Thaise (kruiden) medicijn in Nl te verkrijgen?

Post hier al je vragen voor het immigreren naar Nederland.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
iammike
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 85
Lid geworden op: zondag 28 augustus 2016, 10:20
Locatie: Isaan

Thaise (kruiden) medicijn in Nl te verkrijgen?

#1 Bericht door iammike » dinsdag 30 augustus 2016, 00:23

Hoi,

ik weet niet of dit de geschikte plaats is voor dit onderwerp, indien te nee dan sorry

We (NL'er met Thaise Echtgenote) willen naar NL voor vakantie komen (ong 3 maanden)

Visa geen probleem zijn al een aantal keren geweest maar wat dit jaar anders is dat mijn lieve vrouw Medicijnen gebruikt voor haar kwaaltjes.

Nu normaal is dat geen probleem, loopt hier (Thailand) een ziekenhuis binnen, praat met de Dokter en ze geven je (na het betalen van een "Fikse" rekening) de Medicijnen en een brief mee voor de Douane.

Maar nu slikt zij ook een kruiden medicijn (zie foto) wat hier gewoon zonder recept te krijgen is, dit slikt ze omdat de "traditionele" medicijnen haar niet goed meer helpen.

We hebben al met haar Doktor hierover gesproken en ze kan helaas hier geen brief voor schrijven en we zijn dus bang dat als we aankomen in NL de medicijnen door de Douane rechtstreeks in de prullenbak worden gegooid wat betekent dat we rechtsomkeert moeten maken.

Nu mijn vraag, weten jullie of dit kruiden medicijn in Nederland te verkrijgen is ?

Dank
[|)

Afbeelding

Ps: Ik heb al contact gehad met de IGZ maar die verwijzen me door naar de Douane en de Douane naar de IGZ (dus kastje muur syndroom )

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Thaise (kruiden) medicijn in Nl te verkrijgen?

#2 Bericht door Gardensafari » dinsdag 30 augustus 2016, 05:39

Ik zal eens praten met douanemensen.
Vraag mij af of het wel verboden is.
Wat je in elk geval moet zien te achterhalen is wat er inzit.
Zoek dan via Google de wetenschappelijke naam op van de betreffende plant (planten).
Dan ben je al een heel eind verder.

Ik zie op de verpakking ook Chinese tekens.
Het is niet uitgesloten dat het ook in Nl te koop is bij de Chinese apotheek.
Maar zolang je niet weet hoe het mengsel in Latijns schrift heet dan wel wat er inzit, kom je niet verder.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

iammike
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 85
Lid geworden op: zondag 28 augustus 2016, 10:20
Locatie: Isaan

Re: Thaise (kruiden) medicijn in Nl te verkrijgen?

#3 Bericht door iammike » dinsdag 30 augustus 2016, 09:25

Hoi,

dank je wel voor je snelle antwoord.

Ik heb het al naar vrienden van mij in NL gestuurd en die hebben het laten zien aan "Chinese" winkels en die konden er abs niets mee, in het chinees stond er alleen maar iets van dat het medicijnen (Yaa) was.
Op de achterkant staan wat voor een kruiden het zijn in het Thais.

Zal wel gaan uitvissen wat het allemaal is.

Hou je op de hoogte.

Nogmaals dank

iammike
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 85
Lid geworden op: zondag 28 augustus 2016, 10:20
Locatie: Isaan

Re: Thaise (kruiden) medicijn in Nl te verkrijgen?

#4 Bericht door iammike » dinsdag 30 augustus 2016, 11:32

Ik ben er al achter wat 1 van de 5 ingredienten is

De eerste is :giggle: :cheesy: nootmuskaat :cheesy:

Wereldvreemd
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 15:15

Re: Thaise (kruiden) medicijn in Nl te verkrijgen?

#5 Bericht door Wereldvreemd » dinsdag 30 augustus 2016, 11:42

Een duister mengsel van kruiden en specerijen.... Beetje mengen met heet water, opdrinken en je ogen knallen je oogkassen uit (is mijn ervaring). Wat je ook had, je bent het even compleet vergeten.
Zodra je de precieze samenstelling weet, kom je er waarschijnlijk achter dat het onschuldig is.

