ziekenverzekering 65 +

Alles over verzekeren in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
hendry
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 1
Lid geworden op: vrijdag 26 oktober 2007, 12:48

ziekenverzekering 65 +

#1 Bericht door hendry » vrijdag 26 oktober 2007, 15:14

Is er in Thailand ook ziekenverzekering voor aow ers. Ik wil emigreren maar kom er maar niet achter of dit mogelijk is.Dec word ik 65 j

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

#2 Bericht door carpediem » vrijdag 26 oktober 2007, 16:06

-Een buitenland verzekering in Nederland
-Een Thaise verzekeringsmij.
-Een internationale mij.
-In Nederland ingeschreven blijven en de gewone Ned. verzekering behouden.

Ligt aan leeftijd en medische achtergrond of je aangenomen wordt en wat het prijskaartje is.
Hoe ouder je bent hoe moeilijker het wordt.

Er is al het een en ander over ziekteverzekeringen op dit forum geschreven, ook adviezen voor bepaalde maatschappijen.
pluk de dag (carpediem)

Gebruikersavatar
Edje
Expat
Expat
Berichten: 2371
Lid geworden op: maandag 28 februari 2005, 19:06
Locatie: Yang Talat / Kalasin

#3 Bericht door Edje » vrijdag 26 oktober 2007, 17:15

-In Nederland ingeschreven blijven en de gewone Ned. verzekering behouden.

Dit is helaas niet mogelijk als je langer dan 9 mnd per jaar buiten NL verblijft.
De enigste oplossing is dan OOM verzekeringen, maar dan weet je ook wat je betaald.
Probeer in Th. een verzekering af te sluiten voor je 65ste, scheelt aanzienlijk in de kosten.
Groetjes; Edje

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

#4 Bericht door Ben » vrijdag 26 oktober 2007, 17:23

Edje schreef:-In Nederland ingeschreven blijven en de gewone Ned. verzekering behouden.

Dit is helaas niet mogelijk als je langer dan 9 mnd per jaar buiten NL verblijft.


Ik ken anders iemand die al 6 jaar hier is en bij de Nationale Nederlanden een particuliere verzekering heeft .
en als moet ook nog in Nederland naar het ziekenhuis kan wat ook al is gebeurd

Kosten 2800 euro per jaar .

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

#5 Bericht door carpediem » vrijdag 26 oktober 2007, 17:46

Edje schreef:-In Nederland ingeschreven blijven en de gewone Ned. verzekering behouden.

Dit is helaas niet mogelijk als je langer dan 9 mnd per jaar buiten NL verblijft.
De enigste oplossing is dan OOM verzekeringen, maar dan weet je ook wat je betaald.
Probeer in Th. een verzekering af te sluiten voor je 65ste, scheelt aanzienlijk in de kosten.
Ik heb even de polis van mijn oude Ned. verzekering nagekeken, maar daar staat niets over een termijn.

Verzekerden woonachtig in het buitenland worden naar nederlandse maatstaven vergoed.

Edje, waar heb jij die informatie vandaan?
pluk de dag (carpediem)

Gebruikersavatar
Edje
Expat
Expat
Berichten: 2371
Lid geworden op: maandag 28 februari 2005, 19:06
Locatie: Yang Talat / Kalasin

#6 Bericht door Edje » vrijdag 26 oktober 2007, 17:58

Dan heb je het over een particuliere verzekering Ben en niet over een verplichte ZF verzekering.
OOM, net als vele anderen, zijn ook een particulier verzekering.
Ik had het over de verplichte ZF verzekeringen waarvan je eigen bijdrage circa €120,- pm bedraagt en je via zorgtoeslag weer een gedeelte terug krijgt.
Deze verzekering werkt niet voor personen die meer dan 9 mnd in het buitenland verblijven.
Groetjes; Edje

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

#7 Bericht door Ben » vrijdag 26 oktober 2007, 18:14

Edje schreef:Dan heb je het over een particuliere verzekering Ben en niet over een verplichte ZF verzekering.
OOM, net als vele anderen, zijn ook een particulier verzekering.
Ik had het over de verplichte ZF verzekeringen waarvan je eigen bijdrage circa €120,- pm bedraagt en je via zorgtoeslag weer een gedeelte terug krijgt.
Deze verzekering werkt niet voor personen die meer dan 9 mnd in het buitenland verblijven.

