Rijbewijs

Informatie over cultuur en gebruiken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
genesis
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1120
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2012, 08:07
Locatie: Chiang Mai & Hoogvliet

Rijbewijs

#1 Bericht door genesis » vrijdag 24 februari 2017, 01:19

Mijn ervaring mbt Rijbewijs:

In Chiang Mai werden we toen we met onze motorscooter rondreden aangehouden in een politie fuik, ik moet mijn rijbewijs laten zien, Ik heb zowel mijn motor en & autorijbewijs, dus ik toen mijn Nederlandse rijbewijs aan de Thaise agent, die werkt samen met een Amerikaanse agent die zowel Thais als Engels spreekt, ter verduidelijking voor de westerse toeristen. Mijn Nederlandse rijbewijs is niet toereikend, dus ik krijg een boete van Thb 400. De 'Farang' agent legt me uit dat ik in zulke gevallen een Inernationaal rijbewijs bij me moet hebben. Ik leg uit dat ik die de voorgaande jaren ook altijd bij me had, maar sinds een jaar of 2 niet meer, omdat er eigenlijk nooit naar gevraagt werd en als ik hem dan aanreikte snapten de Thaise agenten er meestal niet zoveel van, maar goed de regels worden meer aangescherpt legde de Farang agent uit, dus dat was duidelijk voor me.

Het goede nieuws was dat je ter plekke kon betalen en een kwitantie kreeg die je 48 uur dispensatie gaf bij volgende controles, dat was voor jofel. Want in het verleden als zoiets je overkwam moest je je rijbewijs inleveren en kon je naar het betreffende politie bureau om te betalen waarna je je rijbewijs weer terug kreeg en dat kon nog wel eens enige uurtjes gaan duren, was mijn eerdere ervaring toen ik was aangehouden voor het rijden zonder helm, jaren geleden, sindsdien drag ik altijd een helm, behalve..... in de afgelegen gebieden waar nauwelijks verkeer rijd, maar belangrijker geen politie control is :giggle:

Ik kreeg nog 1 tip van de Farang agent, die vertelde dat je als westerling op een eenvoudige wijze in 1 dag je Thaise rijbewijs kon halen, dat hoorde mijn vrouw natuurlijk ook...... :roll: Want al calculerend vond ik de boetes van Thb 400 voor het niet hebben van een international rijbewijs een acceptable risico, tja Nederlander en niet altijd volgens de regels werken, maar een beetje buigen dat is ik ook wel op zijn tijd. :mrgreen:

Maar mijn vrouw spraak mij erop aan, ik zei dat ik er nix voor voelde om mijn rijbewijs te gaan halen, waarop mijn vrouw zij dat ze dan de rest van de vakantie niet meer samen met mij op de motor wilde rijden...... :twisted

Ok..... ik dan maar kijken wat ik moest doen om dat 'kl##te' rijbewijs te halen. Dus wij naar het overheidskantoor voor rijexamens (ligt tussen Tesco en de Bog C in pal naast de start en landingsbaan van het vliegveld). Daar aangekomen werd mij verteld dat ik elke dag theorie examen kon doen voor de motor en auto, voor de buitenlanders was er een speciale curses die met video en computer gaat. Je moet wel slagen voor je theorie anders mag je geen praktijk examen doen, dat is net zoals in Nederland, dus dat was duidelijk. Maar ik moest nog wel een 'bewijs van residence' tonen (maar dat konden we aanvragen bij het overheidskantoor dat gesitueerd is in de Promenade shoppingmall) en een rijbewijs in het Engels, .

