Wie is dit?

Informatie over cultuur en gebruiken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Wie is dit?

#1 Bericht door prajak » dinsdag 22 maart 2016, 02:41

Wie is dit?

Het boek van Neale dat ik nu bewerk heeft een foto op pg 1 en er staat Chou-Faa the reigning prince of Siam. Mijn vrouw schrijft dat als เจ้าฟ้า De uitspraak is tjaw-faa.

We schrijven 1840, de heerschappij van Rama III en die zal de tekening niet weergeven, denk ik. Ik denk een zoon maar van wie?

Tjawchaay เจ้าชาย is prins, een prinses is het zeker niet, en Faa kan zijn de kleur van de hemel maar ook de bliksem. Mijn vrouw komt er ook in het Thais op internet niet uit; ik kom er niet uit of Faa staat voor een zoon van de koningin of van een van de bijvrouwen al denk ik het eerste. Zonen bij de koningin hadden recht op de troon, zonen bij bijvrouwen niet.

Ik vermoed een zoon van hetzij Rama III dan wel Rama II of een voorname prins uit de zijlijn.

Of is het toch gewoon een tekening van koning Rama III? Maar waarom staat er dan reigning prince?

Dank alvast.
Afbeelding

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Wie is dit?

#2 Bericht door printen44 » dinsdag 22 maart 2016, 05:09

"Reigning Prince" betekend volgens mij "regerend vorst", indien hij (nog) niet is gekroond. Het uniform stamt, volgens mij, na 1800, dus zou je in het tijdperk 1800-1850 moeten kijken.

Maar dit vond ik in Wikipedia over prinsen in Thailand:

Thailand:

In Thailand (formerly Siam), the title of Prince was divided into three classes depending on the rank of their mothers. Those who were born of a King and had a royal mother (a Queen or a Princess consort) are titled Chaofa Chai (Thai: เจ้าฟ้าชาย: literally, "Male Celestial Lord"). Those born of a King and a commoner or children of Chaofas are tilted Phra Ong Chao (พระองค์เจ้า). The children of Phra Ong Chaos are titled Mom Chao (หม่อมเจ้า), abbreviated as M.C. (or ม.จ.).

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Wie is dit?

#3 Bericht door prajak » dinsdag 22 maart 2016, 06:09

Dank. Klopt. In deze zin is ook het antwoord dat ik van Tino Kuis kreeg.

Tjaw faa alleen is niet genoeg voor kroonprins dus het vermoeden bestaat dat dit een prins van aanzien is, mogelijk wel van de koning en de koningin samen maar geen kroonprins. Overigens werd in die jaren de titel 'koningin' ook wel eens aan de verkeerde gegeven en werd de eerstgeboren zoon niet altijd de volgende koning maar, als er geen aangewezen opvolger was door de koning zelf, werd door deskundigen beoordeeld wie de beste papieren had. Op die manier zijn echte kroonprinsen wel eens tientallen jaren van de troon afgehouden en zijn die uit arren moede maar gaan studeren en grote geleerden geworden.

Zo zie je dat een stukje vertalen soms op problemen kan stuiten. Deze prins-affaire heeft mij, Kai en anderen veel uren extra zoek- en naslagwerk gekost en wat blijft er over: 'er was eens een prins......'!

Dank voor je hulp en dat geldt ook voor Tino Kuis die ik al berichtte.

Plaats reactie

Terug naar “Cultuur”