Data Recovery

Alles wat niet in een andere rubriek thuishoort of wat niet met Thailand te maken heeft.
Moderators: Chang, Patriot, Broom, Loempia
Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Data Recovery

#16 Bericht door prajak » zaterdag 15 januari 2011, 13:49

Ik heb 2 hd's in mijn PC waarvan een als backup. Verder heb ik twee externe hd's aan usb van 160 (zonder voeding) en 250 Gb (met voeding). Het moet vreemd gaan als alles kapot loopt.

Ik gaf de kostencijfers als vergelijking met de NL websites.

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Data Recovery

#17 Bericht door Gardensafari » zaterdag 15 januari 2011, 22:21

Het ideale systeem is twee externe hard disks.
Eéntje thuis en eentje ergens anders (bij familie, op je werk, of waar dan ook). En elke maand wisselen!
Alleen dan ben je ook veilig bij diefstal en brand.

Nu kost zo'n ding tegenwoordig slechts 90 tot 100 euro per giga, dus is het te doen.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

greenthaiway
Expat
Expat
Berichten: 2376
Lid geworden op: donderdag 01 maart 2007, 21:28
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Data Recovery

#18 Bericht door greenthaiway » zondag 16 januari 2011, 03:48

Ook met twee harddisks is je veilig voelen door deze wijze van opslag een illusie.
Het zal 1000 keer goed gaan maar ineens blijken ze op een moment beiden kaduuk.
Denk aan de wet van Murphy...
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Murphy

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6466
Lid geworden op: vrijdag 28 september 2007, 07:33
Locatie: ฮอลแลนด์ใต้

Re: Data Recovery

#19 Bericht door Wouter_Udon » zondag 16 januari 2011, 04:42

Gardensafari schreef:Nu kost zo'n ding tegenwoordig slechts 90 tot 100 euro per giga, dus is het te doen.
Kleine correctie ;) : ca. 100 euro per terabyte.
Live your dream, don't dream your life.

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6466
Lid geworden op: vrijdag 28 september 2007, 07:33
Locatie: ฮอลแลนด์ใต้

Re: Data Recovery

#20 Bericht door Wouter_Udon » zondag 16 januari 2011, 04:51

greenthaiway schreef:Ook met twee harddisks is je veilig voelen door deze wijze van opslag een illusie.
Het zal 1000 keer goed gaan maar ineens blijken ze op een moment beiden kaduuk.
Denk aan de wet van Murphy...
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Murphy
Als beide externe HD´s op een dag samen tegelijkertijd stuk zouden zijn, dan had je altijd het orgineel nog zodat je op twee nieuw aangeschafte externe HD´s een nieuwe back-up zou kunnen maken. ;) :lol:
Live your dream, don't dream your life.

greenthaiway
Expat
Expat
Berichten: 2376
Lid geworden op: donderdag 01 maart 2007, 21:28
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Data Recovery

#21 Bericht door greenthaiway » zondag 16 januari 2011, 05:46

Wouter_Udon schreef:
greenthaiway schreef:Ook met twee harddisks is je veilig voelen door deze wijze van opslag een illusie.
Het zal 1000 keer goed gaan maar ineens blijken ze op een moment beiden kaduuk.
Denk aan de wet van Murphy...
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Murphy
Als beide externe HD´s op een dag samen tegelijkertijd stuk zouden zijn, dan had je altijd het orgineel nog zodat je op twee nieuw aangeschafte externe HD´s een nieuwe back-up zou kunnen maken. ;) :lol:

Hahahahaha, inderdaad Wouter_Udon, LOL
Is zelfs voor Murphy te veel sombermans denken dat ze het gedrieën gelijktijdig begeven :mrgreen:

Sert
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 749
Lid geworden op: woensdag 27 mei 2009, 21:06

Re: Data Recovery

#22 Bericht door Sert » zondag 16 januari 2011, 08:29

Al eerder genoemd: RAID

Die afkorting staat voor redundant array of inexpensive disks ofwel een combinatie van goedkope schijven. Meerdere harddisks worden gecombineerd tot 1 harddisk en de computer ziet slechts die gecombineerde harddisk. Dit bestond al decennia lang voor SCSI disks en sinds een paar jaar ook voor SATA.

