Remigreren, hoe moet dat?

Post hier al je vragen voor het immigreren naar Nederland.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Remigreren, hoe moet dat?

#121 Bericht door erik-kuijpers » vrijdag 01 februari 2019, 08:00

" Alhoewel je in Nederland ook niet altijd overal terecht kan blijkbaar of lang moet wachten. Kennis uit het Noorden bij Texel zit nu in België voor een heup operatie duszzz..."

Ja, Driver, hoorde ik ook, zeker voor dit soort operaties zijn de zuiderburen sneller en net zo goed als in NL. Ik word midden februari aan huidkanker gesneden gewoon hier in Friesland en die afspraak staat al vanaf midden december maar er is ook geen haast bij; bij haast lig ik morgen al op de snijtafel.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Remigreren, hoe moet dat?

#122 Bericht door driver » vrijdag 01 februari 2019, 16:36

Sterkte alvast dan in Februari. De Ziekenhuis zorg hier heb ik zelf tot nu toe nog weinig mee te maken gehad wat betreft de ernstige kwalen zeg maar. Hopelijk blijft dat nog een poosje zo. 😊

genesis
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1120
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2012, 08:07
Locatie: Chiang Mai & Hoogvliet

Re: Remigreren, hoe moet dat?

#123 Bericht door genesis » vrijdag 01 februari 2019, 23:03

Sterkte Erik en een goed herstel toegewenst :thumbsup:

Genesis

Gebruikersavatar
De Beweerder
Expat
Expat
Berichten: 1737
Lid geworden op: dinsdag 25 oktober 2005, 22:57
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Remigreren, hoe moet dat?

#124 Bericht door De Beweerder » zaterdag 02 februari 2019, 02:11

De Beweerder schreef: vrijdag 01 februari 2019, 05:39 Net op een gemeenten site gelezen dat zo'n briefadres maar 6 maanden geldig is.(daarna weer alles van voor af aan)
Niet zo ideaal dus voor de 4-8 regeling.
Iemand ervaring?
beterschap Erik, nu weer on topic graag. :idea:
A millionaire in free time, can not save time only use ;)

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Remigreren, hoe moet dat?

#125 Bericht door RuudThai » vrijdag 08 februari 2019, 14:31

De Beweerder schreef: zaterdag 02 februari 2019, 02:11
De Beweerder schreef: vrijdag 01 februari 2019, 05:39 Net op een gemeenten site gelezen dat zo'n briefadres maar 6 maanden geldig is.(daarna weer alles van voor af aan)
Niet zo ideaal dus voor de 4-8 regeling.
Iemand ervaring?e
beterschap Erik, nu weer on topic graag. :idea:
Zal ik gelijk maar even doen.
Er was hier ook iemand die schreef dat de overheid de burger die zich in Nederland wil vestigen voor onbepaalde tijd, verplicht zich aan te melden in de BRP, het gemeentelijk bevolkingsregister, ook als dat op een briefadres zou zijn.
Dat staat zo in de wet dus dat klopt.

Alleen, de gemeente heeft op de uitvoering daarvan een eigen bevoegdheid dus kan het voorkomen dat een briefadres wordt geweigerd doordat er bijv. op dat adres al 60 personen staan ingeschreven terwijl er maar 3 kamers zijn of om andere de gemeente moverende redenen.

Als je dat nou tegenkomt als belanghebbende en je bent het er niet mee eens dan moet je vragen om een schriftelijke verklaring van de gemeente (een voor beroep vatbare beschikking heet dat officieel).
Daarmee kun je binnen 6 weken in beroep gaan tegen dit besluit bij het college van B & W van de gemeente.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Remigreren, hoe moet dat?

#126 Bericht door wanadee » vrijdag 08 februari 2019, 15:04

Ik ben 3 augustus definitief naar thailand verhuisd maar wilde dat officieel per 1 januari doen. Dus bij drie verschillende gemeentes, oa ook de gemeente waar ik toen woonachtig was een briefadres aangevraagd bij vrienden van me.
Mijn reden: ik had mijn huis veel sneller verkocht dan verwacht en had nog geen nieuw huis gevonden dus had een paar maanden een briefadres nodig.
Bij alle drie geweigerd omdat daar te veel misbruik van gemaakt werd. In beroep gaan had geennzin voor mij omdat ik al bijna vertrok.

janvanonderen
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 46
Lid geworden op: dinsdag 18 december 2018, 06:15

Re: Remigreren, hoe moet dat?