Dat bewijs van residence werd overigens ook poppenkast, daar aangekomen zit op de begane grond 2 grote officlele overheidskantoren, met daar tussen in een klein kantoortje waar je voor Thb 1500 een fictief papier kan krijgen ookal woon je niet eens in Thailand, als er maar een Thai voor je gerand staat dat je er woont, de betreffende man die werkte zei: schrijf maar wat op, het maakt niet uit, het is goed zo, morgen in de middag kan je het papier van residence ophalen. Hilarisch zo'n frauduleus kantoor zit ingeklemd tussen de officiele overheidsgebouwen en natuurlijk waten die van de handel en wandel van dit kantoortje, het zal een lucratieve zaak waar een ieder zal aandeel van zal krijgen. het klopt niet maar het helpt ons wel. :D

De volgende dag dus weer smorgens vroeg om me aan te melden voor mijn theorie voor de motor, dus ik laat mijn residence papier zien en mijn Nederlandse rijbewijs, waarop de dame achter de balie mij verteld dat mijn Nederlandse rijbewijs niet goed is!..... :evil: Ik vraag wat er aan mankeerd? Zei zegt het is niet in het Engels. Ik zeg jazeker wel de kleine lettertjes bovenaan zeggen: Driving License en mijn naam word in de Engelse vertaling niet anders, net zo goed als mijn personalia en de vermelding van welke klassen ik mag rijden, staat alleen een lettermarkering op en op de achterzijde alleen voertuigen met datums, dus de Engelse vertaling is 1 op 1 gelijk aan mijn Nederlandse rijbewijs......

Maar ze hoorde me wel, maar vertikte me te begrijpen (deze dame sprak heel goed Engels), dus het antword was: 'laten vertalen door een officiele tolk en laten legaliseren in Bangkok..... Ik denk nog...... 'heb ik dat weer...... :Whistle: '

Oke, wat nu, nou vertelde me deze dame, dat ik ook een volledige curses kon, maar die duurde wel 2 dagen, maar die zou aanvangen met een half uurtje, dus daar maar mee aangevangen, want anders kon ik het rondrijden op de motor met mijn vrouw deze vakantie wel vergeten. Nou van 9:00 tot 16:00 duurde die poppenkast, de leraar spraak geen Engels, alles was in het Thai en de video presentatie iden, met dien verstande dat de laatste 15 minute de video ook in het engels ondertiteld ging, maar het video scherm was zo lag op de muur dat ik de complete ondertiteling niet kon lezen vanwege alle Thai die in de rijen voor me zaten...... dus geen 'kl##te' ervan opgestoken. :Whistle:

De volgende morgen ik examen Mogen doen (op de computer, ze hebben een heel goed syteem chapeau) en ik had zowel voor de motor alswel de auto het theorie examen aangevraagd, bij het slagen daarvan zou ik daarna in de middag het praktijk examen Mogen afleggen, zowel voor de motor als de auto. Dus ik diezelfde dag nog eenHonda Jazz gehoord voor morgen om het examen te kunnen doen.

Ok het was vrijdag de theroe examens vangen aan , je je krijgt een chipcard voor de computer om het examen te doen die je in de computer steekt. Als je zakt voor je theorie voor de motor kan je na 1 uurtje nogmaals examen doen, zak je voor de auto moet je een paar dagen wachten. Dus ik besloot eerst de smartcard voor het motortheorie examen te gebruiken om wat ervaring te krijgen met hun vragen. Na de 50 vragen krijg je van de computer meteen de uitslag, ik was gezakt, ik had 9 fout en het maximum wat je fout mag hebben is 5. Nu krijg je ook te zien wat je fout hebt gedaan, dus het examen voor de auto is een makkie (auto & motor examen zijn m.i. geheel gelijk). Ik had voor mijn auto examen 2 fout dus geslaagt en na 1 uur wachten herexamen voor de motor was ik ook geslaagd met 1 fout.

Dus wachten tot na de lunch dan gingen ze aanvangen met het praktijk examen, ik had ondertussen de auto opgehaald voor het examen en mijn vrouw is met de motor naar het praktijk examen terrain gereden. Ik was geheel voorbereid! :thumbsup:

Pauze geweest en wij nog even vereffieren of alles in orde was, zegd de ambtenaar, ja uhh... voor het auto examen zitten we vol, dat kan pas jou pas weer na het weekend (waren ze vergeten te vermelden die dag ervoor toen we het aan hun vroegen), nou...... toen heb ik binnenmonds nog wel wat 'gemopperd'. Dus die auto voor de kat zijn viool gehuurd... [|(

Anyway de praktijk voor het motorrijbewijs gehaald, moest het nog wel een keertje overdone, omdat ik te hard over de groen opstaande rand had gereden (15 mtr lang en '25 a 30 cm breed), dat kwam omdat ik mijn balans een beetje verloor en dat compenseerde met opvoeren van de snelsheid en 1 been om verder te corrigeren, waardoor toen ik van de groene baan stevig moest remmen, maar goed 2de keer ging vlekkeloos.

