zakenpartner gezocht voor recyclingsbedrijf thailand

Voor als u iets in de verkoop heeft of op zoek naar iets bent (alleen voor particulieren!)
Moderators: Chang, Patriot, Broom, Loempia
Plaats reactie
Bericht
Auteur
chris80
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 14
Lid geworden op: zondag 16 december 2012, 22:58

zakenpartner gezocht voor recyclingsbedrijf thailand

#1 Bericht door chris80 » donderdag 09 april 2015, 13:30

Gezocht:

Iemand die in Thailand woont en voor zichzelf wil beginnen.

Iemand die niet bang is van werken en redelijk technisch is aangelegd.
Niet naief is, bekend is met de thaise cultuur en omgangsvormen. En eventueel thaise taal beheerst.

Iemand die het vermogen heeft om wat te investeren.

Het betreft een bedrijf in de kunststof recycling.
Er doet zich een kans voor om een paar machines voor zeer weinig op de kop te tikken en deze te verschepen naar thailand.

Ik heb wel de kennis en ervaring maar niet de kontakten in thailand om dit goed te laten verlopen vanuit nederland.
Mijn vrouw is wel een thaise maar meer nederlands te noemen.

Zodra dit van de grond komt zullen wij richting thailand verhuizen.

Je moet denken aan een kleinschalig bedrijf met redelijk goede marges.

Verdere details op aanvraag en na kennismaking via pb, mail en/of tel.

Mvg Chris

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: zakenpartner gezocht voor recyclingsbedrijf thailand

#2 Bericht door brake034 » donderdag 09 april 2015, 14:02

De belangrijkste vraag voor een start up is "is er vraag voor mijn product?".
Je hebt geen machines nodig en ook geen business partner als er geen markt voor het product is.

Dus moet je eerst op zoek naar een antwoord op bovenstaande vraag, is er behoefte aan mijn product?
En dat moet een echt onderzoek zijn, geen onderbuik gevoel!

Pas als het antwoord op die vraag ja is, dan kun je een volgende stap plannen.
Marcel

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: zakenpartner gezocht voor recyclingsbedrijf thailand

#3 Bericht door prajak » donderdag 09 april 2015, 15:45

Chris, je biedt een dienst aan: vuil verwerken tot een bruikbaar product.

Heb je al nagedacht over de 'aanleverkant'?

Als je in dit land bent zul je 2 dingen zien: 1. Vuil op openbare ruimtes, in het vrije land, gooi maar neer jongens. En 2, van het sorteren daarvan leven in dit land hele volksstammen die het beste er uit halen en de rest laten voor de lokale ophaaldienst. Je zult het beste moeten opkopen bij de mensen die van rapen en sorteren hun enige bron van inkomen hebben gemaakt.

Dan recyclen zelf. Thailand is geen recycleland. Men hanteert het 'gooi maar neer' beginsel en als mensen er ziek van worden, nou ja, pech gehad. De rechtszaken lopen hier de pan uit, ik neem aan dat je dat weet.

Het zal ondanks dat moeite kosten bij grootvervuilers aan te kloppen en te zeggen dat ze de rommel voor x per ton aan jou kunnen afstaan tegen betaling. Een Van Gansewinkel is hier nog onbekend.

Ik zou dat eerst maar eens laten onderzoeken, zie het advies van Brake034.

Jouw vraag is een zakenpartner. Wat is zijn of haar taak?

De machines kopen, importeren en dikke importheffingen betalen dan wel kontzakken vullen, een werkvergunning vragen dus er zal een Ltd moeten komen met een Thai aan het hoofd, de andere vergunningen regelen, de zaak helemaal opzetten, belastingtechnisch in orde komen, aandeelhouders zoeken onder Thaise mensen, ernstige wettelijke salaris-eisen als je farang bent,
...
en dan schrijf je '...zodra dit van de grond komt zullen wij richting Thailand verhuizen...'.

Wel, als dit zo'n gouden business is, overweeg dan het helemaal zelf te doen en huur een adviseur in, een Thai, want die kan beter de markt beoordelen en relaties aansnijden dan een farang. Daarna zoek je betrouwbare aandeelhouders dan wel stromannen en richt je de Ltd op. En dan maar zien of men het je gunt.

Ook attendeer ik je op de lijst met verboden beroepen voor farang. Die staat ergens in dit forum.

