Wat valt er te beleven in Pattaya

Informatie over diverse steden.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
J.
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 42
Lid geworden op: donderdag 17 maart 2005, 20:56
Locatie: Groningen

#16 Bericht door J. » dinsdag 05 april 2005, 12:16

dat inloggen ook, vorige weer van mij, zal nu niet weer gebeuren hoop ik.

hoi-mia-noi
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 12
Lid geworden op: zondag 27 maart 2005, 19:53

#17 Bericht door hoi-mia-noi » dinsdag 05 april 2005, 13:57

khonkaen schreef:hooi, hoi ,

itt tot de omgang met farang , wordt er met de thai nooit over rampen of politiek gesproken ,of over ande serieuze en ernstige zaken, men kat elkaar ook niet af voor de grap.. ik ben ook lid geweest van een 'dutch club'

als wij met familie of vrienden bijelkaar zijn is dat voor sanuk [plezier] en sabaai [je lekker voelen]
we eten wat, drinken wat, , maken grapjes... en kletsen wat over niks... het is een vrolijke boel en er wordt heel wat afgelachen...
we bestellen nog wat bij , nemen nog een lekker khonkaen's Leo biertje
en kunnen dat uren volhouden... mijn vrouw drinkt niet en vervoert mij terug naar huis.....

thailand is verder ook niet te vergelijken met nederland .. het is hier altijd lekker weer ... de restaurants zijn goedkoop , er is geen gebrek aan personeel , wat ik altijd leuk vind is ....nr 0 komt de menu's brengen, nr 1 komt de bestelling opnemen, nr 2 komt de drankjes brengen , nr 3 brengt het ijs en nr 4 en 5 openen de flesjes en schenken de glazen in... en dit alles met een blij gemoed... dan wordt het eten gebracht , netjes op tafel geschikt , de glazen worden weer bijgeschonken en een iemand blijft constant ter beschikking van de tafel
na afloop betaalt de rijkste de rekening en dat is meestal mijn vrouw ..

voor ik getrouwd was heb ik ook mijn leergeld betaald om de cultuur te leren kennen.. als zogenaamde toerist kom je ook niet makkelijk in aanraking met de betere thai... hoewel ik zelf een paar jaar als reiziger leefde, dan eens hier wonen en dan eens daar... en ik mij makkelijk kan aanpassen... maar de thaise cultuur leer je niet in de toeristenoorden kennen


willem,nederthai
Allereerst bedankt voor je verhaal Willem. Dit soort ervaringen vindt ik ontzettend interessant om te lezen. Met bepaalde mensen heb ik al een aantal van dit soort 'sanuk & sabaidee mai kap' momenten/dagen/avonden mee gemaakt. ontzettend relax en gezellig. haast niet uit te leggen als je dit dit wilt vergelijken met nederlandse toestanden. het is heel belangrijk met wie je optrekt en wie je tot je '1e kring' toelaat, mensen daarbuiten moet je voorzichtig mee zijn, maar als je ze een kans en de tijd geeft kun je daar nieuwe vrienden mee maken. kun je daar beetje mee inkomen? ontzettend relax en gezellig. je begrijpt steeds beter waarom de thai zo trots is op elkaar, en ondanks alles, elkaar als 1 grote familie ziet.

J. schreef: Misschien dat sommige mensen mij dan toch wat verkeerd begrepen hebben. ik zit niet doelbewust in Pattaya mensen in hokjes te plaatsen en al zeer zeker niet op andere mensen af te geven. Ieder mens heeft zijn eigen verhaal en die pik je bij een willekeurige voorbijganger er niet zomaar uit. Ik spreek ook zeer zeker nergens een waardeoordeel uit. Iedere Farang moet lekker doen wat ie zelf wil zolang dat met respect voor algemene en Thaise waarden is en je een ander er niet bij lastig valt.

