ziekenverzekering 65 +

Alles over verzekeren in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: ziekenverzekering 65 +

#61 Bericht door printen44 » woensdag 04 mei 2011, 04:13

Het gaat ook niet om de paspoortcontrole bij Schiphol, maar als je een nieuw paspoort aanvraag. Het oude paspoort word ingenomen. En daar staan al die in- en uitreisvisumstempels van Thailand in. Voordat een nieuw paspoort word aangemaakt en uitgereikt word nagegaan of iemand wel een paspoort kan krijgen.

Nbreeker verblijft langer dan drie maanden in Thailand, dus moet hij een "visa-run" maken of heeft hij een Non O of een andere visum. Dat staat ook in dat oude paspoort. Ook zal de ziektekostenverzekeraar zeker bijhouden als er redelijk wat rekeningen uit Thailand komen, verspreid over een wat langere tijdperk.

"Big Brother" slaapt niet en Nbreeker zal op gegeven moment uitleg moeten geven waarom hij nog ingeschreven staat in Nederland, terwijl hij in feite buiten Nederland woont.

Gebruikersavatar
baco101
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 255
Lid geworden op: donderdag 03 februari 2011, 19:02

Re: ziekenverzekering 65 +

#62 Bericht door baco101 » woensdag 04 mei 2011, 09:52

ik sta nog ingeschreven in nederland en heb als diverse malen een nieuw paspoort aangevraagd zonder problemen.

wanneer ze gaan controleren is volgens mij als je vaak je paspoort verliest of gestolen wordt maar als je je paspoort gewoon nog hebt krijg je zonder problemen een nieuwe.
zal de Thaise logica nooit begrijpen.

Waarom laten sommige toeristen hun hersens thuis

opinions are like assholes, everybody has one

hteeuwen
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 43
Lid geworden op: donderdag 20 januari 2011, 03:37

Re: ziekenverzekering 65 +

#63 Bericht door hteeuwen » woensdag 04 mei 2011, 13:53

Mijn vertrek naar Thailand gaat rond de kerst gebeuren, en ik pluis zo veel mogelijk uit. Ik mag 8 maanden (2/3) per jaar naar het buitenland en moet 4 maanden per jaar in nederland wonen om niet uitgeschreven te worden. Zo behoud ik ook mijn broodnodige ziektekostenverzekering. Blijf ik langer dan 8 maanden weg en men komt er achter, dan wordt ik zonder pardon uitgeschreven en dat wordt door de gemeente gelijk doorgegeven aan de belastingdienst en de zorgverzekeraar. Dus ik ga eerst maar pendelen en eens met Matthieu Hua Hin praten als ik daar weer ben.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: ziekenverzekering 65 +

#64 Bericht door printen44 » woensdag 04 mei 2011, 15:30

baco101 schreef:ik sta nog ingeschreven in nederland en heb als diverse malen een nieuw paspoort aangevraagd zonder problemen.

wanneer ze gaan controleren is volgens mij als je vaak je paspoort verliest of gestolen wordt maar als je je paspoort gewoon nog hebt krijg je zonder problemen een nieuwe.
Als je minder dan acht maanden pr jaar in Thailand verblijft is daar geen enkel probleem mee. Verblijf je meer dan acht maanden per jaar in Thailand en ben je dan nog ingeschreven in Nederland, dan gaat de gezegde goed op: "De kruik gaat net zo lang te water, tot ie barst".

Loe
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1113
Lid geworden op: woensdag 15 februari 2006, 12:06

Re: ziekenverzekering 65 +

#65 Bericht door Loe » woensdag 04 mei 2011, 23:09

die acht maanden wist ik al, maar zijn dit 8 volle kalendermaanden of moet je alle dagen dat je in thailand verblijft optellen en mag dit niet boven de 240 dagen uitkomen?

Ik vraag dit omdat ik 2 maal een periode in nederland wil blijven, de eeste is van 19 maart tot 26 mei en de tweede weet ik nog niet.
19 maart tot 26 mei is maar 1 kalender maand maar zijn 67 dagen

wie het weet mag het zeggen en svp de bron vermelden zodat ik even kan nachecken :mrgreen:

rcjoop
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 48
Lid geworden op: woensdag 09 mei 2007, 08:47
Locatie: Chiang Mai

Re: ziekenverzekering 65 +

#66 Bericht door rcjoop » donderdag 05 mei 2011, 02:46

Loe,

Zie hiervoor de wet op de GBA en wel artikel 68
===================
Artikel 68

1.De ingezetene die naar redelijke verwachting gedurende een jaar ten minste twee derden van de tijd buiten Nederland zal verblijven, is verplicht bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente van inschrijving binnen vijf dagen voor zijn vertrek uit Nederland schriftelijk aangifte van vertrek te doen.

2.Hij doet in die aangifte mededeling van dat vertrek, van het volgende land van verblijf en van het eerste adres van verblijf in dat land.

