1e keer Thailand 4 weken, tips?

Vragen en ervaringen voor reizen naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Cassandra
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 2
Lid geworden op: dinsdag 14 maart 2017, 16:12

1e keer Thailand 4 weken, tips?

#1 Bericht door Cassandra » dinsdag 14 maart 2017, 21:40

Hallo,

Mijn vriend en ik willen volgend jaar januari/februari 4 weken in Thailand rondreizen.
Nu ben ik me een beetje aan het oriënteren en ik zit met een aantal vragen.
Ik heb nu een klein opzetje gemaakt met wat we denk ik willen gaan zien.

Dag 1 vliegen van Amsterdam naar Bangkok.
Paar dagen in Bangkok, ook om te acclimatiseren. Dan naar Chiang Mai met de trein. Ik lees dat iedereen hier de nachttrein neemt maar ik neem aan dat je ook gewoon overdag met de trein kan?
Dan +/- 1 week in Chiang Mai verblijven en dan vliegen naar Krabi.
Vanaf Krabi nog +/- 2 weken eilandhoppen (Koh Phi Phi -> Phuket).
Vanaf Phuket terug naar Amsterdam op +/- dag 29.

Is dit een realistische planning? Of hebben jullie tips wat we beter/anders kunnen gaan doen?
Ik heb al even gekeken voor vliegtickets maar we zijn al met al wel ongeveer €1000 pp kwijt in totaal.
Vanaf wanneer is het verstandig om te boeken? We zijn nu nog +/- 10 maanden tevoren. Moeten we nu al vliegtickets gaan boeken of beter nog een aantal maanden wachten? Wordt het dan bijv. nog goedkoper?

Een visum is niet nodig toch als we minder dan 30 dagen blijven?

Er zullen ongetwijfeld nog meer vragen zijn maar dit is eerst het belangrijkste wat ik wilde weten om een begin te kunnen maken met mijn reisplan.

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: 1e keer Thailand 4 weken, tips?

#2 Bericht door Jim » woensdag 15 maart 2017, 09:41

De trein kan idd ook overdag.
Tickets moet je kunnen regelen voor rond de 750,- pp rechtstreeks en tussen 550 - 750 met overstap.
Als je die nu nog niet kan vinden dan zou ik nog even wachten met boeken.

Terugvliegen naar Amsterdam vanaf Phuket kan volgens mij niet zonder overstap in Bangkok.
Rechtstreeks van Phuket naar Belgie vliegen kan wel, dacht ik.

Met een NL paspoort heb je bij 30 dagen verblijf geen visum nodig.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

pong
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1377
Lid geworden op: woensdag 07 januari 2009, 14:30

Re: 1e keer Thailand 4 weken, tips?

#3 Bericht door pong » woensdag 15 maart 2017, 14:33

Lijkt mij een erg ruim schema.
treinen zijn altijd uren te laat, hou daar rekening mee. Zo ontzettend comfortabel zijn ze ook al niet. Grootste relatief voordeel tov bus is dat ze wel veel veiliger zijn. Inmiddels kan je ze tegen kleine opslag online boeken, vanaf 2 mnd tevoren. Maar dikke kans dat wegens fraude dat system tegen die tijd al weer uit de lucht is-dat is al 2x eerder gebeurd. Bovendien worden er na 14/4=THais NwJr vele treinen geschrapt wegens bezuinigen en afschaffen gratis treinen voor de Thai.
Het is nu vooralsnog veels te vroeg om cheapees te vinden voor pas volgend jaar. ALS je wat flexibel met data kan zijn (mensne melden nooit het meest essentiele) dan kan je tot 2-3 weken voor vertrek nog returns voor onder de 600 vinden. Maar als je perse met die airline en op die dag/tijd wil vliegen, sla dan toe als het redelijk lijkt. Kijk bij airasia of thailionair voor direct flites vanaf CMai naar zuid (krabi/Phuket/Surat), dat hoeft pas 4-5 mnd tevoren (kan vaak niet eens eerder), maar soms heeft AirAsia (die hele goedkope cheapo-dus let heel goed op wat je boekt) special promosyens-daar kan je je op abonneren.
Persoonlijk adviseer ik ieder die het me vraagt dat Phix2 gewoon over te slaan. Waarom mensen zo nodig van beach 1 naar 2 naar 3 moeten ontgaat met totaal-het ziet er allemaal eender uit. Phi-x2 is peperduur en in feite nix anders als tourist-nep. Ja, sommige plekken, als je je goed opstelt, zien er nog net zo uit als op die prachtige plaatjes.
ALS je bvb QATAR boekt (of tegen die tijd mogelijk wel meer airlines) dan stap je sowieso over in hun homebase=Qatar, of Dubai, en vanaf daar=en dus ook daarheen, zijn er inmiddels wel direct flites vanaf zowel BKK als Phuket-en een ander ook al Krabi. Dat heet open jaw (heen naar B, terug vanaf P) en kan je als ''multiple-stop'' vaak gewoon direct op de website booken. Dat hoeft niet te betekenen dat dat de goedkoopste optie is. Als dat allemaal veels te moeilijk en abacadabra lijkt, kan je beter een goed reisburo inschakelen.