#127 Bericht door janvanonderen » zaterdag 09 februari 2019, 01:14

De ombudsman is al een tijd bezig met gemeenten die moeilijk doen over een briefadres.
De gemeente dwingen de burger de wet te overtreden en dat kan natuurlijk niet.
Ik heb jaren in een recreatiewoning gewoond omdat ik de leefomgeving prettig vond en heb in 4 verschillende gemeenten
een briefadres gehad omdat mijn briefadres nogal vaak verhuisde. :D Eigenlijk nergens problemen gehad maar bij 1 wilde men dat ik me elke 6 maanden melde
maar dat mocht per telefoon.
Ik snap best dat men niet meewerkt als je met 60 man op 3 kamers inschrijft maar daar gaat het hier toch niet over?
Veel info over dit onderwerp vind je op bv "wonen op wielen"of camperforums. Sommige mensen verkopen hun huis als ze met pensioen gaan en kopen een camper.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Remigreren, hoe moet dat?

#128 Bericht door wanadee » zaterdag 09 februari 2019, 01:30

In mijn geval ging het bij 1 adres om een alleenstaande vrouw, een vriendin, met een aardig groot huis. Mijn andere twee adressen waren vrienden waarvan de kinderen studeeren en op kamers wonen dus zelfs de schijn van misbruik was niet aanwezig.
Bovendien had ik een goede reden gegeven en een maximale tijd van nog geen half jaar dus duidelijk onwil.

janvanonderen
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 46
Lid geworden op: dinsdag 18 december 2018, 06:15

Re: Remigreren, hoe moet dat?

#129 Bericht door janvanonderen » zaterdag 09 februari 2019, 02:23

wanadee schreef: zaterdag 09 februari 2019, 01:30 In mijn geval ging het bij 1 adres om een alleenstaande vrouw, een vriendin, met een aardig groot huis. Mijn andere twee adressen waren vrienden waarvan de kinderen studeeren en op kamers wonen dus zelfs de schijn van misbruik was niet aanwezig.
Bovendien had ik een goede reden gegeven en een maximale tijd van nog geen half jaar dus duidelijk onwil.
ja duidelijk onwil. Vandaar de bemoeienis van de ombudsman met deze zaken. De gemeenten verplichten burgers de wet te overtreden.
Even voor de duidelijkheid: de grootte van het huis is niet van belang evenals of er 2 of 200 mensen ingeschreven staan. een briefadres is niet bedoeld om te wonen, integendeel zelfs, maar om uw post naar toe te zenden en bereikbaar te zijn voor de overheid. De gemeente zeurt wat over fraude, ja wat voor fraude? Als er fraude is moet je dat aanpakken en niet de hele regeling stopzetten.
Om klachten over de service te voorkomen geven wij geen service meer. [|)

sirc
kenner
kenner
Berichten: 104
Lid geworden op: zaterdag 19 februari 2011, 17:39

Re: Remigreren, hoe moet dat?

#130 Bericht door sirc » donderdag 14 februari 2019, 03:53

erik-kuijpers schreef: dinsdag 08 januari 2019, 12:31 Sirc, ik heb de Thaise rekeningen laten boeken naar mijn ING in NL. Tien minuten op de bank, Kasikorn headoffice in Nongkhai. Moest wel bewijs laten zien dat het uit NL kwam maar dat blijkt gewoon uit de codes in mijn bankboekje. 48 Uur later stond het op de ING.
Ben na aanleiding von jouw verhaal ook op de Kasikorn Swift afdeling geweest.
Met een klik hadden die alle overboekigen richting TH op ons jointaccout uitgeprint.
Antwoord dus:
With jointaccount I can do.
With seperate accounts I can not do.
You have to put the money from the seperat accounts first to the joint account.
Then I can do.

I weet nog niet of ik het doe. Heb nog tot sept tijd. Zijn nu alleen nog de 2x 800k .Misschien laat ik een tijdlang een fingertop in Thailand. Je weet maar nooit.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Remigreren, hoe moet dat?

#131 Bericht door erik-kuijpers » donderdag 14 februari 2019, 08:56

De koers is nu erg aantrekkelijk om thb te verkopen voor euro; ik had ook mazzel toen ik verkocht. Ik heb de transfer gedaan vanaf de rekening waar het ooit binnenkwam; de mededeling aan jou lees ik ook zo. Succes!

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Remigreren, hoe moet dat?

#132 Bericht door printen44 » maandag 25 februari 2019, 21:40

Ik ben bezig om een verslag te schrijven over het afgelopen jaar dat ik terugkeerde naar Nederland. In de topic: "Should I stay or should I go", beschreef ik de reden waarom ik terugkeerde naar Nederland.

Nu is het een jaar geleden dat ik daadwerkelijk terugkeerde.

Misschien zijn er leden van het forum dat de nodige vragen hebben over de voorbereiding en wat je te wachten staat bij terugkeer.

Ik kan die vragen dan verwerken in het verslag van mij, indien dit in mijn verhaal past.

Over een paar dagen verschijnt het eerste deel.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Remigreren, hoe moet dat?

