Ken de verschillen

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
KhunSugar
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1073
Lid geworden op: vrijdag 05 oktober 2012, 17:30
Locatie: Vl-Brabant - België

Ken de verschillen

#1 Bericht door KhunSugar » zondag 29 april 2018, 02:02

Usufruct = vruchtgebruik = สัญญาให้สิทธิเก็บกิน

De eigenaar van grond en gebouw (meestal is dit dus de partner) laat een usufruct contract opstellen ten gunste van de andere partner voor een bepaalde duur maar meestal is dit tot de dood van de usufruct genieter (vruchtgebruiker).

Opgelet: een usufruct contract is niet overdraagbaar en is nooit het voorwerp van een erfenis.... het eindigt bij de dood van de vruchtgebruiker.

In de meest voorkomende gevallen wordt een usufruct contract gesloten tussen partners (gehuwden) waar de grond en het gebouw op naam van de vrouw staat (zij is dus eigenaar) en geeft haar partner (man) het levenslang vruchtgebruik.
Tevens doet ze er ook goed aan een testament op te stellen ten voordele van de echtgenoot als er geen kinderen zijn, omdat de echtgenoot samen met anderen Statutair erfgenaam is (ouders van de overledene)... bij vooroverlijden van de echtgenote zouden indien geen testament, de ouders van de overledene kunnen komen intrekken in de woning !

Lease = huurcontract in het Thais = สัญญาเช่า

Bij een Lease overeenkomst (max 30 jaar en verlengbaar) is (in principe) geen van beide partners eigenaar van het gebouw, de lease is niet overdraagbaar en maakt geen voorwerp van erfenis, de Lease neemt dus een eind bij overlijden van de contractant(en) "lease nemer(s)". Indien je partner eigenaar is van de grond, is of wordt ze ook eigenaar van hetgeen erop staat (gebouw), dan is een usefruct aangewezen.

Contract "recht van opstal" = สิทธิตามสัญญาของ superficies

Hier verleent de grondeigenaar het recht van opstal voor een bepaalde tijd of levenslang, dit contract is overdraagbaar en maakt deel uit van de nalatenschap. Dit is de meest veilige en geruststellende vorm van "lease" voor buitenlanders. Bij overlijden kan de buitenlander (farang) testamentair bepalen wie legataris wordt van het contract. Dit contract wordt ook na registratie op de "land office" opgeschreven op de achterzijde van de landeigendom titel (Chanote tin din), hierdoor zal bij doorverkoop van het land of bij vooroverlijden van de opstal recht gever zijn erfgenaam(en) of nieuwe eigenaar weten dat er een recht van opstal op de grond rust.


De usefruct is het meest courante, uw partner is eigenaar en jij hebt het vruchtgebruik tot je sterft.

Bij "Lease" ben noch jij noch je partner eigenaar, de "lease" stopt bij overlijden.

Met een recht van opstal ben je geen eigenaar van de grond maar wel van hetgeen erop staat, hierover heb je dan de totale controle en bepaal je zelf wie het contract na je dood erft, je kan het opstalrecht ook doorverkopen.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Ken de verschillen

#2 Bericht door stevenl » zondag 29 april 2018, 02:44

Legaliteit van usufruct tussen gehuwde partners is omstreden. Maar leasing is duidelijk: kan niet tussen gehuwde partners.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Ken de verschillen

#3 Bericht door wpdl » zondag 29 april 2018, 03:16

De eigenaar van grond en gebouw (meestal is dit dus de partner) laat een usufruct contract opstellen ten gunste van de andere partner
Waar laat je dat opstellen Heer Suiker.

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1572
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: Ken de verschillen

#4 Bericht door Herbergier » zondag 29 april 2018, 05:19

Ik vind dat dhr. Suiker nu een paar hele goede bijdragen levert aan dit forum.

Ik zelf heb daar, ook gezien mijn leeftijd, niet veel meer aan, want bij mij is dit alles door de vrouw goed geregeld, ook na het lezen van deze bijdragen, maar velen onder de forumleden kunnen hun voordeel hier mee doen.

