensweg valt wel mee, maar het amateurisme van die gasten stoor ik me mateloos aan. Maar voor mij ook de eerste keer, volgende keer kom ik beslagen ten ijs. :thumbsup:

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”