op bezoek in bangkwang prison

Reisverhalen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
halebopp
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 8
Lid geworden op: maandag 21 april 2008, 22:53

op bezoek in bangkwang prison

#1 Bericht door halebopp » maandag 21 april 2008, 23:37

Beste lezers,

een verslag van ons bezoek aan Hans op 4 maart j.l.

Op die dinsdag zijn wij (ik en mijn vriend Jeroen) vroeg per taxi naar de Bangkwang vertrokken waar wij rond 9.15 arriveerden. We waren beiden best gespannen, omdat we niet wisten wat ons te wachten stond en het natuurlijk toch een naargeestige plek is.

Ahfijn, we hebben ons gemeld met onze kopie paspoort en dat verliep eigenlijk best soepel. Vervolgens naar de overkant van de straat gegaan waar we alles dus moesten afgeven. Alleen was ik vergeten mijn portemonnee uit mijn broekzak te halen, dus ik werd weer teruggestuurd naar het loket met de kluisjes, waar een heel chagrijnige bewaarder opnieuw ons kluisje moest openen....een hoop gestress!

Eindelijk konden we naar binnen. Daar werden we meteen geconfronteerd met een paar thaise gevangenen die met kettingen aan hun voeten voorbij liepen en er erg slecht uitzagen, nee, dit was duidelijk geen prettige plek!

Vervolgens gaan zitten achter een telefoon in afwachting van Hans. Hij kwam na ongeveer 15 minuten binnen en zag ons direct zitten, het was niet druk. Hij zag er wel goed uit vonden wij. We hebben ruim 1,5 uur met hem kunnen praten. In het begin was het uiteraard allemaal wat onwennig, maar daarna verliep het allemaal erg prettig. We hebben eerst veel aan Hans gevraagd, hoe het met hem ging, hoe het leven in de gevangenis is. Schokkend om te horen wat daar allemaal gebeurt en hoe verschrikkelijk corrupt het allemaal is daarbinnen.

Hans vertelde ook over een ladyboy en haar ‘ vriendje’ die slaande ruzie hadden de dag ervoor en dat de pannen en potten in het rond vlogen. Dat was dan wel weer vermakelijk om te zien zei hij.

Vervolgens hebben we, zoals je op de website ook adviseerde, ook zelf veel verteld. Ook over onze vakantieplannen/ervaringen en dat vonden we eerst wel moeilijk, om al die leuke dingen te vertellen, maar Hans wilde het graag horen. Ook verteld over Nederlands nieuws, o.a. Geert Wilders met zijn nog uit te brengen film, de Formule 1 etc.

Jeroen woont in Waddinxveen en dat kende Hans ook, een vriend van hem had daar gewoond. Dus dat was leuk om over te praten. Mijn ouders wonen in Lochem en daar heeft hij dus op de politie-academie gezeten. Hij kende nog een paar cafeetjes waar ik ook wel eens ben geweest.

Nou ja, het was erg ontspannen om met Hans ook over de’ normale’ zaken te praten en hem te zien lachen! Goed om te merken dat hij ondanks alles zijn gevoel voor humor niet heeft verloren! Na die 1,5 uur viel het ons best zwaar afscheid van hem te moeten nemen.

We hebben hem veel sterkte gewenst. Ook hebben we hem beloofd de door ons meegebrachte spulletjes alsnog naar hem op te sturen. Want dat was dus heel stom van ons:

We waren in de veronderstelling dat wij de spulletjes die wij bij ons hadden pas na afloop van het bezoek konden afgeven voor hem....dit bleek dus van tevoren te moeten bij dat loket naast de spreekruimte. Nou ja, we hebben onze rookworstjes, drop en tijdschriften dus later in de vakantie alsnog naar hem opgestuurd.

Na ons bezoek ook nog wat levensmiddelen voor hem gekocht in de gevangeniswinkel: o.a. koffie, appels, koekjes, sigaretten.

We vinden het beiden heel fijn dat we Hans hebben kunnen spreken en hem een hart onder de riem hebben kunnen steken. En bovenal hem wat afleiding te hebben kunnen geven en hem te zien lachen. We hopen dat Hans snel naar Nederland mag komen om de rest van de straf uit te zitten.

