Bankperikelen

Reisverhalen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
robi6
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 125
Lid geworden op: donderdag 16 maart 2017, 15:53

Re: Bankperikelen

#16 Bericht door robi6 » dinsdag 10 december 2019, 13:58

Gardensafari schreef: zaterdag 07 december 2019, 03:22
Adrie schreef: vrijdag 06 december 2019, 21:56
robi6 schreef: vrijdag 06 december 2019, 05:10 Nee,ik heb al lang mn les geleerd: zoveel mogelijk cash mee. Verspreiden over mn bagage, de kans op diefstal is zo klein, en heb je in de hand. Beter dan zonder geld zitten.


Nou cash in je koffer lijkt me niet zo slim :mrgreen:


Gewoon voor in je broekzak lijkt met iets veiliger, want of je nu geen geld in je zak
hebt of 20000 euro, ik zeg altijd>>>> dat kunnen ze aan mijn neus niet zien.

Hooguit tijdens een controle, wat ik 1 keer mee maakte.
Een douane (NL) zag iets in mijn broekzak en vroeg me wat dat was, ik zei>>> mun vakantie geld :mrgreen: en hij voelde van buiten ff en zei gelijk>>> loop maar door want dat is niet meer dan 10000 euro [|)
Armoezaaier!
Een broekzak, dat is toch zo,n ding dat ze met wat oefening ongemerkt kunnen opensnijden?

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1572
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: Bankperikelen

#17 Bericht door Herbergier » woensdag 11 december 2019, 14:36

Zo'n 25/30 jaar geleden hadden we nog geen bankpasjes bij ons op vakantie, ook stonden er in Thailand toen nog geen ATM-automaten en om niet met te veel cash op zak te lopen namen we altijd traveler-cheques mee, die waren er toen in 20, 50 of 100 dollar, je kon ze bij de bank in Nederland bestellen en moest ze tweemaal tekenen, de eerste keer thuis en de tweede keer in Thailand bij een wisselkantoortje of bank voor opname van bahtjes. Ik moest dan soms wel tien maal een handtekening zetten want ik heb niet zo'n vaste hand.

Of ze nu nog in Nederland verkrijgbaar en of ze nog overal inwisselbaar zijn, weet ik niet, maar ze bestaan nog wel.

https://www.moneysupermarket.com/travel ... aught-out/
Alles van waarde is weerloos.

robin33
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 492
Lid geworden op: maandag 30 mei 2011, 15:18
Contacteer:

Re: Bankperikelen

#18 Bericht door robin33 » woensdag 11 december 2019, 19:59

Nog nooit problemen gehad met pasje..
Maar voor de zekerheid heb ik er wel meer bij me van verschillende bank
En een Cc

Met 1 pasje op pad gaan vind ik wel wat weinig. Bij de meeste pakketten zit tegen woordig toch ook een cc bij?

Of neem de gratis Revolut als extra mee

Verstuurd vanaf mijn MI 9 met Tapatalk


Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1572
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: Bankperikelen

#19 Bericht door Herbergier » donderdag 12 december 2019, 04:24

Mijn bankpasje van de SCB is een paar jaar geleden ingeslikt en beschadigd bij een losstaande ATM, het duurde drie dagen voordat ik een nieuw pasje kreeg, dus ik maak nu ook alleen nog maar gebruik van een ATM die tegen of in een bank staat, maar voor de zekerheid heb ik ook nog een account en pasjes van de Bangkok Bank en KTB, ik heb geen account meer bij een Nederlandse bank.
Alles van waarde is weerloos.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Bankperikelen

#20 Bericht door jumbo » vrijdag 13 december 2019, 01:21

Herbergier schreef: donderdag 12 december 2019, 04:24 Mijn bankpasje van de SCB is een paar jaar geleden ingeslikt en beschadigd bij een losstaande ATM, het duurde drie dagen voordat ik een nieuw pasje kreeg, dus ik maak nu ook alleen nog maar gebruik van een ATM die tegen of in een bank staat, maar voor de zekerheid heb ik ook nog een account en pasjes van de Bangkok Bank en KTB, ik heb geen account meer bij een Nederlandse bank.
2 SCB, 1 SCB shared account, 2 Bangkok Bank, 1 ABN AMRO expat account, 1 USD account in de VS, Transferwise borderless account (*USD<EU<THB), 1 N26 account, paar creditcards waaronder EU Mastercard en Thaise CC, VISA en MC
Meer kan ik er niet van maken :lol:
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

godzilla
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 906
Lid geworden op: vrijdag 12 oktober 2018, 14:50

