na een operatie tijdelijk in een verzorghuis.

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
stille
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 453
Lid geworden op: zaterdag 07 februari 2009, 06:51

na een operatie tijdelijk in een verzorghuis.

#1 Bericht door stille » maandag 12 augustus 2019, 11:50

Een kennis van mij die 8 maanden en 4 maanden staat ingeschreven bij zijn dochter.
Hij is geopereerd en na de operatie omdat zijn dochter hem niet kan verzorgen, moet hij tijdelijk in verzorginghuis gaan.
Heb even een proef berekening gedaan met mijn inkomen,via internet.Bij het CAK
Indien ik in Nederland ingeschreven bent.
De eerste 4 maanden zou ik dan 325 euro moeten betalen eigen bijdrage daarna 1200 euro p/m.
Nu het volgende bij mijn geval.
Ben uit geschreven vanaf 2009, voor heen ook regeling 8 en 4 maanden,ingeschreven bij mijn dochter.
Vorig jaar heb ik een hersens attack gehad, in Nederland gelukkig goed afgelopen.
Ben ZKV verzekerd in Nederland,dus wat de ziekenhuis kosten betreft is het goed.
Kon op tijd weer terug gaan naar Thailand,Gelukkig.
Maar stel dat ik ook tijdelijk in een verzorgings tehuis moet,volgens mij moet ik dan heel veel betalen.
Heb dan geen ZVW, AWBZ verzekering.
Jaren geleden heb ik gelezen indien men enkele jaren geen ZVW of AWBZ heb ,dat geld het voor ieder jaar een x aantal maanden.voordat men weer verzekerd is.
Dus zomaar direct weer laten inschrijven in Nederland,dat kan kan wel.
Alleen voor de ziektekosten verzekering,volgens mij niet AWBZ en ZVW
Maar ik moet dan rekening mee houden,dat ik voorlopig het verzorging tehuis zelf moet bekostigen
Hoop niet dat het voorkomt,

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: na een operatie tijdelijk in een verzorghuis.

#2 Bericht door erik-kuijpers » maandag 12 augustus 2019, 12:26

Hans, wat bedoel je met ZVW? Als je je inschrijft in NL ben je verplicht een zorgverzekering te nemen en de premie voor de Zorgverzekeringswet wordt betaald 1) door inhouding op jouw pensioenen en AOW, 2) door maandelijks een premie te betalen afhankelijk van jouw keuze voor basispolis en een of meer modules, en 3) het eigen risico van thans 385 e per jaar.

De AWBZ is per 31-12-2005 afgeschaft en daarvoor in de plaats is er de WLZ, de Wet langdurige zorg. Het is een volksverzekering. De premie daarvoor betaal je via inhouding op jouw inkomen en/of op aanslag. Om in aanmerking te komen moet er een indicatiestelling zijn; of daar een wachttijd van een jaar op zit weet ik niet maar dat kun je op internet vinden. Die wet kent een eigen bijdrage afhankelijk van inkomen en vermogen. Mogelijk vind je info op de site van HetCAK in NL.

Je schrijft dat je in NL een ZKV hebt. Bedoel je daar de zorgverzekeringswet mee of een particuliere ziektekostenverzekering? Ik denk het laatste dus dan woon je niet officieel in NL. Dan is een verpleeghuis mogelijk niet meeverzekerd dus die zorg zou je in Thailand moeten zoeken. Wat die kennis betreft, je schrijft dat hij is opgenomen omdat zijn dochter hem niet kon verzorgen. Medische noodzaak voor opname was er dus niet, en klaarblijkelijk was er meer dagelijkse zorg nodig dan de thuiszorg (die wordt betaald uit de basispolis) kan leveren.

Ik heb binnen een jaar in NL thuiszorg nodig gehad toen ik door een gezwollen enkel en onderbeen de douche niet in kon/durfde. Drie keer per week kwam iemand me onder de douche zetten. Dat betaalde de zorgverzekering. Maar ik had ook poetshulp nodig en dat kwam in het kader van de WMO (Wet maatschappelijke ondersteuning) en daar betaalde ik een eigen bijdrage voor (die nota bene lager was dan de kosten voor een eigen werkster....). Maar in Thailand heb je geen WMO.......

