Pensioenkorting?

Thailand gerelateerde nieuws- en krantenartikelen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Pensioenkorting?

#61 Bericht door printen44 » dinsdag 11 juni 2019, 21:20

Serpay, wat een zwaar beroep is, dat staat (nog) niet vast. Zware beroepen zijn er in zwaar lichamelijk werk, maar ook geestelijk zwaar werk. De discussie loopt al jaren. In het pensioenakkoord is afgesproken dat men zware beroepen zal ontzien. D.w.z. dat men eerder met de AOW kan als wat wettelijk op dat moment is vastgesteld.

Wanneer de vakbondsleden het akkoord in meerderheid steunen, gaat het akkoord in werking. Vast staat dat toekomstige AOW'ers, die een erkend zwaar beroep hebben, eerder met de AOW kunnen gaan. Bedrijfspensioenfondsen zullen daarin volgen.


Overigens heb ik begrepen dat jij in Duitsland woont. Werk jij daar ook? Indien dat zo is, val je onder de Duitse sociale wetgeving of onder de Nederlandse wetgeving?

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Pensioenkorting?

#62 Bericht door pjotter » woensdag 12 juni 2019, 05:41

En we zijn amper een paar dagen met dit draadje bezig en het volgende bericht staat in de Telegraaf. Denk niet dat het nepnieuws is. :Whistle:

----------
Pensioenfondsen en hun deelnemers krijgen een flinke opdoffer te verwerken. Door nieuwe rekenregels verslechtert de financiële situatie van de fondsen. En pensioen gaat ook duurder worden, of minder opleveren.
Dat is niet het enige dat verandert. De dekkingsgraad, de financiële thermometer van pensioenfondsen, gaat door de maatregelen ook nog eens hard onderuit.
-----------

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Pensioenkorting?

#63 Bericht door driver » woensdag 12 juni 2019, 06:19

Zelf proberen iets apart te zetten is ouderwets blijkbaar en gezien de huidige rente op de bank icm wat spaargeld kost het je ook wat geld. Maar ik betaal dan liever wat zuur geld zodat ik in ieder geval verzekerd ben van wat eurootjes nu en later dan gokken op de voorspellingen van anderen waar ik zelf geen invloed op heb.
Pensioen bouw ik niet op maar je kunt ook zelf iedere maand wat geld stoppen in iets wat je later weer kunt gebruiken als aanvulling op de Aow.
Er zijn uiteraard ook groepen mensen die niet kunnen sparen maar ik denk altijd waar een wil is daar is ook die weg.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2884
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Pensioenkorting?

#64 Bericht door wpdl » woensdag 12 juni 2019, 07:04

Is niet ouderwets Driver maar vaak net te veel van het goede aangezien de doorsnee werknemer VERPLICHT is om premie af te staan van zijn of haar salaris voor de pensioenuitkering .
Zou die keus vrijer zijn zouden er hier en daar nog wel wat witte neuzen te zien zijn.

Het gaat ook niet om het daadwerkelijke geld men heeft volgens een eerder door mij geplaatste link geld zat [1400 miljard] dacht dat dat enkele malen het staatstekort is :Whistle:
Nee het gaat om de reken regels die men van hogere hand oplegt ja zo blijf je altijd 'arm' natuurlijk.
Met een FNV dat anno 2019 het zelfde aantal leden heeft als 1990 en zijn handtekening onder iets gaat zetten [waarschijnlijk] wat vol met wazigheden zit [hebben wij het later wel over] knap je ook niet van op.
Slikken of stikken wordt het vermoed ik want het temperament van een Fransman/vrouw is ver te zoeken in Nederland.
En Rutte en zijn club nemen natuurlijk nog een glas wijn op de toekomst.

Pjotter zijn mededeling gaat trouwens op 1 jan. 2021 in dus er kan nog aan gewerkt worden. :angel:

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1432
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: Pensioenkorting?

#65 Bericht door Joep » woensdag 12 juni 2019, 11:23

Ben blij dat ik niet de doorslaggevende stem hoef te geven.
Als ik zou moeten stemmen, zou ik tegen stemmen omdat er m.i. te veel open punten zijn die nog alle kanten op kunnen.
En de insteek was toch AOW op 66

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Pensioenkorting?