Ja logo Ed dat het Particulier is hier heb je niet anders .

En voor die 2800 euro daar heb je hier ook een leuke
Maar weer niet het zelfde als daar .

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

#8 Bericht door carpediem » vrijdag 26 oktober 2007, 19:37

Edje schreef:Dan heb je het over een particuliere verzekering Ben en niet over een verplichte ZF verzekering.
OOM, net als vele anderen, zijn ook een particulier verzekering.
Ik had het over de verplichte ZF verzekeringen waarvan je eigen bijdrage circa €120,- pm bedraagt en je via zorgtoeslag weer een gedeelte terug krijgt.
Deze verzekering werkt niet voor personen die meer dan 9 mnd in het buitenland verblijven.


Waar staat dat ?
pluk de dag (carpediem)

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

#9 Bericht door dutch » zaterdag 27 oktober 2007, 02:26

Bij mijn laatste twee verzekeringsmaatschappijen werd duidelijk vermeld dat het voor Nederland ging en was een speciale clausule in de polis vermeld die aangaf dat deze polis ook geldig was voor permanent in het buitenland levend.
Deze polis werd van de een op de andere dag opgezegd (1-1-2006 nieuwe wet) en kon alleen met extreem hoge verhoging van de premie worden voortgezet en dan praat ik over euro 850,- per maand per persoon voor een 65-jarige.Premie liep verder op naar rond 1100/1400/1600 eurp pp/per maand.
Er zijn wat eerdere correspondenties op dit forum waarop uitgebreid op deze zaken wordt ingegaan.

Wereldburger in Thailand
Expat
Expat
Berichten: 145
Lid geworden op: woensdag 15 november 2006, 03:12
Locatie: Samroiyot

Re: ziekenverzekering 65 +

#10 Bericht door Wereldburger in Thailand » zaterdag 27 oktober 2007, 02:44

hendry schreef:Is er in Thailand ook ziekenverzekering voor aow ers. Ik wil emigreren maar kom er maar niet achter of dit mogelijk is.Dec word ik 65 j
Er is in Thailand wel degelijk een ziektekostenverzekering die je levenslang verzekerd.
De premie loopt wel op naarmate men ouder wordt.
Kosten t/m 65 jaar afhankelijk van eigen risico ongeveer 1300 euro per jaar met 40.000 baht eigen risico. Vanaf 61 wel medisch onderzoek noodzakelijk.

Voor meer info stuur maar een P.B.
"THE FIRST STEPS ARE WORTHLESS IF THE PATH IS NOT FOLLOWED TO ITS END"

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

#11 Bericht door dutch » zaterdag 27 oktober 2007, 03:28

Zou interessant zijn om te vermelden wie dat dan zou zijn?
Een ziektekostenverzekering is toch een openbare zaak?

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

#12 Bericht door RuudThai » zaterdag 27 oktober 2007, 03:58

Edje schreef:Dan heb je het over een particuliere verzekering Ben en niet over een verplichte ZF verzekering.
OOM, net als vele anderen, zijn ook een particulier verzekering.
Ik had het over de verplichte ZF verzekeringen waarvan je eigen bijdrage circa €120,- pm bedraagt en je via zorgtoeslag weer een gedeelte terug krijgt.
Deze verzekering werkt niet voor personen die meer dan 9 mnd in het buitenland verblijven.
In NL is er sinds 1 januari 2006 geen verschil meer tussen ziekenfonds of particulier. Er is gewoon één zorgverzekering. En die geldt niet voor Nederlanders die definitief in het buitenland wonen, behalve voor landen in de EU en enkele verdragslanden. Het eerste wat je zorgverzekeraar doet als die ter ore komt dat je bent geëmigreerd (via de automatische melding uit de GBA) is, dat je uitgeschreven wordt. Oude toezeggingen/contracten dat je wel verzekerd kon blijven bij vertrek naar het buitenland zijn m.i.v. de nieuwe wet vervallen.
Soms kunnen mensen via hun oude werkgever wel verzekerd blijven, omdat het een regeling is die in de CAO is vastgelegd. Maar die betalen dan vaak een absurd hoge premie.
Als je je ondanks een definitieve emigratie in de GBA van een Nederlandse gemeente ingeschreven laat staan ben je a) illegaal bezig, want je pleegt een wetsovertreding en b) dom bezig, want je blijft dan Nederlands belastingplichtig.