3.Bij algemene maatregel van bestuur kunnen regels worden gesteld omtrent bijzondere gevallen waarin het eerste lid niet van toepassing is.
=========================
 
Er wordt in de wet niet gesproken over maanden en de tijd hoeft niet aaneengesloten te zijn.
groet, joop

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: ziekenverzekering 65 +

#67 Bericht door elst99 » donderdag 05 mei 2011, 06:22

Als je een nieuw paspoort moet aanvragen, want meestal is het nog maar +/- 4 jaar geldig, i.v.m. visum 0 moet het nog 15 maanden geldig zijn bij aanvraag. Dan staat er nog een visum in en dan maken ze hem ongeldig buiten de visumpagina met 2 grote gaten en krijg je hem weer mee. Kan me niet voorstellen dat een gemeente ambtenaar van burgerzaken (of het moet een miere......zijn) gaat kijken of je wel het aantal maanden in Nederland was.
En binnen Schengen krijg je zowiezo geen stempel in je pas.
En je zou ze de kost moeten geven die in een caravan (t.w. een chalet genoemd) op een camping 6 maanden wonen bij een boer in Nederland, ergens bij een familielid ingeschreven staan en zo dus wel verzekerd zijn. Geen belasting meer betalen oficieel niet samenwonen maar al 27 jaar samen, dus 2x alleenstaande AOW (betekent +/- 600€ netto p.m. meer als een echtpaar. Zo ken ik er in Thailand wel meer!
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: ziekenverzekering 65 +

#68 Bericht door printen44 » donderdag 05 mei 2011, 06:57

elst99 schreef:Als je een nieuw paspoort moet aanvragen, want meestal is het nog maar +/- 4 jaar geldig, i.v.m. visum 0 moet het nog 15 maanden geldig zijn bij aanvraag. Dan staat er nog een visum in en dan maken ze hem ongeldig buiten de visumpagina met 2 grote gaten en krijg je hem weer mee. Kan me niet voorstellen dat een gemeente ambtenaar van burgerzaken (of het moet een miere......zijn) gaat kijken of je wel het aantal maanden in Nederland was.
En binnen Schengen krijg je zowiezo geen stempel in je pas.
En je zou ze de kost moeten geven die in een caravan (t.w. een chalet genoemd) op een camping 6 maanden wonen bij een boer in Nederland, ergens bij een familielid ingeschreven staan en zo dus wel verzekerd zijn. Geen belasting meer betalen oficieel niet samenwonen maar al 27 jaar samen, dus 2x alleenstaande AOW (betekent +/- 600€ netto p.m. meer als een echtpaar. Zo ken ik er in Thailand wel meer!
We hebben het hier over wonen in Thailand. Bij aanvraag van een nieuw paspoort worden de gegevens van het oude paspoort in een databank geverifieerd of er bezwaren door een officiele instantie is dat er een nieuw paspoort wordt verstrekt. Meestal gaat het om belastingschuld, openstaande boetes, achterstallige allimenatie e.d.

Voor het digitale tijdperk was dat een boekwerk, de zgn signaleringlijst. Daar stond aan wie geen nieuw paspoort mocht worden verstrekt. Tevens was er een zgn. opsporingsboekwerk. Daar stond de verkeersboetes intrekking van rijbewijs e.d. in. Dat was meer voor politie en paspoortcontrole. De signaleringslijst was voor Ambassades en ambtenaren, belast met uitgifte van paspoorten. Die signaleringslijst zal nu wel digitaal zijn.

Het is niet zo dat men het hele paspoort uitpluist, maar de kans zit erin dat als je een belastingschuld hebt of een aantekening hebt in die signaleringslijst, je paspoort wel uitgepluisd word. Vandaar mijn opmerking dat de kruik net zolang te water gaat tot ie breekt.
Zie ook mijn opmerking over "Big Brother" Vele bestanden van overheidswegen zijn aan elkaar gekoppeld, vandaar die "Big Brother".

Mijn mening is dat het de goden verzoeken is om meer als acht maanden per jaar in het buitenland te wonen en je toch ingeschreven in Nederland bent. Zoals bij artikel 68, lid 3, staat dat er uitzonderingen kunnen worden gegeven. Dus waarom het risico lopen. Het is niet zo dat je slaafs alle wetgeving moet volgen, maar het risico is groot en de boetes en navorderingen zijn behoorlijk kostbaar.

Mijn opvatting blijft, als je besluit om in Thailand te gaan wonen, neem je de lusten, maar ook de lasten mee, die bij het wonen in Thailand met zich meebrengt. Als je van twee walletjes wilt te eten, kan het wel zo zijn dat die walletjes je maag behoorlijk kunnen verzieken.

Gebruikersavatar
marinusmali
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 554
Lid geworden op: vrijdag 06 februari 2009, 06:09

Re: ziekenverzekering 65 +

#69 Bericht door marinusmali » zondag 08 mei 2011, 01:48

Prinses Máxima naar Mali

DEN HAAG - Prinses Máxima gaat komende week naar Mali. Ze praat daar met betrokkene over de toegang tot (ziekte kosten) verzekeringen, liet de Rijksvoorlichtingsdienst zaterdag weten.

