Van harte Loi Krathong!

Informatie over cultuur en gebruiken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Van harte Loi Krathong!

#1 Bericht door prajak » dinsdag 24 november 2015, 10:34

Van harte Loi Krathong!

Een weinig bekend alternatief voor het Loi Krathong feest ligt hartje Bangkok.

Niks ‘bootje vouwen’ en een kaarsje er in, da’s surrogaat voor het echte feessie, een bezoekje aan Wat Saket in Bangkok. Hartje stad, zeg maar.

Een kermis om met het gezin naar toe te gaan en let op, de kermis staat er maar 10 dagen tot en met vrijdag de 27e november. Je moet je haasten!

Twee artikelen wijdt de Bangkok post er aan en beide artikelen doen de zin opkomen eens naar een ouderwetse kermis te gaan.

Een oeroud reuzenrad dat in dit land de naam heeft van 'chingchasawan', ชิงช้าสวรรค์ , letterlijk vertaald ‘schommel naar de hemel’, siert een van de foto’s en ondanks alle verhalen over slecht onderhoud, men stapt er in.

Spookhuis, griezeldingen en zo en als toppunt van vermaak kun je een bal gooien naar een draaibaar bankje waar een schaars geklede juffrouw wacht tot je raakt gooit en zij in de plomp kiept.

Doen, zou ik zeggen. Een bootje vouwen kan volgend jaar weer.

Weblink met foto’s en uitleg:

http://www.bangkokpost.com/learning/lea ... emple-fair

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Van harte Loi Krathong!

#2 Bericht door Lammert de Haan » dinsdag 24 november 2015, 13:31

prajak schreef:Van harte Loi Krathong!

Een weinig bekend alternatief voor het Loi Krathong feest ligt hartje Bangkok.

Niks ‘bootje vouwen’ en een kaarsje er in, da’s surrogaat voor het echte feessie, een bezoekje aan Wat Saket in Bangkok. Hartje stad, zeg maar.

Een kermis om met het gezin naar toe te gaan en let op, de kermis staat er maar 10 dagen tot en met vrijdag de 27e november. Je moet je haasten!

Twee artikelen wijdt de Bangkok post er aan en beide artikelen doen de zin opkomen eens naar een ouderwetse kermis te gaan.

Een oeroud reuzenrad dat in dit land de naam heeft van 'chingchasawan', ชิงช้าสวรรค์ , letterlijk vertaald ‘schommel naar de hemel’, siert een van de foto’s en ondanks alle verhalen over slecht onderhoud, men stapt er in.

Spookhuis, griezeldingen en zo en als toppunt van vermaak kun je een bal gooien naar een draaibaar bankje waar een schaars geklede juffrouw wacht tot je raakt gooit en zij in de plomp kiept.

Doen, zou ik zeggen. Een bootje vouwen kan volgend jaar weer.

Weblink met foto’s en uitleg:

http://www.bangkokpost.com/learning/lea ... emple-fair
Oei, ik moet me inderdaad haasten. Maar als ik in de buurt ben :giggle3: dan lijkt me een bezoek aan de kermis echt wel de moeite waard.

Mijn voorkeur gaat uit naar het reuzenrad en vooral 'ballen gooien'. :giggle:
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

gjastip
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 62
Lid geworden op: donderdag 25 februari 2010, 22:02

Re: Van harte Loi Krathong!

#3 Bericht door gjastip » donderdag 26 november 2015, 01:30

Wij zijn Loy Kratong in Pattaya gaan vieren; hartstikke leuk (sarcastisch bedoeld)
Dat er op woensdag geen strandstoelen stonden wisten we wel , maar nu is besloten om er 7 dagen lang geen neer te zetten.
Vrouwtje had in de Soi een lampion gekocht die ze vervolgens aan het strand weer in kon leveren bij de politie.
Bij wijze van pesterij ging ik later aan de agent vragen wat zo'n ding kostte, maar hij kon de grap niet waarderen.
Dus dit jaar geen LEO'tje met lekkernijen op het strand en bovendien geen wens, en dat voorspeld weinig goeds voor het komende jaar.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Van harte Loi Krathong!

#4 Bericht door RuudThai » donderdag 26 november 2015, 09:22

Wij hebben dit jaar eens niets aan Loy Krathong gedaan. Voorgaande jaren lieten we wel krathongs los in het meer Nong Haen waar zowel ons 1e woondorp als de stad Sakon Nakhon aan grenzen, dus water genoeg....
Dit jaar werden er geen lampionnen opgelaten, ik vermoed dat er een algeheel verbod was in deze stad.
Ik begreep dat de luchtvaartautoriteiten overal waar vliegvelden zijn hebben aangedrongen op zo'n verbod. Er zal maar zo'n ding in de motor van een landend of opstijgend vliegtuig komen!
Ach, er was licht genoeg in de lucht: vuurwerk en de volle maan... :giggle:

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Van harte Loi Krathong!

#5 Bericht door printen44 » donderdag 26 november 2015, 11:23

Ook ik bleef gisterenavond thuis. Ik woon 14km van Chiang Mai en het is onmogelijk de stad in te komen. Ook hier waren er maar weinig van die lampionnen te zien. Maar genoeg lawaai van het vuurwerk. Dat duurde van zes uur in de avond tot na middernacht. Tiger, mijn hond en Sara, een van mijn katten, vonden het wel prima met dat vuurwerk, maar Nam, de andere kat, was erg bang voor dat vuurwerk en kroop de hele avond dicht tegen mij aan en sliep vlak bij me op bed.

pong
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1377
Lid geworden op: woensdag 07 januari 2009, 14:30

Re: Van harte Loi Krathong!

#6 Bericht door pong » zaterdag 28 november 2015, 07:14

Was gisteravond-=laatste dag er nog even en weer veels te vol. Die kraam met dames die voor wat ballen in het water plonzen: dat was er nog maar 1 met 3 ''dames'' waarvan 1 heel erg katoey was. Vroeger stonden er hele rijen van die kramen, dus het neemt af. Er was veel eten, nog meer eten, niet al te best en nogal duur en er werd gekaand bij het leven. De monnikken houden zich ook bezig met het overluid in de micro uitkraaien van wat er toch allemaal niet voor moois en leuks te doen is om je baten aan te spenderen. Inclusief doneren voor de tempel.
Het fenomeen dorpskermis moeten velen van jullie wel uit eigen herinnering kennen-matten met de jeugd uit het andere dorp-die komen onze meiden kapen (of er anders geen inteelt zou komen?). En indruk maken op de kop van jut. Maar dat was niet door de kerk gesponsord.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Van harte Loi Krathong!

#7 Bericht door prajak » zaterdag 28 november 2015, 07:16

Goed te lezen dat er toch tenminste EEN forumlid is geweest! :clap:

Plaats reactie

Terug naar “Cultuur”