Gas- en lpg prijs in Thailand?

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Gas- en lpg prijs in Thailand?

#1 Bericht door erik-kuijpers » maandag 11 oktober 2021, 06:58

Het zal je niet ontgaan zijn dat in de EU paniek dreigt over de gasprijs en mijn vraag is, merken jullie er wat van? (Lees net dat de spanning al wat van de wereldmarkt af is, gelukkig maar.)

Kookgas bij ons in TH: 3 of 4 flessen per jaar, flessen van 16 kg gas en 15 kg staal. Betaalde in 'mijn' tijd 420 baht per fles maar vraag me niet wat voor gas er in zit. Mijn buurman heeft een Familia-tuktuk (1.200 cc) en stookt daarin LPG. Benzine voor de motor van junior is 91 of 95 of die mix.

Knallen bij jullie de prijzen er ook uit?

Ik heb op 1 juli mijn gas- en stroomcontract bij Energie Direct verlengd voor 3 jaar per 1 september 2021; Energie Direct is geen kleine speler. Maar er zijn heel kleine spelers in NL die hun contract al hebben opgezegd. Mijn gasprijs is nu nummer 4 in NL en scheelt marginaal met de goedkoopste aanbieder.

Ik ben overigens zuinig; heb vorig boekjaar 800 euro gas (cv en warm water, geen kookgas) gebruikt en negatief 300 euro aan stroom (licht, apparaten en koken) vanwege de panelen op het dak. Ik lever fors terug en krijg dat betaald tegen het normale tarief.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Gas- en lpg prijs in Thailand?

#2 Bericht door jumbo » maandag 11 oktober 2021, 09:21

Ik vermoed dat het 2 verschillende soorten gas zijn met andere leveranciers dus die link is er niet
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

yandre
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1007
Lid geworden op: woensdag 26 augustus 2009, 21:56
Locatie: nongkhai

Re: Gas- en lpg prijs in Thailand?

#3 Bericht door yandre » maandag 11 oktober 2021, 12:53

95 hier aan de pomp rond 38 bath 91 goedkoper
gas prijs zo rond 20 bath hier buiten soms een of 2 bath duurder.
gasfles kooken 4 en halve kilo 154bath thuis bezorgt

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Gas- en lpg prijs in Thailand?

#4 Bericht door jumbo » dinsdag 12 oktober 2021, 00:31

duurdere bezine prijs in TH is een gevolg van de hogere olie prijzen en de zwakkere thb
LPG is daaraan gekoppeld, NGV niet
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
Kees
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1181
Lid geworden op: donderdag 16 juni 2005, 19:43
Locatie: Doi Saket, Talad Khwan

Re: Gas- en lpg prijs in Thailand?

#5 Bericht door Kees » dinsdag 12 oktober 2021, 06:16

"en de zwakkere thb"

Daar denken ze vandaag wel anders over ;)
Niet klagen, maar dragen.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Gas- en lpg prijs in Thailand?

#6 Bericht door jumbo » dinsdag 12 oktober 2021, 08:32

Kees schreef: dinsdag 12 oktober 2021, 06:16 "en de zwakkere thb"

Daar denken ze vandaag wel anders over ;)
Je scjhrijft in raadsels Kees, de THB is in 12 maanden meer als 10% gedaald in waarde tegen de USD en olie wordt genoteerd in USD, ergo olie/benzine/gasohol worden duurder....
Welke 'ze' denken daar anders over??
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
Kees
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1181
Lid geworden op: donderdag 16 juni 2005, 19:43
Locatie: Doi Saket, Talad Khwan

Re: Gas- en lpg prijs in Thailand?

#7 Bericht door Kees » dinsdag 12 oktober 2021, 14:11

jumbo schreef: dinsdag 12 oktober 2021, 08:32
Kees schreef: dinsdag 12 oktober 2021, 06:16 "en de zwakkere thb"

Daar denken ze vandaag wel anders over ;)
Je scjhrijft in raadsels Kees, de THB is in 12 maanden meer als 10% gedaald in waarde tegen de USD en olie wordt genoteerd in USD, ergo olie/benzine/gasohol worden duurder....
Welke 'ze' denken daar anders over??
Dat raadsel is snel opgelost al je naar de koers van de baht t.o.v. de dollar/euro van vandaag kijkt.
En ja de waarde is inderdaad over een langere termijn gedaald, maar daarom zei ik ook "vandaag".
Niet klagen, maar dragen.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Gas- en lpg prijs in Thailand?

