Huis huren thailand

Voor als u iets in de verkoop heeft of op zoek naar iets bent (alleen voor particulieren!)
Moderators: Chang, Patriot, Broom, Loempia
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
fvliege
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 63
Lid geworden op: woensdag 02 maart 2011, 05:23

Huis huren thailand

#1 Bericht door fvliege » woensdag 26 november 2014, 06:59

Een kennis van ons
Wil een huis huren in Thailand voor minimaal 1 jaar. Hoe komt hij er achter dat het huis en grond niet in de bank staat
Wat gebeurd er als blijkt dat dat het huis en grond in de bank staat als onderpand en verhuurder komt zijn verplichting niet na aan de bank.
En hij tekenend een jaar contract.

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Huis huren thailand

#2 Bericht door Hua Thale » woensdag 26 november 2014, 08:34

Je kan vragen of je de eigendomspapieren mag zien dus geen kopie die moet je inleveren voor zo ver ik weet bij diegene die een lening verstrekt.
Reden om dat te laten zien is er trouwens niet echt wat gaat jou als huurder dat aan of de eigenaar het huis in onderpand heeft staan.


Indien het toch niet goed gaat.
Kan je het huis uit als huurder als de bank het opeist.
En ja of je je eigen spullen mee mag nemen dan. :Whistle:
Huurcontract wordt ongeldig verklaard.
Heb het idee dat een 'contract' weinig om handen heeft zonder een lawyer en dat begint bij drie jaar contract dacht ik.
Dit alles van horen zeggen en zien hier in de regio.
Misschien dat er nog een ervaringsdeskundigen tussen de leden zit als huurder.

succes.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Huis huren thailand

#3 Bericht door prajak » woensdag 26 november 2014, 10:11

Openbare verkoop:

Grote kans dat er geen openbare verkoop komt want dan brengt het een schijntje van de schuld op. Nee, in dit land wacht men. Verder kun je het zien als een openbare verkoop komt want dan wordt het huis 'aangeplakt' en komt men eerst eens kijken hoe het er van buiten en binnen bij ligt. Daarna duurt het maanden en in die tijd kun je wat anders zoeken.

Bang dat jouw spullen niet meegenomen mogen worden? Je hebt daar rekeningen en foto's van dus bewaar die. Komt de nood aan de man laat dan de toeristenpolitie bellen door een Thai en leg de zaak uit.

Huur:

De eigendomspapieren kan alleen een Thai lezen en als ik verhuurder was zou ik dat weigeren. Ik heb jarenlang gehuurd, had wel het chanoot gezien maar dat zegt niets als men een dag later een hypothecaire lening op de grond zet.

Als ik zie hoeveel er nu wordt gebouwd in 'moe baan' vorm en hoe snel men dat verhuurd krijgt kan ik me niet voorstellen dat de Thai zich er druk om maakt. Dus waarom zou jij dat wel doen? Je kunt wel wat om je heen vragen bij andere buitenlanders hoe die verhuurder bekend staat.

Huur alleen op contract. En een langlopend contract kan via het kadaster op het chanoot worden aangetekend; dat geeft de in de wet voorziene zekerheid maar kost een advocaat en een stevig huurcontract en betaling van belasting, ik meen 1 procent van de huursom voor de termijn als overeengekomen. Wordt dat geweigerd dan zou ik maar een ander huis gaan zoeken.

Tenslotte:

Ga niet spijkeren en schilderen aan die hut, nog los van het feit dat je dat de borgsom kan kosten. Doe dat alleen met toestemming op papier vooraf en als je een langlopend contract hebt.
Laatst gewijzigd door prajak op woensdag 26 november 2014, 10:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
joepattaya
Expat
Expat
Berichten: 4115
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2007, 04:39
Locatie: Sofia - Bulgarije

Re: Huis huren thailand

#4 Bericht door joepattaya » woensdag 26 november 2014, 10:24

Dit is typisch een vraag van iemand die nu nog leeft in de door en door gecontroleerde maatschappij van het Westen.
Heel begrijpelijk, maar als je je dit soort zaken afvraagt, dan zul je je in de toekomst nog heel veel zorgen maken over eigenlijk......niets.
Mijn ervaring is, dat je op den duur gewoon lekker met de flow meedijnt en het maar laat gebeuren........

Dat is 1 van de charmes van een land als Thailand.

