Chumpon

Reisverhalen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
robi6
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 125
Lid geworden op: donderdag 16 maart 2017, 15:53

Chumpon

#1 Bericht door robi6 » maandag 09 december 2019, 09:47

Dik 10 uur treinen naar het zuiden, wel een sneltrein met zitplaats, en op tijd( een dag ervoor) een raamplaats geboekt.
Anders loop je de kans dat degeen die wel de raamplaats heeft, zn gordijn dicht doet, gaat zitten slapen en je de hele dag geen uitzicht hebt.
Prachtig landschap, vnl. jungle, moeras en rijstvelden met tal van.vogels, ik.denk trekvogels uit het koude China.
Heb gelukkig sokken en een omslagdoek mee, het is koel weer, amper 27’.
15 euro, inclusief een verpakt maaltijdje, rijst met prut en wat vlees en ei, perfect gebakken: het dooiergeel loopt over je rjjst als je erin prikt. Koffie, thee, water en sinas.
Rond 4 uur in Chumpon, waar ik op goed geluk( waar andere backpackers met hun smartphone een hotel hebben geboekt, en/of overal met hun smartphone als een soort wichelroede voor zich uit door de stad jagen.) op zoek. Op een straathoek tref ik een ouwe farang, : guesthouse? Hier de straat in, aan t eind, Suda gh. geheten.Ik heb voor 7,50 een grote kamer,fan, king size bed, wc buiten, proper en geen herrie. De baas vertelt dat t na dagen regen eindelijk eens droog is.
Ik zag onderweg, bij Prachuap Kiri Khan, de zee al tegen de duinen klotsen, niet om nou eens lekker te gaan zwemmen. Mn broer aldaar moet toch eens overwegen, zn eerste weken op Koh Chang door te brengen.
Nu mn simkaart opwaarderen. Ik heb een wat betere maatschappij, en moet daarvoor naar ,n shopping mall. Maar t is niet ver lopen, en 3 medewerksters helpen mij, naast opwaarderen, ook mn laptop te programmeren zodat ik.via mn phone daar internet op heb, als ik geen wifi kan vinden.
Ben rond half 5 wakker en besluit toch de trein van half 7 te nemen om door te stomen naar Had Yai, weer 11 uur.
Het is een stoptrein, die op al die pittoreske, met veel.liefde en tuintjes onderhouden stationnetjes in de middle of nowhere, stopt, en overal verkopers instappen met vers klaargemaakte hapjes, vruchten, icecoffee.
Speciaal voor Jos als vogelaar, wat over het gedierte in de velden. De meeste zijn familie van die bij ons, met kleine verschillen: aalscholver, ooievaar( niet mooi wit maar alsof ie net uit vies water is opgedoken) zilver- en koereigers, kwak, waterhoen, kievit, ijsvogel3 soorten, scharrelaar( een turquase gaai, bij ons alleen nog in Roemenie en Bulgarije) gierzwaluw, spreeuw, specht . Huis- en ringmus, oeverloper en boerenzwaluw zijn eender als bij ons. Wat ik hier mis: meeuwen. En dat met zoveel zee rondom. Het luchtruim is stil, als je erop let. Volledig uitgeroeid op dit continent?

Rond 5 uur aangekomen in Had Yai. Op mn intuitie de tuktuks genegeerd de hoofdstraat in en na 100 m. al een prettig guesthouse, Louise geheten. Oud maar goed ingericht, houten meubels, een bureautje met spiegel, knopje: licht erboven, warme douche, en aan het nachtkastje een knopje voor het schemerlampje boven mn bed! Voor een schappelijk prijsje, 12 euro.In totaal slaap ik hier 4 naxhten, ik ben geloof ik de enige klant.
Ik herinner me deze stad als erg anders dan de rest van thailand, met overwegend moslimbevolking. Maar dat gaat niet ( meer) op, overal gezellige eetstalletjes met tafeltjes/stoelen aan de straat, de Maleise toerist brengt hier goede zaken. Farang heb ik al lang achter mij gelaten.

Plaats reactie

Terug naar “Reisverhalen”