#66 Bericht door RuudThai » woensdag 12 juni 2019, 12:30

Heb vandaag de FNV gebeld of er een mogelijkheid voor mij was om toch te stemmen. Die was er wel voor leden waarvan vorige week de email van bekend was en dat was bij mij niet het geval helaas. Nu kon het niet meer.

Ik zou nu vóór stemmen hoewel er nog veel onduidelijk is. Maar dat kan in de loop van dit jaar opgelost worden tijdens vervolgafspraken.
En die leeftijdsverhoging voor de AOW kan na de volgende verkiezingen en het daardoor optredende nieuwe sociale kabinet alsnog worden bevroren op het huidige peil. Hoop ik😜

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Pensioenkorting?

#67 Bericht door wanadee » woensdag 12 juni 2019, 12:47

Eerlijk gezegd ken ik niet alle ins en outs, maar dit lijkt me een redelijke balans tussen wens en mogelijkheden. Uiteindelijk moet het ook allemaal betaald worden het geld kan maar 1 keer uitgegeven worden.
Ik heb begrepen dat mensen in zware beroepen met 63 kunnen stoppen das toch een pluspunt.
Toen de aow werd ingesteld was de gemiddelde “gebruiksduur” voor mannen, vrouwen deden nog niet mee, 7 jaar. Dat is nu 15 jaar voor mannen en 18 voor vrouwen. Onverantwoordelijk om alles maar te bevriezen op 66. Hopelijk komt er ook niet zon “sociaal kabinet” die sinterklaas gaat spelen met geld dat er niet is.
Mijn insteek zou zijn om het aantal gewerkte jaren als uitgangspunt te nemen, lager geschoolden maken meestal de meeste jaren en het zwaarste werk dus kunnen dan eerder stoppen. Hoger geschoolden die met 25 oid aan het werk gaan mogen dan langer doorgaan.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Pensioenkorting?

#68 Bericht door driver » woensdag 12 juni 2019, 17:12

De brief ontvangen van de FNV.

Website schijnt over belast te zijn gek hé :mrgreen:

Probeer het vanavond wel of morgen vroeg.
Wordt als ik er inkom in ieder geval een tegen stem hoe vervelend dat ook is voor een grote groep mensen.

Binnen de FNV overigens veel tegen stemmers die hoe dan ook vast blijven houden aan de Aow leeftijd van 65 jaar. En veel principe mensen blijkbaar die balen dat er blijkbaar ooit beloftes zijn gedaan die niet nagekomen zijn en dus ook tegen stemmen. Verdeeldheid binnen de FNV dus wat ik zo meekrijg.
Ik zit er niet tussen dus weet niet van de bekende hoed en de rand.
Laatst gewijzigd door driver op woensdag 12 juni 2019, 18:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
serpay
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2398
Lid geworden op: zaterdag 25 maart 2006, 19:19
Locatie: kleve en soms nang-rong

Re: Pensioenkorting?

#69 Bericht door serpay » woensdag 12 juni 2019, 17:45

printen44 schreef: dinsdag 11 juni 2019, 21:20 Serpay, wat een zwaar beroep is, dat staat (nog) niet vast. Zware beroepen zijn er in zwaar lichamelijk werk, maar ook geestelijk zwaar werk. De discussie loopt al jaren. In het pensioenakkoord is afgesproken dat men zware beroepen zal ontzien. D.w.z. dat men eerder met de AOW kan als wat wettelijk op dat moment is vastgesteld.

Wanneer de vakbondsleden het akkoord in meerderheid steunen, gaat het akkoord in werking. Vast staat dat toekomstige AOW'ers, die een erkend zwaar beroep hebben, eerder met de AOW kunnen gaan. Bedrijfspensioenfondsen zullen daarin volgen.


Overigens heb ik begrepen dat jij in Duitsland woont. Werk jij daar ook? Indien dat zo is, val je onder de Duitse sociale wetgeving of onder de Nederlandse wetgeving?
ja ik woon en werk in Duitsland val dus onder de sociale Duitse wetgeving,
dus mag ik stoppen op mijn 63 ste. daar ik pas 5 a 6 jaar later inkomsten uit Nederland krijg is stoppen helaas niet mogelijk.
had wel een buffer opgebouwd maar 150,000 euro voor 5 jaar niet, pensioen naar voren halen is een optie maar gezien mijn verlies pfff, moet de baht niet verder zakken...
dus voor mij een zeer ongewisse tijd waarbij ik ook nog eens 2% per jaar aan AOW verlies , die bij vertrek nog op 65 jaar stond .
en zwaar beroep tja daar gaan de mannen naar kijken , geloof mij ze zullen net zo lang draaien en keren dat nog maar 1 a 2% een zwaar beroep heeft.
want het door leugens regeerend politiek vertrouw ik al jaren niet meer met super liegpens rutten aan het stuur...…..
Alfisti rebeli

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Pensioenkorting?