Maandag na het weekend terugkomen voor het auto praktijk examen zelfde in de middag, dus die volgende dag met wederom de gehuurde auto naar het praktijk examen terrein, we waren er omstreeks 10 uur ruim op tijd en er zou om 12:00 een duidelijke video presentatie gegeven worden, met Engelse ondertiteling en duidelijke Engelse uitleg van een ambtenaar.

We waren er geheel klaar voor, dachten we..... Komt er om kwart voor 12 een ambtenaar naar me toe, die zei: 'je draagt een korte broek, we staan niet toe dat er met een korte broek examen word gedaan, dus je moet zorgen voor een lange broek of je kunt niet deelnemen'. IK denk gdverdegrtvr, komt hij nu mee, hij heft me heel duidelijk al gezien vanaf 10:00! :evil: oeg een keurige korte broek, pantalon stijl en een keurige polo met nette schoenen!

Dus wij met de auto zo snel als het kon naar het hotel en lange broek aangetrokken en weer terug gereden, daar was natuurlijk de video presentatie al lang en breed aan de gang, dus de nodige belangrijke informatie gemist! Ok het zij zo, dan maar afkijken van de mensen die voor mij examen gingen doen en mijn vrouw gaf verder voor mij uitleg.

Maar wat schetste mijn verbazing!....... :evil: Ik zag meerdere Thaise mannen met korte broek die wel examen mochten doen zelfs met afgeknipte spijkerbroek! Nou toen was ik echt boos, ik zeg tegen mijn vrouw: 'Deze muis krijgt een start(je) later, dat mannetje is nog niet van mij af! Waarop mijn vrouw mij probeerd te sussen in de trend van,'jaha maar we hebben die man nodig om je auto rijbewijs te halen!' Ik zeg tegen haar:'dat weet ik, maar zodra ik die gehaald heb, kom ik hier op terug!'

Anyway het praktijk examen gedaan, 15 mtr heen en terug tussen de rood/wit geblokte palen rijden wat best small is, vervolgens de auto op minimal 25 cm van de stoeprand parkeren en als laatste achteruit parkeren. Na het slagen van de prijktijk de betreffende ambtenaar subtiel laten weten dat hij mij 'discrimineerde' tov korte broek dragende Thaise meneren... [|(


Ok.... het is zo al een heel verhaal geworden en ik heb lamme vingers (en kan er nog knorrig over worden als ik dat hier schrijf) ) het verhaal kreeg inderdaad nog een staartje, maar ook voor mij..... mocht er interesse zijn over het vervolg, dan hoor ik het wel en schrijf ik het 2de deel. ;)

Genesis

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Rijbewijs

#2 Bericht door Gardensafari » vrijdag 24 februari 2017, 07:11

Leuk verhaal.
En staartjes zijn altijd interessant, dus offer je vingers nog maar een keer op...
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Rijbewijs

#3 Bericht door driver » vrijdag 24 februari 2017, 07:59

Deeltje twee... Komt u maar..

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Rijbewijs

#4 Bericht door wanadee » vrijdag 24 februari 2017, 08:59

Kan me je frustratie goed voorstellen. Ik had wel een internationaal rijbewijs bij me dus hoefde alleen een paar oog en reactietestjes te doen.
De boetes voor het niet hebben van een rijbewijs zijn te overzien maar als je een onfeluk krijgt.....

Tonboy
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 229
Lid geworden op: woensdag 06 april 2016, 08:02
Locatie: Mae Rim - Chiang Mai
Contacteer:

Re: Rijbewijs

#5 Bericht door Tonboy » vrijdag 24 februari 2017, 21:27

Ben laatst een keer in een fuik gereden, ik reed 121 km/h waar ik 90 mocht. Eerst mij internationale rijbewijs getoond, echter wilden mijn echte (europees) rijbewijs hebben en schreven daar de gegevens van over. Kreeg uiteindelijk ene boete van 400 baht en kon weer doorrijden.

genesis
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1120
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2012, 08:07
Locatie: Chiang Mai & Hoogvliet

Re: Rijbewijs

#6 Bericht door genesis » vrijdag 24 februari 2017, 23:52

Staartje...