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Huis huren thailand

#5 Bericht door Hua Thale » woensdag 26 november 2014, 10:38

Openbare verkoop:
Grote kans dat er geen openbare verkoop komt want dan brengt het een schijntje van de schuld op. Nee, in dit land wacht men. Verder kun je het zien als een openbare verkoop komt want dan wordt het huis 'aangeplakt' en komt men eerst eens kijken hoe het er van buiten en binnen bij ligt. Daarna duurt het maanden en in die tijd kun je wat anders zoeken.
Als de huiseigenaar niet aan zijn verplichtingen kan voldoen neemt de bank het huis als onderpand terug Prajak.
Een eventuele huurder kan dus gelijk vertrekken openbare verkoop is hier in deze regio niet echt aan de orde.
Banken hebben een mogelijkheid om zulk soort panden te verkopen vaak voor scherpen prijzen als klant maar volgens mij gewoon een op een bank /klant.
Nog eens een herkansing ligt meer in de aard om het verhaal recht te trekken net als in Nederland worden dit soort problemen met grote voorzichtigheid bekeken volgens mij.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Huis huren thailand

#6 Bericht door prajak » woensdag 26 november 2014, 10:56

Ik zie ze vaak aangeplakt voor openbare verkoop op de lokale banken. Of ze dan leeg zijn? Geen idee. De huurder er uit schoppen en niet direct verkopen is ook verlies.

Het belastingtarief is fout en heb ik aangepast. Ik denk dat het niet 0,1 maar 1 procent is.

Gebruikersavatar
fvliege
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 63
Lid geworden op: woensdag 02 maart 2011, 05:23

Re: Huis huren thailand

#7 Bericht door fvliege » woensdag 26 november 2014, 14:33

joepattaya schreef:Dit is typisch een vraag van iemand die nu nog leeft in de door en door gecontroleerde maatschappij van het Westen.
Heel begrijpelijk, maar als je je dit soort zaken afvraagt, dan zul je je in de toekomst nog heel veel zorgen maken over eigenlijk......niets.
Mijn ervaring is, dat je op den duur gewoon lekker met de flow meedijnt en het maar laat gebeuren........

Dat is 1 van de charmes van een land als Thailand.
Het lijkt me niet zo vreemde vraag. Maar als er problemen zijn
Kunnen ze dan na 2 maanden de rest van de huur bij jouw halen Joepattaya :cheesy:

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Huis huren thailand

#8 Bericht door Hua Thale » donderdag 27 november 2014, 02:00

Als er een jaar huur in het vooruit gevraagt wordt zou ik zeer zeker achter mij oren krabbelen en het vriendelijk afslaan.
Huur is per maand en dus ook de betaling dat men een borg wil die niet extreem hoog is is wat anders.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

Gebruikersavatar
joepattaya
Expat
Expat
Berichten: 4115
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2007, 04:39
Locatie: Sofia - Bulgarije

Re: Huis huren thailand

#9 Bericht door joepattaya » maandag 01 december 2014, 10:43

fvliege schreef:
joepattaya schreef:Dit is typisch een vraag van iemand die nu nog leeft in de door en door gecontroleerde maatschappij van het Westen.
Heel begrijpelijk, maar als je je dit soort zaken afvraagt, dan zul je je in de toekomst nog heel veel zorgen maken over eigenlijk......niets.
Mijn ervaring is, dat je op den duur gewoon lekker met de flow meedijnt en het maar laat gebeuren........

Dat is 1 van de charmes van een land als Thailand.
Het lijkt me niet zo vreemde vraag. Maar als er problemen zijn
Kunnen ze dan na 2 maanden de rest van de huur bij jouw halen Joepattaya :cheesy:
Tuurlijk is het geen vreemde vraag.....hoor je mij ook niet zeggen.
Hoewel.........als ik een huis huur met een jaarcontract en ik heb een borg betaald en ik wordt er na 2 maanden uitgekieperd omdat de eigenaar de betalingen aan de bank niet kan voldoen, dan ben ik hooguit de borg kwijt. Niet omdat ik eerder ben vertrokken dan dat mijn huurperiode duurde, maar omdat niemand mij de borg zal terugbetalen........Noorderzon-syndroom.

Voor wat betreft evt huisraad of andere aanwezige roerende goederen.........weet ik even niet.......

Gebruikersavatar
Jos Flachs
Expat
Expat
Berichten: 910
Lid geworden op: woensdag 10 mei 2006, 12:35
Locatie: Bangkok

Re: Huis huren thailand

#10 Bericht door Jos Flachs » zaterdag 06 december 2014, 05:13

fvliege schreef:Een kennis van ons
Wil een huis huren in Thailand voor minimaal 1 jaar. Hoe komt hij er achter dat het huis en grond niet in de bank staat
Wat gebeurd er als blijkt dat dat het huis en grond in de bank staat als onderpand en verhuurder komt zijn verplichting niet na aan de bank.
En hij tekenend een jaar contract.
Dat kan je niet weten. De verhuurder hoeft jouw niet te laten zien wie de wettelijke eigenaar van de opstal is, of waar hij een hypotheek heeft.

Wat er gebeurt als de bank beslag legt? Dan sta jij met je boeltje op straat.

Welkom in Thailand! Dit is een iets andere samenleving dan Bananistan aan de Noordzee. :angel:

Plaats reactie

Terug naar “Te koop/Te koop gevraagd”