vergelijking belasting Nederland Thailand

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: vergelijking belasting Nederland Thailand

#31 Bericht door Lammert de Haan » maandag 25 februari 2019, 23:28

Kees schreef: zaterdag 23 februari 2019, 08:27
Lammert de Haan schreef: vrijdag 22 februari 2019, 23:48
Kees schreef: maandag 04 februari 2019, 01:01

Lucky me :lol:
Je hebt me jouw voorlopige aanslag niet gestuurd en dus waren het er in feite 2. Inmiddels heb ik weer 8 voorlopige aanslagen op basis van een M-formulier binnen gekregen. En alle met belastingrente (dus nu al 10). Er moeten nog ongeveer zo'n 15 binnenkomen met, naar ik hoop, hetzelfde resultaat.

CONCLUSIE: de Belastingdienst heeft tot nu toe z'n leven gebeterd. De Kamervragen hebben dus hun uitwerking gehad.

Naast de kritiek die ik nogal eens heb op met name het functioneren van kantoor Buitenland mag ook dit wel eens gezegd worden.
Deze heb jou op 19 januari via mail gestuurd.
Sorry. Ik heb hem inderdaad wel ontvangen maar ik was het even kwijt. Ook al omdat ik niet direct actie hoefde te ondernemen. De voorlopige aanslag viel gunstig uit.
Ik had hem ook al wel uitgeprint en in een mapje van nog af te doene stukken gestopt. Daar kwam ik hem vandaag weer tegen.

Daar bericht ik je nog over. Ik zit nu even volop in de M-aangiften (daar zit veel tijd in). Daar komen de volgende week de "gewone" aangiften nog eens bij. Maar volgende week kun je toch een bericht van mij verwachten. OCH, HAD IK MAAR EEN VAK GELEERD (daar is het nu te laat voor)!
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: vergelijking belasting Nederland Thailand

#32 Bericht door pjotter » woensdag 27 februari 2019, 10:09

Hallo Lammert,

Waarom heb je dan ook niet iedereen geadviseerd om precies per 1 januari te verkassen, ha ha. :giggle:

Ik heb, zoals je dus al dacht (emigreren per 1 januari) idd nog geen pak papier als M-formulier gehad. Op 'mijnbelasting' site, staat ook nog niets van een verplichte aangifte of zo. Dat zal ook niet meer komen denk ik.
Je hebt dus al wat M-formulieren gehad van klanten blijkbaar en 2 maten van me in NL hebben die verplichte (NL) aangifte al enkele weken in huis. Dus per 1 maart doe ik 'vrijwillig' ;) aangifte als buitenlands belastingplichtige. Ik had trouwens niet gedacht dat ze me zo vlug waren vergeten nu ik geld tegoed heb, ha ha :)

Groetjes !! [|)

Nb. Ik had op pag 2 ook nog een vraag betr. voorlopige aanslag.
Maar ik begrijp dat je het momenteel aardig druk hebt dus komt wel. :worshippy:
Lammert de Haan schreef: maandag 25 februari 2019, 23:28 Sorry. Ik heb hem inderdaad wel ontvangen maar ik was het even kwijt. Ook al omdat ik niet direct actie hoefde te ondernemen. De voorlopige aanslag viel gunstig uit.
Ik had hem ook al wel uitgeprint en in een mapje van nog af te doene stukken gestopt. Daar kwam ik hem vandaag weer tegen.

Daar bericht ik je nog over. Ik zit nu even volop in de M-aangiften (daar zit veel tijd in). Daar komen de volgende week de "gewone" aangiften nog eens bij. Maar volgende week kun je toch een bericht van mij verwachten. OCH, HAD IK MAAR EEN VAK GELEERD (daar is het nu te laat voor)!