#133 Bericht door erik-kuijpers » maandag 25 februari 2019, 23:06

Prima idee, Printen Kees, en als ik wat kan bijdragen dan doe ik mee.

Maar nu is het na 23 uur en het bed lonkt want morgen is een nieuwe dag met het bezoek van de Poiesz in de namiddag met de boodschappen.... Gemak dient de invalide mens!

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Remigreren, hoe moet dat?

#134 Bericht door jumbo » dinsdag 26 februari 2019, 01:53

printen44 schreef: maandag 25 februari 2019, 21:40 Ik ben bezig om een verslag te schrijven over het afgelopen jaar dat ik terugkeerde naar Nederland. In de topic: "Should I stay or should I go", beschreef ik de reden waarom ik terugkeerde naar Nederland.

Nu is het een jaar geleden dat ik daadwerkelijk terugkeerde.

Misschien zijn er leden van het forum dat de nodige vragen hebben over de voorbereiding en wat je te wachten staat bij terugkeer.

Ik kan die vragen dan verwerken in het verslag van mij, indien dit in mijn verhaal past.

Over een paar dagen verschijnt het eerste deel.
Laat vooral weten of het je bevalt in NL of dat je spijt hebt van je keuze ondanks de rechtvaardiging van de keuze voor jezelf.
Het lijkt mij nl. erg moeilijk/ongemakkelijk om na jaren buiten NL weer terug te gaan..
Laat ik duidelijk zijn, ik ben een trotse Nederlander, maar naar mijn mening is gevormd door wat ik hoor, zie en lees, is de maatschappij
op een ondubbelzinnige manier verhard, onze wereldberoemde tolerantie naar een nulpunt gedaald en zijn de prijzen door hebberigheid en
de euro de pan uit gerezen.
Eind maart ga ik weer een weekje... het zal mij benieuwen...
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Remigreren, hoe moet dat?

#135 Bericht door erik-kuijpers » donderdag 28 februari 2019, 16:40

Jumbo, jouw woorden zijn als volgt:

'..Laat ik duidelijk zijn, ik ben een trotse Nederlander, maar naar mijn mening is gevormd door wat ik hoor, zie en lees, is de maatschappij op een ondubbelzinnige manier verhard, onze wereldberoemde tolerantie naar een nulpunt gedaald en zijn de prijzen door hebberigheid en de euro de pan uit gerezen. Eind maart ga ik weer een weekje... het zal mij benieuwen...'

Dat de maatschappij verhard is dat heb je gehoord, gezien en gelezen en daarvoor hoef je dus niet naar NL. Ik laat in het midden of de maatschappij echt zo verhard is ofwel dat jij en mogelijk anderen verwend zijn met het toch wel wat serviele karakter van de Aziaat; maar jij staat ook midden in het businessleven en als het om geld gaat weet de Aziaat ook van (harde) wanten. Mijn mening na 16 jaar wonen in Thailand is dat de Thai dociel LIJKT maar niet is.

'De' tolerantie is er nooit geweest; er waren altijd groepen in de samenleving die aan de plus- of aan de min-kant stonden van menselijkheid al is er wel wat verhard door de toestroom van mensen die het minder (veilig) hebben en die hulp zoeken in de EU. Zoals iemand uit de familie Van Buren ooit verklaarde: 'De' Nederlander bestaat niet. 'De' tolerantie van ons NL-ers bestaat niet maar het wordt wel door grote groepen gedragen zolang het niet de portemonnee raakt. Die geluiden hoorde je vroeger ook wel hoor.

Thailand wordt ook duurder door de koersen en de inflatie en dat is in NL ook. Maar ik ben na mijn remigratie nergens van geschrokken.

Maar EEN ding heb ik hier 'gemist' uit de info die ik de laatste 16 jaar uit NL heb gekregen. Ik heb in tien maanden hier geen 'kopvod' of relikatoen gezien, geen moslim, geen moskee gehoord, geen inbraak gehad door buitenlanders als amlokezen en urbulanten (om geen namen te willen noemen....) en geen discriminatie om me heen op straat of in een winkel. Ik kan niet beoordelen of dat plaatsgebonden is, zeg ik er eerlijk bij. En juist daarvoor was ik gewaarschuwd: 'ga niet terug naar NL, je kent het niet terug....' en juist dat is niet uitgekomen. Ik neem dat soort kreten nog steeds met een pond zout.

Ik moet alleen wennen aan de temperatuur en tja, de Friezen hebben een eigen taal! Maar als je Thais kunt leren dan lukt Fries ook wel hoor! Dus kom gerust naar NL; meer dan wat kleine wijzigingen zul je echt niet vinden.

Plaats reactie

Terug naar “Immigreren naar Nederland”