Belastingaangifte 2018

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Belastingaangifte 2018

#1 Bericht door Lammert de Haan » dinsdag 26 februari 2019, 23:57

Afbeelding

Het is weer bijna zo ver! Vanaf 1 maart mogen we belastingaangifte over 2018 gaan doen. Een centraal topic is dus handig. Mocht je vragen en/of problemen hebben ben je hier van harte welkom.

Doe je vóór 1 april aangifte, dan krijg je vóór 1 juli bericht van de belastingdienst (tenzij de postduif in zwaar weer terecht komt of het loodje heeft gelegd van een over dosis aan lood uit het geweer van een al te enthousiaste amateurjager).

Meer info op de website van de belastingdienst.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... /home/home


Afbeelding


Bron: Tweakers forum, waar veel vragen en antwoorden te vinden zijn over dit onderwerp.
https://gathering.tweakers.net/forum/li ... es/1906520
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Dafrans
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 28
Lid geworden op: zondag 11 juni 2017, 09:27

Re: Belastingaangifte 2018

#2 Bericht door Dafrans » zondag 12 mei 2019, 03:21

Hallo

Ik heb nu mijn belasting aangifte formulier binnen, een M formulier omdat ik vorig jaar geemigreerd ben.
Dacht in eerste instantie het zelf wel te kunnen omdat ik geen bijzondere zaken heb. Maar gaande weg begin ik hier en daar toch te twijfelen.

Wie of waar kan ik terecht met vragen over het invullen van dit formulier?

Groet
Dafrans

Gebruikersavatar
Kees
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1181
Lid geworden op: donderdag 16 juni 2005, 19:43
Locatie: Doi Saket, Talad Khwan

Re: Belastingaangifte 2018

#3 Bericht door Kees » zondag 12 mei 2019, 05:25

Wie of waar kan ik terecht met vragen over het invullen van dit formulier?
Bij Lammert, de topic opener, klik op "contacteer" bij zijn profiel. Of een PB naar hem.
Niet klagen, maar dragen.

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Belastingaangifte 2018

#4 Bericht door pjotter » zondag 12 mei 2019, 12:56

Ik had niets gekregen van de belastingdienst en ook (precies 1 januari) 2018 geëmigreerd.
Had dus digitaal aangifte gedaan als buitenlands belasting plichtige. Helaas kreeg ik daarna een brief dat ik niet 'het juiste formulier' had gebruikt MET de pak papier van het M-formulier.
Ook helaas dat dit naar mijn postadres is verstuurd en dan zou het nog naar hier moeten worden gestuurd. Dus....idd maar vlug een email naar Lammert gestuurd, ha ha. Die doet dit werk al jaaaaaaren.
Suc6

.
Dafrans schreef: zondag 12 mei 2019, 03:21 Hallo

Ik heb nu mijn belasting aangifte formulier binnen, een M formulier omdat ik vorig jaar geemigreerd ben.
Dacht in eerste instantie het zelf wel te kunnen omdat ik geen bijzondere zaken heb. Maar gaande weg begin ik hier en daar toch te twijfelen.

Wie of waar kan ik terecht met vragen over het invullen van dit formulier?

Groet
Dafrans

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Belastingaangifte 2018

#5 Bericht door Lammert de Haan » zondag 12 mei 2019, 21:57

pjotter schreef: zondag 12 mei 2019, 12:56 Ik had niets gekregen van de belastingdienst en ook (precies 1 januari) 2018 geëmigreerd.
Had dus digitaal aangifte gedaan als buitenlands belasting plichtige. Helaas kreeg ik daarna een brief dat ik niet 'het juiste formulier' had gebruikt MET de pak papier van het M-formulier.
Ook helaas dat dit naar mijn postadres is verstuurd en dan zou het nog naar hier moeten worden gestuurd. Dus....idd maar vlug een email naar Lammert gestuurd, ha ha. Die doet dit werk al jaaaaaaren.
Suc6
Ik doe dit inderdaad al jaren, Pjotter.

Aan het invullen van een M-biljet moet je, als je niet in het vak zit, nooit zelf beginnen. Ik heb er dit jaar tot nu toe 16 gedaan en weet welke vragen gewoonlijk van de 58 bladzijden van belang zijn. Aan de zo'n 100 blz. tellende toelichting heb je ook niet veel. Zij bied je weinig houvast.