Ik heb hier niks in de originele verpakking meer liggen, maar ik zal eens bij mijn vrouw vragen. Het zal me niet verbazen als een potje dit duistere mengsel van jouw vrouw bevat.
- -

iammike
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 85
Lid geworden op: zondag 28 augustus 2016, 10:20
Locatie: Isaan

Re: Thaise (kruiden) medicijn in Nl te verkrijgen?

#6 Bericht door iammike » dinsdag 30 augustus 2016, 12:29

@Wereldvreemd

Klopt 100% wat u zegt, maar zodra mijn vrouw dit mengsel niet slikt (en we hebben het geprobeerd) dan hoest ze de hele nacht en drinkt ze water als of er geen morgen is.

En dat heeft weer het nadeel dat ze veel moet pl.ssen en dat heeft weer het nadeel dat ze niet goed uitgerust is en dat heeft weer het nadeel dat ze dan p.ssig wordt en dat heeft dan weer het nadeel dat ik dan ook ..... dus vicieuze cirkel :Whistle:

Ze heeft de alternatieven van de Dokter hier allemaal geprobeerd maar die helpen haar niet zo goed als dit middeltje. Zag het trouwens vandaag in de drogist van Big C liggen voor 8 THB per pakketje en ze slikt 1 pakketje per dag dus voor 240 THB is zij happy, ik happy maar we kunnen (misschien) niet naar NL :evil:

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Thaise (kruiden) medicijn in Nl te verkrijgen?

#7 Bericht door Gardensafari » dinsdag 30 augustus 2016, 16:02

Laat je vrouw de namen van de ingrediënten maar in het Thai intikken op Google.
Geheid komt dan de wetenschappelijke naam ook tevoorschijn en die zet je om naar het Nederlands.
Maak dan een drietalig lijstje van de ingrediënten en laat dat aan de douane zien. Vertel erbij éénmaal daags en zorg ervoor dat je niet meer meeneemt dan nodig.

De douane is niet erg geïnteresseerd in dit soort kruidenmengsels uit Thailand. Weed of opiaten komen niet of nauwelijks uit Thailand, omdat dat land zelf heel streng is op dat punt. Namaakartikelen en (delen) van bedreigde planten en dieren is waar ze op letten.

De douaneman die ik sprak zei dat het risico dat het in beslag genomen wordt minimaal is, mits je een lijstje hebt met de namen van de ingrediënten in het Nederlands met de Thaise vertaling erbij zoals die op de verpakking staat en zet de wetenschappelijke naam er ook bij. Op de site van de douane staat een lijst met verboden soorten en daar mogen ze niet opstaan. Nootmuskaat staat in ieder geval alvast niet op die lijst :happyno:
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

hanshu

Re: Thaise (kruiden) medicijn in Nl te verkrijgen?

#8 Bericht door hanshu » dinsdag 30 augustus 2016, 16:36

iammike schreef:Ik ben er al achter wat 1 van de 5 ingredienten is

De eerste is :giggle: :cheesy: nootmuskaat :cheesy:
check....mag [$)

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Thaise (kruiden) medicijn in Nl te verkrijgen?

#9 Bericht door driver » dinsdag 30 augustus 2016, 17:13

iammike schreef:@Wereldvreemd

Klopt 100% wat u zegt, maar zodra mijn vrouw dit mengsel niet slikt (en we hebben het geprobeerd) dan hoest ze de hele nacht en drinkt ze water als of er geen morgen is.

En dat heeft weer het nadeel dat ze veel moet pl.ssen en dat heeft weer het nadeel dat ze niet goed uitgerust is en dat heeft weer het nadeel dat ze dan p.ssig wordt en dat heeft dan weer het nadeel dat ik dan ook ..... dus vicieuze cirkel :Whistle:

Ze heeft de alternatieven van de Dokter hier allemaal geprobeerd maar die helpen haar niet zo goed als dit middeltje. Zag het trouwens vandaag in de drogist van Big C liggen voor 8 THB per pakketje en ze slikt 1 pakketje per dag dus voor 240 THB is zij happy, ik happy maar we kunnen (misschien) niet naar NL :evil:
Je omschrijft het mooi wat je vrouw betreft als ze het niet inneemt.. ;)

iammike
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 85
Lid geworden op: zondag 28 augustus 2016, 10:20
Locatie: Isaan

Re: Thaise (kruiden) medicijn in Nl te verkrijgen?

