Dure wijn

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Thaimax
Expat
Expat
Berichten: 507
Lid geworden op: zondag 27 februari 2005, 01:24
Locatie: Doi Saket, Chiang Mai
Contacteer:

Dure wijn

#1 Bericht door Thaimax » vrijdag 04 mei 2018, 03:57

Helaas zoals vele andere dingen Thailand word DUUR nu de box wijn ( Mont Clair) was ca. 950 baht voor 5 liter en 1199 Baht voor 8 liter ( Makro) NU 999 Baht voor 3 liter !

Als mijn huidige voorraad op is is het gedaan ga geen 27 Euro meer betalen voor een box van 3 liter.

Zelf maar weer wijn maken............... :thumbsup:

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Dure wijn

#2 Bericht door driver » vrijdag 04 mei 2018, 04:59

Twee liter minder en 49 thb exta betalen plus die twee liter kwijt. Niet echt klantvriendelijk vindt ik dit soort acties.

Gebruikersavatar
Thaimax
Expat
Expat
Berichten: 507
Lid geworden op: zondag 27 februari 2005, 01:24
Locatie: Doi Saket, Chiang Mai
Contacteer:

Re: Dure wijn

#3 Bericht door Thaimax » vrijdag 04 mei 2018, 05:05

driver schreef:Twee liter minder en 49 thb exta betalen plus die twee liter kwijt. Niet echt klantvriendelijk vindt ik dit soort acties.

Door de Thaise regering ( nieuwe) Belasting op wijn
GREED has made a stone of what once was a heart.........

http://www.thai-teakwoodhouse.com

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Dure wijn

#4 Bericht door jumbo » vrijdag 04 mei 2018, 05:47

eigenlijk was het een andere reden dan alleen de accijnsverhoging
Mont Clair en andere wijnen in dozen werden geimporteerd als 'fruit wijn' daar zit een lagere accijns en duty op
Customs heeft dat aangepast en daardoor zijn sommige wijnen veel duurder geworden.
De andere wijnen zijn aangepast/duurder geworden met uitgevoerde stijging accijns/duty

Technisch gezien is de doos nog steeds goedkoper als een fles van een andere wijn...
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1572
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: Dure wijn

#5 Bericht door Herbergier » vrijdag 04 mei 2018, 06:50

Ze heffen de accijns over de hoeveelheid alcohol in de drank, daarom is Chang bier in een paar jaar tijd van 6,4 % alc. gezakt naar 5 % alc..

Ook de sterke import dranken zoals whisky, gin en rum zijn in prijs gestegen.
Alles van waarde is weerloos.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Dure wijn

#6 Bericht door jumbo » vrijdag 04 mei 2018, 07:22

Herbergier schreef:Ze heffen de accijns over de hoeveelheid alcohol in de drank, daarom is Chang bier in een paar jaar tijd van 6,4 % alc. gezakt naar 5 % alc..

Ook de sterke import dranken zoals whisky, gin en rum zijn in prijs gestegen.
Zeker en dat spreek ik ook niet tegen, maar de sprong in de wijn prijzen, waaronder de mont clair en andere chileense wijnen voornamelijk, die als fruitwijnen werden geimporteerd worden nu als wijnen geclassificeerd en zitten in een veel hogere klasse
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1572
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: Dure wijn

#7 Bericht door Herbergier » vrijdag 04 mei 2018, 07:32

jumbo schreef:
Herbergier schreef:Ze heffen de accijns over de hoeveelheid alcohol in de drank, daarom is Chang bier in een paar jaar tijd van 6,4 % alc. gezakt naar 5 % alc..

Ook de sterke import dranken zoals whisky, gin en rum zijn in prijs gestegen.
Zeker en dat spreek ik ook niet tegen, maar de sprong in de wijn prijzen, waaronder de mont clair en andere chileense wijnen voornamelijk, die als fruitwijnen werden geimporteerd worden nu als wijnen geclassificeerd en zitten in een veel hogere klasse
Van de prijzen van wijn weet ik niet veel, ik drink vrijwel nooit wijn, ik ben een echte bierdrinker en als ik dan wel eens een wijntje pak, drink ik het net als bier met grote slokken en ben ik na een uur zo zat als een oorlogschip.
Alles van waarde is weerloos.

pong
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1377
Lid geworden op: woensdag 07 januari 2009, 14:30

Re: Dure wijn

#8 Bericht door pong » vrijdag 04 mei 2018, 14:45

Die ''fruit''wijnen worden vrijwel nooit als zodanig geimporteerd-want die worden buiten Th gewoonweg niet zo gemaakt.
Ze worden dus in Th aangelengd met lokaal fruitsap (meestal ook nog inderdaad druif, heet gewoon grape in TH) totdat net een bepaalde graad %alco wordt behaald die lager tarief mogelijk maakt. Die lagere taks is ook juist vanwege gebruik lokaal produkt.
Hoe/wanneer die accijns precies wordt bepaald weet ik niet-maakt dus wel verschil of het al bij import aangelengd is.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Dure wijn