Van het grootste belang is het maken van een goede doorrekening van de te verwachten aanslag. Ik heb nl. nog niet meegemaakt dat zo'n aangifte in 1 keer correct is afgewerkt door de Belastingdienst/kantoor Buitenland. Afwijking t.o.v. de door mij gemaakte berekening van € 1.000 tot soms wel € 5.000 of meer komt regelmatig voor. Maar dit komt net zo vaak in het voordeel als in het nadeel van de belastingplichtige voor.Maar als jezelf geen goede doorrekening kunt maken, dan heb je niet in de gaten dat er iets mis is gegaan en betaal je wellicht veel te veel belasting. Jij weet inmiddels hoe zo'n uit drie bladzijden bestaande doorrekening eruit ziet.

Maar hoe knullig de Belastingdienst/kantoor Buitenland te werk gaat heb je zelf ervaren. Zoals je schrijft ben je op 1 januari geëmigreerd naar Thailand. Dat betekent dat je heel 2018 buitenlands belastingplichtige was en had men gerust het door jou ingestuurde C-biljet kunnen accepteren. De uitkomst van het M-biljet is immers gelijk aan die van het C-biljet. Dat was voor jou én voor de Belastingdienst een stuk gemakkelijker geweest. De Belastingdienst/kantoor Buitenland is tot nu toe nog steeds niet in staat geweest om zo'n aangifte te digitaliseren. Alles wordt nog met potlood en papier uitgewerkt terwijl ik e.e.a. wel volledig heb geautomatiseerd (maar dat programma krijgen ze niet van mij!

Vorig jaar liep het bij een Filipijnse klant volledig mis. De eerste voorlopige aanslag raakte kant nog wal. Met de derde voorlopige aanslag waren we elkaar behoorlijk dicht genaderd. Daarbij kwam de Belastingdienst met de oplossing om deze klant maar een arbeidskorting van ruim € 900 te verstrekken. En dan heb ik het over een man van 70 jaar met enkel een AOW-uitkering. Dat is te gek voor woorden!

Toen de definitieve aanslag kwam waren de rapen goed gaar. Deze aanslag was gelijk aan de eerste voorlopige aanslag met nog eens een boete er overheen wegens aangifte verzuim! Dat betekende dus het schrijven van een pittig bezwaarschrift. Binnen een week kreeg ik een telefoontje vanuit Heerlen: onder aanbieding van excuses kon de aanslag regelend ambtenaar mij vertellen dat de aanslag inmiddels was herzien en was vastgesteld op exact de door mij steeds gegeven berekening en dus ook zonder boete wegens aangifte verzuim. Op mijn vraag hoe het toch mogelijk was dat het zoveel keren fout was gegaan kreeg ik het hilarische antwoord: "Tot nu toe is dit behandeld door iemand die niet bekend is met internationale verhuizingen." Ik had nog kunnen vragen wat zo iemand te zoeken heeft op met name kantoor Buitenland, maar dat heb ik maar niet gedaan. Dat is immers vragen naar de bekende weg.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Belastingaangifte 2018

#6 Bericht door Lammert de Haan » zondag 12 mei 2019, 22:09

Ik heb het aangifte-formulier al op 9 april samengesteld maar zie net, Pjotter, dat ik jou m'n rapport met een tweetal berekeningen nog moet sturen. Die kun je morgen of overmorgen tegemoet zien met uiteraard ook m''n declaratie (is wel het belangrijkste :cheesy: ).

Het terug te krijgen bedrag aan belasting ken je al. Dat is gelijk aan het door jou ingestuurde maar niet geaccepteerde C-formulier. Hoe onnozel kun je zijn als belastingambtenaar van het kantoor Buitenland. Deze ambtenaar gaat nu met potlood en papier jouw aanslag berekenen en maakt daarbij geheid een fout.
Het enige positieve in dit geheel is dat er weer iemand (zinloos) werk heeft en van de straat wordt gehouden.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Belastingaangifte 2018

#7 Bericht door pjotter » maandag 13 mei 2019, 06:02

Aha, 'no problem' Lammert.
Je werkt wel 'iets' sneller dan de belastingdienst zelf moet ik zeggen, ha ha
Bedankt !!
Lammert de Haan schreef: zondag 12 mei 2019, 22:09 Ik heb het aangifte-formulier al op 9 april samengesteld maar zie net, Pjotter, dat ik jou m'n rapport met een tweetal berekeningen nog moet sturen. Die kun je morgen of overmorgen tegemoet zien met uiteraard ook m''n declaratie (is wel het belangrijkste :cheesy: ).

