Elecktra in Thailand

Vragen en ervaringen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Harm
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1391
Lid geworden op: zondag 05 augustus 2007, 22:13
Locatie: Almere / Korat

Elecktra in Thailand

#1 Bericht door Harm » maandag 16 juli 2018, 10:12

Ik heb een raar probleem en weet niet of dit kwaad kan.

In het keuken plafond heb ik 2 led schijnwerpers geplaatst beide 21 watt
gewoon van een bestaande leiding afgehaald, schakelaar er tussen en klaar
Als het regent of flink waait gaan de beide led lampen om beurten flikkeren
net als die looplichten die ze bij weg werkzaamheden gebruiken
niet met regelmaat maar wel binnen de 3 minuten heel even aan
en gelijk weer uit en vervolgens het zelfde bij de andere lamp
Ik heb de draden al omgewisseld maar ze blijven het doen bij nat weer en bij flinke wind.
Bij normaal weer geen enkele flikkering
Doe ik de schakelaar om dan werkt alles gewoon zoals het zou moeten dus lichten aan
Lichten uit en na ongeveer 3 minuten begint de disco weer.
In het begin was het 1 lamp die dit verschijnsel had nu zijn het in de keuken beide lampen.

Om het nog gekker te maken in het plafond van de woonkamer zitten 32 van deze led lampjes maar dan van 3 watt p st.
Af en toe gaat ook daar m.n. overdag het licht aan in de disco stand
Dit duurt dan +/- een uur en daarna is het over.
Deze lampjes zitten op een aparte groep en aparte stroomtoevoer vanaf de meter e.e.a. omdat dit later is bijgebouwd.
Mijn aquarium heeft ook deze led lampjes op die zelfde kast en die hebben nergens last van Dus geen disco vissen.

Laat svp uw licht er eens over schijnen heren.
De wind in je leven kan je niet veranderen, maar hoe je je zeilen zet, bepaal jezelf
leef je leven zo intens als maar mogelijk is, hierna ben je o zo lang dood.

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Elecktra in Thailand

#2 Bericht door ron » maandag 16 juli 2018, 10:24

Heeft het hier niks mee te maken Harm?

viewtopic.php?f=25&t=826127&p=8299475#p8299475
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

Harm
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1391
Lid geworden op: zondag 05 augustus 2007, 22:13
Locatie: Almere / Korat

Re: Elecktra in Thailand

#3 Bericht door Harm » maandag 16 juli 2018, 10:36

Nee, want die pomp staat in het andere huis waar de xochter van mijn vrie din en haar man leven
De wind in je leven kan je niet veranderen, maar hoe je je zeilen zet, bepaal jezelf
leef je leven zo intens als maar mogelijk is, hierna ben je o zo lang dood.

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Elecktra in Thailand

#4 Bericht door ron » maandag 16 juli 2018, 10:41

Ok Harm,was misschien een mogelijkheid.

Ron.
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Elecktra in Thailand

#5 Bericht door wpdl » maandag 16 juli 2018, 10:57

Made in China harm vermoed ik.
Koop eens een paar lampen uit made in ...............
Of je hele bedrading in je huis is naadje dat kan ook. ;)
Geen vreemde situatie in Thailand.

Leuk dat je weer schrijft trouwens. :thumbsup:

Ps je onderwerp staat er ook twee keer op vreemd :crazy:

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Elecktra in Thailand

#6 Bericht door pjotter » maandag 16 juli 2018, 11:21

Hallo Harm,
Mmm, vreemd idd. LED lampjes zijn wel wat gevoeliger op de netspanning als gloeilampen.
Ze gaan ook zichtbaar vlugger aan en uit dan gloeilampen met een gloeidraad.
Je zou als test EEN LED lampje in de keuken eens even kunnen vervangen door een gloelamp en kijken of
die ook knippert. Ook zou je eens een ander merk LED lampje bij eentje kunnen proberen.

Tja en dan 'het Thaise net'. Als ik hier aan metalen huizen van b.v. magnetron, Satelliet tuner, USB kabeltjes etc.
voel, dan voel ik gewoon prikkels. Ook een spanningszoeker licht op. Aarde doet men hier niet zoveel.
Alleen mijn electrisch douche boilertje is geaard met een koperen pin van ongeveer 1 meter in de grond.

