Thailand is een feest voor jouw longen!

Thailand gerelateerde nieuws- en krantenartikelen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Thailand is een feest voor jouw longen!

#1 Bericht door erik-kuijpers » donderdag 14 maart 2019, 07:56

Thailand. Een feest voor jouw longen. Toch?
.
Ideaal voor piepende bronchiën. Van de frisse!

Luchtvervuiling door fijnstof is wereldwijd een probleem, ook in onze thuislandjes België en Nederland. Het fijnstof afkomstig van roet is funest voor jouw longen en nu hebben geleerden na langdurige en peperdure studies hun resultaten bekend gemaakt! En het resultaat is … sorry, nee, niet hoe dat aan te pakken, maar ze hebben uitgerekend hoeveel jaren je korter leeft!

Ik ben echt blij dat nu te weten. Weg met die euthanasieverklaring, weg met ingewikkelde regeltjes van onze overheden. Ik bepaal nu zelf hoe lang ik leef en of ik kies voor een gelukkige en vooral lange oude dag in Pension Boszicht te Lochem of dat ik me laat verslepen naar het verstikkende fijnstof in Bangkok of Chiang Rai.
.

Chiang Rai is wereldtoppie!

Daar moet je dus wezen als je voortijdig uit dit leven wilt stappen! Internationaal erkend als de meest vervuilde stad van Thailand met hoeveelheden fijnstof die je gerust adembenemend mag noemen. Daar vallen straks de grootste klappen op jouw gezondheid. Hoestend en proestend zal jij daar je lot dragen.

De geleerden hebben berekend dat je in 1998, dus 21 jaar geleden, 1,7 jaar korter zou leven dan bij een 'normale' frisse lucht, zeg: volgens de 'Lochem Standaard'. Want daar kraait de haan nog victorie! Of beter: daar kan een haan nog adem halen.....

Bangkokse mensen, 'Bangkokians' genaamd, hebben nu, in 2019, een levensverwachting die 2,4 jaar korter is. Ga je daarentegen naar Chiang Mai of Chiang Rai dan krijg je een levenskorting van 3,6 resp. (ik bedoel met die afkorting respectievelijk, niet respiratie...) 3,9 jaar ademgenot.
.

Maar in Bangkok doen ze er wat aan!

De deskundige lokale gouverneur, de heer Aswin Kwanmuang, zit vol met plannen. Hij roept kort geleden 'I don't know what to do...'. en op die basis is men daar begonnen met het beregenen vanaf hoge gebouwen. Maar het dapperste dat uit zijn brein komt is wel het strooien van STROOP met drones!

De stad ligt direct op zijn gat. Niet van benauwdheid maar van het lachen! Ademloos is men over zoveel kunde en vlijt.

Het alternatief is snel gevonden en scholen en universiteiten zijn gedwongen dicht zolang de fijnstofwaarde boven de … dat staat nergens maar 50 is de veilige grens. In het noorden is al 143 gehaald zoals in Phrae en daar kun je dus ook naar toe als je lucht teveel hebt......

Verboden fikkie te stoken

DAT is de oplossing voor het noorden van Thailand! Rijstvelden en bermen in de hens zetten is niet nodig, je kunt dat ook maaien en onder de grond rijden als meststof. Voor Bangkok is de oplossing het reduceren van het verkeer door een even/oneven maatregel op kenteken of gewoon het (heel grote....) centrum afsluiten voor personenwagens.

Met de elektrische trein en verder de fiets op dus. Gratis fietsen, meneer de gouverneur! Die jongens en meisjes van Provo hebben het goed gezien in 1965. Het wittefietsenplan van Luud Schimmelpennink en Robert Jasper Grootveld die tevens 'antirookmagiër' was.
.

Maar ach, er is niks nieuws onder de zon, als je die nog kunt zien tenminste. Kijk, een schilderij van Monet uit 1900 over de smog in Londen. En de wereld leeft toch nog? Niks aan de hand.

En ik kies straks lekker voor Lochem!

Bron:
Khaosodenglish 31-01, 12-02 en 11-03-2019.
Wikipedia; https://nl.wikipedia.org/wiki/Fijnstof

Foto's en prenten
Smog; wikimedia, 428146. Foto bewerkt.
Gasmasker; wikimedia, 1103498.
Suikerstroop; wikimedia, 5137051.
Smog, Londen, 1900, schilderij Claude Monet; wikimedia, 155843.
Laatst gewijzigd door erik-kuijpers op zondag 17 maart 2019, 08:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: THAILAND IS EEN FEEST VOOR JOUW LONGEN!

#2 Bericht door pjotter » donderdag 14 maart 2019, 13:52

Kijk wel uit in Lochem Erik, dat er geen boom op je waait :giggle:

godzilla
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 906
Lid geworden op: vrijdag 12 oktober 2018, 14:50

Re: THAILAND IS EEN FEEST VOOR JOUW LONGEN!

#3 Bericht door godzilla » donderdag 14 maart 2019, 14:05

Bangkok is een van de ergste steden qua smog, zelfs zo erg dat de kinderen niet meer buiten mogen voor hun speeltijd.
En landelijk hangt alles ervan af hoeveel vuurtjes ze stoken, is het een groot vuur maar geen huizen in de buurt laat zelfs de brandweer het opbranden, (het gaat vanzelf uit)
En soms staat er echt politie naar te kijken, geen idee waarom, ze doen er toch niks mee.
Dan rook ik toch liever een sigaretje op mijn terras, als ze in de buurt niks in brand gestoken hebben tenminste, dan blijf ik binnen.

Plaats reactie

Terug naar “Nieuws”