#9 Bericht door jumbo » zaterdag 05 mei 2018, 04:50

pong schreef:Die ''fruit''wijnen worden vrijwel nooit als zodanig geimporteerd-want die worden buiten Th gewoonweg niet zo gemaakt.
Ze worden dus in Th aangelengd met lokaal fruitsap (meestal ook nog inderdaad druif, heet gewoon grape in TH) totdat net een bepaalde graad %alco wordt behaald die lager tarief mogelijk maakt. Die lagere taks is ook juist vanwege gebruik lokaal produkt.
Hoe/wanneer die accijns precies wordt bepaald weet ik niet-maakt dus wel verschil of het al bij import aangelengd is.
Ik weet wel zeker dat ze niet worden aangelengd vandaar nl de douanezegel die op iedere fles en doos zit
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1572
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: Dure wijn

#10 Bericht door Herbergier » zaterdag 05 mei 2018, 06:48

Ik geloof ook niet dat wijn wordt aangelengd, zeker niet de import wijnen van Mont Clair uit Zuid Afrika, meestal koopt men hier de goedkope catering wijn en dat terwijl Mont Clair ook hele goeie wijnen verkoopt zoals de witte wijnen Moscato Reserve en Chardonnay Reserve, de rosé Cabernet Sauvignon en de rode wijnen Cabernet Sauvignon en Shiraz.
Ook maken ze twee Brut Sparkling wijnen en een Mont Clair Goldlabel.

http://www.montclair-wine.com/NewSite/products.php

https://www.worldofwines.co.th/en/our-w ... ucts/mc-14
Alles van waarde is weerloos.

Gebruikersavatar
KhunSugar
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1073
Lid geworden op: vrijdag 05 oktober 2012, 17:30
Locatie: Vl-Brabant - België

Re: Dure wijn

#11 Bericht door KhunSugar » zaterdag 05 mei 2018, 10:16

Als ik het goed begrepen heb is de nieuwe sin-taxs op geïmporteerde wijn gedaald voor flessen = of < dan ฿ 1.000, alsook geïmporteerde gedistilleerde dranken en suikervrije dranken worden minder duur. De taks op locale producten en eigen wijnen wordt ฿ 25 goedkoper.

Afbeelding

Meer weten over Thaise wijnbouw. Eigen wijn en geïmporteerde wijn is makkelijk te onderscheiden aan de kleur van het tax-label.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Dure wijn

#12 Bericht door jumbo » zaterdag 05 mei 2018, 11:12

Ik ben recent bij Gran Monte geweest, aardige rondleiding en prima wijnen..
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
brake0345
Expat
Expat
Berichten: 494
Lid geworden op: zaterdag 07 april 2018, 13:02

Re: Dure wijn

#13 Bericht door brake0345 » zondag 06 mei 2018, 03:30

Ja sommige Thaise wijn wordt aangelengd met fruit, kruiden of bloemen, de bekendste is Roselle (Hibiscus Sabdariffa).

Neem bijvoorbeeld deze wijn: http://www.nadinwine.com/about-nadin-wine-777
Deze wijn komt met een oranje belasting zegel en het etiket vermeld duidelijk dat er premium geïmporteerd Zuid Australische wijn en geselecteerde Roselle inzit.

Thailand is naast China de grootste producent van Roselle, https://nl.wikipedia.org/wiki/Roselle_(plant), dus dat moet wel voor de fruitwijn zijn :thumbsup:

De import basis wijn uit Australië komt natuurlijk met containers tegelijk binnen, volgens mij vanwege het belasting verdrag met Australië zelfs belastingvrij.
Het kan zelfs zijn dat men geconcentreerd druivensap uit Australië importeert en na toevoeging van de Roselle het vergisting- en rijpingsproces in Thailand doet. De belasting zegels gaan er natuurlijk pas op in de bottelarij.

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1572
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: Dure wijn

#14 Bericht door Herbergier » zondag 06 mei 2018, 04:47

Veel van de merkwijnen uit Europa, Australië, Zuid Afrika en Zuid Amerika komen als bulktransport naar Thailand en worden hier gebotteld, maar ik kan mij niet voorstellen dat ze hier in Thailand daar nog extra ingredienten aan toe mogen voegen, dat zou ten koste gaan van de naam van de wijnboer.

https://wino.sjakes.com/2017/07/26/bulk ... teitswijn/
Alles van waarde is weerloos.

Gebruikersavatar
KhunSugar
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1073
Lid geworden op: vrijdag 05 oktober 2012, 17:30
Locatie: Vl-Brabant - België

Re: Dure wijn

#15 Bericht door KhunSugar » zondag 06 mei 2018, 09:48

Herbergier schreef:Veel van de merkwijnen uit Europa, Australië, Zuid Afrika en Zuid Amerika komen als bulktransport naar Thailand en worden hier gebotteld, maar ik kan mij niet voorstellen dat ze hier in Thailand daar nog extra ingredienten aan toe mogen voegen, dat zou ten koste gaan van de naam van de wijnboer.

https://wino.sjakes.com/2017/07/26/bulk ... teitswijn/
Ze mengen zelfs de wijnen en creëren een ronkende Franse naam die nergens op slaat. Het voorbeeld ontgaat me even maar ik zoek het op.

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”