Ik ben zelf nu verzekerd bij AIA voor een bedrag van ruim 50.000 baht per jaar. Daar zijn dan operaties tot iets van 400.000 baht voor gedekt. En ook andere ziekenhuisbehandelingen vallen er onder. Maar niet tandartskosten en kosten van al bestaande aandoeningen. Die kostbare operaties zijn voor mij echter het belangrijkst.

Groet,
Ruud

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

#13 Bericht door carpediem » zaterdag 27 oktober 2007, 05:51

Ruud Thai schreef:
Als je je ondanks een definitieve emigratie in de GBA van een Nederlandse gemeente ingeschreven laat staan ben je a) illegaal bezig, want je pleegt een wetsovertreding en b) dom bezig, want je blijft dan Nederlands belastingplichtig.

Je bent ingeschreven bij de GBA
Je betaald belasting
Je hebt een adres

Wie heeft zich te bemoeien waar je verblijft.

Wil graag weten waar dat staat dat je illegaal bezig bent.
Welke wet?
pluk de dag (carpediem)

rcjoop
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 48
Lid geworden op: woensdag 09 mei 2007, 08:47
Locatie: Chiang Mai

#14 Bericht door rcjoop » zaterdag 27 oktober 2007, 07:41

Niemand heeft zich te bemoeien met waar je wilt wonen. Anders wordt dat als je door de zaken verkeerd voor te stellen of na te laten van meerdere walletjes wilt eten ivm uitkeringen/verzekeringen etc

Artikel 68 van de wet op de GBA
1. De ingezetene die naar redelijke verwachting gedurende een jaar ten minste twee derden van de
tijd buiten Nederland zal verblijven, is verplicht bij het college van burgemeester en wethouders van
de gemeente van inschrijving binnen vijf dagen voor zijn vertrek uit Nederland schriftelijk aangifte van
vertrek te doen.
2. Hij doet in die aangifte mededeling van dat vertrek, van het volgende land van verblijf en van het
eerste adres van verblijf in dat land.
3. Bij algemene maatregel van bestuur kunnen regels worden gesteld omtrent bijzondere gevallen
waarin het eerste lid niet van toepassing is.

Ik geloof niet dat er sancties in de wet genoemd worden
Joop

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

#15 Bericht door carpediem » zaterdag 27 oktober 2007, 09:28

rcjoop schreef:Niemand heeft zich te bemoeien met waar je wilt wonen. Anders wordt dat als je door de zaken verkeerd voor te stellen of na te laten van meerdere walletjes wilt eten ivm uitkeringen/verzekeringen etc

Artikel 68 van de wet op de GBA
1. De ingezetene die naar redelijke verwachting gedurende een jaar ten minste twee derden van de
tijd buiten Nederland zal verblijven, is verplicht bij het college van burgemeester en wethouders van
de gemeente van inschrijving binnen vijf dagen voor zijn vertrek uit Nederland schriftelijk aangifte van
vertrek te doen.
2. Hij doet in die aangifte mededeling van dat vertrek, van het volgende land van verblijf en van het
eerste adres van verblijf in dat land.

3. Bij algemene maatregel van bestuur kunnen regels worden gesteld omtrent bijzondere gevallen
waarin het eerste lid niet van toepassing is.

Ik geloof niet dat er sancties in de wet genoemd worden
Joop
Is dit alleen een mededeling of wordt je dan ook officieel uitgeschreven?

Ik kan me niet voorstellen dat de overheid je rechten en plichten kan afnemen als je langer dan 2/3 van het jaar in het buitenland wil verblijven.
En wie controleert dat?
Backpackers die een jaar over de wereld trekken zouden zich moeten melden?

Ik denk als je ingeschreven bent in Ned. en verblijft in het buitenland je niets illegaals doet en er niemand daar een probleem mee heeft.
Tenminste als je je aan financiële verplichtingen voldoet.

Voor mensen met een pensioen kan het met name voor de ziekteverzekering een goede optie zijn zich niet uit te schrijven.

Vooral voor een kleiner pensioen kan belastingvrijstelling opwegen tegen een dure of niet volledige verzekering.
pluk de dag (carpediem)

Plaats reactie

Terug naar “Verzekeren in Thailand”