Een scoop zou natuurlijk ook veel laten zien op het net, maar ja, zo,n dingmoet je maar net hebben of
weten te vinden bij iemand. Mss dat de locale electriciteits maatschappij ook eens een mannetje zou kunnen sturen.
Zal hier in Thailand ook niet dehoofdprijs kosten.

Kwaad kan het niet (mss dat de lampjes iets eerder kapot gaan, denk ut niet) maar is wel vervelend natuurlijk.

Succes toch !

Groetjes !
Harm schreef:Ik heb een raar probleem en weet niet of dit kwaad kan.

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1572
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: Elecktra in Thailand

#7 Bericht door Herbergier » maandag 16 juli 2018, 15:02

Lees dit eens door misschien kan het je helpen.

https://www.ecobright.nl/blog/p/eerste- ... lampen/56/
Alles van waarde is weerloos.

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Elecktra in Thailand

#8 Bericht door ron » maandag 16 juli 2018, 15:10

Herbergier schreef:Lees dit eens door misschien kan het je helpen.

https://www.ecobright.nl/blog/p/eerste- ... lampen/56/
Afbeelding

Ik ga voor 6..... Lekstroom.
Heb dagelijks van lekstroom mogen genieten in Thailand,en nog wel in diverse huizen.
Het leek wel of het de normaalste gang van zaken is,als ik er wel eens over begon. :Whistle:
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Elecktra in Thailand

#9 Bericht door pjotter » maandag 16 juli 2018, 16:49

Idd Ron, wat de opsomming in die tekst aangaat zeker.
Alle andere punten zijn betreffende dimmen (Harm heeft ze achter een gewone schakelaar zitten begrijp ik uit zijn verhaal). Driver kan ook niet want dan zou er maar 1 lamp moeilijk doen.
Aangezien deze 230v zijn (aangesloten parallel op de gloelamp aders) zit de driver in de lamp verwerkt.

Die rimpel zou ook wel kunnen afhankelijk van aangesloten apparaten.
Er komt bij mij 63 Ampère (230v) binnen (ja daar kan menig huishouden in NL een puntje aan zuigen, ha ha)
maar elke keer als de airco aanspringt, zie ik hier LED en gloeilampen even 'dimmen'. Airco's zitten ook allemaal separaat op een groep.

Nou ja, Good luck zou ik zeggen.
ron schreef:
Herbergier schreef:Lees dit eens door misschien kan het je helpen.

https://www.ecobright.nl/blog/p/eerste- ... lampen/56/
Ik ga voor 6..... Lekstroom.
Heb dagelijks van lekstroom mogen genieten in Thailand,en nog wel in diverse huizen.
Het leek wel of het de normaalste gang van zaken is,als ik er wel eens over begon. :Whistle:

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Elecktra in Thailand

#10 Bericht door ron » maandag 16 juli 2018, 18:34

Even een beetje off-topic maar niet geheel.....

Afbeelding

Die mooie elektrische apparaten die normaliter het water verhitten in de douche zullen best voor wat slachtoffers zorgen,
maar daar lees je weinig over.
Toen wij voor de lange periode naar Thailand gingen en het huis huurden,zag ik meteen het (mogelijke) gevaar in de drie badkamers.
Electra en water zijn nu eenmaal geen vrienden,dat weet zelfs een leek als ik ook wel.

Afbeelding

De eerste keer dat ik even heen en weer naar Nederland wipte heb ik gelijk twee van deze dingen aangeschaft
en meegenomen naar Thailand.
Werkt gewoon veel beter en zeker veiliger,maar zorg wel voor een redelijke waterdruk.
Zijn te koop voor rond de 200 euro,daar kan je het risico echt niet voor nemen.

Je kan trouwens ook anders elektra met water koppelen.....https://goo.gl/LKoSzv
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Elecktra in Thailand

#11 Bericht door jumbo » dinsdag 17 juli 2018, 01:34

En wat is het verschil met het gebruik van jouw apparaat Ron, wat is de naam?

Als je alles goed aansluit en het apparaat boven de douchekop hangt moet het toch geen probleem zijn?