Ik denk dat nader onderzoek een volgende stap is. Vergeet voorts niet dat als jij als buitenlander een kip met gouden eieren vindt IEDERE Thaise ambtenaar jaloers wordt en OOK zo'n kip wil. Of van je afpakken met lastige regeltjes.

Maar ik ga buiten jouw vraag. Jij zoekt een zakenpartner. Ik pas. Ben met pensioen....
Laatst gewijzigd door prajak op donderdag 09 april 2015, 16:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: zakenpartner gezocht voor recyclingsbedrijf thailand

#4 Bericht door brake034 » donderdag 09 april 2015, 16:32

Prajak haalt een aantal dingen door elkaar:

1) Is het een dienst of een commercieel product?
Het is geen dienst omdat je niet voor de service betaald wilt worden (denk ik?).
Het is een commercieel product, je betaald voor de grondstoffen en je krijgt betaald voor het eindproduct.

2) Prajak praat over het feit dat Thailand geen recycle land is.
Ik ben dat niet met hem eens, in Thailand wordt bijna alles gerecycled!
Waarom gooien mensen dan hun afval uit de auto in de berm? Omdat er geen recycle incentive is!
Als een Thai 5 baht voor een ouwe luier of een ouwe koffie beker kan krijgen dan wordt alles echt opgespaard en niks weggegooid.

Maar daar gaat het allemaal niet om, het gaat om de business case, wat ga je aan wie verkopen, tegen welke prijs en wat levert dat op.

Dat er allerlei leeuwen en beren op je pad kunnen komen, dat is dan jammer maar helaas.
Als je die leeuwen en beren je laat afhouden van het opstarten van een business, dan hebben de leeuwen en beren gewonnen.
Overigens, die leeuwen en beren zien meestal de mensen die nog nooit wat ondernomen hebben, daarom zijn het geen ondernemers :mrgreen:
Marcel

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: zakenpartner gezocht voor recyclingsbedrijf thailand

#5 Bericht door prajak » donderdag 09 april 2015, 16:43

Brake034, ik ben lang uit NL weg, maar denk je dat Van Gansewinkel, en er zijn meer aanbieders van die dienst, betaalt voor het mogen ophalen van vuil?

Nee, ik denk andersom. Van Gansewinkel krijgt gemeenschapsgeld om de straten schoon te houden en afval op te halen.

Maar de 'ophalers' die Thailand nu heeft verkopen die rommel en beuren geld. Het is hun living. Ze verkopen die rommel aan oud ijzer, plastic, olieflessen, bierblikjes, aan wie ... geen idee ... maar om dat nu grootschalige recycling te noemen? Het is kleinschalig.

Maar het maakt in dit kader niet uit.

Chris80 zal moeten onderzoeken of er vraag is naar zijn dienst: recyclen. En dat ie dat gedaan heeft lees ik hier nog niet.

Overigens zou grootschalige aanpak van recycling een groot goed zijn in dit land. Je zegt het zelf: incentives ontbreken. En voor de Thais telt maar EEN incentive: geld. Als je de Thai betaalt dan is ie heus wel netjes.

Maar dat staat haaks op het 'de vervuiler betaalt' beginsel. Chris80 zal moeten knokken om het vuil gratis aangeleverd te krijgen; geld toe kon wel eens een utopie zijn en dan wordt het eindproduct ineens stukken duurder.

Enfin, we horen het wel.

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: zakenpartner gezocht voor recyclingsbedrijf thailand

#6 Bericht door ron » vrijdag 10 april 2015, 03:39

"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: zakenpartner gezocht voor recyclingsbedrijf thailand

#7 Bericht door Ben » vrijdag 10 april 2015, 04:57

In de industrie wordt steeds meer gerecycled PP PE HDPE PVC en andere combis verwerkt
In Thailand zijn er al heel wat bedrijven die scrap maken .
Het grote probleem is voor een starter in die markt, Waar haal ik mijn afval plastic het is een hele markt hier en waar geld te verdienen valt, is er ook een gecontroleerd systeem al dan niet met maffioso praktijken .
Om daar als buitenlander tussen te komen is nagenoeg wel onmogelijk .
Je kan wel mooie schredder machines hebben ,maar zonder afval plastic heb je er niets aan.

yandre
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1007
Lid geworden op: woensdag 26 augustus 2009, 21:56
Locatie: nongkhai

Re: zakenpartner gezocht voor recyclingsbedrijf thailand

#8 Bericht door yandre » vrijdag 10 april 2015, 07:05

het plastic zul je moeten opkopen van de mensen die het aan bieden
gratis zal denk niet lukken .
prijzen zijn dag prijzen wat betaald wordt zie hier in nongkhai
diverse op koop bedrijven en van daar uit gaat het denk naar een
verwerker toe.plastic flesjes doen zo rond de 20 bath mischien meer de kilo
dus ja als je moet gaan inkopen voor 25 bath dan moet je dit alemaal meegaan rekenen
in het product de tussen handel wil ook wat verdienen .
maar het idee is goed.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: zakenpartner gezocht voor recyclingsbedrijf thailand

#9 Bericht door prajak » vrijdag 10 april 2015, 07:11

Toch moet er markt zijn, Ben.