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: vergelijking belasting Nederland Thailand

#33 Bericht door Lammert de Haan » maandag 04 maart 2019, 01:02

pjotter schreef: woensdag 27 februari 2019, 10:09 Hallo Lammert,

Waarom heb je dan ook niet iedereen geadviseerd om precies per 1 januari te verkassen, ha ha. :giggle:

Ik heb, zoals je dus al dacht (emigreren per 1 januari) idd nog geen pak papier als M-formulier gehad. Op 'mijnbelasting' site, staat ook nog niets van een verplichte aangifte of zo. Dat zal ook niet meer komen denk ik.
Je hebt dus al wat M-formulieren gehad van klanten blijkbaar en 2 maten van me in NL hebben die verplichte (NL) aangifte al enkele weken in huis. Dus per 1 maart doe ik 'vrijwillig' ;) aangifte als buitenlands belastingplichtige. Ik had trouwens niet gedacht dat ze me zo vlug waren vergeten nu ik geld tegoed heb, ha ha :)

Groetjes !! [|)

Nb. Ik had op pag 2 ook nog een vraag betr. voorlopige aanslag.
Maar ik begrijp dat je het momenteel aardig druk hebt dus komt wel. :worshippy:
Dag Pjotter,

Waarom ik niet iedereen heb geadviseerd om per 1 januari te emigreren of immigreren komt omdat niet iedereen daar naar vraagt,

Jij wilt dus aangifte doen over 2018 zonder daartoe een uitnodiging te hebben ontvangen. Kijk dan wel even naar de uitkomst. Als de SVB bij jou de heffingskortingen heeft toegepast, dan kan de aangifte gemakkelijk nadelig voor jou uitvallen. En dan is het maar de vraag of het wel verstandig is om aangifte te doen (eigenlijk ga ik als fiscalist m'n boekje te buiten met deze opmerking).

Ik heb inderdaad al een aantal aangiften Model-M ingestuurd voor mensen die in 2018 vertrokken zijn naar Thailand of weer teruggekomen zijn naar Nederland. Daarnaast ook nog een aantal voor mensen uit andere "buitenlanden". Dat geldt ook voor de "normale" aangiften als binnenlands- of buitenlands belastingplichtige. Het gaat dus vanaf vrijdag lekker (het houdt me van de straat :giggle:) .

Voor een voorlopige aanslag 2019 dien je contact op te nemen met de Belasting Telefoon Buitenland voor toezending van een formulier. Je kunt nl. geen digitale voorlopige aangifte indienen bij wonen in het buitenland. Zover gaat de slogan van de Belastingdienst "Gemakkelijker kunnen we het niet maken" nu ook weer niet. :giggle2:

Groet,

Lammert..
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: vergelijking belasting Nederland Thailand

#34 Bericht door pjotter » maandag 04 maart 2019, 01:46

Hallo Lammert.

Ik heb de aangifte als buitenlands belastingplichtige al verstuurd.
(Heb voorlopig nog geen AOW. Ben bijna 63) Alle loonbelasting terug volgens de berekening. Lijkt een 'fluitje van een Baht' zoals je dikwijls zelf zegt :lol: Dus 'fingers crossed'.

Aha, die voorlopige aangifte is alleen voor NL aangiften. Pfff, tricky op de site. Je kunt er zo op klikken en invullen. Maar weet voorlopig genoeg. Bedankt voor alle goede raad ! W'll wait :thumbsup:

Groetjes



Lammert de Haan schreef: maandag 04 maart 2019, 01:02
pjotter schreef: woensdag 27 februari 2019, 10:09 Hallo Lammert,

Waarom heb je dan ook niet iedereen geadviseerd om precies per 1 januari te verkassen, ha ha. :giggle:

Ik heb, zoals je dus al dacht (emigreren per 1 januari) idd nog geen pak papier als M-formulier gehad. Op 'mijnbelasting' site, staat ook nog niets van een verplichte aangifte of zo. Dat zal ook niet meer komen denk ik.
Je hebt dus al wat M-formulieren gehad van klanten blijkbaar en 2 maten van me in NL hebben die verplichte (NL) aangifte al enkele weken in huis. Dus per 1 maart doe ik 'vrijwillig' ;) aangifte als buitenlands belastingplichtige. Ik had trouwens niet gedacht dat ze me zo vlug waren vergeten nu ik geld tegoed heb, ha ha :)

Groetjes !! [|)

Nb. Ik had op pag 2 ook nog een vraag betr. voorlopige aanslag.
Maar ik begrijp dat je het momenteel aardig druk hebt dus komt wel. :worshippy:
Dag Pjotter,

Waarom ik niet iedereen heb geadviseerd om per 1 januari te emigreren of immigreren komt omdat niet iedereen daar naar vraagt,

Jij wilt dus aangifte doen over 2018 zonder daartoe een uitnodiging te hebben ontvangen. Kijk dan wel even naar de uitkomst. Als de SVB bij jou de heffingskortingen heeft toegepast, dan kan de aangifte gemakkelijk nadelig voor jou uitvallen. En dan is het maar de vraag of het wel verstandig is om aangifte te doen (eigenlijk ga ik als fiscalist m'n boekje te buiten met deze opmerking).