Jammer trouwens dat het op dit moment met Hans niet zo goed gaat, zoals we konden lezen op de website. We hopen snel betere berichten te ontvangen.



Met vriendelijke groeten:



Willem Bloem en Jeroen van der Meer
Laatst gewijzigd door halebopp op woensdag 23 april 2008, 19:21, 1 keer totaal gewijzigd.
you've got your watches, we've got time

Gebruikersavatar
Roger
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 182
Lid geworden op: donderdag 28 september 2006, 16:17
Locatie: Roermond

Re: op bezoek in bangkwang prison

#2 Bericht door Roger » dinsdag 22 april 2008, 06:29

Mooi verslag.
Ben zelf Hans gaan opzoeken in 2005 en afgelopen november 2007.
Precies het zelfde wat jullie gedaan hebben.. spullen uit Nederland meegenomen, en daarna wat uit de supermarkt voor hem wat gekocht.
En voor de rest veel verteld over nederland, en naar zijn verhalen geluisterd over het leven daar in Bangkwang..
De volgende keer als ik weer naar thailand ga, (en dat zal binnekort wel weer zijn) bezoek ik hem weer..
~ ENJOY THE SILENCE ~

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: op bezoek in bangkwang prison

#3 Bericht door Jim » dinsdag 22 april 2008, 07:56

wie is hans, wat heeft hij gedaan en hoe lang moet hij zitten?
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Corinne
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 430
Lid geworden op: zondag 19 maart 2006, 12:53
Locatie: Oostvoorne

Re: op bezoek in bangkwang prison

#4 Bericht door Corinne » dinsdag 22 april 2008, 08:54

Jim schreef:wie is hans, wat heeft hij gedaan en hoe lang moet hij zitten?
Ik denk dat het deze Hans is:

http://gevangeninthailand.nl/GO/publish/

Bron: http://www.prisonlife.nl

Gebruikersavatar
JohanS
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2005
Lid geworden op: vrijdag 07 oktober 2005, 11:25
Locatie: Vlaanderen

Re: op bezoek in bangkwang prison

#5 Bericht door JohanS » dinsdag 22 april 2008, 09:13

Jim schreef:wie is hans, wat heeft hij gedaan en hoe lang moet hij zitten?
Weer een onschuldige in de Thaise gevangenis !

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6466
Lid geworden op: vrijdag 28 september 2007, 07:33
Locatie: ฮอลแลนด์ใต้

Re: op bezoek in bangkwang prison

#6 Bericht door Wouter_Udon » dinsdag 22 april 2008, 12:26

Ik heb een beetje rondgekeken op de website en als ik het verhaal van Hans lees over hoe eea is gegaan, dan plaats ik wel een aantal vraagtekens. Dus laat ik me beperken door te zeggen dat ik niet kan beoordelen of hij schuldig is of niet.
Maar het is wel een feit dat als je in BKK Hilton zit, je bijzonder slecht af bent, schuldig of niet.
Live your dream, don't dream your life.

Gebruikersavatar
JohanS
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2005
Lid geworden op: vrijdag 07 oktober 2005, 11:25
Locatie: Vlaanderen

Re: op bezoek in bangkwang prison

#7 Bericht door JohanS » dinsdag 22 april 2008, 13:03

Wouter_Udon schreef:Ik heb een beetje rondgekeken op de website en als ik het verhaal van Hans lees over hoe eea is gegaan, dan plaats ik wel een aantal vraagtekens. Dus laat ik me beperken door te zeggen dat ik niet kan beoordelen of hij schuldig is of niet.
Maar het is wel een feit dat als je in BKK Hilton zit, je bijzonder slecht af bent, schuldig of niet.
Deze discussie is reeds meerdere malen op dit forum en andere fora besproken en we zullen maar weer niet opnieuw beginnen. Ik heb ook zijn verhaal gelezen en toch opletten dat dit alleen maar zijn kant van het verhaal is dat je weet.
En zoals ik steeds heb geschreven over dit onderwerp; indien je naar of uit Thailand reist dan weet je dat er zeer zware straffen op drugsmokkel staan dus een gewaarschuwd man is en twee waard indien hij tenminste slim is.

