Remittance base in het verdrag NL-TH

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Remittance base in het verdrag NL-TH

#1 Bericht door prajak » maandag 02 november 2015, 15:45

Remittance base in het verdrag NL-TH

Dit is achterhaald door de nieuwste ontwikkelingen en dus weggehaald. Zie verderop.
Laatst gewijzigd door prajak op woensdag 18 november 2015, 06:07, 3 keer totaal gewijzigd.

hutspot
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 147
Lid geworden op: zaterdag 17 december 2011, 07:17

Re: Remittance base in het verdrag NL-TH

#2 Bericht door hutspot » dinsdag 03 november 2015, 00:38

het wordt er allemaal niet leuker op.
gelukkig dat het belasting apparaat in Thailand de ontwikkeling van de wetgeving niet kan volgen dus het kan nog even duren

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Remittance base in het verdrag NL-TH

#3 Bericht door prajak » dinsdag 03 november 2015, 01:26

Remittance base onder het verdrag met Thailand

Artikel 27 van het verdrag is duidelijk en luidt:

Inperking van belastingvermindering

Indien op grond van een bepaling van deze Overeenkomst in een van de Staten vermindering van belasting over bepaalde inkomsten moet worden verleend en...

INGEVOLGE DE IN DE ANDERE STAAT GELDENDE WETGEVING

..een persoon ter zake van die inkomsten niet voor het volle bedrag aan belasting is onderworpen, doch slechts voor zover die inkomsten naar die andere Staat zijn overgemaakt of aldaar zijn ontvangen,...


vindt de vermindering die de eerstbedoelde Staat ingevolge deze Overeenkomst moet verlenen, slechts toepassing op het gedeelte van de inkomsten dat naar de andere Staat is overgemaakt of aldaar is ontvangen.


De groot en vet gedrukte tekst is door mij gedaan.

Dus ALS in het woonland de wetgeving bepaalt dat men slechts mag heffen over het inkomen dat naar het woonland wordt gehaald, DAN mag Nederland de vermindering beperken tot het bedrag dat daadwerkelijk is overgeboekt.

De remittance base komt zelden voor in verdragen behalve met Angelsaksische landen. Het verdrag met Thailand is van 1975 en bevat die bepaling.

Thaise wetgeving

Daarin staat voor de aanslagjaren 2014 en verder:

A resident of Thailand is liable to pay tax on income from sources in Thailand as well as on the portion of income from foreign sources that is brought into Thailand.

En hoewel je voor de Immigration geen resident bent ben je dat voor de belastingdienst wel want je verblijft in dit land meer dan 180 dagen in een kalenderjaar. En dat hoeft niet aaneengesloten te zijn, de wet zegt ‘aggregate’.

Artikel 27 is dus van toepassing want Thailand heeft de bewuste bepaling.

Belastingdossier postactieven

In vraag 6 tot en met 9 is beschreven dat in de zomer van 2014 aan de Nederlandse belastingdienst is gevraagd waarom ze artikel 27 niet toepassen.

Het antwoord is duidelijk en begrijpelijk: men heeft niet geconstateerd dat veel mensen een deel van het pensioen in Nederland laten en men heeft niet gezien dat Thailand niet heft OMDAT men geld in Nederland laat.

Die visie lijkt verlaten.

De nieuwe praktijk naar verwachting

Je hebt AOW en een klein bedrijfspensioen

Veel Nederlanders in Thailand hebben een klein pensioen naast hun AOW. Die mensen maken hun pensioen en AOW regelmatig of maandelijks over want ze moeten er van leven. Voor hen verandert er niets al moeten ze het overmaken binnen het kalenderjaar wel kunnen bewijzen..

Je hebt AOW en een lekker bedrijfspensioen

Wat is lekker? Laten we zeggen: 2x AOW. Die mensen kunnen het nieuwe beleid opvangen door de AOW in Nederland te laten en het pensioen naar Thailand te halen.

In dit geval adviseren wij wel dat de AOW op een andere bankrekening wordt gestald dan de pensioenen. Het versterkt de bewijspositie.