Ben redelijk onhandig dus hoor het graag...
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Elecktra in Thailand

#12 Bericht door wpdl » dinsdag 17 juli 2018, 03:38

Heeft net zo veel nadelen als elektra zo niet meer bij een goede montage.
Gasfles met een correcte leiding, beluchting en ontluchting zijn problematisch denk dan aan een afgesloten ruimte dus niet zo als een van de leden hier ooit eens een foto heeft geplaatst waar de gasfles om de hoek staat via een slang verbondenen en de doucheruimte drie muurtjes zijn met een dakje
Zo niet heb je meer kans dat je het leven laat als bij die elektra geisers.
Je gaat natuurlijk wel aangenamer dood bij gebrek aan zuurstof heb ik mij wel eens laten vertellen :mrgreen:

Elektra van harm zo gauw het dagelijks gaat regenen doet het hier ook regelmatig 'vreemd' alles is van beperkte kwaliteit huis is al inmiddels vijftien jaar oud spullen waren toen 'made in China'.
Vakmanschap meesterschap begint te komen toen waren het boeren die buiten het seizoen om dat werk deden.
In de loop der jaren heeft men buiten je huis dus voor de meter ook veelal maar wat aangeknoeid zie de dramatische bundels kabels met weet ik veel wat allemaal.
Met grote regelmaat 'ontploft' er zo'n kast die bovenin die palen staan om de stroom de stroom te houden voor gebruiker.
Denk zo maar eens als leek dat al die 'kleine' aderlatingkjes te weinig veerkracht oplevert en dus gaat de boel protesteren lees haperen.

Harm
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1391
Lid geworden op: zondag 05 augustus 2007, 22:13
Locatie: Almere / Korat

Re: Elecktra in Thailand

#13 Bericht door Harm » dinsdag 17 juli 2018, 05:00

Ik heb geen elektra geisers maar een gas geiser op lpg ( ongeveer zelfde als Ron maar dan in Thailand gekocht bij home pro.)
Geiser hangt buiten onder afdak Lpg tank er +/- 5 meter er vandaan onder de waranda. Aangelegd door Home pro met hitte bestendige groene pijpen welke gelast zijn met speciaal apparaat. Geeft hier in de ""winter"" ook lekker warm water wat in het vorige huis nog wel eens te wensen overliet met die elektrische geisertjes.

Keuken is aangesloten op fase 1 samen met de 2 slaapkamers en de 2 badkamers (bevinden zich in het ""oude"" gedeelte van het huis 5 jaar gelden opgeleverd)
Woonkamer, eetkamer de eronder liggende 3e slaapkamer met badkamer en hobbyruimte annex opslag bevinden zich in het ""nieuwe"" gedeelte wat vorig jaar is opgeleverd en zijn aangesloten op de 2e fase
Alle 5 de airco's zijn aangesloten op de 3e fase
Ik heb als enige van het dorp een 3 fase aansluiting vanwege de airco's op 1 fase konden die niet tegelijk draaien samen met de andere elektrische apparatuur mede omdat we aan het eind van de lijn zitten en vaak ook geen 220 V. krijgen Dan zie je de lampen daadwerkelijk minder licht gaan geven, als er weer zo'n stroomdip is.

Het probleem is dus bij 2 fasen en niet alles op 1 fase.
Ik denk zelf dat het te maken heeft met draden ( waar dan ook) die bij regen een soort van kortsluiting maken en bij flinke wind tegen elkaar aankomen. Zoals gezegd bij droog en windstil weer geen enkel probleem.
Maar hoe dat werkt geen idee want ik weet niet beter als dat je 2 draden tegen elkaar houd je kortsluiting en een flinke lichtflits met knal hoort. Maar dat gebeurt dus niet want eea kan wel een uur aanhouden.
De wind in je leven kan je niet veranderen, maar hoe je je zeilen zet, bepaal jezelf
leef je leven zo intens als maar mogelijk is, hierna ben je o zo lang dood.

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1572
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: Elecktra in Thailand

#14 Bericht door Herbergier » dinsdag 17 juli 2018, 05:41

Harm schreef:Ik heb geen elektra geisers maar een gas geiser op lpg ( ongeveer zelfde als Ron maar dan in Thailand gekocht bij home pro.)
Geiser hangt buiten onder afdak Lpg tank er +/- 5 meter er vandaan onder de waranda. Aangelegd door Home pro met hitte bestendige groene pijpen welke gelast zijn met speciaal apparaat. Geeft hier in de ""winter"" ook lekker warm water wat in het vorige huis nog wel eens te wensen overliet met die elektrische geisertjes.