Ok ik was geslaagd voor mijn autorijbewijs, dus terug naar het hoofdkantoor om daar de rest af te handelen, er moest ook nog een foto gemaakt voor het rijbewijs pasje, toen de 'foto' even niet keek met afdrukken en hele lelijke snuit getrokken zo sta ik er toch mooi op, op dat rijbewijs. :D

ok alles wat ik nodig had was 'in the pocket', dus ik naar de dame die ik eerder getroffen had over de 'engelse' vertaling van mijn rijbewijs, ik een collega van haar of ik haar kon spreken. Ondertussen zei ik tegen me vrouw: 'als jij nou gewoon ergens gaat zitten buiten hoor en zichtbereik dan hoef jij je ook niet opgelaten te voelen'. Want mijn vrouw.... ojee gezichtsverlies/schaamte als je gaat klagen/kritiek/ feedback gaat geven, of zoals ik soms doe, over de prijs onderhandelen.

De mevrouw riep de dame die ik eerder gespreken en had en kwam aanlopen, toen ze me zag 'verstrakte' haar gezicht al enigzins. Ik vertelde haar het verhaal van de afwijzing van een collega van haar op mijn het examen te laten doen op basis van mijn 'niet toegestane korte broek', ik gaf haar vervolegsn aan dat meerdere Thaise mannen wel in korte broek mochten examen doen, tot zelfs met een afgeknipte spijkerbroek toe! :evil: Ze zei in eerste instantie geen woord en verwees naar een bordje op de balie die vermeldde: er word gevraagd als bezoeker van het overheidskantoor 'gepaste' kleding te dragen'. En zat me vervolgens aan te kijken met een blik van: 'zo zijn we nu klaar'....

Nou dacht het niet, ik zeg tegen de dame, 'ziet u wat ik nu draag, dit is een nette lange pantolan en een keurig polo shirt met nette schoenen', ja zegt die dame dat is wel in orde, nou mevrouw zeg ik, ik heb als korte broek zo'n pantalon identiek als wat ik nu als lange broek aan heb, tot net boven de knie!

De dame in kwestie voelde al aankomen dat ik nog niet klaar was met mijn verhaal. :mrgreen: Dus als ik anders word behandeld als Thaise mannen met wel een korte broek en zeker niet zo correct als ik droeg, dan is er sprake van DISCRIMINATIE en dat mevrouw is net zo onrechtmatig voor de Thaise wet als voor de Europese! Haar gezicht verstrakte verder. ze zei nog steeds niets en ik vroeg haar, 'begrijpt wat ik zeg?!' Waarop zei antwoorde: 'ik 'HOOR' wat u zegd.... Ja zo'n antwoord ken, die geef ik ook nog wel eens als ik het met iemand oneens ben.

Dus ik ging aanzetten en voelde ondertussen achter me (mijn vrouw had natuurlijk niet naar mij geluisterd en stond op zo'n 3 mtr schuin achter en ik 'voelde' haar overdruk ventielen open gaan' :mrgreen:

Ik zeg nu iets luider tegen die dame,' hetzelfde verhaal', maar meteen er achteraan, heeft u het nu 'behalve gehoord ook nog begrepen?!' Dat verstoorde haar balans een beetje en ze had al door dat ze er niet zo makkelijk vanaf kwam, ik gaf haar vervolgens nog aan dat ik helemaal niet wilde dat dit vervelende consequenties voor die betreffende collega had, maar dat 'feedback' belangrijk is van hun klanten ter verbetering van hun service. ik zei:'zo doen we het Nederland ook, daar vragen de ambtenaren zelf om, om zo hun dienstverlening te verbeteren.