Je hebt AOW en een ‘vet’ bedrijfspensioen

Dan heb je mogelijk de AOW niet nodig en kun je ook een deel van het pensioen buiten Thailand laten. Maar dan komt Nederland heffen.

Waar bedrijfspensioen staat moet je ook lijfrente lezen; eigenlijk alle inkomen dat aan Thailand is toegewezen.

Als je het geld niet in Thailand nodig hebt kun je in Thailand een eurorekening openen en het geld in euro hier laten staan. Je voldoet dan aan de eis van artikel 27.

Je kunt het geld later naar elders boeken al lijkt boeken naar Nederland me niet zo verstandig.

Je houdt wel rekening met het depositogarantiestelsel dat in Thailand, zover ik weet, een miljoen baht is per rekeninghouder per bank.

Als je niet of niet volledig overmaakt

En doe je het niet of niet volledig dan zal Nederland je volgend jaar vragen te bewijzen hoeveel bedrijfspensioen, etc, je naar Thailand hebt geboekt en hoeveel niet. Over het laatste zul je dan in Nederland een aanslag krijgen.

De AOW voor jou (en eventueel de partner) blijft belast in Nederland. Dat geld kun je daar laten en zet dat dan op een aparte rekening zoals hierboven geadviseerd.

Heffing in Thailand

Veel mensen betalen niet in Thailand over bedrijfspensioen; ze melden zich niet of Thailand weigert ze te belasten.

Hoewel niet mijn zaak maak ik je er op attent dat net als in Nederland de Thaise wetgeving jou de verplichting oplegt je te melden als je belasting moet betalen. Een dooddoener: ‘Iedereen wordt geacht de wet te kennen....’.

Thailand heeft het recht van navordering gedurende 10 jaar en legt ook boetes op. Ik vertrouw je hierop attent.

De wijze van overmaken

Atikel 27 van het verdrag geeft geen enkel voorschrift.

Thailand heft over het inkomen per kalenderjaar en geeft ook geen voorschrift hoe het naar hier moet komen. De eis van de belastingdienst dat het ‘rechtstreeks’ moet worden overgemaakt kan ik nergens in het verdrag lezen. Ik las dat de belastingdienst ook al bij iemand ‘maandelijks’ overmaken heeft verlangd.

Ja, voor hen is het gemakkelijker: ze vragen bij jou de maandbriefjes op van de pensioen- etc maatschappij en daar staat een Thais banknummer op.

Deze kwestie wordt aan de belastingdienst voorgelegd en daar komen we nog op terug.

Voorbehoud

Dit advies is naar de kennis van vandaag van verdrag, wetgeving en praktijk. Verdragen en wetten kunnen wijzigen en de praktijk in beide landen ook.
Laatst gewijzigd door prajak op woensdag 18 november 2015, 06:19, 1 keer totaal gewijzigd.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Remittance base in het verdrag NL-TH

#4 Bericht door prajak » woensdag 18 november 2015, 06:11

Het hoofdstuk is gewijzigd, zie hierboven.

chaiyaphum
Expat
Expat
Berichten: 130
Lid geworden op: vrijdag 15 september 2006, 10:55
Locatie: Korat

Re: Remittance base in het verdrag NL-TH

#5 Bericht door chaiyaphum » zaterdag 21 november 2015, 01:13

je hebt dit goed leesbaar neergepend.
Als de belastingdienst in zijn te geven antwoord ervan uitgaat dat het pensioen vanuit Nederland rechtstreeks op een thaise bankrekening moet worden gestort, dan maakt het het wel makkelijker om een aparte bankrekening te hanteren voor de - in Nederland belaste- AOW-uitkering.