De basisverzekering kent ook een optie 'revalidatie' mits direct na ziekenhuisbehandeling en mits met toestemming van de zorgverzekeraar. Dat valt dan niet onder de WLZ. Mogelijk is dit iets om eens na te zoeken.

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: na een operatie tijdelijk in een verzorghuis.

#3 Bericht door ron » maandag 12 augustus 2019, 13:15

stille schreef: maandag 12 augustus 2019, 11:50 Een kennis van mij die 8 maanden en 4 maanden staat ingeschreven bij zijn dochter.
Hij is geopereerd en na de operatie omdat zijn dochter hem niet kan verzorgen, moet hij tijdelijk in verzorginghuis gaan.
Zal eerder een verpleeghuis zijn....!?

https://www.zorginstituutnederland.nl/V ... greren-wlz (lees ook punt 5)

Een verpleeghuis is bedoeld voor intensieve zorg of zware medische behandelingen.
Een verzorgingshuis biedt uitgebreide zorg, ondersteuning en een beschutte woonomgeving,
als u door ouderdom of ziekte niet meer zelfstandig kunt wonen, ook niet met hulp van naasten, mantelzorg of thuiszorg.
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

stille
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 453
Lid geworden op: zaterdag 07 februari 2009, 06:51

Re: na een operatie tijdelijk in een verzorghuis.

#4 Bericht door stille » maandag 12 augustus 2019, 14:33

Hai Erik.
Je schreef.
Hans, wat bedoel je met ZVW? Als je je inschrijft in NL ben je verplicht een zorgverzekering te nemen en de premie voor de Zorgverzekeringswet wordt betaald 1) door inhouding op jouw pensioenen en AOW, 2) door maandelijks een premie te betalen afhankelijk van jouw keuze voor basispolis en een of meer modules, en 3) het eigen risico van thans 385 e per jaar.
Ik meent ,maar weet niet zeker dat de ZVW in 2009 5,5 % van je bruto inkomen en wordt direct ingehouden van uitkering instantie
Ik geloof dat je 2 dingen door elkaar haal.
Bij ZVW heb je een geen eigen risoco, wel bij ZKV van 385 euro ,als je ingeschreven staat.
De berekening heb ik hier vandaan.
https://www.hetcak.nl/zelf-regelen/eige ... -rekenhulp.

ik heb een ZKV bij VGZ met als woonland Thailand,maar dat geld ook als ik in Nederland verblijft.
In 2018 heb ik in Leewarden een hersens beroerte gehad en 5 dagen gelegen in het MCL.Gelukkig viel het mee,op tijd geholpen.
Toen ik ontslagen was mocht ik 3 maanden niet vliegen en auto rijden.
Met het vliegen zei ik ik ga toch naar Thailand.
Ze zeiden toen dit is een advies,ze hebben nooit onderzoekingen ,maar we geven het niet door aan de maatschappij want dan is de kans groot dat je niet mee mag.
Voor de ZKV als je weer ingeschreven staat zijn ze verplicht je aan te nemen.
Voor de ZVW,AWBZ of WTL , WMO of hoe dat heet,heb ik mijn twijfels.
Want in 2009 voordat ik mij liet uitschrijvan heb ik het uit gezocht,dat men na een x aantal jaren geen recht heeft voor een x maanden op een vergoeding van de Verzekeringen.
Voor het zelfde wat mij in 2018 overkomen is en mijn dochter mij ook niet kan verzorgen,zodat ik naar een verpleeghuis moet.
Zijn alle kosten voor mij.
Daarom wat die kennis van mij is overkomen,begint ik er over na te denken,hij is wel ingeschreven
https://www.regelhulp.nl/ik-heb-hulp-nodig/verpleeghuis
Erik. Bedankt voor deze inforfatie.
https://www.zorginstituutnederland.nl/V ... greren-wlz

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: na een operatie tijdelijk in een verzorghuis.

#5 Bericht door erik-kuijpers » maandag 12 augustus 2019, 15:54

Hans, laten we eerst eens de woorden afspreken.

ZVW is zorgverzekeringswet, dat is de verplichte zorgverzekering in NL. De premie heb ik omschreven en er is dat eigen risico.

