Chiang Mai op ons gemak

Informatie over diverse steden.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Tim76
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 46
Lid geworden op: zaterdag 26 maart 2011, 10:29

Re: Chiang Mai op ons gemak

#16 Bericht door Tim76 » maandag 28 oktober 2013, 16:40

Brake 034,

ik stel je berichten zeer op prijs. Ik bergijp dat er sowieso een klimaatprobleem heerst in CM en dat het Noorden echt last heeft van smog. Ik vind dat alternatief voor uitwijken naar de kust echt een goed plan! We gaan naar Hua Hin, dus als ik daar wat eerder land, dan is dat ook goed. We houden gewoon van CM en keken er naaruit om er langer te spenderen. Vandaar!!

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Chiang Mai op ons gemak

#17 Bericht door brake034 » maandag 28 oktober 2013, 16:47

Veel mensen zijn dol op CM, alleen is eind december tot begin april een slechte periode voor CM en eigenlijk het hele noorden.
Mijn dochter is nu in CM voor stage en het is er heerlijk weer, heerlijk eten, leuke mensen het zal nog moeilijk worden voor haar om terug naar school in Rotterdam te gaan....

Dat je er in NL niet zoveel over leest is natuurlijk verscholen in het feit dat de touroperators er niet zo op zitten te wachten dat de toeristen CM mijden in die periode.
Marcel

Gebruikersavatar
Kees
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1181
Lid geworden op: donderdag 16 juni 2005, 19:43
Locatie: Doi Saket, Talad Khwan

Re: Chiang Mai op ons gemak

#18 Bericht door Kees » maandag 28 oktober 2013, 17:28

Dit jaar hebben wij voor het eerst voor 3 maanden (jan-feb-ma-apr) in Chiang Mai overwintert. Ja er was veel smog, maar daar hebben wij (allebei gezond) geen last van gehad, voor wat betreft luchtwegen. Maar we vonden het wel erg jammer dat ons uitzicht over Chiang Mai (we zaten 17 hoog aan de Ping river) zo belemmerd was door de smog. Ook het uitzicht vanaf de berg over Chiang Mai was dan ook meestal teleurstellend. Gelukkig hebben we het aan het begin, en af en toe na een fikse regenbui + wind, nog allemaal helder kunnen zien.
Maar zoals al eerder gemeld, voor een heel jong kind zeker niet de gezondste omgeving.
Niet klagen, maar dragen.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Chiang Mai op ons gemak

#19 Bericht door printen44 » maandag 28 oktober 2013, 17:51

Tim76 schreef:Brake 034,

ik stel je berichten zeer op prijs. Ik bergijp dat er sowieso een klimaatprobleem heerst in CM en dat het Noorden echt last heeft van smog. Ik vind dat alternatief voor uitwijken naar de kust echt een goed plan! We gaan naar Hua Hin, dus als ik daar wat eerder land, dan is dat ook goed. We houden gewoon van CM en keken er naaruit om er langer te spenderen. Vandaar!!
Tim76, wat ik al eerder schreef, Chiang Mai is een heerlijke stad om in te leven en te wonen. Je hebt wel de slechtste maanden uitgezocht om Chiang Mai te bezoeken. Ik dacht gelezen te hebben dat je de vorige keer in mei Chiang Mai bezocht. Dan is alles redelijk helder, waarschijnlijk is er wat regen gevallen en ziet alles er helder uit. Door die regen is de temperatuur ook redelijk

Het laatste wat ik wilde is je vakantie "verzieken". Maar je gaat met een jong kind naar Chiang Mai op de slechtste, voor de gezondheid dan, periode. Twee maanden later is er niets mooier als Chiang Mai.

