Inkomen daalt onder minimum inkomenseis

Post hier al je vragen voor het immigreren naar Nederland.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Inkomen daalt onder minimum inkomenseis

#1 Bericht door menan » zaterdag 05 oktober 2013, 04:38

Stel je woont met je beiden in Nederland en de 5 jaar inburgering zijn nog niet voorbij. Je inkomen komt onder de minimumeis te liggen. Moet je partner dan het land uit?

Gebruikersavatar
serpay
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2398
Lid geworden op: zaterdag 25 maart 2006, 19:19
Locatie: kleve en soms nang-rong

Re: Inkomen daalt onder minimum inkomenseis

#2 Bericht door serpay » zaterdag 05 oktober 2013, 06:50

volgens de regeltjes wel, maar ik denk dat de gemeente van verblijf niet moeilijk doet en weet dat dit misschien tijdelijk is.
of je moet natuurlijk een strepenjager(ambtenaar) krijgen die alleen volgens de regeltjes werken kan.
ik denk zolang je ze kunt onderhouden er niets aan de hand is maar nogmaals dit kan per gemeente anders liggen uitgelecht worden.
Alfisti rebeli

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: Inkomen daalt onder minimum inkomenseis

#3 Bericht door menan » zaterdag 05 oktober 2013, 07:11

Ik heb jaren tussen ambtenaren (als freelancer) gewerkt en geloof me maar wanneer ik geen enkele ambtenaar ben tegengekomen die de regels niet probeert correct uit te voeren. Die zijn allemaal bang voor hun leidinggevenden en hun baan. Regels zijn belangrijker dan mensen. :lol:

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Inkomen daalt onder minimum inkomenseis

#4 Bericht door prajak » zaterdag 05 oktober 2013, 07:25

Gaat het daar alleen om inkomen ?

Je haalt een probleem aan dat farang hier hebben met de sterke THB. Maar wij kunnen ook een stuk vermogen naar hier halen en op de bank zetten. Kan dat bij jullie niet ? Een bankgarantie ?

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: Inkomen daalt onder minimum inkomenseis

#5 Bericht door menan » zaterdag 05 oktober 2013, 07:49

Het minimum bruto inkomen moet 1469,- zijn.
Ik lees niks over vermogen als garantstelling.

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Inkomen daalt onder minimum inkomenseis

#6 Bericht door Jim » zaterdag 05 oktober 2013, 08:01

nee, dat gaat niet.

volgens mij geldt die inkomenseis na 5 jaar niet meer.
die is er alleen voor de MVV en bij de verlenging van de eerste VVR van 1 jaar.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: Inkomen daalt onder minimum inkomenseis

#7 Bericht door menan » zaterdag 05 oktober 2013, 08:08

Jim schreef:nee, dat gaat niet.

volgens mij geldt die inkomenseis na 5 jaar niet meer.
die is er alleen voor de MVV en bij de verlenging van de eerste VVR van 1 jaar.
Ik lees 2 dingen.
Bedoel je bij de 2e regel dat wanneer je bij aanvraag MVV 1 jaar voldoet aan de inkomenseis en daarna er onder komt je partner het land niet uit hoeft? En er dus na verlenging niet meer gevraagd wordt om een inkomensverklaring.

De 1ste regel lijkt me wel duidelijk en vanzelfsprekend.Dan heeft je partner haar eigen rechten opgebouwd, maar het gaat juist om de 1ste 5 jaar waarin het opeens kan gebeuren dat je inkomen niet meer voldoet. En dat is ook na je AOW het geval. Dan voldoe je ook niet meer.

Hoe zit dit dan?

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Inkomen daalt onder minimum inkomenseis

#8 Bericht door driver » zaterdag 05 oktober 2013, 09:48

menan schreef:
Jim schreef:nee, dat gaat niet.

volgens mij geldt die inkomenseis na 5 jaar niet meer.
die is er alleen voor de MVV en bij de verlenging van de eerste VVR van 1 jaar.
Ik lees 2 dingen.
Bedoel je bij de 2e regel dat wanneer je bij aanvraag MVV 1 jaar voldoet aan de inkomenseis en daarna er onder komt je partner het land niet uit hoeft? En er dus na verlenging niet meer gevraagd wordt om een inkomensverklaring.

De 1ste regel lijkt me wel duidelijk en vanzelfsprekend.Dan heeft je partner haar eigen rechten opgebouwd, maar het gaat juist om de 1ste 5 jaar waarin het opeens kan gebeuren dat je inkomen niet meer voldoet. En dat is ook na je AOW het geval. Dan voldoe je ook niet meer.