Want mevrouw Thailand is per slot van rekening een moderne samenleving die mee wil in de vaart der volkeren. :Whistle: :angel:

Zoooo ik had mijn zegje gedaan en die mevrouw was er ook wel klaar mee, want tijdens het gesprek had ze onderhand heel wat toeschouwers onder haar collega's gekregen die het geheel volgden. :D


Maar ook voor mij kreeg dit nog een staartje, want toen mijn vrouw en ik naar de huurauto gingen om die terug te brengen, nou toen kreeg ik toch een 'betoog' van mijn vrouw, dit te kort, dit te lang, had ik niet mogen doen ect ect ect. Ik zeg tegen haar sorrij, in 95% van de gevallen hou ik altijd rekening met iedereen en met name jou, maar dit was een brug te ver! [|(

Nou je snappen wel, als je ook een relatie hebt met een Thaise dame, dat het voor de rest van de dag zeg maar, uhh..... erg rustig was tussen ons beiden. :mrgreen:

Teug gekomen in ons hotel (18:00) kroop mijn vrouw in bed en ging slapen uit boosheid van zoveel onrespectabel gedrag van mijn.... :roll:

Ik ging een uurtje later lekker eten halen op de evening market (sushi met wasabi 33 stuks voor 150 Baht) en heb voor mijn vrouw ook nog wat meegenomen wat ze lekker vind. Ook al wist ik dat ze toch niet zou willen eten. Teruggekomen in het hotel, het was toen al weer donker (19:30) lekker gaan eten en een drankje genomen (of 2 :angel: ) mijn vrouw bleef slapen. De reden waarom ik natuurlijk eten voor heb meegenomen is natuurlijk om niet later het verwijt te krijgen dat ik niet aan haar had gedacht, ik ben natuurlijk niet gek :mrgreen: net zogoed als dat ik weet dat ze later dan tevens zal zeggen, dat 'ik wist dat ze uit kwaadheid niet zou eten en dat het dus weer geldverspilling was geweest', waar ze dus weer een reden had om op me te mopperen. Want linksom of rechtsom wat ik deed het was toch niet goed meer geweest. :lol:

ben na het eten gaan slapen en ik had haast het hele 2 persoons bed voor mezelf, omdat zij uit protest helemaal op het uiterste randje van het bed was gaan slapen. Vond ik dit fijn?! Nee helemaal niet, had die nacht ook niet zo lekker geslapen, maar genoeg is genoeg had ik besloten en het was me die ene keer de moeite waard. :thumbsup:

De volgende morgen sputterde ze nog wat na en uiteraard kreeg ik de reeds verwachte klachten over het eten wat ik had gekocht en dat ik gled had verkwist.... :cheesy:

Vervolgens naar de ochtend markt gegaan om lekker eten te halen en toen dat er bij haar inzat was ze weer helemaal happy, mijn vrouw kan namelijk van goed eten heel erg gelukkig worden. ;)

Nou dat was het wat het autorijbewijs betreft, heb vervolgens later nog wel wat 'leuke' ervaringen gehad met weg controles, maar dat tik ik de volgende keer wel in ;)

O'ja voordat ik het vergeet, ik ben onderhand al lang geen toerist meer in Thailand en er valt mij toch steeds beter op hoe de Thai tegenover niet Thai staan..... een Thai heeft...laat ik het netjes zeggen een 'hekel' aan alles wat niet Thai is (gaat natuurlijk niet op voor iedere Thai maar wel velen) en als je een beetje weet hoe het reilt en zeilt in dit land valt de 'glimlach' al snel van hun gezicht en krijg je een 'geirriteerde' blik en wenden ze hun gezicht af...... [|(

Herkennen meer mensen zich in hetgeen ik hiervan ervaar?

Genesis

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Rijbewijs

#7 Bericht door wanadee » zaterdag 25 februari 2017, 08:00

Mijn vrouw weet dat ik recht voor zijn raap ben en waarschuwd mensen ook daarvoor. Als ik bv een steak bestel, nadat ik uitgebreid geinformeerd heb naar de kwaliteit er van want ik hou niet van vet, gaat zij er nog een keer overheen naar de bediende dat ik een farang ben en dat als de steak wel vet is dat ik hem direct weer terug stuur en niet betaal.
Ze weet hoe ik ben en gast daar niet tegen in, behalve in situaties waarin ze bang is dat ik klappies krijg als ik een te grote muil op zet. Dan vraagt ze me voorzichtig te zijn. Er zijn ook situaties geweest dat ze het ronduit prachtig vond als ik iemand, bv in een winkel waar ik niet goed geholpen werd, een veeg uit de pan gaf. Som nam na was dan haar reactie na afloop.