Persoonlijk kan ik redelijk tegen die smog. Maar ik heb wel vaak in die tijd in de avond wat prik-ogen. En uiteraard ruikt je wasgoed naar rook, die buiten te drogen hangt. [$)

Tim76
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 46
Lid geworden op: zaterdag 26 maart 2011, 10:29

Re: Chiang Mai op ons gemak

#20 Bericht door Tim76 » maandag 28 oktober 2013, 19:32

Hi printen44,

Uiteraard zul je een vakantie nooit verzieken met goeie tips. Ik stel jullie waarschuwingen echt op prijs. Moet alleen even kijken hoe ik daar mee omga, nu de tickets betaald zijn. We zijn in een september en een mei in CM geweest. In beide gevallen zijn we zo vaak overvallen door de regen, wat ik echt een tegenvaller vond. In mei hebben we twee mooie dagen gehad, de rest was bewolkt en regen. We houden van zon, kan bijna niet heet genoeg zijn. Iets wat onze kleine van ons geerfd heeft dan denk ik. Aangezien we een bezoek aan Thailand altijd
combineren met een strand bezoek (Koh Samui), willen we de regentijd een beetje mijden. De laatste keer is Koh Samui echt in het water gevallen. 3 Dagen miezerregen, dus echt jammer. Oh oh, lastig zeg. Als we de tickets nu toch hebben, welk gebied is deze periode dan wel fijn om te verblijven in plaats van 3 weken strand. Das echt te saai.

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Chiang Mai op ons gemak

#21 Bericht door brake034 » maandag 28 oktober 2013, 20:02

Tim76, bedoel je dat alles is vastgelegd of alleen de vliegtickets van en naar Thailand?

Mijn mooiste vakantie in Thailand was mijn road trip, mijn zwager achter het stuur en ik met kaart (pre GPS tijd).
Van Bangkok naar Chiang Rai in een dag of 10 en overal rondgekeken en stil gestaan.

Thailand is een zalig vakantie land, laat je vastgebakken agenda los en "go with the flow".
Als de smog je uit het Noorden verjaagt is er altijd nog zoveel te zien en te doen, dat kan niet mis.
Het reizen kan met een huurauto of gewoon per bus, midden tussen de locals.
Marcel

Tim76
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 46
Lid geworden op: zaterdag 26 maart 2011, 10:29

Re: Chiang Mai op ons gemak

#22 Bericht door Tim76 » maandag 28 oktober 2013, 20:46

Hi Brake034,

Dit is onze derde keer Thailand, waarvan de tweede met de peuter. Altijd alleen de tickets geboekt en wat hotelletjes. Zeker met die kleine, want dan willen we zo snel mogelijk ergens heen en zo lang mogelijk blijven. Dat is voor haar het lekkerst leek ons. Altijd van de straat gegeten, ondanks waarschuwingen. Maar nu willen we naar onze favoriete plek in in Thailand voor een langere tijd en dan brengt de smog mij in twijfel. Het kost allemaal een hoop geld en die wil ik goed besteden. Maar ook de gezondheid is van belang. Indien we in mei gaan, als ik de tickets kan omboeken, dan is hua Hin weer nat, maar CM op haar mooist. Als we maart nemen, dan is Cm er slecht aan toe, maar hebben we gegarandeerd zon in Hua Hin. Met die kleine moeten we een beetje richting hebben en moet ik hotels reserveren. We hebben in CM nu Bodhi Serene, maar dat moet wel gereserveerd worden. In Pai een heel mooi hotel, maar als ik in de smog zit, dan is zo'n verblijf ook betreurenswaardig. Ik denk er nu aan om eind april Hua Hin te doen en dan afsluiten met twee weken CM begin mei. Indien het lukt met de tickets. De hotels zijn nog niet betaald en de villa in Hua Hin is nog beschikbaar.

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Chiang Mai op ons gemak

#23 Bericht door brake034 » dinsdag 29 oktober 2013, 08:17

Als ik het mis heb dan zal Printen me wel corrigeren maar in April is de meeste smog wel weg volgens mij.
Dat blijkt ook wel uit de statistieken van de website die ik eerder noemde.
En na de smog komt de warmste periode van het jaar maar dat is overal in Thailand.
Marcel

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Chiang Mai op ons gemak

#24 Bericht door printen44 » dinsdag 29 oktober 2013, 11:17

In april is de meeste smog dan ook weg. De rijstvelden worden dan omgeploegd en gereed gemaakt voor de regens van mei en verder. Het branden is in februari/maart, wanneer de velden droog zijn. Het heeft in principe dan niet vanaf oktober/november geregend.