Blijkt echter dat er geen verplichting bestaat om het pensioen vanuit Nederland rechtstreeks naar Thailand over te boeken dan wordt dat een moeilijke exercitie aangezien IK dan speciaal voor het openen van en aparte bankrekening naar Nederland zou moeten.
Ik heb het niet nagegaan maar het lijkt mij dat het in mijn opdracht overmaken van gelden naar Thailand voordeliger is dan indien mijn pensioenfondsen dat doen - heb nl te maken met 2 pensioenfondsen.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Remittance base in het verdrag NL-TH

#6 Bericht door prajak » zaterdag 21 november 2015, 01:26

Chaiyaphum, als ze dat gratis doen, ja. Dat is maar de vraag.

Verder kun je vanuit Thailand mogelijk wel bij jouw NL bank een spaarrekening koppelen aan de betaalrekening; ik bankier ING en kan dat wel. Daar plaats je dan de AOW op iedere maand zodat je laat zien dat je die afzondert.

De belastingdienst eist bij enkele mensen die daarover hebben geschreven bij persoon A rechtstreeks overmaken naar Thailand, en bij persoon B rechtstreeks EN maandelijks.

Ik vind beide oplossingen niet terug in het verdrag.

Een zaak is nog niet behandeld:

Ik weet van een NL-er regio Hua Hin dat hij zijn hele pensioen aangeeft bij de Thaise belastingdienst. Enkele kantoren kennen wel de regels: Hua Hin, Bangkok, Pattaya. Als die nu niet dat hele pensioen nodig heeft zou NL ook kunnen heffen op basis van de remittance bepaling en zou Thailand voor dat stukje inkomen terug moeten treden want een verdrag gaat voor op de nationale wet......

De 'overlegbepaling' in het verdrag komt dan in werking en ambtenaren uit 2 landen gaan een oplossing zoeken. Ik hoef je niet te zeggen dat dit jaren kan gaan duren.

Het is al gezegd, het belasten van pensioenen in het woonland is NL een doorn in het oog. Onder het nieuwe verdrag met Duitsland zijn de pensioenen al aan het betalende land toegewezen. Of Frankrijk ook zo meegevend zal zijn want daar woont een pak NL-ers? Thailand zal het weinig kunnen schelen denk ik dus na 2020 tot 2025 worden onze pensioen allemaal in NL belast. Nou wie dan leeft..... :giggle:

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Remittance base in het verdrag NL-TH

#7 Bericht door brake034 » zaterdag 21 november 2015, 06:31

Nou, mijn eerste pensioen komt in 2024 los en de volle mep (hopelijk) in 2027.
Dat hoop ik dan toch minimaal 20 jaar betaald te krijgen, dus ik moet nog wel even!
Marcel

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Remittance base in het verdrag NL-TH

#8 Bericht door prajak » zondag 21 februari 2016, 16:52

Remittance base; een voorlopig oordeel.

Diverse emigranten hebben zich tot de belastingdienst gewend over het toepassen van de remittance base, artikel 27 van het verdrag tussen beide landen.

Immers, medio 2014 hanteerde de belastingdienst een ander standpunt dat je kunt lezen in het Belastingdossier Postactieven, vraag 6 tot en met 9.

Die visie is verlaten, blijkt uit enkele brieven. De belastingdienst gaat artikel 27 hanteren en wij willen je attent maken op enkele belangrijke punten.

1. De belastingdienst is van mening dat uitsluitend rechtstreeks overmaken door het pensioen- of lijfrentelichaam naar een Thaise bankrekening afdoende is. Het geld eerst ontvangen op de eigen bankrekening (in Nederland of elders maar niet in Thailand) acht men niet in overeenstemming met artikel 27.

Op nieuw af te geven beschikkingen aan het uitbetalend lichaam zal die voorwaarde komen te staan en alleen als dat lichaam rechtstreeks aan een Thaise bankrekening betaalt mag het de vrijstelling toepassen. Geef je geen Thaise bankrekening op dan houdt men loonbelasting in; zo simpel is het.

2. Op lopende beschikkingen zal men niet terugkomen tenzij men eerst de beschikking herroept en dan gaat het nieuwe regime in per de nieuwe beschikking die men dan afgeeft.