Verder moet ik eerlijk zeggen dat van negatieve reacties, uitsluitend omdat ik farang ben, mij nooit iets is gebleken. Behalve met het tweeprijzen systeem heb ik me nog nooit ergens gediscrimineerd gevoeld.

genesis
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1120
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2012, 08:07
Locatie: Chiang Mai & Hoogvliet

Re: Rijbewijs

#8 Bericht door genesis » zaterdag 25 februari 2017, 10:11

wanadee schreef:Mijn vrouw weet dat ik recht voor zijn raap ben en waarschuwd mensen ook daarvoor. Als ik bv een steak bestel, nadat ik uitgebreid geinformeerd heb naar de kwaliteit er van want ik hou niet van vet, gaat zij er nog een keer overheen naar de bediende dat ik een farang ben en dat als de steak wel vet is dat ik hem direct weer terug stuur en niet betaal.
Ze weet hoe ik ben en gast daar niet tegen in, behalve in situaties waarin ze bang is dat ik klappies krijg als ik een te grote muil op zet. Dan vraagt ze me voorzichtig te zijn. Er zijn ook situaties geweest dat ze het ronduit prachtig vond als ik iemand, bv in een winkel waar ik niet goed geholpen werd, een veeg uit de pan gaf. Som nam na was dan haar reactie na afloop.

Verder moet ik eerlijk zeggen dat van negatieve reacties, uitsluitend omdat ik farang ben, mij nooit iets is gebleken. Behalve met het tweeprijzen systeem heb ik me nog nooit ergens gediscrimineerd gevoeld.
Mijn vrouw wijst me er nog weleens op dat ik eigenlijk gediscrimineerd word omdat ik een Farang ben, maar daardoor zie ik het zelf ook. En het 2 prijzen system.... we waren laatst naar de Hot Spring, zo'n 25 km buiten Chiang Mai, mijn vrouw wilde daar voor ons een voetmassage en kwam terug met het verhaal 140 baht voor haar en 200 voor mij :shock:

Ben er daar naartoe gelopen en heb gezegd dat ik dat 'poppenkast' vind, voor mij dezelfde prijs en anders is het een 'no go', daarop werd mijn prijs dezelfde als die van de Thai.

Ach voor een tourist is het nog steeds goedkoop ik begrijp de mensen wel, dus als ze merken dat een Farang eigenlijk geen tourist meer is schakelen ze vaak wel om. Maar soms hebben ze er ook de pest in.

Voor het grootste deel van de tijd in Thailand pas ik me aan, ik zet nooit een grote mond op, blijf vriendelijk en correct in mijn bewoordingen en ook blijft er een glimlach op mijn gezicht, alleen staan mijn ogen dan zeer ernstig zegd mijn vrouw :giggle:

Genesis
Laatst gewijzigd door genesis op zaterdag 25 februari 2017, 11:05, 1 keer totaal gewijzigd.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Rijbewijs

#9 Bericht door wanadee » zaterdag 25 februari 2017, 10:45

Als het een privetoestand is betaal ik het niet, ga ik wel ergens anders heen. Maar een nationaal park kun je niet omheen. Ik heb wel diverse keren meegemaakt dat men vroeg of ik een thais rijbewijs of id had omdat ik thais spreek. En dan boden ze vanzelf aan om het boor dezelfde prijs te doen. Ik maak me er niet zo druk om.
En ik kan er best in komen dat een tuk tuk mannetje ed probeerd om van die farang een paar extra bahtjes te krijgen. Zou ik waarschijnlijk ook doen als ik in zijn schoenen stond.

