Mae Khong

Vragen en ervaringen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
peter westerbaan
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 127
Lid geworden op: vrijdag 09 augustus 2013, 11:24

Mae Khong

#1 Bericht door peter westerbaan » maandag 02 april 2018, 13:47

We hebben het plan opgevat, om een reis langs de Mae Khong te maken. We doen alles met trein en bus in ca 3 weken. We blijven in Thailand, dus geen oversteek naar Laos. Vanuit Bangkok gaan we dan per trein naar Ubon Rachatani en vandaar uit naar Khong Chiam. Dan per bus noordwaarts de Mae Khong volgen via Mukdahan Nakhon naar Nong Khai. Vandaar vliegen we terug naar Bangkok.
Mijn vragen: - Heeft iemand deze reis al eens gemaakt?
- Is er over de hele route bustransport?
- Welke plaatsjes moeten we zeker aandoen? En daarbij nog tips van leuke hotelletjes onderweg?

Vast dank voor jullie respons,
Peter

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Mae Khong

#2 Bericht door wanadee » dinsdag 03 april 2018, 01:26

Leuk Peter, dat staat ook nog op mijn verlanglijstje. Ik ga dan wel met eigen vervoer maar zal ongetwijfeld wat tips kunnen gebruiken :thumbsup:

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Mae Khong

#3 Bericht door wpdl » zaterdag 16 september 2023, 01:43

Heb dit plan voor volgend jaar ook in het hoofd zitten.
Zie dat Peter W weinig reacties gehad heeft, helaas.

Mijn vrouw en ik willen vanaf Korat via Buriram sisaket naar Ubon Ratchathani rijden en dan omhoog uiteraard.
Heb het stuk tot Mukdahan 18 jaar terug dacht al eens gedaan met een huurbusje met meerdere mensen en toen terug naar Korat via kalisin, Khon kaen als toerist.
Wil het nu tot Nong Khai en dan afzakken naar korat.
Met een eigen wagen zelf rijden.
Hele afstand en eigenlijk geen idee over accommodatie en bezienswaardigheden.
Thailand in al zijn eenvoud en rust vermoed ik.
Leden met reiservaring of bewoners langs deze route?

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1572
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: Mae Khong

#4 Bericht door Herbergier » zaterdag 16 september 2023, 05:17

Wij hebben in 2006 vanuit Nong Khai, waar we natuurlijk ook 'Sala Keo Kou' hebben bezocht, langs de Mekong naar het oosten gereden tot voorbij de stad Bueng Kan waar we in het binnenland de 'Wat Phu Tok' hebben bezichtigd.

Afbeelding

Afbeelding
'Sala Keo Kou'

Afbeelding
'Wat Phu Tok'

In 2007 zijn we vanaf Ubon Ratchathani langs de Mekong tot de stad Nakhon Phanon gereden en hebben toen onderweg ook hele mooie bezienswaardigheden bezichtigd waaronder vlakbij Ubon Ratchathani de sculptures van 'Sao Chaliang' en het mooie uitzicht in het 'Pha Taem Naional Park', daarna doorgereden naar Mukdahan met een gezellige markt langs de Mekong en daarna door naar Nakhon Phanon waar we natuurlijk de bekende tempel 'Wat Mahathat' bezochten, waar mensen giften omhoog sturen voor meer geluk in het leven, onderweg hebben we natuurlijk genoten van de mooie vergezichten over de Mekong rivier.

Afbeelding
Ubon Ratchathani.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Nakhon Phanon 'Wat Mahathat'.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze reisjes waren allebei alweer 17 en 16 jaar geleden, dus over ervaringen van hotels e.d. die we bezocht hebben kan ik niets schrijven, er zijn heel veel goede hotels bijgekomen in die gebieden.
Alles van waarde is weerloos.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Mae Khong

#5 Bericht door erik-kuijpers » zaterdag 16 september 2023, 08:24

Willem, je hebt een Thaise bij je dus accommodatie kan geen probleem zijn in kleinere plaatsen. Vragen staat vrij immers! Vaak heb je kleine hotelletjes of losse huisjes voor verhuur al loop je bij het laatste het risico dat er ook luidruchtige mensen komen voor 'short stay'.

In de steden kun je hotels vinden via google en dat soort sites. Laat de vrouw reserveren, dat maakt het contact gemakkelijker.

In Nongkhai is de Sala Keew Koe (diverse schrijfwijzen) zeker aan te bevelen (neem een pet mee tegen de zon) en de dekenale wat, Wat Phochai, aan thanon Prajak. Daar staat een van de drie Boeddhabeelden die destijds als oorlogsbuit uit Laos zijn gejat. Een staat in Bangkok en een ligt in de rivier.

Slapen doe je gezellig in Mut Mee guesthouse (website) aan de Mekong. Hou je van vissies dan is het aquarium Koningin Sirikit een optie. Ten zuiden vd stad, aan de bypass van de highway, op het terrein vd universiteit. Maandag dicht was dat destijds.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Mae Khong

#6 Bericht door erik-kuijpers » zaterdag 16 september 2023, 10:13

Willem, als je tijd zat hebt rij dan door langs de rivier naar Loei. Een mooie provincie met hoge 'bergen'. Vandaaruit richting Nong Bua Lamphoe en naar Chaiyaphum; daarna via Bua Yai naar Khorat. Natuurschoon op zijn best. Ik heb die route op de 110 cc gedaan en slaapplaatsen zat, ook in kleine plaatsen (als je Thais spreekt...).