3. Onze mening is dat je nieuwe beschikkingen met deze voorwaarde moet aanvaarden en dat je het uitbetalend lichaam een bankrekening in Thailand opgeeft; dat kan een THB rekening zijn of een rekening in euro of andere valuta als het maar bij een bankvestiging IN Thailand is.

Dat daar in geval kosten aan zijn is volgens de belastingdienst geen reden het verdrag dan maar te passeren. Het is immers onze keus buiten een regio te gaan wonen waarin dit soort overboekingen geen of minder geld kost.

4. Deze maatregel geldt uitsluitend voor bronnen van inkomen die volgens het verdrag in Thailand belast zijn.

5. Uiteraard staat het eenieder vrij een ander standpunt in te nemen.

Hoe je bezwaar aantekent tegen inhouding van loonbelasting staat gemeld in voornoemd dossier. Aan de gang naar de rechter zijn (hoge) kosten verbonden en een lange periode van onzekerheid; wij melden het nog maar eens.

6. Dit is een achterhoedegevecht. Er is al eens opgemerkt dat in het nieuwe verdrag tussen Nederland en de Bondsrepubliek Duitsland pensioenen (etc) voor heffing zijn toegewezen aan het uitbetalende land en het zal ons niet verbazen als deze bepaling ook komt in het nieuwe verdrag tussen Nederland en Thailand.

Zover ons bekend moeten de onderhandelingen nog (her)beginnen dus of dat nieuwe verdrag er op korte termijn zal zijn is niet zeker.

Lammert de Haan en prajak

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Remittance base in het verdrag NL-TH

#9 Bericht door dutch » maandag 22 februari 2016, 02:50

Mijn ABN rekening in Nederland staat sedert 1998 niet meer op mijn (toenmalig) woonadres,maar is geregistreerd in een speciaal kantoor (gevestigd te schiphol en voorheen in Amsterdam stad).
Correspondentie wordt rechtstreeks met het buitenlands woonadres van de client (ik dus) gevoerd en sedert enkele jaren uitsluitend nog via email.

Toen ik pensioen kreeg maakten deze 5 uitbetalers naar deze rekening over.
Dit vooral omdat ik vanuit deze rekening diverse nederlandse zaakjes ondersteunde (bijv. studerende zoon , nederlandse verzekeringen etc).
Ik laat al ruim 15 jaren een vast bedrag vanuit de ABN naar mijn buitenlandse (nu inmiddels Thaise vaste bankrekening overmaken.(toevallig is dit bedrag ongeveer gelijk aan mijn totale pensioen minus de AOW !).

Ik heb bij ABN schiphol een speciaal contactpersoon toegewezen gekregen,die mij eventueel bijstaat.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Remittance base in het verdrag NL-TH

#10 Bericht door prajak » maandag 22 februari 2016, 03:32

Dutch, als jij een nieuwe beschikking krijgt KAN, ik zeg niet: ZAL, die bepaling er in staan. Dan moet je die naleven is ons advies en kun je in NL laten wat niet in TH belast is zoals de AOW. En anders bel je even met me.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Remittance base in het verdrag NL-TH

#11 Bericht door dutch » maandag 22 februari 2016, 09:42

Een ander bijkomend punt is,dat de garantie van het rijk op het banksaldo in Nederland op 100.000 € staat en in Thailand op 1 miljoen Thai baht.
Verder is het langste termijn voor verblijfsvergunning voor ons 1 jaar en moeten we toch elk jaar maar afwachten of er geen veranderingen in komen.
Het was begin 2000 dat de pensioensvisum leeftijd werd verlaagd van 55 naar 50, om maar meer bewoners (met wat geld) te lokken.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Remittance base in het verdrag NL-TH

#12 Bericht door prajak » maandag 22 februari 2016, 10:20

Dutch, wij hebben contact gehad, en nog steeds, met mensen die een klein pensioen hebben, grotere pensioenen en ook tot echt 'dikke' pensioenen.

Mensen met AOW en een klein pensioen hebben het geld nodig en halen het naar hier. Voor hen verandert er niets behalve dan de bankkosten. In veel gevallen heft Thailand niet, dat verhaal is bekend, dus het voordeel is duidelijk.