Het terug te krijgen bedrag aan belasting ken je al. Dat is gelijk aan het door jou ingestuurde maar niet geaccepteerde C-formulier. Hoe onnozel kun je zijn als belastingambtenaar van het kantoor Buitenland. Deze ambtenaar gaat nu met potlood en papier jouw aanslag berekenen en maakt daarbij geheid een fout.
Het enige positieve in dit geheel is dat er weer iemand (zinloos) werk heeft en van de straat wordt gehouden.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Belastingaangifte 2018

#8 Bericht door erik-kuijpers » maandag 13 mei 2019, 09:14

Ik hem hem klaar voor mijn remigratie en van dat pak papier blijven welgeteld 9 velletjes over.

De bijlage om zelf belasting en premie volksverzekering te berekenen is verre van handig en het vreemde is, met potlood en papier kom ik op meer te betalen dan volgens de rekenhulp. Het zijn kleine bedragen overigens, tientjeswerk; alleen box 3 kost een paar centen.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Belastingaangifte 2018

#9 Bericht door Lammert de Haan » maandag 13 mei 2019, 11:25

pjotter schreef: maandag 13 mei 2019, 06:02 Aha, 'no problem' Lammert.
Je werkt wel 'iets' sneller dan de belastingdienst zelf moet ik zeggen, ha ha
Bedankt !!
Ik werk inderdaad iets sneller dan de Belastingdienst maar hoef het dan ook niet met potlood en papier door te rekenen. De Belastingdienst leeft wat dit betreft nog in de tijd van de Batavieren maar die heb ik al weer "enige" tijd achter de rug. :giggle2:
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Belastingaangifte 2018

#10 Bericht door pjotter » donderdag 16 mei 2019, 11:03

Hallo Lammert,

Klopt het dat je nog niets hebt gestuurd ?

Groetjes !
Lammert de Haan schreef: zondag 12 mei 2019, 22:09 Ik heb het aangifte-formulier al op 9 april samengesteld maar zie net, Pjotter, dat ik jou m'n rapport met een tweetal berekeningen nog moet sturen. Die kun je morgen of overmorgen tegemoet zien met uiteraard ook m''n declaratie (is wel het belangrijkste :cheesy: ).

Het terug te krijgen bedrag aan belasting ken je al. Dat is gelijk aan het door jou ingestuurde maar niet geaccepteerde C-formulier. Hoe onnozel kun je zijn als belastingambtenaar van het kantoor Buitenland. Deze ambtenaar gaat nu met potlood en papier jouw aanslag berekenen en maakt daarbij geheid een fout.
Het enige positieve in dit geheel is dat er weer iemand (zinloos) werk heeft en van de straat wordt gehouden.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Belastingaangifte 2018

#11 Bericht door wanadee » donderdag 16 mei 2019, 11:18

Lijkt me dat jullie beter prive kunnen corresponderen?

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Belastingaangifte 2018

#12 Bericht door pjotter » vrijdag 17 mei 2019, 03:44

Ohh, sorry. Je hebt gelijk. 'Jeugdig enthousiasme'. :giggle:

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Belastingaangifte 2018

#13 Bericht door Lammert de Haan » zondag 19 mei 2019, 23:52

erik-kuijpers schreef: maandag 13 mei 2019, 09:14 Ik hem hem klaar voor mijn remigratie en van dat pak papier blijven welgeteld 9 velletjes over.

De bijlage om zelf belasting en premie volksverzekering te berekenen is verre van handig en het vreemde is, met potlood en papier kom ik op meer te betalen dan volgens de rekenhulp. Het zijn kleine bedragen overigens, tientjeswerk; alleen box 3 kost een paar centen.
Negen velletjes waar je iets moest invullen vind ik rijkelijk veel. Daar kom ik doorgaans niet aan toe terwijl er vaak ook nog eens een bladzijde is waar je enkel een vinkje hoeft te plaatsen bij een vraag (nl. de vraag over de alleenstaandeouderenkorting - vraag 58a).