50 meter van mijn huis begint een rijstveld met een aantal "paddy's". De boer brand de stoppels niet af, maar ploegt die onder. Ik moet wel vermelden dat de velden via een grote vijver van water wordt voorzien, waardoor de stoppels in de grond voor de nodige bemesting zorgt. De rijstboer heeft dan twee oogsten per jaar.

Een leuk berichtje in dit verband. Enkele mensen zijn hier in de buurt ziek geworden door het eten van die brulkikkers. Op zichzelf zijn brulkikkers prima te eten, maar deze kikkers kwamen van de velden van de eters af. En die spoten heerlijk allerlei verdelgingsmiddelen eerder op de velden. De kikkers aten wat in dat water met gif,
kregen dat gif binnen, konden er waarschijnlijk goed tegen dat gif, en de kikkereters niet. Die werden ziek. In het ziekenhuis zijn ze weer opgekalefaterd. [$)

Tim76
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 46
Lid geworden op: zaterdag 26 maart 2011, 10:29

Re: Chiang Mai op ons gemak

#25 Bericht door Tim76 » woensdag 12 oktober 2016, 09:07

Beste iedereen die aan deze draad heeft meegewerkt. Ik sta op het punt om volgend jaar weer naar Chiang Mai te gaan, maar wilde toch even mijn ervaringen daar delen:

Allereerst hebben we genoten van 40-42 graden! Ook die kleine meid van ons heeft blijkbaar onze genen en heeft volop genoten van de zon (en het zwembad natuurlijk!). Helaas waren we voor Sonkran alweer vertrokken. Vorig jaar echter zijn we weer in april gegaan en dit keer maakten we Sonkran wel mee. Één groot Konginnedag (tegenwoordig Koningsdag), met drank en water. Gekkenhuis en supergezellig. Nieuwe mensen ontmoet, dus volgend jaar speciaal voor Sonkran weer geboekt! Voor kinderen natuurlijk een geweldige ervaring, zeker als je de beschikking hebt over ijswater. De smog is er, dat klopt. Doi Suthep vaak lastig te zien, dat klopt ook. Ondanks dat we allemaal longpatiënten zijn, hebben we geen dag last gehad en uitdroging heeft geen seconde op de loer gelegen. Achteraf zo blij dat we ons eigen plan getrokken hebben. Ik merk wel vaak dat op dit forum best wat pessimistische ervaringen heersen. Goed bedoeld, maar ik wilde toch ook graag een tegengeluid laten horen.

hanshu

Re: Chiang Mai op ons gemak

#26 Bericht door hanshu » woensdag 12 oktober 2016, 10:28

Goed van je om te laten weten hoe het gegaan is en dat je je eigen plan getrokken hebt ipv met de wolven meehuilen in het bos.
Als je een vakantie plant in de tropen dan weet je dat alles anders is als thuis. Wanneer je jong en gezond bent is het allemaal beter te doen dan wanneer je bejaard bent :P Ik ben zelf verschillende keren in CM geweest in de smog maanden en heb het ook wel eens benauwd gehad daar maar het heeft nooit mijn vakantie beïnvloed. Jarenlang op Koh Samui geweest in de tijd van de passaat regens en ja....dan word je wel eens nat. ;)
Beetje flexibel blijven is wel handig. De app van Agoda op je phone en je kunt altijd ter plekke goedkoop een hotel vinden/ boeken.Ook binnenlandse vluchten zijn snel te boeken via internet en een creditcard. Niet te moeilijk denken en als de tropen niks voor je is kun je altijd nog naar Benidorm. :thumbsup:

Plaats reactie

Terug naar “Steden”