Blurren of voorlichten?

Informatie over cultuur en gebruiken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Blurren of voorlichten?

#1 Bericht door prajak » vrijdag 25 december 2015, 13:19

Blurren of voorlichten?

Blurren is onscherp maken volgens mijn E-N woordenboek van Van Dale. Het schijnt dat knappe koppen ook kunnen ‘ontblurren’ maar dat is op TV niet nodig: je weet wat er aan de hand is.

Van de 310+ zenders op Thaicom 5 die ik kan ontvangen is er EEN, ik zie er maar EEN, die ‘blurt’. Dat is de zender die reclame maakt voor Jennyfood, een gezondheidsproduct, iets met enzymen. Kanaal 86 bij mij.

Spannende film

Piet zit in zijn auto te wachten op Toon en Piet wil wat. Paffen. Dan zie je Piet een pakje uit zijn jasje halen, een wit staafje in zijn gezicht stoppen, een aansteker pakken en zodra het vlammetje verschijnt komt een blur en zien we een verward beeld op de plaats van die peuk.

Iedereen weet dat daar ‘gepeukt’ wordt en mensen die twijfelen kunnen uit nieuwsgierigheid de stap maken. Of zie ik dat verkeerd?

En de borrel?

Ja hoor, ook de borrel of een andere alcoholische versnapering. De fles komt op tafel en direct wordt het merk Vaatje36 geblurd. De glazen mogen in beeld maar zodra er wat inzit: blurren. ‘Gezondheid ouwe’ hoor je wel maar het heffen en klinken der glazen is een blur.

Ligt er een fles met etiket dat ‘verdacht’ is en op alcohol kan duiden: blurren.

En fast food?

Zeker niet. De Big Zoveel, de Happy Menu’s en de Chicken Extra Extra alsmede de gewone suikerhoudende fris- en colawateren komen netjes in beeld.

Als je nou op gezondheid let, hoor mij met mijn overgewicht :giggle2: , zou je dat ook moeten blurren.

Zover ik weet heeft Thailand nog geen regels daarvoor. Ze hebben al regels zat als je kijkt naar de censuur op internet en de zelfcensuur bij de schrijvende en pratende media. Maar het zou een zinvolle aanvulling zijn.

Voorlichting

Voorlichting helpt? Dat moeten anderen maar invullen, ik heb te gemakkelijk praten al rook ik al jaren niet meer.

Plaats reactie

Terug naar “Cultuur”