Ik vond echter Teuns' typetjes wel grappig en vond er nog een paar om toe te voegen, nogmaals met een knipoog.

hoi mia hoi,
je hebt het over een baantje in Bangkok? Klinkt interessant, mag ik vragen wat? (ik zal je op grond van die informatie niet in een hokje duwen hoor )
Hoi J. Deze week arriveer ik in Bangkok, waar ik een maandje de tijd neem om naar het noorden en noord-oosten te reizen. In Juni begin ik met wat Engelse en IT les te geven op een basisschool/universiteit (deze zijn 1 geheel op een groot complex park). Ajarn; over westerlingen in hokjes gesproken... ex-pat geintje *Knipoog

Wat voor relatie heb jij met Thailand J. ? trouwe bezoeker? vakantie-ganger? grote plannen?
chai jen jen

frumau
Expat
Expat
Berichten: 171
Lid geworden op: donderdag 03 maart 2005, 11:47
Locatie: Moo-Ban Busarin
Contacteer:

#18 Bericht door frumau » dinsdag 05 april 2005, 20:00

En hoe ben je aan die baan gekomen als ik vragen mag Chai jen jen? Online gesolliciteerd/brief geschreven/via kennis/...? Ik overweeg om zelf ook Engelse les te gaan geven in BKK vandaar mijn interesse.

Groet,

Jasper
Jasper Frumau
info at gateway2thailand.com
http://www.gateway2thailand.com

J.
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 42
Lid geworden op: donderdag 17 maart 2005, 20:56
Locatie: Groningen

#19 Bericht door J. » dinsdag 05 april 2005, 21:54

Mijn band met Thailand?
Ik kwam 6 jaar geleden voor het eerst omdat ik 2 weken stopover had voor ik doorvloog naar Sydney. Was voor het eerst in mijn leven Europa uit en gelijk verkocht. Daarna nog 4 keer weer geweest. Iedere keer steek ik weer iets meer op en zo blijf ik die kant op gaan. Vooral omdat het ook erg makkelijk reizen is naar omliggende landen.
Het mooiste van Thailand vind ik gewoon het dagelijks leven een beetje in me opnemen, over een marktje slenteren, met een scooter rondtuffen en zien waar ik terecht kom, s'avonds een biertje bij de leukere barretjes en hopelijk leuke locals ontmoeten etc. Maar ook een paar dagen helemaal niks doen aan een strand ben ik erg gek op.
Grote plannen; niet echt, behalve vaak teruggaan. Ben bezig Thai te leren lezen en schrijven en dat gaat aardig. Kon de laatste keer veel op straat lezen (nu nog weten wat het dan betekent). Doe dit meer meer voor de uidaging op zich dan echt te verwachten vloeiend Thai te leren. Alsof ik een soort geheimschrift kan ontcijferen.
En misschien in de (nabije) toekomst wat reizen begeleiden maar dat is nog even afwachten

hoi-mia-noi
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 12
Lid geworden op: zondag 27 maart 2005, 19:53

#20 Bericht door hoi-mia-noi » woensdag 06 april 2005, 02:21

frumau schreef:En hoe ben je aan die baan gekomen als ik vragen mag Chai jen jen? Online gesolliciteerd/brief geschreven/via kennis/...? Ik overweeg om zelf ook Engelse les te gaan geven in BKK vandaar mijn interesse.

Groet,

Jasper
Hoi Japser. Tuurlijk kun je me dat vragen. online soliciteren kun je proberen op diverse website's, maar dat is volgens vele een kansloze, en vaak slechte ervaring. dat proces past gewoon niet binnen thaise customs. en als daar sprake van is, wordt de solicitatie vaak begeleid door farang werknemers binnen een school, en je kan beter een thai voor je hebben dan farang. maar je zou het altijd een kans kunnen geven natuurlijk. enige voordeel van een succesvole sollicitatie van huis (NL) uit, is dat je hier je non-immigrant visum aanvraag kan doen met uitnodiging brief van je werknemer, de school dus. dan heb je zo goed als zeker dat werk visum. maar ik zie dat niet zo snel gebeuren. in thailand groeit het aanbod engelse leraren met de dag.

