Wordt het English of Thinglish?

Informatie over cultuur en gebruiken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Wordt het English of Thinglish?

#1 Bericht door erik-kuijpers » zaterdag 23 mei 2020, 06:52

De Thaise overheid heeft een online lesprogramma ontwikkeld om Engels te onderwijzen aan de Thaise jeugd. Het programma heet Distance Learning Television (DLTV) om jeugd, die geen of beperkt toegang heeft tot Engelse les, de weg te wijzen.

Op zich een prima idee, ook voor andere onderwerpen dan taal. In Bangkok kan het uren duren voor je met de schoolbus ter plaatse bent, in andere steden snel een uur, en in de periferie moeten kinderen vaak over slechte wegen fietsen. Allemaal tijd die beter besteed kan worden aan onderwijs.

Maar de onderwijzeres, mevrouw Wang, bakt er helemaal niets van. Noppes nada. De ene uitspraakfout na de andere zoals 'Good morning adiwan' en 'Welcome to the classloem'. De film bevestigt ongewild de gedachten die al jaren leven over de kwaliteit van het Engels onderwijs in de periferie van het land. Knudde!

Een lesprogramma om te huilen

Je vraagt je af waarom de overheid hier geen degelijk opgeleide onderwijzeres heeft neergezet. Nu staat er een dame die zelf geen woord fatsoenlijk in het Engels kan uitspreken en er echt een potje van bakt. Als je dan toch investeert, investeer dan met verstand.

Uiteraard loopt het op de internetmedia nu vol met commentaren, zowel negatief als positief. Mevrouw Wang krijgt steun uit kringen die verdraaid goed weten dat hoog opgeleide leraren 'talen' alleen te vinden zijn op de universiteiten en op de dure privéscholen en dat de periferie het helaas moet doen met lager opgeleide leraren. En met buitenlanders die een snelcursus hebben gevolgd (of helemaal niets hebben gevolgd...) en het soort Engels uit de keel knijpen dat Amerikanen en mensen van Down Under spreken. En dat is geen 'Engels' Engels.

Thailand staat er slecht voor in de regio wat Engels betreft. Verbaast het? Was er niet ooit een Thaise minister die riep dat iedereen maar Thais moet leren want Thais wordt DE wereldtaal? Helaas is dit TV-programma, hoe goed ook bedoeld, precies de karikatuur die je op Facebook aantreft; een link daarover is deze.
.
https://www.youtube.com/watch?v=Ep-l8B8nNb8

Hopelijk zijn de commentaren aanleiding voor de overheid het lesprogramma te herzien door er iemand neer te zetten die grammatica en uitspraak behoorlijk beheerst.

Bron:
Khaosod English, weblink. https://www.khaosodenglish.com/culture/ ... le-errors/
Vertaling en bewerking van mijn hand.

godzilla
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 906
Lid geworden op: vrijdag 12 oktober 2018, 14:50

Re: Wordt het English of Thinglish?

#2 Bericht door godzilla » zaterdag 23 mei 2020, 15:19

Ik heb ooit met een zwitserse professor gepraat die in een school in bangkok werkte.
Hij was verantwoordelijk voor het aannemen van echt professionele leerkrachten, en dat deed hij goed.
Er waren echt goede leraars in die school.
Maar, zijn hooggeplaatste functie werd niet in dank afgenomen door de thaise leraren, en hoe kan het anders, door vriendjes politiek heeft een thai zijn plaats ingenomen.
Hij heeft dan nog een tijdje zelf les gegeven in die school, tot hij zijn pensioen trok uit zwitserland.

[|(

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Wordt het English of Thinglish?

#3 Bericht door wanadee » zondag 24 mei 2020, 02:52

Echt onbegrijpelijk waarom ze hier geen goede leraar voor inzetten, of weten ze ze,f het verschil niet?

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Wordt het English of Thinglish?

#4 Bericht door erik-kuijpers » zondag 24 mei 2020, 06:53

Mijn idee, Wanadee! Ik ben van mening dat je onderwijs niet moet aanpassen aan het niveau van de leerlingen die slechts met moeite de stof tot zich kunnen nemen (of het moet om speciaal onderwijs gaan). Algemeen onderwijs moet in orde zijn en wat een deel van de leerlingen er later van bakt is andere koek.

Gebruikersavatar
serpay
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2398
Lid geworden op: zaterdag 25 maart 2006, 19:19
Locatie: kleve en soms nang-rong

Re: Wordt het English of Thinglish?

#5 Bericht door serpay » zondag 24 mei 2020, 08:00

erik-kuijpers schreef: zondag 24 mei 2020, 06:53 Mijn idee, Wanadee! Ik ben van mening dat je onderwijs niet moet aanpassen aan het niveau van de leerlingen die slechts met moeite de stof tot zich kunnen nemen (of het moet om speciaal onderwijs gaan). Algemeen onderwijs moet in orde zijn en wat een deel van de leerlingen er later van bakt is andere koek.
je hoeft alleen niet zo ver te kijken overal wordt niet zo heel erg goed Engels gesproken.
zelfs in England probeer maar eens iemand uit Liverpool te verstaan.
kijk in het Europesche parlement hoe slecht sommige Engels spreken.
kijk in Nederland hoe slecht vele ministers Engels spreken gewoon beschamend.
Alfisti rebeli

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Wordt het English of Thinglish?

