Na 12 jaar Thailand

Vragen en ervaringen voor reizen naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Na 12 jaar Thailand

#1 Bericht door elst99 » donderdag 09 februari 2012, 13:57

Wat ervaringen opgedaan, leuke en minder leuke!
Wat opvalt is weinig kennis, zo wel bij "Rijken" als zeer arme, interesse in wereldgebeuren nihil. Geografie zelfs in Thailand slecht, onderwijs slecht. Kennis van een andere taal nihil, in Cambodje, Laos en Vietnam beduidend beter .
Lieve mensen, maar veel draait toch om geld, niet onbegrijpelijk, er is veel te Koop voor de farang en voor hen vaak onbetaalbaar, maar maakt de verhoudingen vaak minder gezellig, dus moet je steeds op je quivive zijn, dat is jammer.
Zeker de laatste paar jaar wordt het vooral in de toeristische oorden crimineler.
Gezichtsverlies is of wordt denk ik de grootste bottleneck, je met een kluitje het riet in sturen is niet zo moeilijk, maar gebeurt wel regelmatig.
Het overvragen van een prijs met soms wel 250% is ook niet pienter, daar knapt iedereen op af en tuint niemand meer in.
In Hua Hin is de afgelopen tijd gigantisch veel gebouwd, zowel huizen als hotels er is een overcapaciteit aan accommodatie, maar aan de infrastructuur niets, op het strand veel te weinig ligbedden, zodat de prijzen buitenproportie gestegen zijn, omdat er te weinig plaatsen zijn.
Je moet al om 8uur naar het strand voor een plekkie! Openbaar vervoer in Hua Hin is te weinig, er zijn er wel genoeg, maar daar maken de tuktuk en motortaxi's bezwaar tegen.
Misschien niet een optimistisch verhaal, maar wel de realiteit van het laatste jaar.
Jammer!
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Na 12 jaar Thailand

#2 Bericht door Jim » donderdag 09 februari 2012, 14:24

na 12 jaar is waarschijnlijk het roze van je bril afgesleten ;)
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

Re: Na 12 jaar Thailand

#3 Bericht door carpediem » donderdag 09 februari 2012, 15:59

Jim schreef:na 12 jaar is waarschijnlijk het roze van je bril afgesleten ;)
12 jaar geleden was het wel anders.
Zoals veel toeristische plekken in Thailand wordt het er niet altijd beter op.
Pattaya, Samui, Patong beach en Hua Hin gaan steeds meer op elkaar lijken.
Nog even en Koh Chang hoort ook in het rijtje.

Enige oplossing is andere plek zoeken.
pluk de dag (carpediem)

Champa
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 51
Lid geworden op: maandag 02 mei 2011, 06:37

Re: Na 12 jaar Thailand

#4 Bericht door Champa » donderdag 09 februari 2012, 16:11

Ik heb het idee dat vooral de afgelopen jaren de veranderingen erg groot zijn (in vergelijking met de jaren daarvoor)
Overal wordt enorm veel gebouwd, terwijl veel (relatief nieuwe ) huizen/gebouwen leegstaan.
Wat is jullie mening?

Ik hoor ook steeds meer geluiden van mensen die hier al een tijd zitten om naar Birma te gaan.
De laatste maand zijn er 2 kennissen naar Birma verhuisd.

Het zou goed zijn als omliggende landen beter zouden wedijveren met Thailand. Meer competitie zou Thailand wakker schudden.

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Na 12 jaar Thailand

#5 Bericht door Jim » donderdag 09 februari 2012, 16:15

als er minder toeristen komen, maken ze gewoon alles nog duurder om toch hetzelfde te kunnen verdienen :)
thaise logica..

helaas zit ik vast aan vakanties in thailand, want anders was ik zeker ergens anders naartoe gegaan.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Ka2le
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 276
Lid geworden op: woensdag 08 september 2010, 13:53

Re: Na 12 jaar Thailand

#6 Bericht door Ka2le » vrijdag 10 februari 2012, 05:59

Nounou mensen, last van een winterdepressie? Kritisch zijn mag natuurlijk, maar niet zo somber hoor...

Vroegah was alles beter :giggle:

frans49
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 479
Lid geworden op: maandag 01 maart 2010, 14:04
Locatie: Lelystad

Re: Na 12 jaar Thailand

#7 Bericht door frans49 » vrijdag 10 februari 2012, 06:24

Ka2le schreef:Nounou mensen, last van een winterdepressie? Kritisch zijn mag natuurlijk, maar niet zo somber hoor...

Vroegah was alles beter :giggle:

Inderdaad. De tijd gaat nu eenmaal verder.
Ik heb nu meer dan dertig jaar Thailand ervaring en teruggaan in tijd........ die machine is er niet.
[|(
Maar dit is niet alleen in Thailand zo maar eigenlijk overal op de wereld.
In het ene land gaat de verandering wat sneller en in het andere land wat minder snel.
Ook het vacantie c.q reizen ervaring is enorm aan tijd onderhevig.
Denk maar aan Internet.......
Maar we blijven de leuke dingen zoeken en vinden.
:clap:
Bangkok diedeldiedeldie.
Bangkok is the place for me.
You can go ........