Nederland bracht in 2010 1.800 kiloton kunststof verpakkingsmateriaal op de markt. Daarvan is tussen 800 tot 940 kton aangeboden aan de verwerking, zeg 870 kton voor 18 miljoen mensen. De rest is .. waarheen? Mogelijk in buitenlanden verbrand/verwerkt.

http://www.rvo.nl/sites/default/files/b ... 202011.pdf

Thailand 68/18 x ? Dat zou uitkomen op (68/18 x 870 kton is) 3.300 kton tot (68/18 x 1.800 kton is) 6.800 k ton. Lijkt me te hoog want op het 'land' zit de wereld anders in elkaar dan in Nederland.

De verwerking in Thailand was in 2013, zie de website die Ron gaf, 800 kton. Dat is dus al minder dan in 2010 in NL als je groei meetelt.

Er is dus markt maar net wat je zegt, kom je er wel binnen en mag je er als buitenlander wel bij betrokken zijn. Wijlen Mart heeft in dit forum ooit een lijstje gezet met voor buitenlanders verboden beroepen.

Interessante case.

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: zakenpartner gezocht voor recyclingsbedrijf thailand

#10 Bericht door brake034 » vrijdag 10 april 2015, 07:21

Hier is het lijstje van de BOI website:

A Royal Decree in 1973 listed 39 occupations and professions that were then prohibited to foreigners. This list has been amended on several occasions by subsequent Royal Decrees, the latest one in 2005;

1 Labor work, except crewmen engaging in fishery activities included under Item 2 below;
2 Cultivation, animal breeding, forestry and fishery work, except for labor work in maritime fisheries and work requiring specific skills in farm supervision;
3 Masonry, carpentry, or other construction work;
4 Wood carving;
5 Driving motor vehicles or non-motorized carriers, except for piloting international aircraft;
6 Shop attendant;
7 Auctioneering;
8 Supervising, auditing or giving services in accounting, except occasional international auditing;
9 Gem cutting and polishing;
10 Hair cutting, hairdressing and beautician work;
11 Hand weaving;
12 Mat weaving or making of wares from reed, rattan, kenaf, straw or bamboo pulp;
13 Manufacture of manual fibrous paper;
14 Manufacture of lacquerware;
15 Thai musical instrument production;
16 Manufacture of nielloware;
17 Goldsmith, silversmith and other precious metal work;
18 Manufacture of bronzeware;
19 Thai doll making;
20 Manufacture of mattresses and padded blankets;
21 Alms bowl making;
22 Manual silk product making;
23 Buddha image making;
24 Manufacture of knives;
25 Paper and cloth umbrella fabrication;
26 Shoemaking;
27 Hat making;
28 Brokerage or agency work, except in international business;
29 Engineering work, civil engineering branch, that concerns planning and calculation, systemization, research, planning, testing, construction supervision or advisory work, except work requiring specialized skills;
30 Architectural work concerning designing, drawing, estimating, construction supervision, or advisory work;
31 Dressmaking;
32 Pottery or ceramics;
33 Manual cigarette rolling;
34 Tourist guide or tour organizing agency;
35 Hawking business;
36 Thai character type setting;
37 Manual silk reeling and weaving;
38 Clerical or secretarial work;
39 Legal or litigation service, except
(a) Working as arbitrator
(b) Conducting law suits in Arbitration Court in cases where the law which enforces the dispute is not Thai Law or in cases that do not require judgment of Arbitration in the Kingdom of Thailand
Marcel

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: zakenpartner gezocht voor recyclingsbedrijf thailand

#11 Bericht door prajak » vrijdag 10 april 2015, 07:31

Dank.

Nummer 33? Niet eens jouw eigen saffie rollen?
Nummer 5? Motor vehicles.....