Hoe zit dit dan?
Vlgs mij moest ik na dat 1 jaar verblijf en toen voor de 5 jaar wel invullen dat mijn inkomen niet gewijzigt was .
Voor zover als ik het weet moet de garantsteller de eerste 5 jaar officeel voldoen aan de inkomenseis ongeacht inkomen partner.
Mijn dochter en schoonzoon uit de USA hebben hier onlangs ook mee te maken gehad.Voor haar geldt ook de inkomenseis omdat ze voor hem garant staat.
edit : Ik las nu ook even opnieuw jouw begin vraag maar tijdens de duur van die 5 jaar is er m.i niemand die hoeft te weten/vraagt dat het inkomen te laag is dat komt eventueel pas aan de orde bij het vervolg en het papierwerk wat er dan weer bij komt en wat ik las is dat bij de vervolg aanvraag na die 5 jaar het inkomen niet meer telt ?


Wil je meer info hoe het voor mijn dochter zat /uitpakte stuur me dan even een pm.
Is overigens goed gegaan bij /met hun en volledige medewerking van de instanties gekregen.

gr driver

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Inkomen daalt onder minimum inkomenseis

#9 Bericht door Henk Korat » zaterdag 05 oktober 2013, 13:32

De IND stelt onder andere als voorwaarde voor het verkrijgen van een verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd, dat
U moet beschikken over voldoende en duurzaam inkomen. Het inkomen dat u moet aantonen is een bruto maandbedrag. Dit is het bedrag dat in de arbeidsovereenkomst of de salarisspecificatie (loonstrook) staat. Op uw loonstrook vindt u dit bedrag bijvoorbeeld in het vakje 'SV-loon'. SV-loon wordt soms ook 'loon SV' of '(bruto)loon SVW' genoemd. U kunt de bruto maandbedragen in de [externe link]tabel vinden.
Als u uw inkomen alleen aantoont, dan moet u aan de norm voor alleenstaanden voldoen.
Als u en uw partner over inkomen beschikken, dan moet u samen aan de norm voor echtparen/ongehuwd samenwonenden voldoen.
Het inkomen is duurzaam als het inkomen nog minimaal 12 maanden beschikbaar is op het moment van de aanvraag.
De norm is het wettelijke minimumloon van op dit moment Euro 1.416 bruto per maand. Voor alleenstaanden geldt een lagere (onbekende) norm.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

Ashley
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 408
Lid geworden op: zaterdag 23 april 2011, 13:23

Re: Inkomen daalt onder minimum inkomenseis

#10 Bericht door Ashley » zaterdag 05 oktober 2013, 14:06

Ik heb het net gevraagd aan iemand die bij de IND werkt en die zegt dat het wettelijk verplicht is te melden als je te weinig verdient op dat moment.
Meld je het niet en ze zouden dat te weten komen kan dat grote gevolgen hebben.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Inkomen daalt onder minimum inkomenseis

#11 Bericht door driver » zaterdag 05 oktober 2013, 14:22

Ashley schreef:Ik heb het net gevraagd aan iemand die bij de IND werkt en die zegt dat het wettelijk verplicht is te melden als je te weinig verdient op dat moment.
Meld je het niet en ze zouden dat te weten komen kan dat grote gevolgen hebben.
Menan stelt in zijn beginpost een vraag weet die IND kennis van jou dan daar het antwoord niet op zijn we gelijk klaar toch ?

gr driver

Ashley
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 408
Lid geworden op: zaterdag 23 april 2011, 13:23

Re: Inkomen daalt onder minimum inkomenseis

#12 Bericht door Ashley » zaterdag 05 oktober 2013, 14:50

Sorry, dan heb ik het verkeerd neergezet, maar je moet het melden op het moment dat je te weinig verdient.
Ik zou het zelf niet doen maar dat is een ander verhaal.
Je word niet gelijk het land uitgezet. Je zal nog wel enige tijd krijgen om je financiële situatie op orde te krijgen. Lukt dat niet dan zal ze inderdaad het land moeten verlaten.

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: Inkomen daalt onder minimum inkomenseis