Twee berekeningen met verschillende uitkomsten is natuurlijk onbestaanbaar. Dan bevatten deze berekeningen kennelijk niet dezelfde informatie. En dat is nu eenmaal wel nodig om dezelfde uitkomst te krijgen.

Dat jij “een paar centen” moet betalen t.z.v. box 3 kan ik plaatsen. Dat zal dan gaan om de kleine arbeiderswoning in Sneek waarvan jij voor een deel eigenaar bent.

Dat jij geen belasting terug krijgt kan ik minder goed plaatsen. Tot nu toe heb ik 24 aangiften Model M 2018 verzorgd en allemaal resulterend in een teruggaaf variërend tussen € 450 en € 2.500.

Voor zover ik me herinner paste de SVB al niet meer de heffingskortingen toe en genoot je geen vrijstelling t.z.v. je particulier pensioen gedurende je Thaise periode.
Na terugkeer naar Nederland heb je die vrijstelling voor de Thaise periode op aangifte wel gekregen en viel je maar een deel van het jaar onder de verplichte premie volksverzekeringen (alleen gedurende je Nederlandse periode). Weliswaar gelden er tijdsevenredige heffingskortingen (ook alleen gedurende je Nederlandse periode) maar dan noch vind ik het vreemd dat jij geen recht hebt op teruggaaf voor box 1.

Zo van een afstand bekeken lijkt er iets niet te kloppen: gedurende je Thaise periode heb je wel belasting betaald over je pensioen terwijl daar een vrijstelling voor gold. Gedurende je Nederlandse periode is daar op een correcte wijze loonheffing over ingehouden. M.a.w.: er moet op z’n minst een teruggaaf inzitten v.w.b. box 1, nl. t.z.v. de ingehouden maar niet verschuldigde loonbelasting gedurende de Thaise periode.

Het inschakelen van professionele hulp kan dan wel eens geboden zijn, temeer daar ik nog niet heb meegemaakt dat de Belastingdienst/kantoor Buitenland een aangifte Model-M in één keer correct heeft afgewerkt. En als je dat niet in de gaten hebt, dan kan je dat al gauw enkele duizenden euro's aan teveel te betalen inkomstenbelasting schelen.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Belastingaangifte 2018

#14 Bericht door erik-kuijpers » maandag 20 mei 2019, 06:27

In de jaren 2002 tot AOW-datum november 2011 had ik telkens vrijstelling van Heerlen voor 3 jaar. Maar ingaand de AOW kreeg ik tot mijn verrassing vrijstelling voor 10 jaar dus in mijn Thaise periode in 2018 had ik vrijstelling voor mijn bedrijfspensioen. Daar is niets op ingehouden. Op de AOW heb ik wel betaald in de 4 maanden Thaise periode.

Op cijfertjes uit mijn aangifte ga ik in dit forum niet in. Dat houd ik graag privé.

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Belastingaangifte 2018

#15 Bericht door pjotter » maandag 20 mei 2019, 11:53

Hallo Erik,
Je zou een keertje aan kunnen loggen op 'mijn belasting dienst' en dan 1 van onderstaande keuzes maken en alles invullen.
---------------
Aangifte inkomstenbelasting doen

Mijn aangifte inkomstenbelasting voor buitenlandse belastingplichtigen wijzigen

En onder 'meer':
Aangifte inkomstenbelasting voor belastingplichtigen die een deel van het jaar buiten Nederland wonen, doen.

---------------
Daarna kun je het ingevulde bewaren. Niet versturen. Als je opnieuw inlogt kun je die fictieve aangifte ook verwijderen
Dat reken algoritme klopt wel volgens mij.
Tis maar een tip.
Groetjes !
erik-kuijpers schreef: maandag 20 mei 2019, 06:27 In de jaren 2002 tot AOW-datum november 2011 had ik telkens vrijstelling van Heerlen voor 3 jaar. Maar ingaand de AOW kreeg ik tot mijn verrassing vrijstelling voor 10 jaar dus in mijn Thaise periode in 2018 had ik vrijstelling voor mijn bedrijfspensioen. Daar is niets op ingehouden. Op de AOW heb ik wel betaald in de 4 maanden Thaise periode.

Op cijfertjes uit mijn aangifte ga ik in dit forum niet in. Dat houd ik graag privé.

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”