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: 1e keer Thailand 4 weken, tips?

#4 Bericht door Jim » donderdag 16 maart 2017, 05:33

Voordeel van de trein tov de bus is wel dat je onderweg even de benen kunt strekken.
12 uur in de bus is geen pretje.

Een optie kan zijn om voor 2 of 3 dagen een auto te huren en onderweg nog wat stops te maken.
Mocht je er een maken in Lampang dan is Aroy One Baht een aanrader :mrgreen:
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Gebruikersavatar
Arietwee
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 601
Lid geworden op: zaterdag 22 november 2014, 21:09
Contacteer:

Re: 1e keer Thailand 4 weken, tips?

#5 Bericht door Arietwee » zaterdag 18 maart 2017, 15:29


Gebruikersavatar
Arietwee
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 601
Lid geworden op: zaterdag 22 november 2014, 21:09
Contacteer:

Re: 1e keer Thailand 4 weken, tips?

#6 Bericht door Arietwee » zaterdag 18 maart 2017, 15:33

Tickets worden niet goedkoper. Ik boek altijd bij 333travel.nl

robin33
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 492
Lid geworden op: maandag 30 mei 2011, 15:18
Contacteer:

Re: 1e keer Thailand 4 weken, tips?

#7 Bericht door robin33 » zondag 19 maart 2017, 20:58

Vandaag een goed verhaal over CO2 uitstoot op de radio gehoord
Een tussenstop met vliegtuig levert bijna een 3de meer verontreiniging /uitstoot op dan direct en reizen met de trein is ook veel beter dan auto. Oké vakantie willen we toch wel , maar misschien niet alleen naar geld kijken ook naar het milieu

Cassandra
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 2
Lid geworden op: dinsdag 14 maart 2017, 16:12

Re: 1e keer Thailand 4 weken, tips?

#8 Bericht door Cassandra » zondag 19 maart 2017, 22:58

Bedankt voor jullie reacties.
Heb nog een paar praktische vragen:

Deden jullie je rondreis met een backpack? Of met een (kleine) koffer?

En ik hoor van vele dat je beter nog geen hotels kunt vastleggen (alleen voor de eerste paar dagen) omdat je dan flexibel bent als je ergens langer wilt blijven of toch eerder weg wilt. Nu ben ik zelf altijd wel erg van het plannen en hou ik er van dat dingen al een beetje vast liggen maar misschien moet ik hier makkelijker in worden. Verder vind ik het ook wel fijn om wat houvast te hebben dat je weet naar welke plek en hotel je toe reist.
Maar heb je dan op veel plekken gewoon WiFi in Thailand? Want straks zit je op een plek zonder internet en dan moet je nog een geschikt hotel zoeken om te boeken voor de komende nacht zonder internet.
Misschien wat stomme vragen maar daar denk ik nu gewoon aan Haha.

robin33
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 492
Lid geworden op: maandag 30 mei 2011, 15:18
Contacteer:

Re: 1e keer Thailand 4 weken, tips?

#9 Bericht door robin33 » maandag 20 maart 2017, 04:36

Overal is WiFi, 3G/4g sim niet duur. Hotels boek ik altijd terplekke met Agoda/Booking.com/hotels.com

Plaats reactie

Terug naar “Reizen naar Thailand”