#13 Bericht door menan » zaterdag 05 oktober 2013, 15:29

Henk Korat schreef:De IND stelt onder andere als voorwaarde voor het verkrijgen van een verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd, dat
U moet beschikken over voldoende en duurzaam inkomen. Het inkomen dat u moet aantonen is een bruto maandbedrag. Dit is het bedrag dat in de arbeidsovereenkomst of de salarisspecificatie (loonstrook) staat. Op uw loonstrook vindt u dit bedrag bijvoorbeeld in het vakje 'SV-loon'. SV-loon wordt soms ook 'loon SV' of '(bruto)loon SVW' genoemd. U kunt de bruto maandbedragen in de [externe link]tabel vinden.
Als u uw inkomen alleen aantoont, dan moet u aan de norm voor alleenstaanden voldoen.
Als u en uw partner over inkomen beschikken, dan moet u samen aan de norm voor echtparen/ongehuwd samenwonenden voldoen.
Het inkomen is duurzaam als het inkomen nog minimaal 12 maanden beschikbaar is op het moment van de aanvraag.
De norm is het wettelijke minimumloon van op dit moment Euro 1.416 bruto per maand. Voor alleenstaanden geldt een lagere (onbekende) norm.
Henk, lees jij hetzelfde als ik lees dat je, wanneer je alleen een inkomen hebt, bv een IOAW volgens de alleenstaandennorm € 956,-), de IND niet moeilijk gaat doen wanneer je tijdens de 5 jaars periode niet meer voldoet aan de minimumnorm van € 1416,-? wordt dat als duurzaam gezien als je geen beroep doet op een aanvullende uitkering voor de gehuwdennorm?
Dus dat je beiden kunt leven van die € 956,-? Accepteert men dat? Het rare is dat wanneer je alleen AOW hebt die inkomenseis ineens niet meer telt.

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Inkomen daalt onder minimum inkomenseis

#14 Bericht door Henk Korat » zaterdag 05 oktober 2013, 15:51

menan schreef:
Henk Korat schreef:De IND stelt onder andere als voorwaarde voor het verkrijgen van een verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd, dat
U moet beschikken over voldoende en duurzaam inkomen. Het inkomen dat u moet aantonen is een bruto maandbedrag. Dit is het bedrag dat in de arbeidsovereenkomst of de salarisspecificatie (loonstrook) staat. Op uw loonstrook vindt u dit bedrag bijvoorbeeld in het vakje 'SV-loon'. SV-loon wordt soms ook 'loon SV' of '(bruto)loon SVW' genoemd. U kunt de bruto maandbedragen in de [externe link]tabel vinden.
Als u uw inkomen alleen aantoont, dan moet u aan de norm voor alleenstaanden voldoen.
Als u en uw partner over inkomen beschikken, dan moet u samen aan de norm voor echtparen/ongehuwd samenwonenden voldoen.
Het inkomen is duurzaam als het inkomen nog minimaal 12 maanden beschikbaar is op het moment van de aanvraag.
De norm is het wettelijke minimumloon van op dit moment Euro 1.416 bruto per maand. Voor alleenstaanden geldt een lagere (onbekende) norm.
Henk, lees jij hetzelfde als ik lees dat je, wanneer je alleen een inkomen hebt, bv een IOAW volgens de alleenstaandennorm € 956,-), de IND niet moeilijk gaat doen wanneer je tijdens de 5 jaars periode niet meer voldoet aan de minimumnorm van € 1416,-? wordt dat als duurzaam gezien als je geen beroep doet op een aanvullende uitkering voor de gehuwdennorm?
Dus dat je beiden kunt leven van die € 956,-? Accepteert men dat? Het rare is dat wanneer je alleen AOW hebt die inkomenseis ineens. Als je op dat niet meer telt.
Ik ga even van mijn logisch denken uit. Als je een aanvraag doet tot verlenging van het visum voor onbepaalde tijd, dan is de situatie op het moment van de aanvraag bepalend. Als je op dat moment voldoet aan de norm en in de overzienbare toekomst blijft voldoen aan die norm, dan moet het OK zijn. Dus heb je dan een inkomen gelijk aan de alleenstaandennorm en die norm is op jouw van toepassing. dan zal de IND echt niet vragen wat de voorafgaande status "day by day" was. Let wel. Als je recht hebt op de aanvullende uitkering voor de gehuwdenorm, dan geldt mijns inziens de norm van Euro 1.416,--.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Inkomen daalt onder minimum inkomenseis

#15 Bericht door driver » zaterdag 05 oktober 2013, 15:54

Ashley schreef:Sorry, dan heb ik het verkeerd neergezet, maar je moet het melden op het moment dat je te weinig verdient.
Ik zou het zelf niet doen maar dat is een ander verhaal.
Je word niet gelijk het land uitgezet. Je zal nog wel enige tijd krijgen om je financiële situatie op orde te krijgen. Lukt dat niet dan zal ze inderdaad het land moeten verlaten.
Ik zou het ook niet doen dus we denken hetzelfde :mrgreen:

Jouw antwoordt komt overeen met datgene wat ik nu weet dus ik denk dat Menan de antwoorden al een beetje heeft en bij twijfel gewoon de betreffende instanties benaderen of zoals jij en ik al aangeven : niks doen en wachten tot het moment daar is en er dan pas over beginnen onder het motto ik weet het allemaal ook niet meer wat nu te doen ?

Menan/Henk :
We praten hier vlgs mij niet over visum onbepaalde tijd dus de 2 de verlenging voor zover ik het weet maar over het eerste visum van 5 jaar wat nu van toepassing is en waar nu dan het inkomen te laag is of wordt ?

gr driver

Plaats reactie

Terug naar “Immigreren naar Nederland”