Ik heb inderdaad al een aantal aangiften Model-M ingestuurd voor mensen die in 2018 vertrokken zijn naar Thailand of weer teruggekomen zijn naar Nederland. Daarnaast ook nog een aantal voor mensen uit andere "buitenlanden". Dat geldt ook voor de "normale" aangiften als binnenlands- of buitenlands belastingplichtige. Het gaat dus vanaf vrijdag lekker (het houdt me van de straat :giggle:) .

Voor een voorlopige aanslag 2019 dien je contact op te nemen met de Belasting Telefoon Buitenland voor toezending van een formulier. Je kunt nl. geen digitale voorlopige aangifte indienen bij wonen in het buitenland. Zover gaat de slogan van de Belastingdienst "Gemakkelijker kunnen we het niet maken" nu ook weer niet. :giggle2:

Groet,

Lammert..

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: vergelijking belasting Nederland Thailand

#35 Bericht door Lammert de Haan » maandag 04 maart 2019, 10:34

pjotter schreef: maandag 04 maart 2019, 01:46 Hallo Lammert.

Ik heb de aangifte als buitenlands belastingplichtige al verstuurd.
(Heb voorlopig nog geen AOW. Ben bijna 63) Alle loonbelasting terug volgens de berekening. Lijkt een 'fluitje van een Baht' zoals je dikwijls zelf zegt :lol: Dus 'fingers crossed'.

Aha, die voorlopige aangifte is alleen voor NL aangiften. Pfff, tricky op de site. Je kunt er zo op klikken en invullen. Maar weet voorlopig genoeg. Bedankt voor alle goede raad ! W'll wait :thumbsup:

Groetjes
Dag Pjotter,

Dan krijg je zeer waarschijnlijk voor 1 juli je "vakantiegeld" uitgekeerd.

Je hebt dus nog geen AOW-uitkering. Maar mocht je een lijfrente-uitkering genieten of een pensioen, uit te betalen door een verzekeraar, kijk dan voor alle zekerheid ook eens op je jaaropgave(n) of er bij jou bijdragen Zorgverzekeringswet (Zvw) zijn ingehouden. Ik heb ontdekt dat het niet alleen bij Aegon fout gaat maar bij meerdere verzekeraars.

Zo'n bijdrage Zvw krijg je niet op aangifte terug. Daarvoor moet je een verzoek indienen bij de Belastingdienst/kantoor Arnhem. In het topic: "AEGON: WAT GAAT ER MIS" heb ik daarvoor een link opgenomen.

Groet en succes.

Lammert.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: vergelijking belasting Nederland Thailand

#36 Bericht door pjotter » maandag 04 maart 2019, 11:13

Nope, ZVW wordt niet meer ingehouden. Had ik al naar gekeken door een opmerking van jou in een eerdere post.
Thx !! :thumbsup:
Lammert de Haan schreef: maandag 04 maart 2019, 10:34
pjotter schreef: maandag 04 maart 2019, 01:46 Hallo Lammert.

Ik heb de aangifte als buitenlands belastingplichtige al verstuurd.
(Heb voorlopig nog geen AOW. Ben bijna 63) Alle loonbelasting terug volgens de berekening. Lijkt een 'fluitje van een Baht' zoals je dikwijls zelf zegt :lol: Dus 'fingers crossed'.

Aha, die voorlopige aangifte is alleen voor NL aangiften. Pfff, tricky op de site. Je kunt er zo op klikken en invullen. Maar weet voorlopig genoeg. Bedankt voor alle goede raad ! W'll wait :thumbsup:

Groetjes
Dag Pjotter,

Dan krijg je zeer waarschijnlijk voor 1 juli je "vakantiegeld" uitgekeerd.