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

Re: op bezoek in bangkwang prison

#8 Bericht door carpediem » dinsdag 22 april 2008, 13:14

Wouter_Udon schreef:Ik heb een beetje rondgekeken op de website en als ik het verhaal van Hans lees over hoe eea is gegaan, dan plaats ik wel een aantal vraagtekens. Dus laat ik me beperken door te zeggen dat ik niet kan beoordelen of hij schuldig is of niet.
Maar het is wel een feit dat als je in BKK Hilton zit, je bijzonder slecht af bent, schuldig of niet.
En dan is het ook zeer te respecteren dat er mensen zijn die aandacht geven aan deze mensen.

Velen Nederlanders die wereldwijd in gevangenissen zitten zijn geen echte criminelen maar meer naïeve gelukzoekers die voor geld de verleiding niet hebben kunnen weerstaan.
Als ze onschuldig zitten is het natuurlijk helemaal een ramp en dat zullen er maar weinigen of geen zijn.
Persoonlijk heb ik eens iemand gesproken die 5 jaar in het BKK Hilton had gezeten en ondanks alle narigheid hij die tijd nooit had willen missen. In zijn situatie heeft hij daar een levenservaring opgedaan die hij anders gemist zou hebben.

Na alles wat ik gelezen heb over ervaringen van buitenlanders in het BKK Hilton is het er relatief niet zo slecht als je de gave hebt je een beetje te kunnen aanpassen. Daarin speelt vooral het sociale aspect dat je er overdag vrij kunt rondlopen en zo je eigen sociale wereldje kunt scheppen. Ook gezien dat de buitenlanders het financieel beter hebben dan de meeste thaien hebben ze ook meer voorrechten.

Vijf jaar is nog wel te overzien, maar levenslang voor naar Nederlandse begrippen kleine drugs delicten is wel erg lang.
pluk de dag (carpediem)

Gebruikersavatar
JohanS
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2005
Lid geworden op: vrijdag 07 oktober 2005, 11:25
Locatie: Vlaanderen

Re: op bezoek in bangkwang prison

#9 Bericht door JohanS » dinsdag 22 april 2008, 13:44

carpediem schreef:
Wouter_Udon schreef:Ik heb een beetje rondgekeken op de website en als ik het verhaal van Hans lees over hoe eea is gegaan, dan plaats ik wel een aantal vraagtekens. Dus laat ik me beperken door te zeggen dat ik niet kan beoordelen of hij schuldig is of niet.
Maar het is wel een feit dat als je in BKK Hilton zit, je bijzonder slecht af bent, schuldig of niet.
En dan is het ook zeer te respecteren dat er mensen zijn die aandacht geven aan deze mensen.

Velen Nederlanders die wereldwijd in gevangenissen zitten zijn geen echte criminelen maar meer naïeve gelukzoekers die voor geld de verleiding niet hebben kunnen weerstaan.
Als ze onschuldig zitten is het natuurlijk helemaal een ramp en dat zullen er maar weinigen of geen zijn.
Persoonlijk heb ik eens iemand gesproken die 5 jaar in het BKK Hilton had gezeten en ondanks alle narigheid hij die tijd nooit had willen missen. In zijn situatie heeft hij daar een levenservaring opgedaan die hij anders gemist zou hebben.

Na alles wat ik gelezen heb over ervaringen van buitenlanders in het BKK Hilton is het er relatief niet zo slecht als je de gave hebt je een beetje te kunnen aanpassen. Daarin speelt vooral het sociale aspect dat je er overdag vrij kunt rondlopen en zo je eigen sociale wereldje kunt scheppen. Ook gezien dat de buitenlanders het financieel beter hebben dan de meeste thaien hebben ze ook meer voorrechten.

Vijf jaar is nog wel te overzien, maar levenslang voor naar Nederlandse begrippen kleine drugs delicten is wel erg lang.
Ik kan je redenering volledig volgen en begrijpen behalve je laatste zin.

Laat nu toch ook eens duidelijk zijn aan alle europeanen dat 'andere landen, andere wetten' en laat ons toch niet steeds onze moraal opdringen aan de landen buiten europa.
De straffen zijn hoog in Thailand maar dat is hun keuze om het probleem aan te passen.
De veel mildere wetten in bv Nederland zijn ook niet het ideaal want je blijft met drugsproblemen zitten.