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Na 12 jaar Thailand

#8 Bericht door Jim » vrijdag 10 februari 2012, 07:36

probleem is dat je als buitenlander nog minder rechten hebt dan een soi dog.

daar valt mee te leven als alles lekker goedkoop is en er weinig criminaliteit is.. maar dat is ook al niet meer.

ik heb m'n roze bril bril ingeruild voor oogkleppen en die zet ik over 3 weken maar weer op :oops:
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Na 12 jaar Thailand

#9 Bericht door elst99 » vrijdag 10 februari 2012, 07:49

Nee hoor absoluut niet, geen last van roze bril,geen winterdepressie,neem alleen waar wat er hier in een paar jaar van een klein vissersdorp veranderd is in een stad, waar enorm veel gebouwd is en wordt.
Wat daarbij opvalt, de enorme hoeveelheid aan accommodatie's en de weinige mogelijkheden aan het strand, neem aan als je voor Hua Hin kiest, je tevens voor het strand kiest.
Heb je geen hotel met strand, dan moet je er heel vroeg bij zijn, dat betekent al om 8 uur of je moet de uitbater omkopen en een ligbed reserveren.
Zo werkt het zeker niet toeristvriendelijk, neem daarbij de tuktuks en taxi's die veel meer vragen dan elders en de busjes al bij start propvol zitten, dat maakt het al met al minder zo niet weinig aantrekkelijk.
Kijk voor een weekje Sofitel, Hilton, Mariott, Anatasila is er niets zo niet weinig aan de Hand, maar daar ga je niet overwinteren of een langverblijf boeken.
Ach voor 3 weken Jim dan is het nog steeds goedkoop, bij Nederland vergeleken.
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Gebruikersavatar
Kees
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1182
Lid geworden op: donderdag 16 juni 2005, 19:43
Locatie: Doi Saket, Talad Khwan

Re: Na 12 jaar Thailand

#10 Bericht door Kees » vrijdag 10 februari 2012, 08:51

Vanochtend om 08:30 op het strand (nabij Prdiphat Pine Park Beach) we waren de eerste :P
En ja later op de dag wel wat toeristen bij gekomen, maar nog steeds volop de ruimte om ons heen.
Market Village erg druk ja, daarom stappen wij in de auto en rijden even naar Pran Buri (half uurtje) en daar heerlijk rustig bij o.a. de Tesco.
's Avonds even op de motorbike eten halen en dan lekker thuis aan tafel ;)
En daarna heerlijk op het balcon, met een drankje, genieten van het uitzicht over Hua Hin.
Dus wij vermaken ons prima en de ergste drukte die ontlopen we over het algemeen wel.
We houden het hier nog wel even vol hoor :thumbsup:
Niet klagen, maar dragen.

Corinne
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 430
Lid geworden op: zondag 19 maart 2006, 12:53
Locatie: Oostvoorne

Re: Na 12 jaar Thailand

#11 Bericht door Corinne » vrijdag 10 februari 2012, 09:12

Ik vind juist als je overwinterd is er zoveel meer, dan heb je veel meer mogelijkheden als dat je bijv. 3 weken in het Hilton zit.
Heb je zin in strand, rij je naar een rustig plekje, ik neem aan dat je na 12 jaar wel weet waar je wezen moet.
Net als boodschappen doen, in het weekend moet je niet met de auto naar de shoppingmall willen, dan is t heel erg druk.
Maar je hebt wel gelijk dat het overal steeds drukker wordt, na jaren pattaya, phuket en koh samui zijn wij ook uiteindelijk in het rustige Huahin gekomen. Maar ik kan nu al zien dat pakweg over een jaar of 10 je hier misschien ook niet meer moet zijn. Dat is de vooruitgang...en niet iedereen vind dat prettig. Neem nou dat hele stuk strand richting Pran Buri, harstikke rustig, geen mens te bekennen, hoe lang zal het duren eer daar de grote hotel ketens beginnen met bouwen en de stranden ombouwen tot boulevards??
Vroeger hadden wij een heerlijke vakantie ooit op dat eilandje bij Pattaya, Koh-larn, er was niks, paar strandtentjes, paar bedjes, en verders rust en je werd op je wenken bediend en de vriendelijkheid was gewoon ontroerend. Jaren later gingen wij eens terug, om de Thaise uitbater van het strandje waar wij altijd kwamen op te zoeken, we wisten niet wat we zagen!!! Alles volgebouwd, rijen met bedjes, jetski's en de voertaal was Russisch....Uiteindelijk na lang zoeken vonden we onze "oude vrienden" ze herkenden ons nog en het was een prachtig moment, maar wat had ik met die mensen te doen...Zo zonde...maar ja, ze verdienen hun centen. Nu nog als ik eraan denk, en ik heb zulke mooie herinneringen aan die tijd, wordt ik altijd een beetje sentimenteel. Maar ja..Elst, that's life, trouwens rijden jullie zelf auto of brommer? Dan kan je toch lekker alle kanten op?