Je hebt dus nog geen AOW-uitkering. Maar mocht je een lijfrente-uitkering genieten of een pensioen, uit te betalen door een verzekeraar, kijk dan voor alle zekerheid ook eens op je jaaropgave(n) of er bij jou bijdragen Zorgverzekeringswet (Zvw) zijn ingehouden. Ik heb ontdekt dat het niet alleen bij Aegon fout gaat maar bij meerdere verzekeraars.

Zo'n bijdrage Zvw krijg je niet op aangifte terug. Daarvoor moet je een verzoek indienen bij de Belastingdienst/kantoor Arnhem. In het topic: "AEGON: WAT GAAT ER MIS" heb ik daarvoor een link opgenomen.

Groet en succes.

Lammert.

roberterikk
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 9
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 05:07

Re: vergelijking belasting Nederland Thailand

#37 Bericht door roberterikk » vrijdag 05 april 2019, 03:53

Hallo Lammert,
Je gaf aan in je reaktie van 4 januari dat je een beroepsprocedure hebt lopen.
Is er al zicht op een spoedige uitspraak of zal dit een zaak met vervolgen gaan worden gezien de consequenties voor de belastingdienst?
Ben erg benieuwd.
Groet, Rob

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: vergelijking belasting Nederland Thailand

#38 Bericht door pjotter » zaterdag 06 april 2019, 16:28

Hallo Lammert,

Slecht nieuws verdorie. Zojuist een brief van de belastingdienst gehad uit Heerlen. Met M formulier.

De tekst zegt:
Ik heb uw aangifte 2018 ontvangen maar kan deze niet verwerken omdat u volgens mijn gegevens een ander aangifte formulier had moeten gebruiken

U bent verplicht om aangifte te doen op de door de inspecteur voorgeschreven wijze.
Als u vindt dat u wel de juiste aangifte hebt ingediend stuur dan binnen 4 weken een brief waarom u vindt dat u wel de juiste aangifte heeft gedaan.
_______________________

Klinkt niet lekker vrees ik.

(Ik heb je ook een mailtje gestuurd met wat meer details. Ik heb het hier ook maar aangegeven zodat anderen mee kunnen genieten van mijn relaas met het Nederlandse belastingstelsel, ha ha)


Groetjes !!
pjotter schreef: maandag 04 maart 2019, 11:13 Nope, ZVW wordt niet meer ingehouden. Had ik al naar gekeken door een opmerking van jou in een eerdere post.
Thx !! :thumbsup:
Lammert de Haan schreef: maandag 04 maart 2019, 10:34
pjotter schreef: maandag 04 maart 2019, 01:46 Hallo Lammert.

Ik heb de aangifte als buitenlands belastingplichtige al verstuurd.
(Heb voorlopig nog geen AOW. Ben bijna 63) Alle loonbelasting terug volgens de berekening. Lijkt een 'fluitje van een Baht' zoals je dikwijls zelf zegt :lol: Dus 'fingers crossed'.

Aha, die voorlopige aangifte is alleen voor NL aangiften. Pfff, tricky op de site. Je kunt er zo op klikken en invullen. Maar weet voorlopig genoeg. Bedankt voor alle goede raad ! W'll wait :thumbsup:

Groetjes
Dag Pjotter,

Dan krijg je zeer waarschijnlijk voor 1 juli je "vakantiegeld" uitgekeerd.

Je hebt dus nog geen AOW-uitkering. Maar mocht je een lijfrente-uitkering genieten of een pensioen, uit te betalen door een verzekeraar, kijk dan voor alle zekerheid ook eens op je jaaropgave(n) of er bij jou bijdragen Zorgverzekeringswet (Zvw) zijn ingehouden. Ik heb ontdekt dat het niet alleen bij Aegon fout gaat maar bij meerdere verzekeraars.

Zo'n bijdrage Zvw krijg je niet op aangifte terug. Daarvoor moet je een verzoek indienen bij de Belastingdienst/kantoor Arnhem. In het topic: "AEGON: WAT GAAT ER MIS" heb ik daarvoor een link opgenomen.

Groet en succes.