Keuken is aangesloten op fase 1 samen met de 2 slaapkamers en de 2 badkamers (bevinden zich in het ""oude"" gedeelte van het huis 5 jaar gelden opgeleverd)
Woonkamer, eetkamer de eronder liggende 3e slaapkamer met badkamer en hobbyruimte annex opslag bevinden zich in het ""nieuwe"" gedeelte wat vorig jaar is opgeleverd en zijn aangesloten op de 2e fase
Alle 5 de airco's zijn aangesloten op de 3e fase
Ik heb als enige van het dorp een 3 fase aansluiting vanwege de airco's op 1 fase konden die niet tegelijk draaien samen met de andere elektrische apparatuur mede omdat we aan het eind van de lijn zitten en vaak ook geen 220 V. krijgen Dan zie je de lampen daadwerkelijk minder licht gaan geven, als er weer zo'n stroomdip is.

Het probleem is dus bij 2 fasen en niet alles op 1 fase.
Ik denk zelf dat het te maken heeft met draden ( waar dan ook) die bij regen een soort van kortsluiting maken en bij flinke wind tegen elkaar aankomen. Zoals gezegd bij droog en windstil weer geen enkel probleem.
Maar hoe dat werkt geen idee want ik weet niet beter als dat je 2 draden tegen elkaar houd je kortsluiting en een flinke lichtflits met knal hoort. Maar dat gebeurt dus niet want eea kan wel een uur aanhouden.
Bij ons is alles aangesloten op 1 fase + nul (bv. wij op fase R + 0, het huis van de buurman op fase S + 0 en de volgende buurman op fase T + 0), maar omdat bij ons thuis (wij wonen in een vrij nieuw compound dus alle leidingen zijn goed aangepast) de spanning (240 V) wel eens weg viel en mijn buurman gewoon het licht aan had, heb ik de PEA gevraagd mij op een andere fase + nul te zetten, daarna heb geen uitvallen van de electriciteit meer gehad, of alle electriciteit bij ons in de compound moet uitvallen, dan hebben we allemaal een probleem.

Misschien is de fase waar jouw ledlampen op aangesloten zijn al overbelast door de buren en krijg jij op op die fase te weinig spanning van 240 V binnen, dus zou ik die groep, waar de ledlampen op zitten, op een andere fase zetten.

Wij verbruiken hier gem. 450 KW per maand op een fase + nul en hebben acht groepen in de groepenkast in gebruik, de hoofdzekering is 45 A, daarna groepen van 32 A, 20 A, 16 A en 10 A.
Alles van waarde is weerloos.

Duiker
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1767
Lid geworden op: maandag 23 juli 2007, 22:14
Locatie: Nederland / Belgie / Thailand

Re: Elecktra in Thailand

#15 Bericht door Duiker » woensdag 18 juli 2018, 17:03

Ik denk dat je met een lek stroompje te maken hebt. En dat in combinatie met de electronica die de led verlichting regelt. Dat moet wel want je schakelaar staat uit als de verlichting knippert. Je zal hier geen antwoord krijgen dat precies verklaart waarom dat gebeurd. Daarvoor is er te weinig informatie. Zeker over de led verlichting is meer info nodig. Hoe werkt die precies? Een antwoord als ik stop de stekker in het stopcontact, en dan brand de verlichting is niet voldoende. Je zou precies moeten weten hoe de leds aangestuurd worden. En dan die situatie eens op tafel proberen na te bootsen.

Zelf zou ik proberen om op de plaats waar van wisselspanning gelijkspanning wordt gemaakt een electrolytische condensator te plaatsen. eventuele pieken in spanning worden dan alvast opgevangen, en ook enige modulatie op het net wordt verminderd. Overigens kan je een led ook op alleen wisselspanning laten branden, en dan gaat bovenstaande niet eens op.

Ik ben benieuwd wat hier de uiteindelijke oplossing zal zijn. Zeker omdat het met een onderbroken stroomkring gebeurd.
We leven in het midden van de ruimte, maar aan de rand van de tijd.

Plaats reactie

Terug naar “Reizen door Thailand”