deel 3, Deedee

Reisverhalen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
robi6
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 125
Lid geworden op: donderdag 16 maart 2017, 15:53

deel 3, Deedee

#1 Bericht door robi6 » donderdag 30 maart 2017, 13:47

Als je alleen reist, en je verblijft meer dagen in een resort of guesthouse, is de sfeer wel eens afhankelijk van je relatie met de beheerder. Zo kreeg ik in Cosy Bangkok, vlakbij Hua Lampong, een leuk contact met de receptioniste. Altijd als ik op de benedenverdieping bezig was (er was een keuken met een koelkast en hypermoderne kookplaat) , of om te mailen (als ik de computer aanzette startte hij meteen mn gmail-inbox op .handig maar ook we een beetje eng) was ze in mn buurt voor een praatje.
Op een dag werd dat wel wat te close. Ik vertelde over Facebook, en ze wilde graag mn adres. Ik zou r mn kaartje geven. Maar toen ik in de keuken aan het koken was (ik mocht van haar groene kool uit de koelkast gebruiken) begon ze dat ik mn schoenen aan moest doen. want, je hoefde je schoenen pas onderaan de trap uit te doen. Dus was de keuken ‘schoenengebied’. Maar als je van boven kwam ging je niet speciaal voor de keuken je schoenen aan doen, het was er schoon. Maar, volgens haar, kon je van buiten zo de keuken in lopen, dus werd er vuil van de straat de keuken ingebracht en zo via je voeten naar boven. Ik vond het nogal vergezocht(de schoonmaaksters liepen ook op schoenen), maar goed, ik paste me aan met de woorden: het is jouw huis. Ik baalde wel, blote pootjes lopen is een van de heerlijkheden van dit land. Heb thuis in de winter altijd kouwe voeten.
Afijn, daarna kwam ze bij de kookplaat staan, en zag dat ie op 9 minuten stond. Draaide m gelijk laag: “in Thailand koken wij de groente maar heel kort”. Dat wist ik natuurlijk, de (flintertjes) groente die zij in de rijst of noodles worden maar even aangestoofd, of niet eens, maar ik moet mijn groente, zeker kool, goed koken, mijn spijsver tering slaat op hol van rauwkost.
Daarna gooide ze de rest van het zakje kruiden ook in de pan. Je weet wel, die zakjes die bij zo’n pakje instantnoodles bijgesloten zitten, en waarvan volgens onderzoek voor 70 % uit zout en suiker bestaan. Afijn, toen sloeg er in mn bovenkamer een stopje door, en zei ik: als ik weer thuis ben zal ik iedereen vertellen waar je wel en niet je schoenen uit of aan kan/moet doen en hoe lang je je groente moet koken. Daar schrok ze wel van, en ze verdween meteen naar de receptie. Van haar Facebook heb ik nog niks gehoord. En ze lacht ook niet meer zo uitbundig naar me. Maar dat komt door de beloved king, who died.
Ja daar zijn ze heel serieus in hoor, daar heb ik nog een ruzie met een vriend aan te ‘danken’. Waarover in een volgend deel.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: deel 3, Deedee

#2 Bericht door wanadee » donderdag 30 maart 2017, 14:28

:giggle: :giggle: :giggle:

robi6
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 125
Lid geworden op: donderdag 16 maart 2017, 15:53

Re: deel 3, Deedee

#3 Bericht door robi6 » zondag 29 oktober 2017, 20:27

Over die vriend nog even: het was een Zeeuw, en die zijn van de Hollanders wel het meest cynisch (ik ben er zelf een). De ruzie was geloof ik meer een gevalletje deo-fobie: volk wat net van strenge geloven is genezen is het meest fel, die stellen alles wat maar naar geloof riekt, ook het boeddhisme op 1 lijn. daar sta je dan van te kijken als je in zo iemand toch een intelligent iemand ziet.Maar misschien was ik ook wel zo geweest/gebleven als ik daar gebleven was, en niet verhuisd naar Nijmegen, en naar Thailand gereisd.

Tonboy
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 229
Lid geworden op: woensdag 06 april 2016, 08:02
Locatie: Mae Rim - Chiang Mai
Contacteer:

Re: deel 3, Deedee

#4 Bericht door Tonboy » maandag 30 oktober 2017, 05:12

robi6 schreef:toen sloeg er in mn bovenkamer een stopje door
Door alleen de opmerking over je schoenen en de kookwijze ?
Hoop dat er een snelle automatische reset op de stoppen zitten, want anders hou je snel weinig functionaliteit in die bovenkamer van jou over. Slikken en doorgaan is mijn advies. Naar mijn mening wilde ze alleen behulpzaam zijn.

robi6
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 125
Lid geworden op: donderdag 16 maart 2017, 15:53

Re: deel 3, Deedee

#5 Bericht door robi6 » maandag 30 oktober 2017, 15:04

Tonboy schreef:
robi6 schreef:toen sloeg er in mn bovenkamer een stopje door
Door alleen de opmerking over je schoenen en de kookwijze ?
Hoop dat er een snelle automatische reset op de stoppen zitten, want anders hou je snel weinig functionaliteit in die bovenkamer van jou over. Slikken en doorgaan is mijn advies. Naar mijn mening wilde ze alleen behulpzaam zijn.
Nee, ze wilde, onbewust, erg betuttelend zijn. Dat is haar nu wel duidelijk, al regaeer ik dan niet op zn Thais, want ik ben ook maar een Hollander.

mooatje
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 557
Lid geworden op: maandag 18 juni 2007, 21:01
Locatie: Wachtebeke/Lopburi

Re: deel 3, Deedee

#6 Bericht door mooatje » maandag 30 oktober 2017, 18:46

Ik denk dat die Thaise nu denkt:de sfeer in een guesthouse is toch wel heel afhankelijk van welk soort klant die je hebt.En ik bedoel dan wel klant en niet "gast".
Meestal voel ik me goed in mijn vel......

robi6
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 125
Lid geworden op: donderdag 16 maart 2017, 15:53

Re: deel 3, Deedee

#7 Bericht door robi6 » maandag 30 oktober 2017, 21:14

In een sfeer van wederzijds respect zal dat geen problemen geven, in een guesthouse wel te verstaan. Als je alleen maar klant bent(hotel) is de verhouding ook duidelijk, dan heb je de sfeer maar te slikken, maar zal de baas zich ook niet gaan bemoeien met de culinaire voorkeuren van de klant, zo lang er geen brandgevaar dreigt. De keuken is dan trouwens geen mede-domein van de klant. In dit guesthouse liepen de zaken nogal door elkaar, de koelkast en fornuis bleek ook gebruikt te worden door de staf.

Gebruikersavatar
willem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 243
Lid geworden op: woensdag 20 juli 2005, 19:46
Locatie: nw-lekkerland,soms samutprakan

Re: deel 3, Deedee

#8 Bericht door willem » zondag 12 november 2017, 15:58

ik denk dat ze je probeerde te helpen.maar dan moet je daar wel voor open staan. :giggle:
vroeger komt nooit meer terug.

mooatje
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 557
Lid geworden op: maandag 18 juni 2007, 21:01
Locatie: Wachtebeke/Lopburi

Re: deel 3, Deedee

#9 Bericht door mooatje » zondag 12 november 2017, 19:46

Het zit hem juist in het "wederzijds"respect.Bij jou ligt dat blijkbaar wat moeilijker.
Meestal voel ik me goed in mijn vel......

Plaats reactie

Terug naar “Reisverhalen”