Re: Bankperikelen

#21 Bericht door godzilla » vrijdag 13 december 2019, 06:33

Heb je een scb kaart met je naam erop?
Ik niet.
En als ze ingeslikt wordt, dikke pech, die halen ze er dus niet uit.
Maar filiaal van scb geeft wel direct een nieuwe kaart, zelf meegemaakt.

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1572
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: Bankperikelen

#22 Bericht door Herbergier » vrijdag 13 december 2019, 10:56

godzilla schreef: vrijdag 13 december 2019, 06:33 Heb je een scb kaart met je naam erop?
Ik niet.
En als ze ingeslikt wordt, dikke pech, die halen ze er dus niet uit.
Maar filiaal van scb geeft wel direct een nieuwe kaart, zelf meegemaakt.
Op mijn pasje staat ook niet mijn naam, het is een SCB DEBIT Card, maar ze vertelden mij bij de SCB, dat als ik de ATM had gebruikt die ingebouwd aan het bankgebouw of in de bank staat, ze het pasje er zelf uit konden halen, maar de ATM die ik gebruikte stond 50m verder bij een 7-Eleven en daar moest een monteur vanuit een hoofdkantoor voor komen, die ATM stond niet onder hun beheer, daardoor duurde het bij mij drie dagen voordat ik een nieuw pasje kreeg.
Dus ik gebruik nu nooit meer een ATM die ergens anders dan aan/in bank staat.
Alles van waarde is weerloos.

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Bankperikelen

#23 Bericht door pjotter » vrijdag 13 december 2019, 15:06

Bij de Kasikorn bank in The Mall, Korat, haalde 2 dames van de bank mijn pasje er gewoon uit.
Een keer meer gehad, ook weer bij een kleiner Kasikorn filiaal doch helaas. Het was zondag.. [|(
Toen toch maar direct naar die Kasikorn in The Mall gereden en kreeg direct een nieuw pasje.
godzilla schreef: vrijdag 13 december 2019, 06:33 Heb je een scb kaart met je naam erop?
Ik niet.
En als ze ingeslikt wordt, dikke pech, die halen ze er dus niet uit.
Maar filiaal van scb geeft wel direct een nieuwe kaart, zelf meegemaakt.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Bankperikelen

#24 Bericht door jumbo » woensdag 18 december 2019, 01:03

N26 is a fully regulated and licensed bank, and the security of your money always holds top priority.

As a reminder, we’d like to let you know that the funds deposited into your N26 bank account are always protected up to €100,000.
Thanks to this German Federal Deposit Protection Scheme, you can rest assured that you’re always covered, no matter what.
For further information on what this means, find the document attached with this email.
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

pong
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1377
Lid geworden op: woensdag 07 januari 2009, 14:30

Re: Bankperikelen

#25 Bericht door pong » zondag 22 december 2019, 06:41

Jim schreef: vrijdag 06 december 2019, 20:05Scanner?
Jawel, heb ik ook. Sinds 1/8 of 1/9/19 MOETEN wegens de EU alle bankrekeningen in de EU voor dagelijks gebruik met 2-step-ID werken om fraude tegen te gaan. Als je gewoon inlogt bij de ING althans, krijg je een soort gekleurde QR=vierkante barcode, die moet je scannen met een via de iNG verstrekt appartaaje=scanner, waarbij je steeds een 5-pin moet ingeven (=dus NIET de PIN van ATM!!) en dan krijg je eerst de vraag : Is het hiervoor (inloggen, overmaken etc.) en dan een lange cijfercode die je dan weer extra op je computer moet ingeven. Nogal omslachtig, maar bespaart hele dure SMSjes op je eigen NL fone als je ver weg in TH bent die als alternatief gelden en/of het steeds wisselen van SIMkaartje . Helaas werkt VISA enkel met die SMSjes, ook al bij inloggen. Maar zit hier nu in BKK met mijn chromebook op door guesthse geboden wifi en werkt perfect. Neem zelf altijd gewoon een smak cash mee die ik bij SprRich wissel.
Terzijde: 2-step ID komt ook bij DiGiD, hangt ervanaf hoe ernstig het wordt gezien wat je ermee doet, maar komt binnenkort voor elke keer. dat gaat ook met extra SMS op een tevoren gemeld telefoonnr-ikweet niet of ze daarbij Thaise nrs willen slikken.
Een ander problem is mogelijk dat sinds kort de Thaisebanken op 6-digit PIN zijn overgestapt en mogelijk nu onze 4-digit PIN niet meer lusten, al zou dat wel moeten.