This is Thailand hoor! :giggle2:

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: zakenpartner gezocht voor recyclingsbedrijf thailand

#12 Bericht door Ben » vrijdag 10 april 2015, 07:51

prajak schreef:Toch moet er markt zijn, Ben.

Nederland bracht in 2010 1.800 kiloton kunststof verpakkingsmateriaal op de markt. Daarvan is tussen 800 tot 940 kton aangeboden aan de verwerking, zeg 870 kton voor 18 miljoen mensen. De rest is .. waarheen? Mogelijk in buitenlanden verbrand/verwerkt.

http://www.rvo.nl/sites/default/files/b ... 202011.pdf

Thailand 68/18 x ? Dat zou uitkomen op (68/18 x 870 kton is) 3.300 kton tot (68/18 x 1.800 kton is) 6.800 k ton. Lijkt me te hoog want op het 'land' zit de wereld anders in elkaar dan in Nederland.

De verwerking in Thailand was in 2013, zie de website die Ron gaf, 800 kton. Dat is dus al minder dan in 2010 in NL als je groei meetelt.

Er is dus markt maar net wat je zegt, kom je er wel binnen en mag je er als buitenlander wel bij betrokken zijn. Wijlen Mart heeft in dit forum ooit een lijstje gezet met voor buitenlanders verboden beroepen.

Interessante case.
De markt is er wel zonder twijfel, het punt is om er tussen te komen en genoeg plastic aangeleverd te krijgen uit de totale stroom in Thailand .
En waar veel geld te verdienen valt zit nu eenmaal een hogere macht wel of niet met corruptie
en daar is heel lastig tussen te komen zeker voor een in feite buitenlands bedrijf .
Om evt hogere prijzen te gaan bieden is een mogelijkheid ,maar ze zijn hier goed in iemand dingen af te leren .
Ik heb voor een aantal jaren in de buurt van een redelijk grote recyceling gewoond ,die is uiteindelijk bezweken simpelweg omdat hij te weinig recyclewaar binnen kon krijgen .

Duncan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1356
Lid geworden op: zondag 10 oktober 2010, 03:19

Re: zakenpartner gezocht voor recyclingsbedrijf thailand

#13 Bericht door Duncan » vrijdag 10 april 2015, 14:56

Toch vind ik die lijst wel vrij tricky. Ben je ( stel ) als -mede-eigenaar van een reisbureau dus ook fout bezig volgens punt 34? En zo nee, wat mag je wel? Kastekorten aanvullen?
Heb een tijdje terug daar in Chiang Mai ( tijdens de grote kuis van o.m. farang muzikanten in bars ) een artikel in de krant gelezen, waarin stond dat het effectief erop neerkwam dat effectief ieder werk dat door een Thai gedaan kan worden niet door een farang mag worden gedaan, en dat geldt niet alleen voor handjeswerk maar ook planning en delegeren.
Maar de gouverneur van Chiang Mai had uiteraard alle begrip en zou in overleg met de lokale vreemdelingenclub er toch wel uit willen komen... :neus:

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: zakenpartner gezocht voor recyclingsbedrijf thailand

#14 Bericht door Jeanette » vrijdag 10 april 2015, 16:30

chris80 schreef:Gezocht:

Iemand die in Thailand woont en voor zichzelf wil beginnen.

Iemand die niet bang is van werken en redelijk technisch is aangelegd.
Niet naief is, bekend is met de thaise cultuur en omgangsvormen. En eventueel thaise taal beheerst.

Iemand die het vermogen heeft om wat te investeren.

Het betreft een bedrijf in de kunststof recycling.
Er doet zich een kans voor om een paar machines voor zeer weinig op de kop te tikken en deze te verschepen naar thailand.

Ik heb wel de kennis en ervaring maar niet de kontakten in thailand om dit goed te laten verlopen vanuit nederland.
Mijn vrouw is wel een thaise maar meer nederlands te noemen.

Zodra dit van de grond komt zullen wij richting thailand verhuizen.

Je moet denken aan een kleinschalig bedrijf met redelijk goede marges.

Verdere details op aanvraag en na kennismaking via pb, mail en/of tel.

Mvg Chris
Hoe doen jullie dat dan met de scholing van de kinderen?

:?:

hanshu

Re: zakenpartner gezocht voor recyclingsbedrijf thailand

#15 Bericht door hanshu » vrijdag 10 april 2015, 16:37

Waar staat dat van die kinderen, Jeanette Bond ? :Whistle:

Plaats reactie

Terug naar “Te koop/Te koop gevraagd”