Vrijstelling inkomstenbelasting.

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Vrijstelling inkomstenbelasting.

#1 Bericht door wanadee » vrijdag 12 januari 2018, 11:30

Misschien al behandeld hier maar voor de liefhebbers noem ik het toch maar even.

Ik ben informatie aan het inwinnen hieromtrent en volgens een gerenommeerd kantoor die op het buitenland gericht is is dit een fluitje van een cent mits ik kan aantonen belastingplichtig te zijn hier. Volgens hen is een residence certificate al voldoende, een belastingnummer kan ook maar niet perse nodig. Niet belangrijk of je al dan niet belasting betaald in thailand.

Ps ik heb het hier over pensioen :oops:
Laatst gewijzigd door wanadee op vrijdag 12 januari 2018, 11:50, 1 keer totaal gewijzigd.

jomel17
Expat
Expat
Berichten: 1560
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 18:13
Locatie: Khon Kaen

Re: Vrijstelling inkomstenbelasting.

#2 Bericht door jomel17 » vrijdag 12 januari 2018, 11:50

Belangrijk onderwerp voor velen denk ik.
Zelf heb ik net een afkoop van een klein pensioen uitgesteld omdat ik verwacht volgend jaar om deze tijd belasting vrijstelling te hebben.
หลงรัก

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Vrijstelling inkomstenbelasting.

#3 Bericht door wanadee » vrijdag 12 januari 2018, 11:54

Verstandige zet.

Ik heb hier en op andere fora steeds gelezen dat het lastig is om vrijstelling te krijgen. Maar volgens dit, grote, kantoor stelt het dus echt niks voor mits je een belastingnummer of RC hebt.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Vrijstelling inkomstenbelasting.

#4 Bericht door jumbo » zaterdag 13 januari 2018, 02:54

Dit zijn de twee documenten waarom het gaat

http://www.rd.go.th/publish/21978.0.html
http://www.rd.go.th/publish/21980.0.html

Niet te ingewikkeld, maar je moet kunnen aantonen dat je hier meer dan 180 dagen verblijft en geen (toekomstige) belastingverplichting meer hebt in Thailand en dat is inclusief eigendommen op je naam aangaande vermeende huurinkomsten e.d.

En (in mijn geval) moest ik minimaal 10 jaar buiten NL gewoond en gewerkt/inkomen genoten hebben, maar dat had meer met schenkingsrechten te maken, een aparte voorziening
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Vrijstelling inkomstenbelasting.

#5 Bericht door wanadee » zaterdag 13 januari 2018, 03:53

Misschien begrijp ik je verkeerd Jumbo, maar bedoel je niet “geen toekomstige belastingverplichtingen in nederland”?

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Vrijstelling inkomstenbelasting.

#6 Bericht door jumbo » zaterdag 13 januari 2018, 04:05

wanadee schreef:Misschien begrijp ik je verkeerd Jumbo, maar bedoel je niet “geen toekomstige belastingverplichtingen in nederland”?
Correct gezien wanadee, waar het hart van vol zit.. :lol:
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Vrijstelling inkomstenbelasting.

#7 Bericht door wanadee » zaterdag 13 januari 2018, 04:18

:worshippy:

Ik geef eerlijk toe dat ik een hopeloos figuur ben met formuliertjes dus ik laat het straks wel regelen.

Gebruikersavatar
SmiqL
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 63
Lid geworden op: woensdag 08 mei 2013, 09:41
Locatie: Chonburi
Contacteer:

Re: Vrijstelling inkomstenbelasting.

#8 Bericht door SmiqL » zaterdag 13 januari 2018, 04:32

wanadee schreef:Misschien al behandeld hier maar voor de liefhebbers noem ik het toch maar even.

Ik ben informatie aan het inwinnen hieromtrent en volgens een gerenommeerd kantoor die op het buitenland gericht is is dit een fluitje van een cent mits ik kan aantonen belastingplichtig te zijn hier. Volgens hen is een residence certificate al voldoende, een belastingnummer kan ook maar niet perse nodig. Niet belangrijk of je al dan niet belasting betaald in thailand.

Ps ik heb het hier over pensioen :oops:

De naam van het kantoor zou best wel handig kunnen zijn. Eventueel via PB. BVD.
*** The best Slaves are the ones who think they are free ***

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Vrijstelling inkomstenbelasting.

#9 Bericht door wanadee » zaterdag 13 januari 2018, 04:40

SmiqL schreef:
wanadee schreef:Misschien al behandeld hier maar voor de liefhebbers noem ik het toch maar even.

Ik ben informatie aan het inwinnen hieromtrent en volgens een gerenommeerd kantoor die op het buitenland gericht is is dit een fluitje van een cent mits ik kan aantonen belastingplichtig te zijn hier. Volgens hen is een residence certificate al voldoende, een belastingnummer kan ook maar niet perse nodig. Niet belangrijk of je al dan niet belasting betaald in thailand.