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6466
Lid geworden op: vrijdag 28 september 2007, 07:33
Locatie: ฮอลแลนด์ใต้

Re: op bezoek in bangkwang prison

#10 Bericht door Wouter_Udon » dinsdag 22 april 2008, 16:46

JohanS schreef:
carpediem schreef:
Wouter_Udon schreef:Ik heb een beetje rondgekeken op de website en als ik het verhaal van Hans lees over hoe eea is gegaan, dan plaats ik wel een aantal vraagtekens. Dus laat ik me beperken door te zeggen dat ik niet kan beoordelen of hij schuldig is of niet.
Maar het is wel een feit dat als je in BKK Hilton zit, je bijzonder slecht af bent, schuldig of niet.
En dan is het ook zeer te respecteren dat er mensen zijn die aandacht geven aan deze mensen.

Velen Nederlanders die wereldwijd in gevangenissen zitten zijn geen echte criminelen maar meer naïeve gelukzoekers die voor geld de verleiding niet hebben kunnen weerstaan.
Als ze onschuldig zitten is het natuurlijk helemaal een ramp en dat zullen er maar weinigen of geen zijn.
Persoonlijk heb ik eens iemand gesproken die 5 jaar in het BKK Hilton had gezeten en ondanks alle narigheid hij die tijd nooit had willen missen. In zijn situatie heeft hij daar een levenservaring opgedaan die hij anders gemist zou hebben.

Na alles wat ik gelezen heb over ervaringen van buitenlanders in het BKK Hilton is het er relatief niet zo slecht als je de gave hebt je een beetje te kunnen aanpassen. Daarin speelt vooral het sociale aspect dat je er overdag vrij kunt rondlopen en zo je eigen sociale wereldje kunt scheppen. Ook gezien dat de buitenlanders het financieel beter hebben dan de meeste thaien hebben ze ook meer voorrechten.

Vijf jaar is nog wel te overzien, maar levenslang voor naar Nederlandse begrippen kleine drugs delicten is wel erg lang.
Ik kan je redenering volledig volgen en begrijpen behalve je laatste zin.

Laat nu toch ook eens duidelijk zijn aan alle europeanen dat 'andere landen, andere wetten' en laat ons toch niet steeds onze moraal opdringen aan de landen buiten europa.
De straffen zijn hoog in Thailand maar dat is hun keuze om het probleem aan te passen.
De veel mildere wetten in bv Nederland zijn ook niet het ideaal want je blijft met drugsproblemen zitten.
Misschien mis ik iets maar ik kan er niet uithalen dat er hier iets opgedrongen wordt. Er wordt een vergelijking gemaakt en om die te maken heb je een maatstaf nodig, je moet tenslotte ergens vanuit gaan en dat is dan in dit geval de daarop van toepassing zijnde Nederlandse wetgeving. En dan is de conclusie dat levenslang erg lang is. Niet meer en niet minder.
En of de mildere wetten in Nederland ideaal zijn of niet? Geen idee, maar dat is ook niet zo relevant.
Waar haal jij dat trouwens vandaan dat de Nederlandse wetten milder zijn?
Live your dream, don't dream your life.

j.b
Expat
Expat
Berichten: 198
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 07:33
Locatie: chiangmai

Re: op bezoek in bangkwang prison

#11 Bericht door j.b » dinsdag 22 april 2008, 18:08

[quote="carpediem"][quote="Wouter_Udon"]Ik heb een beetje rondgekeken op de website en als ik het verhaal van Hans lees over hoe eea is gegaan, dan plaats ik wel een aantal vraagtekens. Dus laat ik me beperken door te zeggen dat ik niet kan beoordelen of hij schuldig is of niet.
Maar het is wel een feit dat als je in BKK Hilton zit, je bijzonder slecht af bent, schuldig of niet.[/quote]

En dan is het ook zeer te respecteren dat er mensen zijn die aandacht geven aan deze mensen.

Velen Nederlanders die wereldwijd in gevangenissen zitten zijn geen echte criminelen maar meer naïeve gelukzoekers die voor geld de verleiding niet hebben kunnen weerstaan.
Als ze onschuldig zitten is het natuurlijk helemaal een ramp en dat zullen er maar weinigen of geen zijn.
Persoonlijk heb ik eens iemand gesproken die 5 jaar in het BKK Hilton had gezeten en ondanks alle narigheid hij die tijd nooit had willen missen. In zijn situatie heeft hij daar een levenservaring opgedaan die hij anders gemist zou hebben.