Ka2le
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 276
Lid geworden op: woensdag 08 september 2010, 13:53

Re: Na 12 jaar Thailand

#12 Bericht door Ka2le » vrijdag 10 februari 2012, 11:29

Heerlijk dat je tegenwoordig in Bangkok:

- zoveel keuze hebt uit nieuwe, luxe appartementen in het centrum
- op elke straathoek goede koffie kunt krijgen (en dan heb ik het niet alleen maar over de Starbucksen, maar ook kleine, lokale tentjes)
- hotels een 'rooftop' bar hebben waar je prima kunt zitten
- dankzij de metro op veel plaatsen snel en goedkoop kunt komen
- het 'nieuwe' vliegveld a) bereikbaar is en b) vele malen meer biedt dan het oude

Dit is niet bedoeld om de voorgaande berichten tegen te spreken of belachelijk te maken :happyno: maar elk nadeel hep zn voordeel [|)

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Na 12 jaar Thailand

#13 Bericht door elst99 » vrijdag 10 februari 2012, 13:33

Nee we rijden geen auto hier, we wonen midden in het centrum en hebben ook geen motorbike in de wetenschap dat we er niet voor verzekerd zijn, omdat ze allemaal meer als 50 PK zijn en we geen motorrijbewijs hebben.
Normaal heb je dat vanuit het centrum dus niet nodig en kun je met de somtheaw komen waar je wil en zeker naar het strand tot aan Khao Thakiab of Suan Son.
In het centrum een auto parkeren is vooral s'avonds en in het weekend een ramp, moet jullie en zeker jullie kennissen nagenoeg bekend zijn, dus die vlieger gaat niet op.
Je vergist je in een ding, we "wonen" hier 7/8 maanden, is totaal iets anders als vakantie vieren, wij gaan ook zeker niet iedere dag richting strand, maar ook niet richting Tesco, maar als je hier rondrijdt, moet je me toch ergens begrijpen, al rij je maar richting Pranburi, bij 2 jaar geleden zijn er zoveel dingen bijgebouwd dat het niet meer aantrekkelijk is. We reizen wel maar dan per taxi of met de trein en vliegtuig, wat dat betreft geen medelijden.
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

pong
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1377
Lid geworden op: woensdag 07 januari 2009, 14:30

Re: Na 12 jaar Thailand

#14 Bericht door pong » zaterdag 11 februari 2012, 02:41

elst99 schreef:Wat ervaringen opgedaan, leuke en minder leuke!
Het overvragen van een prijs met soms wel 250% is ook niet pienter, daar knapt iedereen op af en tuint niemand meer in.
!
Leuk stukje, els. Maar wat dit betreft-en in HHin ben ik amper bekend, wel hier in BKK; klopt, maar dat niemand er in tuint is kletskoek=-steeds meer toeristen (dat rare verhaal dat er steeds minder komen is dus ook kletskoek-deze weken is het hier weer super-high-hoogseizoen)- steeds meer vannietswetende 1e keer komers denken dat je in die tuktuk moet en dat dit toch zo lekker goedkoop is-want probeer het maar eens thuis voor dat geld te vinden! Loop 2 straten verder en opeens zijn er normale Thaise prijzen.

pong
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1377
Lid geworden op: woensdag 07 januari 2009, 14:30

Re: Na 12 jaar Thailand

#15 Bericht door pong » zaterdag 11 februari 2012, 02:44

Champa schreef: 1.Overal wordt enorm veel gebouwd, terwijl veel (relatief nieuwe ) huizen/gebouwen leegstaan.
Wat is jullie mening?
2.Ik hoor ook steeds meer geluiden van mensen die hier al een tijd zitten om naar Birma te gaan.
De laatste maand zijn er 2 kennissen naar Birma verhuisd.
.
@1. dat is altijd al zo geweest=tiepies Thai. Zodra 1 Thai ziet dat een ander gouden baten maakt met iets staan er de volgende dag 25 die hetzelfde net een baht goedkoper aanbieden.
@2. daar geloof ik dus helemaal niks van. Je KAN je niet eens ''zomaar'' in Birma vestigen-je mag hooguit 30 dagen erin, al schijnt dat pas de laatste weken iets soepeler te zijn. En MYanmar=Birma is dus echt volop 3e wereld-zelfs de mobiele foon is er of geheel zonder dekking of alleen tegen huizenhoge staatsruif vullende monopolie prijzen te huur (ik meen niet eens te koop).

Plaats reactie

Terug naar “Reizen naar Thailand”