Zo, dit mag ook wel eens gezegd worden, zelfs door mij want ik ben het niet altijd eens met dhr. Suiker.
Alles van waarde is weerloos.

rfms
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 284
Lid geworden op: woensdag 08 juli 2015, 06:44

Re: Ken de verschillen

#5 Bericht door rfms » zondag 29 april 2018, 07:12

Herbergier schreef:Ik vind dat dhr. Suiker nu een paar hele goede bijdragen levert aan dit forum.

Ik zelf heb daar, ook gezien mijn leeftijd, niet veel meer aan, want bij mij is dit alles door de vrouw goed geregeld, ook na het lezen van deze bijdragen, maar velen onder de forumleden kunnen hun voordeel hier mee doen.

Zo, dit mag ook wel eens gezegd worden, zelfs door mij want ik ben het niet altijd eens met dhr. Suiker.



Inderdaad !
Ere wie ere toekomt !
Enkele uitstekende bijdragen !

:clap: :clap: :clap:
Ik vind het niet erg als je mij niet leuk vindt, of als je mij niet mag.
Want niet iedereen heeft een goede smaak.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Ken de verschillen

#6 Bericht door driver » zondag 29 april 2018, 07:52

Wat ik altijd al meldt hier: Ik bekijk ieder draadje per poster apart. Dit draadje van KS is idd nuttig dan mag dat ook gezegd worden zoals jullie nu doen. Elders las ik dat ook al. Eens of niet eens met iemand of een persoon die mij niet ligt oid is voor mij nooit een issue om die persoon dan op iedere post af te rekenen. Als meer mensen dat deden was er hier ook minder ergernis denk ik?

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Ken de verschillen

#7 Bericht door wpdl » zondag 29 april 2018, 09:29

:thumbsup: en wat meer schrijvende leden tenslotte gaat de lol er gauw af met het commentaar van sommige leden die vaak vergeten dat op hun manier het forum allang schijndood had geweest.
Wacht Heer suiker zijn antwoord nog even af advocaat notaris zeg maar een lawyer of amphur.

Gebruikersavatar
KhunSugar
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1073
Lid geworden op: vrijdag 05 oktober 2012, 17:30
Locatie: Vl-Brabant - België

Re: Ken de verschillen

#8 Bericht door KhunSugar » zondag 29 april 2018, 11:35

De bijdragen die ik hier recentelijk gepost heb (en er nog zal posten) zijn een copy paste van wat in het archief van het BE forum zit, wel van eigen makelij. Heb dit voor de leden aldaar ergens in 2011 geplaatst.
Gewoon enkele aandachtspunten over onderwerpen die de leden hier op het NL forum al dan niet kunnen helpen. Ik merk trouwens dat er bij momenten zaken geschreven worden die best uitgeklaard worden, liefst op een volwassen en beleefde manier. Aan die kinderlijke opmerkingen en verwijten stoor ik mij niet, het is eerder vervelend voor andere lezers.

Wat uw vraag betreft Willem.
Het staat hier echter in een ander topic reeds vermeld door 'herbergier'. Ben het persoonlijk eens met zijn visie dat je elk contract best laat opstellen door een advocaat met notariële bevoegdheid (Notarial Services Attorney), want een Notaris zoals we die in BE kennen is een door de overheid beëdigd ambtenaar (geen weet van NL denk idem BE, nog niet nagekeken), hebben ze in Thailand niet.
Dus laten opmaken bij een notaris die notariële bevoegdheid heeft en nadien laten registreren bij de Land Office, deze laatsten zullen het bijschrijven op de achterzijde van de titel deed.

Weet dat contracten in Thai/Engels voor de Thaise wet toegelaten zijn, het is immers de bedoeling dat beide partners begrijpen wat er staat.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Ken de verschillen

#9 Bericht door jumbo » zondag 29 april 2018, 12:52

Persoonlijke ervaring louter ter informatie

Was met de vrouw op verzoek aanwezig toen er een eigendoms akte werd gepasseerd
De official vroeg nog even aan mij of ik eea had begrepen zonder dat mijn naam ergens was vermeldt maar puur uit hoofde
van het feit dat mijn vrouw de akte moest tekenen en er derhalve een verplichting uit voort kon komen (lening, hypotheek)
Dat was op zijn minst netjes te noemen en zo kan het dus ook

Ik heb mezelf vanaf het begin aan altijd opgedrongen om mee te gaan gewoon voornamelijk om te weten wat er precies gebeurd.