De nieuwste computers van nu hebben die RAID optie ingebouwd en kan worden ingesteld in het BIOS.

Hoe het werkt:
Voor RAID1 heb je 2 harddisks nodig, beide even groot. Beide disks zijn een kopie van elkaar.
Wanneer je iets opslaat op de harddisk, wordt het daadwerkelijk op beide harddisks geschreven.
Wanneer je iets leest van de harddisk, wordt het van 1 harddisk gelezen.

Als er 1 schijf kapot gaat, dan werkt de computer gewoon door, en je krijgt een melding welke harddisk vervangen moet worden.
De kapotte schijf haal je uit de computer, nieuwe schijf sluit je aan en dan begint de RAID controller direct met het maken van een nieuwe kopie op de nieuwe schijf. Bij een goede RAID controller hoef je je computer daarvoor niet eens uit te zetten.

Voordeel: de kans op data verlies is minimaal.
Nadeel: je kunt slechts 50% van de daadwerkelijke opslag gebruiken. Maar daarom staat er ook inexpensive in de afkorting RAID.

Harddisk van 1 Terabyte bij Pantip in Bangkok: THB 1690

Op de 5e verdieping van Pantip zit een service shop die data recovery aanbiedt voor defecte harddisks.

greenthaiway
Expat
Expat
Berichten: 2376
Lid geworden op: donderdag 01 maart 2007, 21:28
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Data Recovery

#23 Bericht door greenthaiway » zondag 16 januari 2011, 08:48

Ja Sert, Jim schreef al over die RAID optie.
Ik zocht het op via google maar verzuimde Jim te antwoorden en te bedanken voor de tip, bij deze Jim.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Redundant_ ... dent_Disks

Toch is het niet geheel zonder risico;"
Ik citeer:
"Een bezwaar van een hardwarematige RAID-controller is dat bij een defect aan de controller alle schijven ontoegankelijk worden. Afhankelijk van de gebruikte controller en/of het RAID-niveau kan het moeilijk worden om de gegevens op de schijven weer te benaderen als geen vervangende controller van gelijk type meer voorhanden is.
Einde citaat.

Dus controller kaduuk en geen vervanger ben je alsnog de pineut.

Die RAID optie zit ook in mijn BIOS.
Bedankt nog voor het BKK adres voor data recovery.

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Data Recovery

#24 Bericht door Gardensafari » zondag 16 januari 2011, 10:05

Ja, RAID is een duidelijke verbetering ten opichte van de situatie met maar één hard disk.
Nog beter is natuurlijk een Tandem-computer, zoals banken die gebruiken bij bijvoorbeeld het pinnen.
Twee computers die allebei exact hetzelfde doen.
Valt er eentje uit om welke reden dan ook, dan neemt de ander het over.
Peperduur, dat dan weer wel :o

Overigens mijn reactie met het idee van twee hd's, waarvan je er één bewaart op een andere plek, was ingegeven door de opmerking van Wouter-Udon over brand en diefstal.
In zo'n geval helpen RAID en Tandems ook niet.
Daarom kan het geen kwaad een kopie van belangrijke documenten en foto's en video's ook elders op te slaan.

On-line is daarbij een optie, maar de geboden opslagruimte is vaak veel te klein (met name voor fotografen en filmers) en het oppiepen duurt héél erg lang.
En wil je al je persoonlijke gegevens wel bij derden stallen?
Google bijvoorbeeld weet al heel veel van je (elke zoekopdracht wordt geregistreerd), moeten daar je foto's en bankgegevens bijvoorbeeld ook nog bij?
Hoewel ik geen privacy-freak ben, maakt mij dat toch een beetje huiverig.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Plaats reactie

Terug naar “Off Topic”