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Mae Khong

#7 Bericht door wpdl » zondag 17 september 2023, 04:04

Bedankt voor de hints heren.
Ga eens op het gemak de route bekijken op Google, maar de uitstapjes naar links langs de Mekong moet je net even weten, klopt.
Wat overnachtingen betreft, heb ik een struikelblok, tegen die tijd.
Twee kleine hondjes, die ik graag mee wil nemen, voor een of twee dagen kan er altijd wel iemand in de verzorging gevonden worden in de familie.
Langere tijd in een opvang tehuis begin ik niet aan, extreem duur en verzorging is matig, is mijn idee.
Beesten zijn al op leeftijd en weten niet beter als dat de wereld bij hun twee stopt.

Wat ik wel wil weten is overnachten elders, dat regelt de verhuurder toch of moet je zelf ook nog wat doen bij de IMM?
En wat als men geen paspoort/ID vraagt en dus geen registratie, wat ik mij in kan denken bij zeer kleine accommodatie?

Als Erik het op zijn 'brommer' heb gedaan moet het met een kleine stadsauto ook lukken lijkt mij.
Heuveltje op heuveltje af.
Tijd, geen idee eigenlijk hoelang je voor dit soort route uit moet trekken, dacht aan tien dagen ongeveer.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Mae Khong

#8 Bericht door driver » zondag 17 september 2023, 06:16

Qua slapen.. In de Hotels waar we of ik onlangs sliepen alleen paspoort check voor naam wslijk om in te schrijven . De guesthous of kleine slaapplekken vroegen ze niks ook geen legitimatie.
4/500 bth cash betaald dus ging wslijk zo in de pocket.
En als je via bijvoorbeeld Booking boekt met je credit of visa card vragen ze.meestal om mijn paspoort ter controle.

Hondjes erbij zal bij Thaise guesthous ect geen probleem zijn lijkt me.
In sommige Hotels misschien wel maar er zijn zoveel overnachtings plekken in Thailand dus je vindt zeker langs een rivier altijd wel plek lijkt me.
Gewoon gaan rijden en tegen de tijd dat je het zat wordt een slaapplek zoeken of vooraf wat boeken.
T. I. T..hé dus lekker gaan rijden en genieten en alles komt goed.

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1432
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: Mae Khong

#9 Bericht door Joep » zondag 17 september 2023, 08:55

Dat probleem hebben wij ook Willem.
3 Kleine hondjes die bijna nergens welkom zijn.
Zou via email informeren en laten bevestigen dat je hondjes zijn toegestaan.
Wij zijn een keer weggestuurd, terwijl we vooraf telefonisch toestemming hadden.
Was wel in het zuiden, waar nogal wat moslims wonen.

Oppas is inderdaad duur, zomaar 300thb/dag/hond en dan mag ie niet groot zijn.
Bij onze vaste dierenarts/kapster voor de hondjes laten we ze wel eens 2 dagen logeren, maar meestal laten we ze thuis en dan komt een kennis 3x/dag eten geven en ff laten rennen in de tuin.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Mae Khong

#10 Bericht door erik-kuijpers » zondag 17 september 2023, 08:58

Willem, hotels vragen paspoort en melden je aan. Jouw Thaise partner wordt ook gemeld. Guesthouses zijn zover ik weet daarvan vrijgesteld; nooit is mij iets gevraagd. De TM30 is de verantwoordelijkheid van de huis-hotel-eigenaar maar jij krijgt de ellende over je heen als men controleert.

Voor overnachtingen in kleine plaatsen, zoek eens een site van moteurs in Thailand. Die kennen vaak de onderdakmogelijkheden naast de gebaande paden.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Mae Khong

#11 Bericht door wpdl » zondag 17 september 2023, 09:12

Ik kan uiteraard mijn vrouw in de frontline zetten doe ik meestal bij incecken.
De weinige keren dat ik overnacht buiten mijn huis gaat dat zonder problemen, maar wil geen vragen van de imm.
Dacht dat ik zelf weer een TM 28 in moet leveren bij thuiskomst.
Onzin geleuter allemaal :crazy:

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Mae Khong

#12 Bericht door erik-kuijpers » zondag 17 september 2023, 09:24

Thailandee.com heeft een sortering goedkope hotels. Maar ik denk dat als jouw vrouw op Thaise sites zoekt, in het Thais, dat ze veel meer vindt dan jij en ik.

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1572
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: Mae Khong

#13 Bericht door Herbergier » zondag 17 september 2023, 09:25

Ik gebruik mijn Thaise roze ID altijd als ik op reis ga en mij aanmeld in een hotel of guesthouse, die wordt tot nu toe bij mij overal geaccepteerd want ze vragen nooit naar een paspoort, meestal heb ik mijn paspoort niet eens bij me, als ik bv naar Korat ga bestel ik het hotel via Booking.com en betaal ik in het hotel meestal cash of met mijn Debitcard, de roze ID past mooi in een vakje van mijn portemonnee naast mijn Debitcard en andere pasjes.
Alles van waarde is weerloos.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Mae Khong

#14 Bericht door wpdl » zondag 17 september 2023, 09:37

Geef jij je overnachting in korat aan dan bij de IMM ?, Joost.

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1572
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: Mae Khong

#15 Bericht door Herbergier » zondag 17 september 2023, 09:38

erik-kuijpers schreef: zondag 17 september 2023, 09:24 Thailandee.com heeft een sortering goedkope hotels. Maar ik denk dat als jouw vrouw op Thaise sites zoekt, in het Thais, dat ze veel meer vindt dan jij en ik.
Als je op google.com/maps de route bekijkt en je zoemt in op de plaats of gebied waar jullie eventueel willen verblijven, kan je alle grote en kleine hotels en guesthouses zien en als je dan een van die aanklikt zie je de gegevens van het hotel/guesthouse met meestal foto's erbij en dan kan de vrouw van Willem even bellen of er plaats is en of er huisdieren zijn toegestaan.
Alles van waarde is weerloos.

Plaats reactie

Terug naar “Reizen door Thailand”