Oplichting

Vragen en ervaringen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
speeddevil
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 44
Lid geworden op: maandag 23 juni 2014, 22:12

Oplichting

#1 Bericht door speeddevil » zondag 14 september 2014, 21:41

Vraagje ik hoor steeds meer over oplichting in Thailand. Is dit alleen in bepaalde plaatsen of over heel thailand.

En waar moet ik het meeste oppassen
Nu wou ik een jet ski huren maar volgens mij is het risico zo groot dat je het maar beter kan laten.
Hoe zit het met een motor of scooter huren ?

Gebruikersavatar
v@go
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1691
Lid geworden op: vrijdag 19 februari 2010, 13:10
Locatie: Belgie-จอมเทียน

Re: Oplichting

#2 Bericht door v@go » zondag 14 september 2014, 23:46

geloven is iets wat je niet zeker weet (© v@go)
ความลับไม่มีในโลก

genesis
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1120
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2012, 08:07
Locatie: Chiang Mai & Hoogvliet

Re: Oplichting

#3 Bericht door genesis » maandag 15 september 2014, 07:52

Geen jetski huren 'problem solved'. Auto, motor of scooter huren, altijd veel foto's maken en een copy van de reeds aanwezige schade genoteerd op het formulier een copy van vragen, indien ze dat niet willen geven dan niet huren.

Nooit je paspoort afgeven, ik geef altijd 5 of 10 duizend baht borg, willen ze dat niet, dan wederom weglopen voor een ander bedrijf die dat wel wil, 'problem solved'.

Zo ga ik altijd te werk en nooit een probleem gehad.

Btw let wel op dat de 'roadtax' is betaald, want bij politie controle kan jij daar voor op draaien, de boete bedoel ik. Enne motor of scooter huren zonder rijbewijs...... is volgens mij nooit handig en kost je bij politie controle zo'n 400 baht een ongeluk wat jouw schuld is.............. dan heb je een behoorlijk probleem afhankelijk van de veroorzaakte schade materieel en/of niet materieel (persoonlijk) dat kan je enorme problemen opleveren.

Wij hebben, omdat we er leven (voor enkele maanden per jaar) wel alle risico's afgedekt (rijbewijs, wegen belasting, verzekering) maar dat leverd bij politie controle ook behoorlijke irritatie op bij de agenten op omdat ze dan geen boete kunnen geven die ze in hun zak kunnen steken.

Er is nog een punt van aandacht, bij een boete zal de dienstdoende agent je rijbewijs of paspoort willen innemen die je pas terug krijgt op het politie bureau na betaling.

Tip mijnerzijds, zeg dat je die niet bij je hebt en in het hotel liggen dan krijg je een boete die je contant moet afrekenen (meestal zo'n 400 baht), maar dan ben je niet je papieren en de tijd kwijt om die terug te verkrijgen.

Genesis

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Oplichting

#4 Bericht door Jim » maandag 15 september 2014, 08:13

sowieso alleen je internationale (anwb) rijbewijs laten zien.
die kan je gewoon achterlaten.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

speeddevil
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 44
Lid geworden op: maandag 23 juni 2014, 22:12

Re: Oplichting

#5 Bericht door speeddevil » maandag 15 september 2014, 08:35

Ah super bedankt hier heb ik wat aan Dank jullie wel

speeddevil
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 44
Lid geworden op: maandag 23 juni 2014, 22:12

Re: Oplichting

#6 Bericht door speeddevil » maandag 15 september 2014, 08:44

Kleine vraag nog is de oplichting laatste 5 jaar erger geworden of was dat al daarvoor?

genesis
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1120
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2012, 08:07
Locatie: Chiang Mai & Hoogvliet

Re: Oplichting

#7 Bericht door genesis » maandag 15 september 2014, 09:40

Was er altijd al, maar word steeds inzichtelijker door ervaringen van de toerist word er meer gemeld. Net zogoed dat die beroemde Thaise glimlach, die is niet zo 'echt' als het lijkt en de Thai heeft de 'pest'aan toeristen die te veel weten over hoe en wat. ;)

Genesis

speeddevil
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 44
Lid geworden op: maandag 23 juni 2014, 22:12

Re: Oplichting

#8 Bericht door speeddevil » maandag 15 september 2014, 10:21

Ah ok weer wat geleerd.

genesis
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1120
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2012, 08:07
Locatie: Chiang Mai & Hoogvliet

Re: Oplichting

#9 Bericht door genesis » maandag 15 september 2014, 10:39

Maarrrrrrrrr de service gerichtheid naar de klant is de beste wat ik ooit in de wereld heb meegemaakt wbt de reizen die ik heb gemaakt voor werk & prive in 30 jaar. :thumbsup:

Genesis

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: Oplichting

#10 Bericht door Jeanette » maandag 15 september 2014, 10:52

Betaalbaarheid is een pluspunt die meerdere landen daar in de omgeving hebben.

Maar die hebben meestal een slechtere infrastructuur. :idea:

[|)

Gebruikersavatar
YankeeDoodle
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 64
Lid geworden op: zondag 12 augustus 2012, 13:57
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Oplichting

#11 Bericht door YankeeDoodle » zondag 05 oktober 2014, 05:19

genesis schreef:Maarrrrrrrrr de service gerichtheid naar de klant is de beste wat ik ooit in de wereld heb meegemaakt wbt de reizen die ik heb gemaakt voor werk & prive in 30 jaar. :thumbsup:

Genesis
Geheel eens. De jaren dat ik in Azie woonde/werkte (90'er jaren) was er nog geen internet en natuurlijk ook geen YouTube of FaceBook.
In de 15 jaren dat ik in Azie ben geweest (Thailand, Vietnam, Cambodja, China, Taiwai, ZuidKorea etc.) ben ik NOG NOOIT opgelicht, bestolen, beroofd o.i.d.
Ik moet er echter bijvertellen dat ik in iedere stad een (via het bedrijf) geregelde auto met lokale chauffeur had, dus nooit een tuk-tuk of taxi hoefde te nemen. Dat scheelt dus een slok op een borrel.
En ik heb ook "linke" dingen gedaan: met een plaatselijke lokale dame met de stadsbus naar haar prive adres etc. etc.
Achteraf dus best wel gevaarlijk, als je met de wetenschap van vandaag de YouTube filmpjes bekijkt.
Mijn tips:
1. probeer er zo weinig mogelijk uit te zien als een toerist: loop dus niet met een groot fototoestel op je buik en een stadsplan in je hand om je heen te kijken...........
2. neem nooit je paspoort mee naar buiten, maar een fotokopie (kan je een boete kosten, maar ja, wat is beter?)
3. nooit een atm en/of creditcard meenemen als je "uitgaat" en van plan bent een drankje of 2 te nuttigen. Neem in plaats daarvan ongeveer het geld mee dat je denkt uit te geven (in kleine coupures): dat is dan hooguit ook hetgeen je kan kwijtraken als het toch mis gaat
4. NOOIT iets huren, geen jetski's en/of scooters. En als je een auto huurt: maak 80 foto's van de buitenkant en vraag om kopietjes van de "staat" waarin het voertuig volgens de verhuurder verkeert (krijg je automatisch van de bekende Herz, Avis etc.)
5. Goedkoop is vaak DUURKOOP, zeker als je de taal niet machtig bent of ergens voor het eerst komt. Als goede Nederlander proberen we altijd de laatste Baht uit de Euro te persen. Dat is niet altijd verstandig.
6. Als je ergens op straat wordt aangesproken door een local in het Engels, dan heeft dit EEN GEGRONDE REDEN, zeker als ze willen weten waar je vandaan komt, hoelang je blijft etc. Aziaten zijn van nature "shy" (verlegen) en zullen niet gemakkelijk "zomaar" een gesprek met je aanknopen.
Ik zeg altijd: "I live and work here, why you're asking?" en ZOEF: weg zijn ze.

Ik denk dat eenieder hier een heel forum kan vullen met ervaringen in Aziatische landen, uiteenlopend van een foute Taxi tot aan de Thaise Maffia aan toe.
En let op: de politie is in dit soort landen ZEKER NIET je beste vriend, maar meer dan eens "onderdeel" van de scams....

Als je tijd hebt, bekijk dit filmpje maar:
http://www.sbs6.nl/programmas/oplichter ... evering-11
There are no secrets to success. It is the result of preparation, hard work, and learning from failure.
Colin Powell

godzilla
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 906
Lid geworden op: vrijdag 12 oktober 2018, 14:50

Scams

#12 Bericht door godzilla » vrijdag 12 april 2019, 07:26

Vandaag toch een scam kunnen overleven...
Ik ging tanken met een geleende wagen van een vriend, die was natuurlijk leeg :angel:
Het volgende gebeurde:
Omdat ik hem maar één dag nodig had wilde ik er 300 bath diesel indoen, ik naar de pomp en zie op de teller 300 staan.
Ik geef mijn shell tankkaart af samen met 300 bath.
Komt die kerel terug, hij had verkeerd ingetikt er was voor 700 bath ingegaan, de meter die ik kon zien was een andere die wel degelijk op 300 stond.
Tja goed, ik zag wel dat er meer ingegaan was als voor 300 bath, dus ik betaal 400 bath bij.
Grote discussie, die eerste 300 heeft hij niet gehad volgens hem :Whistle:
Daar alles in het thai's was, mijn vrouw gebeld en uitleg gegeven, die laten praten met de kassierster.
Het ging zover dat ik naar buro moest en de camera beelden bekijken, en ze zagen me 300 bath geven, beetje met hand en tand uitleggen dat het klopte, en ik die 400 bath voor hun vergissing wel zou betalen.
Komt die kerel die me geholpen had naar me toe en geeft me 300 bath uit zijn broekzak...en lachen dat ie deed, en sorry sorry zeggen....

Ik vroeg hem of hij dat geld nodig voor sokrang.... :happyno:

genesis
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1120
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2012, 08:07
Locatie: Chiang Mai & Hoogvliet

Re: Oplichting

#13 Bericht door genesis » vrijdag 12 april 2019, 21:13

:D

Genesis

Duiker
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1767
Lid geworden op: maandag 23 juli 2007, 22:14
Locatie: Nederland / Belgie / Thailand

Re: Oplichting

#14 Bericht door Duiker » dinsdag 16 april 2019, 21:29

Misschien een opmerking in het algemeen. Bekijk eens de programma's op TV van Kees van der spek. Daar zie je vele vormen van oplichting. Het heeft niet specifiek met Thailand te maken.
We leven in het midden van de ruimte, maar aan de rand van de tijd.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Oplichting

#15 Bericht door wpdl » dinsdag 09 juni 2020, 10:39

Thaise vrouw valt niet voor romantiek zwendel

Een man die zich voordeed als een rijke Engelse piloot probeerde zich een weg te banen om 24.000 baht op zijn rekening te krijgen.
De politie zegt dat de "Engelse piloot" een veelvoorkomende romantiek zwendel is, die harten en geld steelt van veel goedgelovige Thaise vrouwen.
De romancer (ook bekend als scammer) en de vrouw ontmoetten elkaar op sociale media.
Op dag 4 van online chatten zei de man dat hij de vrouw persoonlijk wilde ontmoeten en mogelijk zelfs met haar wilde trouwen.


Volledige verhaal https://bit.ly/2UpV9em

Plaats reactie

Terug naar “Reizen door Thailand”