Ik ben simpelweg naar Bangkok gegaan en ben daar langs diverse scholen geweest om te informeren/soliciteren. Daarnaast ben ik in zo'n 3 maanden tijd veel met Thai en farang in contact gekomen, en zo dichter bij antwoorden en de juiste mensen gekomen. contacten zijn heel erg belangrijk in Thailand, iniedergeval in Bangkok, heb ik ervaren. Dus om concreet je vraag te beantwoorden; via een kennis, ter plekke in bkk. Ik heb nog helemaal geen leraar-ervaring en in Juni zal ik aan mijn 1e uren beginnen, op die 2 proef-lessen tijdens mijn 'solicitatie' na dan. Maar ik voel me er zelfverzekerd over, kan goed met kinderen opschieten, en heb daar altijd al graag mee willen werken. dat beschouw ik een beetje als mijn geluk. volgens de farang en mensen van de school(en) is mijn engels voldoende van kwaliteit om dit over te brengen op de kinderen, dus daar ben ik ook blij mee. Daarmee wil ik ook zeggen dat het belangrijk is, dat wanneer je kiest voor les geven in thailand (of waar dan ook) dat je dit vak niet puur 'gebruikt' om zo jezelf een lange-termijn verblijf te verschaffen. les geven is zeker geen eitje. Maar goed, ik weet ook niet in hoeverre jij daarin staat (ervaring/motivatie/of misschien al certificaten). ik zocht zelf wel een baan om zo in thailand een start te kunnen maken, na wat na lezen en rond kletsen kwam ik al gauw er achter dat les-geven de 1e en voor vele de enige start mogelijkheid is om te werken in thailand (dan wel azie)... daar had ik dan een beetje geluk mee (stond ooit in nl zelfs op punt om pabo te doen) voor mijn vertrek naar thailand heb ik ook 40 urige TEFL-cursus gedaan + examen, geslaagd. alhoewel ik niet eens zo op dat diploma uit was, maar meer nieuwsgierig naar hun opinie of ik daadwerkelijk iets kan klaar maken voor de klas... en ze gaven mij een positief signaal. fijn om te horen. verder zul je, in sommige(!!) gevallen de juiste papieren nodig hebben, maar thailand zou geen thailand zijn als je daar op 'bepaalde manieren' mee aan kan komen. niet echt iets om zorgen over te maken, wat uiteindelijk belangrijker is; je motivatie en wil om echt daadwerkelijk de kinderen/teenagers iets te leren. er zijn veel verhalen over vreemde leraren, die zich enorm misdragen, slecht les geven, en uiteindelijk er ook een zooitje van maken. ik ben deze mensen persoonlijk tegengekomen. niet alleen zielig voor hun zelf, maar ook een schande naar de studenten. want kritiek naar leraar/baas/hogere komt zelden voor, en daar zul je op een verantwoordelijke manier mee om moeten gaan. dus je motivatie en voorbereiding is belangrijk, en uiteraard ook je engelse beheersing van de taal. maar voor vragen over het les geven in thailand, kun je beter bij iemand anders aankloppen, want die ervaring heb ik zelf nog niet. alleen nog maar wat gezien, en een hoop gelezen/gekletst. als je voor de rest vragen hebt, of iets wilt weten, stuur me gewoon een mailtje; sebastiaanthailand@yahoo.com

J. schreef:
Mijn band met Thailand?
Ik kwam 6 jaar geleden voor het eerst omdat ik 2 weken stopover had voor ik doorvloog naar Sydney. Was voor het eerst in mijn leven Europa uit en gelijk verkocht. Daarna nog 4 keer weer geweest. Iedere keer steek ik weer iets meer op en zo blijf ik die kant op gaan. Vooral omdat het ook erg makkelijk reizen is naar omliggende landen.
Het mooiste van Thailand vind ik gewoon het dagelijks leven een beetje in me opnemen, over een marktje slenteren, met een scooter rondtuffen en zien waar ik terecht kom, s'avonds een biertje bij de leukere barretjes en hopelijk leuke locals ontmoeten etc. Maar ook een paar dagen helemaal niks doen aan een strand ben ik erg gek op.
Grote plannen; niet echt, behalve vaak teruggaan. Ben bezig Thai te leren lezen en schrijven en dat gaat aardig. Kon de laatste keer veel op straat lezen (nu nog weten wat het dan betekent). Doe dit meer meer voor de uidaging op zich dan echt te verwachten vloeiend Thai te leren. Alsof ik een soort geheimschrift kan ontcijferen.
En misschien in de (nabije) toekomst wat reizen begeleiden maar dat is nog even afwachten
Hey J! Klinkt leuk man! Ik vindt het best leuk om te lezen dat je al zo gemotiveerd bent om als vakantie-bezoeker(?) de thaise taal aan te leren. Tikje jaloezie van mijn kant *Knipoog ik wil er wat later aan beginnen, als ik eenmaal aan het werk ben, *jaaa praatjes ik ben er nu gewoon te lui voor* maar ik zal me hoe dan ook 1 deze maanden voldoende motiveren om te beginnen, samen met een Thai... ik kwam zo ook farangs tegen die al langer dan 6 jaar in thailand wonen en nog niet verder kwamen dan 'sabaidee mai krap' ...
chai jen jen

frumau
Expat
Expat
Berichten: 171
Lid geworden op: donderdag 03 maart 2005, 11:47
Locatie: Moo-Ban Busarin
Contacteer:

#21 Bericht door frumau » woensdag 06 april 2005, 11:01

Bedankt voor je uitleg Chai Jen Jen. Ik heb zelf ook nog helemaal geen leservaring. Ik heb het altijd wel leuk gevonden om mensen zaken uit te leggen en ik word wel eens vaker professor genoemd. Of ik dit goed zal kunnen doen in een klas met Thaise tieners met gierende hormonen, etc weet ik niet. Nooit gedaan tenslotte.. Maar sommige dingen moet je gewoon proberen. A
ls je erachter komt dat het niet perfect werkt is, is het het beste voor jouw en de studenten dat je eruit stapt en opzoek gaat naar ander werk. Zoals mijn ouders, die beiden leraar zijn, zeggen, moet je niet alleen de kennis hebben, maar ook iets in je (motivatie en het talent) om deze kennis over te brengen. Daar kom je vaak snel genoeg achter. Tieners zijn niet altijd de meest geduldige en begripvolle mensen. Maar hebben daarnaast ook weer veel waardering voor leraren die zich voor hen inzetten.

Groet,

Jasper

P.S. Je e-mail adres heb ik bewaard. So we'll be able to stay in touch in the future..
Jasper Frumau
info at gateway2thailand.com
http://www.gateway2thailand.com

hoi-mia-noi
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 12
Lid geworden op: zondag 27 maart 2005, 19:53

#22 Bericht door hoi-mia-noi » woensdag 06 april 2005, 16:19

frumau schreef:Bedankt voor je uitleg Chai Jen Jen. Ik heb zelf ook nog helemaal geen leservaring. Ik heb het altijd wel leuk gevonden om mensen zaken uit te leggen en ik word wel eens vaker professor genoemd. Of ik dit goed zal kunnen doen in een klas met Thaise tieners met gierende hormonen, etc weet ik niet. Nooit gedaan tenslotte.. Maar sommige dingen moet je gewoon proberen. A
ls je erachter komt dat het niet perfect werkt is, is het het beste voor jouw en de studenten dat je eruit stapt en opzoek gaat naar ander werk. Zoals mijn ouders, die beiden leraar zijn, zeggen, moet je niet alleen de kennis hebben, maar ook iets in je (motivatie en het talent) om deze kennis over te brengen. Daar kom je vaak snel genoeg achter. Tieners zijn niet altijd de meest geduldige en begripvolle mensen. Maar hebben daarnaast ook weer veel waardering voor leraren die zich voor hen inzetten.

Groet,

Jasper

P.S. Je e-mail adres heb ik bewaard. So we'll be able to stay in touch in the future..
Ja, je zou het inderdaad gewoon een kans kunnen geven. Dit is eigenlijk ook wat ik ga doen. Het blijft daarom ook wel een beetje spannend voor mij. Maar ik ben gemotiveerd, en daar voel ik me enigzins geruststellend mee. Dat je ouders beide in het onderwijs zitten, zal toch wel een voordeel zijn. direct en in-direct krijg je er toch wat van mee? neemt niet weg dat je, zoals je ouders wijs zeggen, dat je gewoon de talent & motivatie in je moet hebben om voor de klas te staan. dit werdt mij ook duidelijk gemaakt op de TEFL cursus in Dublin. voor mijzelf lijkt dit niet zo'n ramp, wel leuk eigenlijk, maar waar ik wel voor vrees is dat je op een gegeven moe wordt van dat 'masker' dat je steeds op moet zetten. als wij, als botte en rationeel denkende mensen ons zo gedragen, zul je niet ver komen met die kids. en wat betreft die waardering, dat gaat niet zozeer om het feit dat jij hun iets bij brengt, maar meer het 'gezichts verlies/winst verhaal'. ook dat is behoorlijk wennen. er zijn ook nog specifieke 'leraar in thailand' cursussen, maar die doe ik (voorlopig) niet, ik heb er voor gekozen om het eerst op mijn eigen manier te proberen, met oog voor thaise customs & manieren.
chai jen jen

Plaats reactie

Terug naar “Steden”