#6 Bericht door wpdl » zondag 24 mei 2020, 09:16

Oud stukje al [link] maar de mensen die toen gemotiveerd werden om beter Engels te leren zouden nu hun zegje in het Engels kunnen doen,helaas vaak.
Ranking was toen droevig en nu ook hullie en zullie onzin praat Thailand leeft net als vele andere landen van de wereldhandel toerisme enzovoort [nu even niet] zaken waarbij een zeer eenvoudige basiskennis van Engels gewenst is.
Moet daar bij aantekenen dat schrijven vaak wel goed is en dat is het bij mij net weer niet.
Herkennen doe ik het probleem wel als ouder mens zijnde vroeger twee uurtjes in de week Engelse les daarna kon je het bijhouden met de TV vakantie en een verdwaalde kennis uit Engelssprekende landen. [liverpool] :giggle:
Hier knapt je Engels er ook niet van op met vandaag kennis uit VK dan VS of Australië Duitser of verweggistan.
Het probleem zit dus in de splaak jaartje verplicht in een Engels sprekend land werken zou enig voordeel geven lijk mij om toch op zijn minst een soort Engels te spreken.
En uiteraard het feit dat de doorsnee Thai het niks interesseert wat er buiten het komende wereldrijk Thailand gebeurd is ook niet bevorderlijk.
Al die native speakers Engels [docenten] uit de vele landen eerst OOK eens wat meer certificaten op tafel laten leggen tenslotte mag dat wel voor vaak een zeer leuke betaling en prettig visum.
Het tonen van een TEFL papiertje is wel heel erg kort door de bocht.
Zo niet opzouten.


Bron bangkokpost.com

Geen Engels maar heb nog steeds een zelfgemaakt boek hier liggen van waar de auteur van het boek [ik hou van holland] fonetisch schrijft hoe woorden uit te spreken in het Nederlands voor een Thai.
13 april 1992 all rights reserved ja ja.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Wordt het English of Thinglish?

#7 Bericht door printen44 » zondag 24 mei 2020, 15:32

Toen ik in Ngao woonde, gaf ik les op de drie hoogste klassen van een basisschool in een dorp, 10km buiten Ngao, leerlingen van 13-16 jaar. Ik gaf geen Engels, want mijn Thais was daar onvoldoende voor, maar de onderwijzeres, die Engels gaf, vroeg mij om de uitspraak van Engels te onderwijzen. Deze Thaise onderwijzeres had Engels gestudeerd op de Universiteit van Chiang Mai, maar ik kon haar "Engels" nauwelijks verstaan. Ik ben enkele keren aanwezig geweest bij haar Engelse les, maar haar Engels was slecht, vooral de uitspraak.

De lessen in uitspraak van het Engels deed ik met Thais-Engels lesboeken, Engelse liedjes met de Engelse tekst en de Thaise vertaling in schrift en zo kregen de leerlingen een beetje de uitspraak van Engels onder de knie. Wat mij opviel was dat de meisjes in de drie klassen veel nieuwsgieriger waren in het volgen van de lessen en ook de nodige vragen aan mij stelde. De jongens wilde wat stoer doen en deden of ze het allemaal al wisten. Ik gaf ook gelegenheid aan de leerlingen om vragen te stellen en dat was voor hun vreemd. Vragen werden er niet gesteld in de klassen en ook niet gewaardeerd door het onderwijzend personeel. Onderwijzend personeel was bang dat ze niet altijd antwoord konden geven op vragen en dat was dan weer gezichtsverlies voor hun.

Het niveau van het onderwijs in die dorpen rondom Ngao, maar ook in Ngao was slecht. Lesboeken ware er nooit voldoende, het koste mij veel moeite om voor alle leerlingen lesboeken te krijgen, maar dat ze ook alle lesboeken hetzelfde moesten zijn. In de eerste les uiteraard geen lesboeken en een week later kreeg ik ze wel, maar te weinig en verschillend van tekst en jaar. Pas na drie weken kregen de leerlingen allemaal hetzelfde boek en in zowel Thais als met de Engelse vertaling van de Thaise tekst. Had ook moeite om die te krijgen. Thais met de Engelse vertaling erbij. [8) [8)

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Wordt het English of Thinglish?

#8 Bericht door wanadee » zondag 24 mei 2020, 15:46

Mijn thais is wel voldoende om les te geven en dat heb ik inmiddels aan een stuk of 12 buurmeisjes gegeven, in de leeftijd van 8 tot 16. Vreemd genoeg nooit een knul. wel diverse keren een moeder gevraagd of ik haar zoon, zoons ook les wilde geven maar daar hoorde ik vervolgens niks meer van.
Bij alle kinderen begon ik met hun eigen lesboek van school en of het nou beginners waren of gevorderden, geen van allen snapte de inhoud van de lessen die ze al gehad hadden. Vaak waren ze al halverwege een lesboek als ze bij mij kwamen maar begrepen niets van de stof die ze in principe al moesten beheersen. Vaak moesten ze de fonetische uitdpraak klassikaal achter de engelse woorden schrijven en ook daar grove fouten. voordeel alsje ook wat thais kunt lezen. En het is praktisch onmogelijk om verkeerd aangeleerde uitspraken weer recht te zetten.
Ik heb weinig eer gehad van mijn inspanningen helaas, belangrijkste reden gebreke aan motivatie.

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Wordt het English of Thinglish?

#9 Bericht door ron » zondag 24 mei 2020, 20:54

Afbeelding

Afbeelding
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

Plaats reactie

Terug naar “Cultuur”