Phi

Informatie over cultuur en gebruiken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
hanshu

Re: Phi

#16 Bericht door hanshu » zaterdag 20 mei 2017, 10:11

Ik vond het al zo raar dat ze mn schoonmoeder niet wilden branden op vrijdag maar ik dacht dat het kwam omdat ze nog niet dood was.
Weer wat geleerd....op woensdag is het rustig bij de kapper.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Phi

#17 Bericht door wanadee » zaterdag 20 mei 2017, 10:26

hanshu schreef:Ik vond het al zo raar dat ze mn schoonmoeder niet wilden branden op vrijdag maar ik dacht dat het kwam omdat ze nog niet dood was.
Weer wat geleerd....op woensdag is het rustig bij de kapper.
:clap: :clap: Heb je nog aangedrongen met je schoonmoeder?

rfms
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 284
Lid geworden op: woensdag 08 juli 2015, 06:44

Re: Phi

#18 Bericht door rfms » zaterdag 20 mei 2017, 11:21

Even nagekeken.
Er zijn zelfs “verboden”dagen, waarop je bepaalde dingen beter niet kunt doen:
Een huwelijk op dinsdag heeft kwalijke gevolgen.
Klusjes in huis en/of naar de kapper op woensdag: doe maar niet!
Een begrafenis op vrijdag kan al helemaal niet, want het voor woord voor vrijdag in het Thai is “soek”, wat gelukkig betekent.
Dus inderdaad, niet op vrijdag.

hanshu

Re: Phi

#19 Bericht door hanshu » zaterdag 20 mei 2017, 12:55

wanadee schreef:
hanshu schreef:Ik vond het al zo raar dat ze mn schoonmoeder niet wilden branden op vrijdag maar ik dacht dat het kwam omdat ze nog niet dood was.
Weer wat geleerd....op woensdag is het rustig bij de kapper.
:clap: :clap: Heb je nog aangedrongen met je schoonmoeder?
Ja....maar ze wilde speciaal op vrijdag...wie ben ik?

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Phi

#20 Bericht door wpdl » zaterdag 20 mei 2017, 15:20

De kapper is woensdag natuurlijk leuk geprobeerd zoals geschreven.
Had toch graag wat meer 'onderbouwing' bij de vrijdag sugar kreten dat soek toch wel het zelfde is als sanook je kan zomaar gelijk hebben maar ja uit de losse pols accepteer jij ook niet was het niet sugar. :?:

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Phi

#21 Bericht door wanadee » zaterdag 20 mei 2017, 15:26

wpdelange schreef:De kapper is woensdag natuurlijk leuk geprobeerd zoals geschreven.
Had toch graag wat meer 'onderbouwing' bij de vrijdag sugar kreten dat soek toch wel het zelfde is als sanook je kan zomaar gelijk hebben maar ja uit de losse pols accepteer jij ook niet was het niet sugar. :?:
Kwaam suk is geluk, gelukkig, dus dat zou wel kunnen. Sanoek is volgens mij meer "leuk, gezellig" .

En die kapper op woensdag klopt ook, weet alleen de reden niet.
Laatst gewijzigd door wanadee op zaterdag 20 mei 2017, 15:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Phi

#22 Bericht door wpdl » zaterdag 20 mei 2017, 15:33

Ja zou allemaal kunnen geef het graag toe dat die gelijk heeft maar aangezien 'sugar' graag kreten als 'onderbouwing' gebruikt is de vraag simpel leg het eens even uit ik kan er niks over vinden en ja zelf de gemeenschap hier heeft zoiets van hoe bedoel je.
Dus Sugar bouw je mening eens op met feiten profeten zijn al vele jaren dood.

Gebruikersavatar
KhunSugar
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1073
Lid geworden op: vrijdag 05 oktober 2012, 17:30
Locatie: Vl-Brabant - België

Re: Phi

#23 Bericht door KhunSugar » zaterdag 20 mei 2017, 18:35

wpdelange schreef:Ja zou allemaal kunnen geef het graag toe dat die gelijk heeft maar aangezien 'sugar' graag kreten als 'onderbouwing' gebruikt is de vraag simpel leg het eens even uit ik kan er niks over vinden en ja zelf de gemeenschap hier heeft zoiets van hoe bedoel je.
Dus Sugar bouw je mening eens op met feiten profeten zijn al vele jaren dood.
Het laatste wat ik op een forum wil is mijn gelijk halen. Wat ik doe is mijn ervaring delen met mensen die er al dan niet interesse voor hebben, ervaring opgedaan door iemand te volgen die zich bewezen heeft en zich nog steeds bewijst, zeg maar een icoon die over Thailand publiekelijk schrijft. Als iemand aangeprezen wordt door CNN, The Telegraph, Huffington Post, The New York Times om er maar enkele te noemen...dan krijgt hij mijn aandacht.
Ik trek die man zijn kennis en expertise over Thailand niet in twijfel.
Indien je een betere en geloofwaardigere verklaring over bijgeloof en gebruiken tijdens crematies in Thailand hebt, deel het met ons.

