Het taboe op de bhikkhuni, de gewijde vrouw.

Informatie over cultuur en gebruiken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Het taboe op de bhikkhuni, de gewijde vrouw.

#1 Bericht door erik-kuijpers » zondag 24 februari 2019, 09:25

HET TABOE OP DE BHIKKHUNI, DE GEWIJDE VROUW

Dat taboe, dat verbod, bestaat al 90 jaar en vrouwen die monnik willen worden in Thailand moeten zich elders laten wijden zoals in Sri Lanka.

Een artikel in de media over het boeddhisme en hoort dat thuis in cultuur? Ik weet geen betere plek hier. De sangha, de gezamenlijke 'opperhoofden' van het boeddhisme in Thailand, houdt stijf vast aan het oude beleid. Toch bestaan er tempels met gewijde vrouwen. Vandaag een artikel dat lezenswaardig is, in mijn ogen dan.

https://www.brisbanetimes.com.au/world/ ... e=rss_feed

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Het taboe op de bhikkhuni, de gewijde vrouw.

#2 Bericht door jumbo » maandag 25 februari 2019, 01:42

erik-kuijpers schreef: zondag 24 februari 2019, 09:25 HET TABOE OP DE BHIKKHUNI, DE GEWIJDE VROUW

Dat taboe, dat verbod, bestaat al 90 jaar en vrouwen die monnik willen worden in Thailand moeten zich elders laten wijden zoals in Sri Lanka.

Een artikel in de media over het boeddhisme en hoort dat thuis in cultuur? Ik weet geen betere plek hier. De sangha, de gezamenlijke 'opperhoofden' van het boeddhisme in Thailand, houdt stijf vast aan het oude beleid. Toch bestaan er tempels met gewijde vrouwen. Vandaag een artikel dat lezenswaardig is, in mijn ogen dan.

https://www.brisbanetimes.com.au/world/ ... e=rss_feed
Ayutthaya, in een van de grotere tempels, zit een hele kolonie van Thai Vrouwelijke Monniken..
Wat Yai Chai Mongkhon
Woon er nagenoeg om de hoek
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Plaats reactie

Terug naar “Cultuur”