#70 Bericht door wanadee » donderdag 13 juni 2019, 01:24

In duitsland hebnje toch ook ouderdomspensioen als je daar gewoond en gewerkt hebt? Compenseert dat niet die 2 procent verlies per jaar?

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Pensioenkorting?

#71 Bericht door driver » donderdag 13 juni 2019, 06:10

wanadee schreef: donderdag 13 juni 2019, 01:24 In duitsland hebnje toch ook ouderdomspensioen als je daar gewoond en gewerkt hebt? Compenseert dat niet die 2 procent verlies per jaar?
Daar liep ik ook aan te denken Wanadee. Neem aan dat de Duitsers ook iets opbouwen qua Aow?.
En via de werkgever ook een extra pensioen uitkering?.
Er vanuit gaande dat Serpay niet voor zichzelf werkt dan.

De Aow korting is bekend bij vertrek uit Nederland dat moet men dan zelf gelijk opvangen indien noodzakelijk vindt ik.


Wat betreft eerder stoppen met werken voor de zware beroepen.. Dan gaan mensen nog altijd aardig achteruit qua inkomsten neem ik aan en dan is het de vraag of mensen dat zelf kunnen compenseren financieel.

Er zijn nu al zoveel twee /verdieners die iedere maand geld tekort komen wat ik meekrijg hoe gaan die dat doen als ze of een persoon stoppen met werken?.

Mooi hoor al die wensen over eerder Aow ect maar veel mensen beseffen blijkbaar niet dat hun inkomen van bijvoorbeeld 1900 euro netto hoppaaa terug gaat naar 800 euro Aow eventueel aangevuld met een beetje pensioen als ze stoppen met werken.

En thuis zijn kost meer dan werken is mijn ervaring.

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1432
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: Pensioenkorting?

#72 Bericht door Joep » donderdag 13 juni 2019, 06:24

[quote=driver post_
En thuis zijn kost meer dan werken is mijn ervaring.
[/quote]

En daarom heeft onze regering het toch alleen maar goed voor met ons, langer werken is gewoon goedkoper voor iedereen :cheesy: :cheesy: :cheesy:

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Pensioenkorting?

#73 Bericht door pjotter » donderdag 13 juni 2019, 06:37

En ik snap nu ook waarom zoveel vakbondsmensen de politiek in gaan. Zie teletekst. Jong geleerd is oud gedaan. Pfff, volksverlakkerij is het.
----
Vakbond FNV is geschrokken van het bindend advies over de vermogens van de pensioenfondsen,waardoor deze hogere buffers moeten aanleggen.Mogelijk wordt het door het advies moeilijker om de pensioenen sneller te laten meegroeien met de kosten van het levensonderhoud. In een interne mail van de FNV,die de NOS in handen heeft,wordt bestuurders gevraagd er tegenover leden niet al te veel op in te gaan,om de stemming over het pensioenakkoord niet te beïnvloeden "en al helemaal niet negatief". De timing van het advies is beroerd:1,3 miljoen vakbondsleden mogen deze week stemmen over een nieuw pensioenstelsel.
----

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2884
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Pensioenkorting?

#74 Bericht door wpdl » donderdag 13 juni 2019, 07:57

Zoals ik al eens vermeldt had.
Uit de vorige eeuw deze club die al heel lang aan het handje mee loopt met de heren die het spelletje heers en verdeel wat beter door hebben.
Glaasje zuivere wijn Heren. :lol:

1,3 miljoen leden gaat het dan voor HEEL Nederland even bepalen het is om te janken.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Pensioenkorting?

#75 Bericht door driver » donderdag 13 juni 2019, 09:16

Joep schreef: donderdag 13 juni 2019, 06:24 [quote=driver post_
En thuis zijn kost meer dan werken is mijn ervaring.
En daarom heeft onze regering het toch alleen maar goed voor met ons, langer werken is gewoon goedkoper voor iedereen :cheesy: :cheesy: :cheesy:
[/quote]
:mrgreen:

Plaats reactie

Terug naar “Nieuws”