pong
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1377
Lid geworden op: woensdag 07 januari 2009, 14:30

Re: Bankperikelen

#26 Bericht door pong » zondag 22 december 2019, 06:49

Herbergier schreef: woensdag 11 december 2019, 14:36 Zo'n 25/30 jaar geleden hadden we nog geen bankpasjes bij ons op vakantie, ook stonden er in Thailand toen nog geen ATM-automaten en om niet met te veel cash op zak te lopen namen we altijd traveler-cheques mee, die waren er toen in 20, 50 of 100 dollar, je kon ze bij de bank in Nederland bestellen en moest ze tweemaal tekenen, de eerste keer thuis en de tweede keer in Thailand bij een wisselkantoortje of bank voor opname van bahtjes. Ik moest dan soms wel tien maal een handtekening zetten want ik heb niet zo'n vaste hand.

Of ze nu nog in Nederland verkrijgbaar en of ze nog overal inwisselbaar zijn, weet ik niet, maar ze bestaan nog wel.

https://www.moneysupermarket.com/travel ... aught-out/
Bestaan inderdaad nog, worden naar mijn info echter In NL niet meer door normale banken verkocht. Je kon ze overiegsn ook destijds gewoon in NLG of DEM en wat later EUR-al voordat de echte geldEUR kwam kopen. In de USA erg gebruikelijk-daar wordt het gewoon als cash direct aangenomen.
De meeste THAise banken willen ze ook niet meer, sommigen doen het nog, mogelijk enkel op bepaalde grote kantoren. EN er hangt inmiddels ook een stevig prijskaartje aan, gelijk aan opname ATM 200 bt, dus je schiet er geen fl.. mee op. Een wisselkantoor hier vlakbij had een tijd terug een actie dat ze nog voor wat lagere commissie TCs wel wilden kopen.
Maarre=in DIE tijd kon je met girobetaalkaarten van de POSTbank gewoon in elk Thaise praysanee een bepaald bedrag in THB opnemen tegen gunstige koers. heb dat vaak gedaan. OOk bvb In Indonesia waar de poswesel nog steeds heel gebruikelijk is-in de kantor pos, niet =bij tante pos.

pong
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1377
Lid geworden op: woensdag 07 januari 2009, 14:30

Re: Bankperikelen

#27 Bericht door pong » zondag 22 december 2019, 06:56

@robi6-2x geplaatst.
MAX als je zelf ING hebt bij andere bank in NL is 250/dag/keer, met max 1x p.dag. Wat minder gebruikte ATMs in Nl of als er enkele vlak bij elkaar staan worden vervangen door GELDMAAT/geel en die werken voor alle banken samen en bieden (pas1x gebruikt) hetzelfde als die van ING zelf. Hoe dat bij andere banken zit weet ik niet, maar veronderstel idem dito. Er bestaan ook banken die geen eigen ATM hebben en je speelt dan dus altijd leentjebuur (bvb ASN en TrioDOS)
Het is EU-voorschrift dat bankpasjes die worden ingeslikt altijd moeten worden vernietigd vanwege ingeschatte kans op fraude, waar dan ook en hoe dan ook. Inmiddels berekent ING wel extra als je te vroegtijdig een bankpasje nieuw moet hebben.

robin33
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 492
Lid geworden op: maandag 30 mei 2011, 15:18
Contacteer:

Re: Bankperikelen

#28 Bericht door robin33 » zondag 22 december 2019, 07:54

pong schreef:
Jim schreef: vrijdag 06 december 2019, 20:05Scanner?
Jawel, heb ik ook. Sinds 1/8 of 1/9/19 MOETEN wegens de EU alle bankrekeningen in de EU voor dagelijks gebruik met 2-step-ID werken om fraude tegen te gaan. Als je gewoon inlogt bij de ING althans, krijg je een soort gekleurde QR=vierkante barcode, die moet je scannen met een via de iNG verstrekt appartaaje=scanner, waarbij je steeds een 5-pin moet ingeven (=dus NIET de PIN van ATM!!) en dan krijg je eerst de vraag : Is het hiervoor (inloggen, overmaken etc.) en dan een lange cijfercode die je dan weer extra op je computer moet ingeven. Nogal omslachtig, maar bespaart hele dure SMSjes op je eigen NL fone als je ver weg in TH bent die als alternatief gelden en/of het steeds wisselen van SIMkaartje . Helaas werkt VISA enkel met die SMSjes, ook al bij inloggen. Maar zit hier nu in BKK met mijn chromebook op door guesthse geboden wifi en werkt perfect. Neem zelf altijd gewoon een smak cash mee die ik bij SprRich wissel.
Terzijde: 2-step ID komt ook bij DiGiD, hangt ervanaf hoe ernstig het wordt gezien wat je ermee doet, maar komt binnenkort voor elke keer. dat gaat ook met extra SMS op een tevoren gemeld telefoonnr-ikweet niet of ze daarbij Thaise nrs willen slikken.
Een ander problem is mogelijk dat sinds kort de Thaisebanken op 6-digit PIN zijn overgestapt en mogelijk nu onze 4-digit PIN niet meer lusten, al zou dat wel moeten.
Heb visa. Werkt gewoon met app op telefoon.

Verstuurd vanaf mijn MI 9 met Tapatalk


robi6
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 125
Lid geworden op: donderdag 16 maart 2017, 15:53

Re: Bankperikelen

#29 Bericht door robi6 » maandag 23 december 2019, 07:19

Sorry! De ING Bangkok staat los van ING. NL. Je kunt daar dus niet terchtst met problemen.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Bankperikelen

#30 Bericht door stevenl » maandag 23 december 2019, 07:55

pong schreef: zondag 22 december 2019, 06:41
Jim schreef: vrijdag 06 december 2019, 20:05Scanner?
Jawel, heb ik ook. Sinds 1/8 of 1/9/19 MOETEN wegens de EU alle bankrekeningen in de EU voor dagelijks gebruik met 2-step-ID werken om fraude tegen te gaan. Als je gewoon inlogt bij de ING althans, krijg je een soort gekleurde QR=vierkante barcode, die moet je scannen met een via de iNG verstrekt appartaaje=scanner, waarbij je steeds een 5-pin moet ingeven (=dus NIET de PIN van ATM!!) en dan krijg je eerst de vraag : Is het hiervoor (inloggen, overmaken etc.) en dan een lange cijfercode die je dan weer extra op je computer moet ingeven. Nogal omslachtig, maar bespaart hele dure SMSjes op je eigen NL fone als je ver weg in TH bent die als alternatief gelden en/of het steeds wisselen van SIMkaartje . Helaas werkt VISA enkel met die SMSjes, ook al bij inloggen. Maar zit hier nu in BKK met mijn chromebook op door guesthse geboden wifi en werkt perfect. Neem zelf altijd gewoon een smak cash mee die ik bij SprRich wissel.
Terzijde: 2-step ID komt ook bij DiGiD, hangt ervanaf hoe ernstig het wordt gezien wat je ermee doet, maar komt binnenkort voor elke keer. dat gaat ook met extra SMS op een tevoren gemeld telefoonnr-ikweet niet of ze daarbij Thaise nrs willen slikken.
Een ander problem is mogelijk dat sinds kort de Thaisebanken op 6-digit PIN zijn overgestapt en mogelijk nu onze 4-digit PIN niet meer lusten, al zou dat wel moeten.
"Een ander problem is mogelijk dat sinds kort de Thaisebanken op 6-digit PIN zijn overgestapt en mogelijk nu onze 4-digit PIN niet meer lusten, al zou dat wel moeten."
Werkt gewoon, de ATM leest de chip uit en weet dan direct dat er een 4-cijferige pin in moet en welke dat is.

Plaats reactie

Terug naar “Reisverhalen”