En ja wat wanadee schrijft klopt.
สนุก (_sa _noek) = leuk, plezierig, het leuk hebben, prettig voelen, plezier hebben.
Het heeft niets met สุข (_soek), 'gelukkig zijn' te maken, een klank die in het woord vrijdag voorkomt en de reden is waarom men op vrijdag niet cremeert.

Nog een prettig weekend verder ;-)

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Phi

#24 Bericht door ron » zaterdag 20 mei 2017, 19:41

Geestverschijningen — een dagelijks fenomeen

http://www.sjonhauser.nl/geestverschijningen.html
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Phi

#25 Bericht door wpdl » zondag 21 mei 2017, 01:13

Wat een theatrale uitleg met namen van kranten all over the world om je stelling te onderbouwen.
Iets wat jij nog al graag wil horen [lees bron] als iets vaag is of niet klopt in jou ogen .

Geestverschijningen die zijn er zat ja kan je wel een kantje of wat over vol schrijven.
Heb ze hier ook volop in de straat gehad en misschien nog wel.
Of 'Oma' op vrijdag gecremeerd mag worden in deze regio 'Is er iets dan' is het antwoordt nog steeds.
De Thai ziet zeker met uiterlijk vertoon crematie als een positief afscheid met meerdere rituele [eten drinken meerdere dagen 3/5/]
Rouwen doet men in een ander tempo.

Video over Crematie met Nederlands commentaar

http://www.youtube.com/watch?v=jQI3vNmQH7k

[|)

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Phi

#26 Bericht door wanadee » zondag 21 mei 2017, 02:58

wpdelange schreef:Wat een theatrale uitleg met namen van kranten all over the world om je stelling te onderbouwen.
Iets wat jij nog al graag wil horen [lees bron] als iets vaag is of niet klopt in jou ogen .

Geestverschijningen die zijn er zat ja kan je wel een kantje of wat over vol schrijven.
Heb ze hier ook volop in de straat gehad en misschien nog wel.
Of 'Oma' op vrijdag gecremeerd mag worden in deze regio 'Is er iets dan' is het antwoordt nog steeds.
De Thai ziet zeker met uiterlijk vertoon crematie als een positief afscheid met meerdere rituele [eten drinken meerdere dagen 3/5/]
Rouwen doet men in een ander tempo.

Video over Crematie met Nederlands commentaar

http://www.youtube.com/watch?v=jQI3vNmQH7k


[|)
Wonen wij maar een km of 15 bij elkaar vandaan en dan zie je al verschillen. Maar jij woont meer stads, ik in een dorp. Misschien zit het hem daarin.

Gebruikersavatar
De Beweerder
Expat
Expat
Berichten: 1737
Lid geworden op: dinsdag 25 oktober 2005, 22:57
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Phi

#27 Bericht door De Beweerder » zondag 21 mei 2017, 05:31

Volgens mijn vrouw is het erg ouderwets en wordt het maar door een beperkt aantal mensen gevolgd . ( de harde phi kern denk ik)
Zij kan het weten (zie opdruk van mijn shirt)
Afbeelding

Haar salon is woensdag gewoon open (met klanten) en bij de diversen tempels in de buurt is het op vrijdag een drukte van belang met crematies.
A millionaire in free time, can not save time only use ;)

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Phi

#28 Bericht door driver » zondag 21 mei 2017, 08:20

hanshu schreef:Ik vond het al zo raar dat ze mn schoonmoeder niet wilden branden op vrijdag maar ik dacht dat het kwam omdat ze nog niet dood was.
Weer wat geleerd....op woensdag is het rustig bij de kapper.
:mrgreen:

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Phi

#29 Bericht door Jim » zondag 21 mei 2017, 09:09

De Beweerder schreef:Volgens mijn vrouw is het erg ouderwets en wordt het maar door een beperkt aantal mensen gevolgd . ( de harde phi kern denk ik)

Haar salon is woensdag gewoon open (met klanten) en bij de diversen tempels in de buurt is het op vrijdag een drukte van belang met crematies.
Hier krijg ik ook een schouderophalend antwoord dat beide dagen misschien door oude mensen worden vermijd voor knippen en BBQen.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Phi

#30 Bericht door wanadee » zondag 21 mei 2017, 09:41

De Beweerder schreef:Volgens mijn vrouw is het erg ouderwets en wordt het maar door een beperkt aantal mensen gevolgd . ( de harde phi kern denk ik)
Zij kan het weten (zie opdruk van mijn shirt)
Afbeelding

Haar salon is woensdag gewoon open (met klanten) en bij de diversen tempels in de buurt is het op vrijdag een drukte van belang met crematies.
Zal best beweerder. Bij wp speelt het kennelijk niet terwijl we nog geen 20 km bij elkaar vandaan wonen. Maar ik dus wel op het platteland. In dit dorp gelooft iedereen in geesten volgens mij op 1 farang na :crazy:

Plaats reactie

Terug naar “Cultuur”