#8 Bericht door jumbo » dinsdag 12 oktober 2021, 23:24

:thumbsup: Al blijft het een beetje ingewikkeld om een prijs trend te ontdekken in ontwikkeling van 'vandaag' :D
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Gas- en lpg prijs in Thailand?

#9 Bericht door pjotter » donderdag 14 oktober 2021, 08:38

DAT is in Thailand goed te doen allemaal.
Huis 3 volwassenen ongeveer 200฿ water per maand, idd 4 à 5 flessen gas a 350฿ per jaar.

Electra is een ander verhaal. Ik denk zelfs iets duurder dan toen ik nog in NL woonde. Kwh in NL weet ik niet meer maar ik betaalde iets van 600€ per jaar. Woonde toen de helft van het jaar ook alleen. De andere helft dus samen met mijn Thaise vriendin (2x pj toeristen visum 90 dagen). Hier met 2 airco's (12.000BTU) zo goed als 'volcontinue' draaien en regelmatig een van 19.000BTU, betaal ik ongeveer 2,300฿ per maand.

Gisteren Diesel getankt voor 28,6฿ per liter. OOK behoorlijk gestegen maar ja, toch, alle brandstof prijzen hier onder de helft van die in NL. Verzekering en belasting per jaar voor de auto, zullen we het maar niet over hebben t.o.v. NL. Zul jij ook nog wel weten Erik.

Al met al, blijft het redelijk goedkoop hier voor een NL Farang :thumbsup:
erik-kuijpers schreef: maandag 11 oktober 2021, 06:58 Het zal je niet ontgaan zijn dat in de EU paniek dreigt over de gasprijs en mijn vraag is, merken jullie er wat van? (Lees net dat de spanning al wat van de wereldmarkt af is, gelukkig maar.)

Kookgas bij ons in TH: 3 of 4 flessen per jaar, flessen van 16 kg gas en 15 kg staal. Betaalde in 'mijn' tijd 420 baht per fles maar vraag me niet wat voor gas er in zit. Mijn buurman heeft een Familia-tuktuk (1.200 cc) en stookt daarin LPG. Benzine voor de motor van junior is 91 of 95 of die mix.

Knallen bij jullie de prijzen er ook uit?

Ik heb op 1 juli mijn gas- en stroomcontract bij Energie Direct verlengd voor 3 jaar per 1 september 2021; Energie Direct is geen kleine speler. Maar er zijn heel kleine spelers in NL die hun contract al hebben opgezegd. Mijn gasprijs is nu nummer 4 in NL en scheelt marginaal met de goedkoopste aanbieder.

Ik ben overigens zuinig; heb vorig boekjaar 800 euro gas (cv en warm water, geen kookgas) gebruikt en negatief 300 euro aan stroom (licht, apparaten en koken) vanwege de panelen op het dak. Ik lever fors terug en krijg dat betaald tegen het normale tarief.

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Gas- en lpg prijs in Thailand?

#10 Bericht door pjotter » donderdag 14 oktober 2021, 08:46

De laatste 3 dagen toch zo'n beetje 3% in waarde gestegen t.o.v. de Euro. Buiten het wat wegzakken van de Euro t.o.v. de US Dollar, lees ik ook wel dat het komt doordat Thailand wat toeristen restricties heeft opgeheven per 1 oktober, en dit per 1 november en 1 december nogmaals VAN PLAN :lol: is. Per 1 november heeft men het zelfs over geen quarantaine meer (per 1 oktober 7 dagen voor volledig gevaccineerden). We wachten af....
jumbo schreef: dinsdag 12 oktober 2021, 23:24 :thumbsup: Al blijft het een beetje ingewikkeld om een prijs trend te ontdekken in ontwikkeling van 'vandaag' :D

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Gas- en lpg prijs in Thailand?

#11 Bericht door jumbo » vrijdag 15 oktober 2021, 00:28

Nu zie je idd een dalende trend, hoe traag dat wordt verrekend in de pomp prijzen is aan de leverancier, maar normaliter zie dalingen trager of kleine dalingen niet terug in de pomp prijs.
Euro heeft niet zoveel met pompprijs te maken, olie is een USD notatie
En idd een gevolg van de re-her-opening plannen van Thailand.....
Binnenkort komt daar de malaise in de US bij als positieve factor, het is een beetje een puinbak daar... vertraagd economisch herstel, goederen crisis, anti vaccers, democraten en republikeinen die het krediet plafond niet omhoog willen brengen en dan de geest van Trump. Dat kan allemaal niet goed gaan
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”