Rabobank blokkeert pinpassen buiten Europa

Vragen en ervaringen voor reizen naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Rabobank blokkeert pinpassen buiten Europa

#1 Bericht door Jim » zaterdag 05 mei 2012, 13:33

UTRECHT - De Rabobank blokkeert vanaf volgende maand bijna alle passen voor pinnen buiten Europa om te voorkomen dat skimmers nog rekeningen plunderen. Klanten die buiten Europa reizen moeten voortaan zelf via de website van de Rabobank aangeven voor welke periode ze toch wereldwijd geld kunnen opnemen.

„In België doen banken dit al en daar is het skimmen ongeveer gedaald naar nul”, aldus directeur particulieren Rik Op den Brouw van de Rabobank zaterdag na een bericht in de Telegraaf. Volgens hem komt 90 procent van de Rabobank-klanten nooit buiten Europa.

Voor enkele groepen blijft de betaalpas wel standaard „aan” buiten Europa. De Rabobank adviseert deze klanten, van wie verwacht wordt dat ze meer reizen, hun pas wel zelf te blokkeren als ze binnen Europa blijven.

De Europese grenzen liggen voor de Rabobank heel breed, tot in Wit-Rusland. Ook vakantiegangers in Turkije hoeven zich geen zorgen te maken.

Er kan betaald worden met de pas in alle landen waar gewerkt wordt met de EMV-chip, waarmee criminelen moeilijker rekeningen kunnen leegtrekken. Skimmers kunnen nog wel met in Nederland gekopieerde passen buiten Europa, waar nog met de magneetstrip wordt gewerkt, hun slag slaan.

Vorig jaar bedroeg de schade voor Nederlandse banken door skimmen, het kopiëren van betaalpassen, tientallen miljoenen euro. Volgens Op den Brouw kost het de Rabobank maandelijks 1 tot 1,5 miljoen euro en zorgt het voor veel ongemak bij klanten als opeens ergens in Midden-Amerika geld is opgenomen van hun rekening. Volgens hem blijft de Rabobank ook de schade van skimming vergoeden bij klanten die tijdelijk hun betaalpas geactiveerd hebben voor buiten Europa.

bronnetje
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Rabobank blokkeert pinpassen buiten Europa

#2 Bericht door printen44 » zaterdag 05 mei 2012, 15:11

Er zijn uitzonderingen:

Diegene die een Pakket hebben, daar blijft de pas "aan"

Diegene die de pas de afgelopen twee jaar gebruikt hebben buiten Europa, blijft "aan"

Zakenpassen blijven "aan".

Als je voor het eerst of na twee jaar op vakantie wilt gaan buiten Europa, kan je de pas "aan" laten. Je moet dan wel de bank waarschuwen.

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Rabobank blokkeert pinpassen buiten Europa

#3 Bericht door Gardensafari » zaterdag 05 mei 2012, 20:59

En hoe noemt de Rabo zo'n pas:

De Rabo Wereldpas :cheesy: :cheesy: :cheesy:
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Gebruikersavatar
Meritus
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 360
Lid geworden op: maandag 22 september 2008, 05:12

Re: Rabobank blokkeert pinpassen buiten Europa

#4 Bericht door Meritus » zaterdag 05 mei 2012, 21:15

... Normaal ... of hoe heten die uit den Achterhoek ...

... het zelfde doen de Duitse Banken ondertussen, maar, ik begrijp, het is voor mijn account veiligheid ... een telefoontje, en ik kan weer Normaal opnemen, ruim 40k dus ...

Normaal, dus ..[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=7Y_wUu99E7M[/youtube]

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Rabobank blokkeert pinpassen buiten Europa

#5 Bericht door printen44 » zondag 06 mei 2012, 05:08

Gardensafari schreef:En hoe noemt de Rabo zo'n pas:

De Rabo Wereldpas :cheesy: :cheesy: :cheesy:
Ik begrijp wel de rabobank en andere banken waarom ze die maatregel treffen.

Veel ATM's, buiten Europa, werken nog met die magneetstrip. Die kan je skimmen en dat doet men dan ook in die landen. Veel moderne ATM's werken met de chip en die is niet te skimmen, nog te kraken.

Verleden week is de uitvinder van die chip, een Fransman, overleden. Hij loofde een grote geldprijs uit voor diegene die de chip kon kraken. Hij won elke weddenschap.

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Rabobank blokkeert pinpassen buiten Europa

#6 Bericht door Jim » zondag 06 mei 2012, 06:52

't is wel te begrijpen, maar dat maakt het niet minder vervelend als je het niet weet en op suwannapoem probeert te pinnen met je rabo pasje ;)

ik hoop niet dat de ING ook dit soort grappen gaat uithalen, want ik ben zo'n ongeorganiseerd persoon dat ik het zeker ga vergeten te regelen :oops:
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Rabobank blokkeert pinpassen buiten Europa

#7 Bericht door printen44 » zondag 06 mei 2012, 07:11

Jim, je kan er op wachten dat de ING de andere banken gaat volgen. Maar als ze dezelfde "uitzonderingen" maken als de Rabobank, dan zit het voor de regelmatige Thailandganger wel snor. Heb je namelijk in de afgelopen twee jaar in Thailand gepind, blijft je pas "actief", ook blijft die "actief" als je een Pakket hebt.

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Rabobank blokkeert pinpassen buiten Europa

#8 Bericht door elst99 » zondag 06 mei 2012, 07:18

Met actief met pakket bedoel je creditcards en bankpas?
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Rabobank blokkeert pinpassen buiten Europa

#9 Bericht door printen44 » zondag 06 mei 2012, 11:34

Ja, bij de ING is dat het Royal Pakket

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Rabobank blokkeert pinpassen buiten Europa

#10 Bericht door prajak » zondag 06 mei 2012, 17:39

Als je een regelmatige Thailandganger bent waarom open je dan niet een bankrekening hier. Dat kan met een jaarvisum maar zou ook kunnen op naam van jouw Thaise en in NL wonende partner en jij wordt zelf medebegunstigde.

Dan wacht je in NL een gunstige koers af en maakt geld over op die Thaise bank. Wat dat kost is hier al vaak besproken. Je pint als je hier bent. En pinnen is meestal gratis terwijl pinnen uit jouw NL rekening geld kost.

En kom je permanent hier wonen heb je toch een Thaise rekening nodig voor jouw verlenging. Al moet die wel op jouw naam staan, zelfs een e/o mag niet.

Plaats reactie

Terug naar “Reizen naar Thailand”