Ps ik heb het hier over pensioen :oops:

De naam van het kantoor zou best wel handig kunnen zijn. Eventueel via PB. BVD.
U vraagt, wij.....
http://www.jongbloed-fiscaaljuristen.nl/

Gebruikersavatar
SmiqL
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 63
Lid geworden op: woensdag 08 mei 2013, 09:41
Locatie: Chonburi
Contacteer:

Re: Vrijstelling inkomstenbelasting.

#10 Bericht door SmiqL » zaterdag 13 januari 2018, 09:06

wanadee schreef:
SmiqL schreef:
wanadee schreef:Misschien al behandeld hier maar voor de liefhebbers noem ik het toch maar even.

Ik ben informatie aan het inwinnen hieromtrent en volgens een gerenommeerd kantoor die op het buitenland gericht is is dit een fluitje van een cent mits ik kan aantonen belastingplichtig te zijn hier. Volgens hen is een residence certificate al voldoende, een belastingnummer kan ook maar niet perse nodig. Niet belangrijk of je al dan niet belasting betaald in thailand.

Ps ik heb het hier over pensioen :oops:

De naam van het kantoor zou best wel handig kunnen zijn. Eventueel via PB. BVD.
U vraagt, wij.....
http://www.jongbloed-fiscaaljuristen.nl/

Bedankt.
*** The best Slaves are the ones who think they are free ***

Mario08
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 370
Lid geworden op: dinsdag 06 mei 2008, 05:11

Re: Vrijstelling inkomstenbelasting.

#11 Bericht door Mario08 » dinsdag 16 januari 2018, 02:21

Als niet Nederlands ingezetene heb je al vrijstelling van de belastingen over je bedrijfs pensioen. Je kunt er voor kiezen de belasting in Thailand te betalen in plaats van in Nederland. AOW is uitgezonderd, daar moet je belasting over betalen in Nederland.
Voorwaarde is verder dat je het pensioen overmaakt naar Thailand in het jaar dat het wordt uitbetaald.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Vrijstelling inkomstenbelasting.

#12 Bericht door dutch » dinsdag 16 januari 2018, 03:29

Mario08 schreef:Als niet Nederlands ingezetene heb je al vrijstelling van de belastingen over je bedrijfs pensioen. Je kunt er voor kiezen de belasting in Thailand te betalen in plaats van in Nederland. AOW is uitgezonderd, daar moet je belasting over betalen in Nederland.
Voorwaarde is verder dat je het pensioen overmaakt naar Thailand in het jaar dat het wordt uitbetaald.
Voor zover mij bekend was het t/m 2015 nog zo,dat als je het (burger) pensioen minimaal 1 jaar in Nederland liet staan,je dan geen Thaise inkomsten belasting hoefde te betalen.
Dit zou niet meer zo zijn en ik betaal vanaf Jan.2016 mijn inkomstenbelasting in Thailand en in Nederland wordt over mijn AOW geheven.
Jammer is dat de cormmunicatie met de Nederlandse belastingdienst zo moeizaam/slecht tot onmogelijk verloopt.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Vrijstelling inkomstenbelasting.

#13 Bericht door pjotter » woensdag 07 februari 2018, 12:09

Mario, Dutch,

Ik had van Lammert begrepen dat je je bedrijfspensioen ook rechtstreeks op een Thaise bankrekening moet laten storten. Al dan niet een Eurorekening. Een of ander regeltje nr. 27 in het verdrag. Dit stond er blijkbaar altijd al maar daar wordt nu meer op gelet.

Beetje off-topic maar is Lammert nog actief op dit forum ? Ik heb ook nog een pb bedankje gestuurd voor alle info maar nog niets vernomen

Groetjes allemaal, Peter

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Vrijstelling inkomstenbelasting.

#14 Bericht door driver » woensdag 07 februari 2018, 18:16

Lammert is hier niet meer aanwezig vlgs mij. Hij heeft al heel lang niets meer gepost.

Gebruikersavatar
brake0345
Expat
Expat
Berichten: 494
Lid geworden op: zaterdag 07 april 2018, 13:02

Re: Vrijstelling inkomstenbelasting.

#15 Bericht door brake0345 » zaterdag 21 december 2019, 04:33

Sinds 2014 heb ik zo een vrijstelling van de belastingdienst en ontvang ik mijn AOV uitkering vrij van belasting en volksverzekeringen.

Echter, vandaag ontving ik een brief van de verzekeringsmaatschappij dat na een interne controle is gebleken dat ik geen bewijs van vrijstelling afdragen premies volksverzekeringen heb overlegd, ik heb een maand of 4 om het alsnog te regelen met de SVB........

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”