Gebruikersavatar
Kees
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1181
Lid geworden op: donderdag 16 juni 2005, 19:43
Locatie: Doi Saket, Talad Khwan

Re: Rijbewijs

#10 Bericht door Kees » zaterdag 25 februari 2017, 12:21

wanadee schreef:Als het een privetoestand is betaal ik het niet, ga ik wel ergens anders heen. Maar een nationaal park kun je niet omheen. Ik heb wel diverse keren meegemaakt dat men vroeg of ik een thais rijbewijs of id had omdat ik thais spreek. En dan boden ze vanzelf aan om het boor dezelfde prijs te doen. Ik maak me er niet zo druk om.
En ik kan er best in komen dat een tuk tuk mannetje ed probeerd om van die farang een paar extra bahtjes te krijgen. Zou ik waarschijnlijk ook doen als ik in zijn schoenen stond.
Bij het Doi Inthanon park kon ik mijn Thaise rijbewijs tonen, zowel vorig als dit jaar, wat ik wilde maar moest toch echt het volle pond betalen ;)
Niet klagen, maar dragen.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Rijbewijs

#11 Bericht door wanadee » zaterdag 25 februari 2017, 15:07

Bij de meeste lukt het niet. Denk dat sommige thai wat soeprler met devregeltjes omgaan dan anderen. Er zullen er bij zitten die het ook een te groot verschil vinden. Laatst in Nam Nao, Petchabun. Was ik met drie thaise dames en heb ik dezelfde prijs betaald terwijl het eigenlijk 10 keer zoveel was. Heb niet eens mijn rijbewijs laten zien maar sprak wel thais.
Misschien hadden ze medelijden omdat ik drie vrouwen bij me had :crazy:

Tonboy
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 229
Lid geworden op: woensdag 06 april 2016, 08:02
Locatie: Mae Rim - Chiang Mai
Contacteer:

Re: Rijbewijs

#12 Bericht door Tonboy » zaterdag 25 februari 2017, 21:01

genesis schreef:Voor het grootste deel van de tijd in Thailand pas ik me aan, ik zet nooit een grote mond op, blijf vriendelijk en correct in mijn bewoordingen en ook blijft er een glimlach op mijn gezicht, alleen staan mijn ogen dan zeer ernstig zegt mijn vrouw
Dat zijn de meest zinnige woorden die ik hier in deze hele discussie lees, je bent te gast in Thailand en dan geldt toch volgens mij 's lands wijs, 's lands eer.

genesis
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1120
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2012, 08:07
Locatie: Chiang Mai & Hoogvliet

Re: Rijbewijs

#13 Bericht door genesis » zaterdag 25 februari 2017, 22:19

Tonboy schreef:
genesis schreef:Voor het grootste deel van de tijd in Thailand pas ik me aan, ik zet nooit een grote mond op, blijf vriendelijk en correct in mijn bewoordingen en ook blijft er een glimlach op mijn gezicht, alleen staan mijn ogen dan zeer ernstig zegt mijn vrouw
Dat zijn de meest zinnige woorden die ik hier in deze hele discussie lees, je bent te gast in Thailand en dan geldt toch volgens mij 's lands wijs, 's lands eer.
Dat is correct, maar zonder discriminatie!

Genesis

Tonboy
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 229
Lid geworden op: woensdag 06 april 2016, 08:02
Locatie: Mae Rim - Chiang Mai
Contacteer:

Re: Rijbewijs

#14 Bericht door Tonboy » zaterdag 25 februari 2017, 22:48

genesis schreef:Dat is correct, maar zonder discriminatie!Genesis
De meeste zaken die ik ervaar als onaangenaam zijn niet een kwestie van discriminatie maar nationalisme. Er daar vind ik niets verkeerd aan. Dat tref ik ook aan in ondermeer Polen (buitenlandse vakdiploma's worden niet erkend) en Frankrijk (vakbond verbiedt werk door buitenlanders). Als je je daar aan stoort, en de drang hebt om daar tegenin te gaan, tja, wellicht dat het dan tijd wordt te vertrekken.

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1432
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: Rijbewijs

#15 Bericht door Joep » zondag 26 februari 2017, 04:32

Soms is een boze of onbegrijpende blik pijnlijker dan woorden :)

Plaats reactie

Terug naar “Cultuur”