Dus als je haar wilt zien en ook met haar wilt praten, kom dan naar Hua Hin.... :lol: :lol: :lol:

Marinus Mali

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

Re: ziekenverzekering 65 +

#70 Bericht door carpediem » zondag 08 mei 2011, 03:56

Komt ze op de thee of op de koffie?
pluk de dag (carpediem)

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: ziekenverzekering 65 +

#71 Bericht door elst99 » zondag 08 mei 2011, 05:42

Ze zal wel van de kouwe kermis thuiskomen :lol:
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: ziekenverzekering 65 +

#72 Bericht door elst99 » zondag 08 mei 2011, 06:04

Printen hoe bedoel je dat van 2 walletjes eten? We zijn nu 8 maanden in Thailand geweest, komen terug 5 blauwe brieven, dus betalen, alle soorten van belasting, onroerendgoed, waterschap, afvalstoffen, wegenbelasting, inkomstenbelasting, gemeentebelasting. Verzekeringen, brand, woning, auto, etc. ziektekostenverzekering, reisverzekering en zo zijn er nog een paar.
Visum voor Thailand 2x 130 € voor een 0 multiple, iedere 3 maanden het land uit, met de nodige kosten e/o visa voor het land dat je gaat bezoeken! Betaal de huur van je woonverblijf aldaar, je eten het transport enz.je besteedt daar het een en ander, wat nou van 2 walletjes eten!
Heb meer het gevoel voor 2 walletjes te betalen. Het is eigen keus, maar voel me niet aangesproken van 2 walletjes te eten.
Je paspoort moet bij aanvraag voor een multiple O nog 18 maanden geldig zijn, dus om de 4 jaar zit je aan een nieuwe vast.
Als je je als een keurige Nederlander gedraagt en je aan alle verplichtingen voldoet, heb je volgens mij geen enkel probleem.
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

Re: ziekenverzekering 65 +

#73 Bericht door carpediem » zondag 08 mei 2011, 06:17

elst99 schreef:Printen hoe bedoel je dat van 2 walletjes eten? We zijn nu 8 maanden in Thailand geweest, komen terug 5 blauwe brieven, dus betalen, alle soorten van belasting, onroerendgoed, waterschap, afvalstoffen, wegenbelasting, inkomstenbelasting, gemeentebelasting. Verzekeringen, brand, woning, auto, etc. ziektekostenverzekering, reisverzekering en zo zijn er nog een paar.
Visum voor Thailand 2x 130 € voor een 0 multiple, iedere 3 maanden het land uit, met de nodige kosten e/o visa voor het land dat je gaat bezoeken! Betaal de huur van je woonverblijf aldaar, je eten het transport enz.je besteedt daar het een en ander, wat nou van 2 walletjes eten!
Heb meer het gevoel voor 2 walletjes te betalen. Het is eigen keus, maar voel me niet aangesproken van 2 walletjes te eten.
Je paspoort moet bij aanvraag voor een multiple O nog 18 maanden geldig zijn, dus om de 4 jaar zit je aan een nieuwe vast.
Als je je als een keurige Nederlander gedraagt en je aan alle verplichtingen voldoet, heb je volgens mij geen enkel probleem.
Elst als je goed leest bedoelt printen niet jouw situatie.
pluk de dag (carpediem)

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: ziekenverzekering 65 +

#74 Bericht door elst99 » zondag 08 mei 2011, 06:45

Ik lees het goed! Maar iedereen valt nu over Nick heen, hij staat nog ingeschreven bij zijn dochter, maar dat houdt wel in dat hij daar ook belasting betaald, wel is waar geen woning meer heeft en dus minder af hoeft te dragen, maar wel recht heeft op ziektekostenverzekering en een reisverzekering kan afsluiten.
Dat hij geen verzekering kan afsluiten voor 365 dagen is pech, omdat, als hij in een collectief had gezeten, waar wel die mogelijkheid was (zo als bij ons) het makkelijker was geweest.
Dat noem ik niet van 2 walletjes eten!
Dan heb ik meer bezwaar tegen mensen, die in een caravan bij een boer staan, een paar maanden, ieder bij een zus e/o broer staan ingeschreven, 27 jaar samenwonen, ieder AOW krijgen (dus voor alleenstaand) geen visum aanvragen, via een ander een rekening in Thailand hebben en dan onder het motto, we reizen zo graag, iedere maand verkassen tussen Thailand en Maleisië waar je dan geen visum voor in je pas krijgt.
Dus geen belastingen betalen in Nederland, maar wel verzekerd zijn.
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: ziekenverzekering 65 +

#75 Bericht door Mart » zondag 08 mei 2011, 07:10

Even goed lezen.

Nick schreef: " ik betaal aan loonheffing 68 euro per jaar " dus vrijwel zeker heeft hij een bruto/netto uitkering van de SVB.

En dat was de discussie :?
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Plaats reactie

Terug naar “Verzekeren in Thailand”