ZKV staat voor ziektekostenverzekering buiten de ZVW om, dus zoals jij hebt, een 'buitenlandpolis' van VGZ of een andere NL- of wereldmaatschappij. Dan ben je mogelijk ook verzekerd als je in NL bent en heb je niet het eigen risico van 385 e.

Voor de WLZ ben je verzekerd als je in NL ingeschreven bent en er kan een wachttijd gelden, zie de link van Ron.

Je hoeft niet te twijfelen aan de WMO: ik heb die hulp gehad binnen een jaar na 16 jaar Thailand. Voor de WMO moet je ingezetene zijn. Voor de WLZ ook maar daar geldt ... zie de link van Ron.

Als je tot je dood hulp geregeld wilt hebben is NL het zorgparadijs; dat heb ik nu wel gemerkt als ik kijk wat ze allemaal hebben gedaan aan de kanker op mijn neus waar 4 cm2 getransplanteerd is. Dat had me in TH klauwen geld gekost als ze het al hadden gekund.

Als jij bang bent dat je ooit in TH langdurig verpleegd moet worden ga dan aan het inventariseren van je mogelijkheden. Je hebt nu een polis maar blijft die, blijft die betaalbaar, voorziet die in opname voor langdurige meerjarige zorg in een ziekenhuis of een verpleeghuis, heeft Thailand verpleeghuizen waar je fatsoenlijk wordt behandeld?

Gezien jouw gezondheid is het mogelijk verstandig die zaken eens op een rijtje te zetten.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: na een operatie tijdelijk in een verzorghuis.

#6 Bericht door erik-kuijpers » maandag 12 augustus 2019, 16:08

En Hans, zou je je in NL inschrijven en een woning vinden, blijven wonen, etc, dan vervalt de VGZ buitenlandpolis van rechtswege want de ZVW gaat gewoon voor. Dan kun je bij de VGZ blijven maar wel met een verplichte zorgverzekering uit hoofde van de wet. Dan betaal je die 385 eigen risico, enfin, ik heb dat beschreven.

Die stap is wel definitief; gezien jouw medisch verleden zul je later nooit meer een ziektekostenverzekering vinden op de voorwaarden als je nu hebt.

Na max een jaar heb je recht op WLZ zorg als er een indicatie is. Thuiszorg heb je direct op de basispolis, thuishulp kan via de WMO en ik had daar geen wachttijd.

stille
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 453
Lid geworden op: zaterdag 07 februari 2009, 06:51

Re: na een operatie tijdelijk in een verzorghuis.

#7 Bericht door stille » maandag 12 augustus 2019, 17:08

Erik
Wat kunnen wij lekker met elkaar praten.
Dus toch wel een wachtlijst als ik naar een verpleeg cq verzorginghuis moet,als ik mij weer laat in schrijven.
Maar dat doe ik niet,of de verzekering moet mij uitknikkeren,want sinds 01-01-2018 nemen ze niemand meer aan.
Zal mij niet verwonderen dat ze met deze mensen ook mee stoppen,wij worden te duur.
In 2010 prostaatkanker 2013 darmkanker geopereerd in het RAM hospitaal+ 12 chemo,s Ct scan kijkopreratie , 2018 beroerte in Leeuwarden.
Hier in behandeling van de Neuroloog,Oncoloog en Oogarts,krijgt hier de medicijnen van hun de medicijnen van het RAM is niet goedkoop en van de oogarts een recept voor de optieent de bril werd helemaal vergoed door de verzekering.
Ruw geschat in 10 jaar tijd toech wel 80 a 90000 euro.
Die kennis van mij is geopereerd aan zijn heupen (nieuwe Heup) en moet naar een verpleeghuis voor tijdelijk,hoop eind September weer terug te komen hier.
Hier in Hangdonk hebben ze een goed verpleeg en verzorgings tehuis.
Kosten verpleeghuis 36000 bath p/m verzorging 24.uur 49000 bath p/m.toen 2014
http://www.mckean.or.th/
Ben daar 3x wezen informeren,ook in het ziekenhuis,maar daar wil niet liggen.
Voor een verzorging of verpleeghuis betaal de verzekering niet,wel de als je ziek bent
https://www.chiangmaicitylife.com/cityl ... and-thais/
Nog iets gevonden.
https://forum.thaivisa.com/topic/767980 ... at-mckean/

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: na een operatie tijdelijk in een verzorghuis.