Hoorde recentelijk van een buitenlandse collega dat zijn vrouw een maandje een condo had gekocht en met dat heugelijk feit thuis kwam toen vorige week de docs waren getekend......voor mij is dat onbegrijpelijk..... inclusief zijn lauwe reactie

De dames kunnen dus ook leningen aflsluiten op alle bezittingen die ze hebben.....zonder dat wij als echtgenoot daar achteraf iets aan kunnen doen...... Voornamelijk de vrouwen met een eigen inkomen.....
Je komt het te weten als het mis gaat.... :lol:
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
KhunSugar
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1073
Lid geworden op: vrijdag 05 oktober 2012, 17:30
Locatie: Vl-Brabant - België

Re: Ken de verschillen

#10 Bericht door KhunSugar » zondag 29 april 2018, 13:35

Ik weet niet of men hier een .pdf file kan opladen... probeer het met een link.

https://drive.google.com/file/d/1rp4y4C ... sp=sharing

Dit moet een voorbeeld voorstellen van een Usufruct agreement.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Ken de verschillen

#11 Bericht door wpdl » zondag 29 april 2018, 13:50

registreren bij de Land Office
Heb vijftien jaar terug het pand waar wij samen ieder de helft van betaald hebben [Vrouw heeft vele jaren in Nederland gewoond en gewerkt en de afspraak was een euro van jou is een euro van mij] wat in een eerlijke verhouding 75/25 [ongeveer] uitgekomen is moest ik ook maar niet vragen waarom dit of dat er niet aan zat aan het pand :roll:
Na de aankoop bij de Amphur geweest [verdieping hoger] en dacht een drie A vier papieren met Engels /Thai vragen ingevuld.
In de trend van waar waarom hoezo geld locatie relatie beide ondertekenen.
Vandaar mijn vraag.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Ken de verschillen

#12 Bericht door stevenl » zondag 29 april 2018, 13:55

wpdelange schreef:
registreren bij de Land Office
Heb vijftien jaar terug het pand waar wij samen ieder de helft van betaald hebben [Vrouw heeft vele jaren in Nederland gewoond en gewerkt en de afspraak was een euro van jou is een euro van mij] wat in een eerlijke verhouding 75/25 [ongeveer] uitgekomen is moest ik ook maar niet vragen waarom dit of dat er niet aan zat aan het pand :roll:
Na de aankoop bij de Amphur geweest [verdieping hoger] en dacht een drie A vier papieren met Engels /Thai vragen ingevuld.
In de trend van waar waarom hoezo geld locatie relatie beide ondertekenen.
Vandaar mijn vraag.
Klopt, moet officieel.

Het geld mag namelijk niet van jouw zijn, dan zou de aankoop op haar naam een schijnconstructie zijn.

Gebruikersavatar
brake0345
Expat
Expat
Berichten: 494
Lid geworden op: zaterdag 07 april 2018, 13:02

Re: Ken de verschillen

#13 Bericht door brake0345 » zondag 29 april 2018, 14:42

Khun Sugar, is het uw professie om buitenlanders in Thailand juridisch, financieel, fiscaal en/of assurantie advies aan te bieden?

Gebruikersavatar
KhunSugar
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1073
Lid geworden op: vrijdag 05 oktober 2012, 17:30
Locatie: Vl-Brabant - België

Re: Ken de verschillen

#14 Bericht door KhunSugar » zondag 29 april 2018, 15:11

brake0345 schreef:Khun Sugar, is het uw professie om buitenlanders in Thailand juridisch, financieel, fiscaal en/of assurantie advies aan te bieden?
Professioneel werk ik in de financiële sector, bank en verzekeringen zeg maar, dan wel in BE. Het is wel zo dat ik klanten heb die in Thailand vertoeven, hierdoor ben ik van wat zaken op de hoogte of heb ze mij eigen gemaakt.
Om die klanten kunnen te adviseren is enige kennis vereist. Hiervoor kan ik gebruik maken van een accuraat netwerk.

Het zuster forum in BE en bijhorende site is puur hobby.

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”