#10 Bericht door iammike » woensdag 31 augustus 2016, 03:32

Hoi,

dank :worshippy:

@Gardensafari

Zeer erkentelijk dat u contact heeft gehad met de Douane ik kwam er maar niet uit met hun (en de IGZ)

We willen 2 dozen meenemen (niet zwaar en niet groot ) zijn 120 pakketjes (1 pakketje weegt ong 5 gram ofzo) dat is genoeg voor 4 maanden, 3 maanden Schengen en 1 maand Engeland (Familie bezoek)

Over de ingredienten, we zijn met Google heel ver gekomen (uiteindelijk)

Maar heb problemen met de Engelse of NL vertaling van 1 van de 5 ingredienten. Weten wel de Latijnse Naam

3 - Sophora exigua Craib

Tot zover zijn we erachter gekomen dat het bevat

1- Nootmuskaat
2- Pterocarpus santalinus (Red Sandalwood)
3- ?
4- (Pogostemon cablin (Blanco) Benth (Patchouli Leaves)
5- Sesbania sesban (Egyptian pea or Egyptian river hemp)

Dank, we zijn zeer erkentelijk !

Edit: Hebben Nummer 3 nu ook

Fabaceae
The Fabaceae, Leguminosae or Papilionaceae, commonly known as the legume, pea, or bean family, are a large and economically important family of flowering plants.

iammike
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 85
Lid geworden op: zondag 28 augustus 2016, 10:20
Locatie: Isaan

Re: Thaise (kruiden) medicijn in Nl te verkrijgen?

#11 Bericht door iammike » woensdag 31 augustus 2016, 03:40

Vraagje

Is het misschien een goed idee met de vertaling naar de MFA (Ministery of Foreign Affairs) in BKK te gaan en het te laten stempelen ?

Het kost wel een paar Thb'tjes, maar in principe als dat het gesprek met de NL douane makkelijker maakt wil ik het best doen.

Wat denken jullie ?

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Thaise (kruiden) medicijn in Nl te verkrijgen?

#12 Bericht door Gardensafari » woensdag 31 augustus 2016, 18:48

Denk niet dat dat veel toevoegt. En een ministerie bevestigt alleen maar iets. Zou je denk ik eerst een vertaling moeten laten maken door een beëdigde tolk of zoiets.
Nee, gewoon een lijstje meenemen met de ingrediënten in drie talen.
Sandalwood vertaal je dan als sandelhout.
Sophia exigua als erwt.
Pogostemon cablin is in het Nederlands patchouli (al heb ik er nooit van gehoord), maar het is een onschuldige tuinplant.
Sesbania sesban kun je vertalen als peul. Wordt ook in Nederland als kuipplant verkocht.

Er zit helemaal niets tussen dat ook maar in de verste verte verboden is, dus maak je geen zorgen.
Chinezen brengen nog wel gekkere mengsels mee!

Fijne vakantie in Nederland toegewenst.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

robin33
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 492
Lid geworden op: maandag 30 mei 2011, 15:18
Contacteer:

Re: Thaise (kruiden) medicijn in Nl te verkrijgen?

#13 Bericht door robin33 » zaterdag 03 september 2016, 03:34

Waarom stuur je gewoon niet meer op naar die nl vrienden?? Bij bevestiging aankomst. Weet je genoeg .. En kom je hier

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Thaise (kruiden) medicijn in Nl te verkrijgen?

#14 Bericht door jumbo » zondag 04 september 2016, 02:08

Kleine pakjes lijkt me kan je gewoon per thai post opsturen per maand??
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

iammike
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 85
Lid geworden op: zondag 28 augustus 2016, 10:20
Locatie: Isaan

Re: Thaise (kruiden) medicijn in Nl te verkrijgen?

#15 Bericht door iammike » dinsdag 06 september 2016, 23:46

Sorry voor de late reactie.

Ik heb daar ook over lopen denken om het per post te sturen, maar weet niet of dat zo'n goed idee is.

In het slechtste geval wordt het niet bezorgd en ben ik het kwijt, maar voor 8 THB per pakketje kun je ook geen buil vallen ;)

Plaats reactie

Terug naar “Immigreren naar Nederland”