Na alles wat ik gelezen heb over ervaringen van buitenlanders in het BKK Hilton is het er relatief niet zo slecht als je de gave hebt je een beetje te kunnen aanpassen. Daarin speelt vooral het sociale aspect dat je er overdag vrij kunt rondlopen en zo je eigen sociale wereldje kunt scheppen. Ook gezien dat de buitenlanders het financieel beter hebben dan de meeste thaien hebben ze ook meer voorrechten.

Vijf jaar is nog wel te overzien, maar levenslang voor naar Nederlandse begrippen kleine drugs delicten is wel erg lang.[/quote]


Levenservaring opgedaan in het BKK Hilton in de 5 jaar dat hij gezeten heeft en in die tijd een ervaring opgedaan die hij ondanks de ontberingen nooit had WILLEN missen ??
Ik denk niet dat je iets mist als je er niet gezeten hebt en de ervaring die je daar opdoet ???
En dat 5 jaar nog te overzien is ????
En dat het er relatief niet zo slecht is ???
Sorry maar deze logica ontgaat me .

Corinne
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 430
Lid geworden op: zondag 19 maart 2006, 12:53
Locatie: Oostvoorne

Re: op bezoek in bangkwang prison

#12 Bericht door Corinne » dinsdag 22 april 2008, 18:13

Deze topic gaat over het bezoek die Willem en Jeroen aan Hans Zegers hebben gebracht.
Ze beschrijven hoe dat is geweest, niks meer en niks minder.
Het gaat dus niet erover of die Hans daar terecht of onterecht zit.
Ook gaat het niet over Nederandse of Thaise wetgevingen!

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: op bezoek in bangkwang prison

#13 Bericht door Jim » dinsdag 22 april 2008, 18:48

aan de andere kant is dit een forum en geen gedrukte krant.
als je geen reacties wilt, moet je niets posten.

ben 't er trouwens helemaal mee eens dat levenslang voor drugssmokkel een barbaarse straf is.
cultuurverschil of geen cultuurverschil.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

bep
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 13
Lid geworden op: zaterdag 19 april 2008, 03:12

Re: op bezoek in bangkwang prison

#14 Bericht door bep » woensdag 23 april 2008, 04:38

als ie schuldig is dan weten ze in thailand goed raad met hem. daar zijn ze niet zo slap als in holland waar ze drugsdeelers met 2 uren weer de straat op laten gaan. ik heb het verhaal gelezen. hij had toch zijn broer kunnen bellen. die tik liep wel constant bij hem maar die had hij toch munt kunnen slaan.

affijn als ie het niet heeft gedaan dan is het natuurlijk een hel daar in de bajes in thailand.

Luc
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 592
Lid geworden op: vrijdag 22 juni 2007, 15:02
Locatie: Thailand

Re: op bezoek in bangkwang prison

#15 Bericht door Luc » woensdag 23 april 2008, 04:55

De levensomstandigheden vallen daar en in andere Thaise gevangenissen of bewaarhuizen voor westerlingen NIET mee.
Het is de constante psychische druk rondom de gevangene, het ontbreken van enige hygiëne of privacie , het niet écht goed begrijpen van de taal, de medegevangenen,
de oppermacht , -waang ahm naat - gebruikt ,door de(niet criminele?!) Thaise bewakers, het nooit niet weten wat er morgen gaat gebeuren en dat voor de volgende week, maand, jaar, decenium ?????..... enz, dat maakt het voor westerlingen en andere mensen onleefbaar.
Het zijn misdadigers, maar nog altijd wel mensen, die o.a. hier, in totaal onmenswaardige omstandigheden, moeten proberen te overleven of anders gewoon doodvallen.

Als ge wat Hans, de persoon mij totaal onbekend, heeft gedaan en de straf die hij ervoor krijgt in contrast zet met het artikkeltje van vandaag in de Bangkok Post "Back in uniform".....twijfel ik soms toch hard ,of het er hier allemaal zo rechtvaardig, eerlijk en correct aan toe gaat in The Land Of Smile.....
mischien.....telt dat alleen maar op gerechtelijk, menselijk vlak...??

Het weer is prachtig.

Plaats reactie

Terug naar “Reisverhalen”