#8 Bericht door printen44 » maandag 12 augustus 2019, 21:20

Stille, net als Erik, ben ik teruggekeerd naar Nederland. De voornaamste reden was, de zorgverzekering in Nederland. Ik heb glaucoom en was redelijk wat geld kwijt in Thailand aan ziekenhuisbezoek. Dat was poliklinisch. En dan de oogdruppels. Ik was ruim 1000 euro per jaar kwijt aan dat glaucoom.

Omdat ik 73 jaar werd, was mijn keuze redelijk makkelijk. Je kan op die leeftijd alles gaan mankeren en hier ben je goed verzekerd tegen een redelijke prijs en moeten ze je aannemen.

Verleden week naar de huisarts en bij mij neus is ook een plek ontdekt. Volgende week ga ik naar het ziekenhuis om te laten kijken of het huiskanker is. In Thailand zou ik eerst gaan rekenen hoeveel dit mij zou gaan kosten en hier in Nederland maak ik mij daar niet druk om. Mijn eigen risico heb ik al opgesoupeerd met de oogdruppels. En dat is 385 euro i.p.v. de 1000 euro in Thailand.

Nee, ik heb geen spijt dat ik verleden jaar teruggekeerd ben naar Nederland. Voor mij als 70+ geeft het een gerust gevoel over de financiele gevolgen van gezondheidsproblemen. Die heb ik hier helemaal niet.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: na een operatie tijdelijk in een verzorghuis.

#9 Bericht door erik-kuijpers » maandag 12 augustus 2019, 21:41

Printen, je vergelijkt appels met peren. In NL betaal je premie over je inkomen, de maandpremie en het eigen risico, in TH betaalde je alleen de medicijnen. Hier in NL ben je duurder uit maar wel volledig verzekerd.

Hans moet alles maar eens tegen elkaar afzetten en dan een beslissing nemen. Het belangrijkste is of de VGZ hem er uit kan knikkeren en wat er gebeurt als hij levenslang in een verpleeg- of verzorgingshuis moet. Gezien de wachttijd voor de WLZ vind ik het beter naar NL terug te gaan als je nog zelfstandig kunt wonen anders val je gelijk in een financieel gat.

Nu is er een groot verschil: jij hebt geen kind in TH en Hans wel. Ik heb partner en pleegzoon daar en die kunnen leven met 6-7-8 hier en 6-5-4 daar en ik zelf ook. Maar dat is voor iedereen verschillend; wij hebben genoeg aan onze wekelijkse Skype en veel sms contact.

stille
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 453
Lid geworden op: zaterdag 07 februari 2009, 06:51

Re: na een operatie tijdelijk in een verzorghuis.

#10 Bericht door stille » dinsdag 13 augustus 2019, 05:33

Toen ik in 2009 mij heb laten uitschrijven uit Nederland,waren 2 dingen belangrijk.
1)Dat ik een Nederlandse ziektekosten verzekering,met woonland Thailand,voorheen was het Unive en in 2017 overgeheveld naar VGZ.
2)Dat ik mijn financieel plaatje,wat inkomsten betreft goed zit.
In 2009 toen nog AWBZ indien ik eventueel naar een verpleeghuis moet hoelang ik moet wachten dat ik daar weer terug kan komen.
Dit was in 2009 al zo,alleen toen was het nog AWBZ,alleen.
https://www.zorginstituutnederland.nl/V ... greren-wlz.
In 2013 na mijn darmkanker operatie en de chemo,s hier, ben ik aan het zoeken hier waar een verpleeg,CQ verzorgingshuis is.
In 2018 na mijn beroerte in Nederland (wat goed is verlopen) en nu na die kennis van mij die naar een verpleeghuis moet,ben ik aan het uitzoeken.
Sinds 2009 heb ik hier niets mee gedaan,pas nu met die verandering van AWBZ naar die andere afdelingen.
Zodra ik bericht krijgt van VGZ dat ik uit geknikkerd wordt,is voor mij maar 1 definitive oplossing TERUG NAAR NEDERLAND.
Zonder deze Nederlandse verzekering blijft ik niet hier.
Heb ook glaucome sinds Juli 2019 en staat hier onder behandeling van de oogarts + medicijnen van de RAM.

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”