Er zijn mensen die nu ook het niet benodigde deel van hun pensioen naar hier halen, maar wel via de uitkerende instantie, en het op een eurorekening zetten. Van die eurorekening kun je ook leven en komt die boven een saldo van 1 miljoen baht dan zoeken ze andere mogelijkheden zoals Hongkong of Singapore en ik kan nog wel wat namen noemen. Het is na het passeren door Thailand immers 'vrij geld'.

Alleen is het misschien niet zo verstandig het terug te boeken naar de EU want daar heerst Big Bro. Die geluiden heb ik al doorgekregen.

Wij hopen dat iemand de kat de bel gaat aanbinden en de procedure wil ingaan maar dat kost geld en heel lang wachten. Dan hebben we zekerheid maar wat heb je er aan als daarna het verdrag wijzigt?

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Remittance base in het verdrag NL-TH

#13 Bericht door prajak » donderdag 25 februari 2016, 01:23

De discussies hebben in een zeker blog weinig concreets opgeleverd behalve enkele kreten die naast wetgeving en verdrag slaan. Veel mensen blijken het belastingdossier niet gelezen te hebben; iemand komt mij dingen vertellen die al anderhalf jaar in vraag 8 staan.

Aan forumleden die hier dag in dag uit wonen luidt het advies af te wachten hoe dit zich gaat ontwikkelen. En krijg je die nieuwe voorwaarde aan de broek volg die dan voorlopig maar op.

In mijn situatie doe ik niets: ik heb nog 5 jaar vrijstelling op de oude voorwaarden en als men die niet herroept ga ik het pensioen overboeken als mij dat uitkomt. De AOW valt buiten de nieuwe regeling, staatspensioen ook.

Van Thailand heb ik geen last, ze willen me niet eens inboeken voor een belastingnummer en zouden ze dat wel doen dan is de heffing nul, heb ik al uitgerekend, door het stelsel van vrijstellingen dat men hier kent.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Remittance base in het verdrag NL-TH

#14 Bericht door dutch » donderdag 25 februari 2016, 03:51

Prajak,ik behoor ongetwijfeld tot diegenen die meermalen dezelfde vraag stellen.Ik hoop dat het mij vergeven wordt want het is soms informatie die van meerder kanten op je af komt.
Neem nu de AOW; Ik heb daar in Januari 2015 vijf keer met Nederland gebeld en in Augustus 2015 nog 2 maal.Er werd mij bezworen dat alles in orde was en dat alles al geregeld was volgens de nieuwste voorschriften en toch heb ik al jaren zo ongeveer hetzelfde bedag met de gebruikelijke enkele eurootjes verhoging.Ik kom er niet uit en het kost me duizenden bahtjes aan telefoonkosten.

Ik volg jouw raad maar op v.w.b. de belasting,met dit verschil dat mijn toegewezen periode per 1 April a.s. afloopt en ik nu op de uitslag wacht van de door mij ingediende antwoord op hun vraag om bewijzen van Thaise belasting en dan maximaal 1 jaar oud.
Ik heb hier nog een Nederlander wonen die in precies hetzelfde schuitje zit als ik en die wacht op uitslag van zijn aangetekende protest.
Zal e.e.a. ook via deze rubriek laten weten.
Dank voor alle informatie
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Remittance base in het verdrag NL-TH

#15 Bericht door prajak » donderdag 25 februari 2016, 04:01

Dutch, als jij de AOW ontvangt zonder 8,35% inhouding (nu 8.40%) van loonbelasting dan is dat NIET in orde. Maar je kunt een aangiftebiljet 2015 ontvangen en dan betaal je dat op aanslag. Ik doe dat ook zo. Komt er geen biljet dan behoor je dat zelf te gaan vragen (... ! ...) maar velen 'vergeten' dat.....

Op zich niks aan het handje maar er zijn er veel die straks die maand nabetalen een bezwaar vinden. Mensen met kleine inkomens en een kleine of geen spaarpot kunnen dan een probleem krijgen.

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”