Lammert.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: vergelijking belasting Nederland Thailand

#39 Bericht door Lammert de Haan » dinsdag 16 april 2019, 13:38

pjotter schreef: zaterdag 06 april 2019, 16:28 Hallo Lammert,

Slecht nieuws verdorie. Zojuist een brief van de belastingdienst gehad uit Heerlen. Met M formulier.

De tekst zegt:
Ik heb uw aangifte 2018 ontvangen maar kan deze niet verwerken omdat u volgens mijn gegevens een ander aangifte formulier had moeten gebruiken

U bent verplicht om aangifte te doen op de door de inspecteur voorgeschreven wijze.
Als u vindt dat u wel de juiste aangifte hebt ingediend stuur dan binnen 4 weken een brief waarom u vindt dat u wel de juiste aangifte heeft gedaan.
_______________________


Groetjes !!
Dag Pjotter,

De Belastingdienst/kantoor Buitenland, gaat nogal willekeurig te werk. Ik had dit jaar twee identieke gevallen. Bij de een werd de ingediende aangifte geaccepteerd. De ander kreeg een afwijzing. Voor hem moet ik het M-formulier alsnog insturen. Maar de uitkomst blijft hetzelfde.

Succes met je aangifte. Neem desnoods contact met me op via een privé bericht op dit forum. Ik zit weer wat ruimer in de tijd. Veel aangiften zijn voor 1 april ingestuurd. De rest volgt voor 1 mei, terwijl ik voor een 10-tal uitstel aanvraag tot 1 september. Dan resteren er nog zo'n 20 M-biljetten. Maar daarvoor heb ik tot 1 juli de tijd.

Groet,

Lammert.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: vergelijking belasting Nederland Thailand

#40 Bericht door pjotter » dinsdag 16 april 2019, 15:31

Ok Lammert bedankt.
We hebben inmiddels al email contact zoals je weet.
Inderdaad zoals besproken laat ik jou het M-formulier invullen en opsturen. Suc6 voor ons beiden, ha ha.

Groetjes, Peter.
Lammert de Haan schreef: dinsdag 16 april 2019, 13:38
pjotter schreef: zaterdag 06 april 2019, 16:28 Hallo Lammert,

Slecht nieuws verdorie. Zojuist een brief van de belastingdienst gehad uit Heerlen. Met M formulier.

De tekst zegt:
Ik heb uw aangifte 2018 ontvangen maar kan deze niet verwerken omdat u volgens mijn gegevens een ander aangifte formulier had moeten gebruiken

U bent verplicht om aangifte te doen op de door de inspecteur voorgeschreven wijze.
Als u vindt dat u wel de juiste aangifte hebt ingediend stuur dan binnen 4 weken een brief waarom u vindt dat u wel de juiste aangifte heeft gedaan.
_______________________


Groetjes !!
Dag Pjotter,

De Belastingdienst/kantoor Buitenland, gaat nogal willekeurig te werk. Ik had dit jaar twee identieke gevallen. Bij de een werd de ingediende aangifte geaccepteerd. De ander kreeg een afwijzing. Voor hem moet ik het M-formulier alsnog insturen. Maar de uitkomst blijft hetzelfde.

Succes met je aangifte. Neem desnoods contact met me op via een privé bericht op dit forum. Ik zit weer wat ruimer in de tijd. Veel aangiften zijn voor 1 april ingestuurd. De rest volgt voor 1 mei, terwijl ik voor een 10-tal uitstel aanvraag tot 1 september. Dan resteren er nog zo'n 20 M-biljetten. Maar daarvoor heb ik tot 1 juli de tijd.

Groet,

Lammert.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: vergelijking belasting Nederland Thailand

#41 Bericht door Lammert de Haan » dinsdag 16 april 2019, 16:31

pjotter schreef: dinsdag 16 april 2019, 15:31 Ok Lammert bedankt.
We hebben inmiddels al email contact zoals je weet.
Inderdaad zoals besproken laat ik jou het M-formulier invullen en opsturen. Suc6 voor ons beiden, ha ha.

Groetjes, Peter.
Dag Pjotter,

Ik kon je even niet plaatsen maar nu ik je voornaam zie is het me weer duidelijk.

Groet,

Lammert.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”