een goed bouwbedrijf Cha am

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
jomel17
Expat
Expat
Berichten: 1560
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 18:13
Locatie: Khon Kaen

Re: een goed bouwbedrijf Cha am

#16 Bericht door jomel17 » zaterdag 27 maart 2021, 14:26

Ziet er goed uit uit ...
หลงรัก

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: een goed bouwbedrijf Cha am

#17 Bericht door jumbo » zaterdag 27 maart 2021, 23:13

jomel17 schreef: zaterdag 27 maart 2021, 14:26 Ziet er goed uit uit ...
Thanks, het zien moet nog komen maar VR is leuk, hahaha

Voor solar een generator back-up gezien voor de donkere dagen en daarop (wellicht) onvoldoende capiciteit in de daarop volgende nachten
Vooral als we off grid gaan. Moet eea nog zien na een half jaartje.
Solar op de grond op frame dus geen gedoe op dak

Alles waar mogelijk met inverter techniek
Op de omheining solar lampjes paneeltje
Water pomp van put op solar...

(Houten?) Sala met dakterras voor de mookata/bbq avonden met familie/gezin...
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: een goed bouwbedrijf Cha am

#18 Bericht door jumbo » zondag 11 april 2021, 10:17

Quote is binnen, nog een paar kleine aanpassingen en wat grotere....
Quote gebaseerd op zijn materialen, die gaan we waar nodig aanpassen/upgraden en dan wordt zijn materiaal in mindering gebracht
Er zijn nog wat zaken die we gaan bespreken o.m. met zijn electricien want alles moet voorbereid zijn voor Solar

Wat extra wensen zoals een glazen weggklapbare voorpui in de living en wat zaken die we weglaten of op advies van architect/bouwer aanpassen
We hebben ruimte genoegg dus nemen o.m. wat extra ruimte naar onze buren...

Inmiddels leverancier gevonden die onze veranda volledig in mosquito gaas kan verpakken en lengte aanpast aan veranda palen en vice versa, stukken van 4.00 bij 3.00
VDO gezien hoe ze dat met een karcher schoonmaakten om aan te tonen hoe solide het was... Ik kende het al uit Florida, daar ging het om het zwembad heen

Het wordt mooi hoog van binnen met een ruime meter dus buiten nog iets hoger...en geventileerde dakruimte

De beste man is verleden week benoemd tot primair bouwbedrijf voor de Amphur Cha am, dat biedt vertrouwen
Maar zoals gezegd hij had ook huis, kantoor en bedrijfshal van dochter haar schoonouders gebouwd en gaat ook haar restaurant, Sushi franchise, doen.
Zijn werk dus gezien en dat ziet er prima uit.

Grond is dermate hard en goed dat we kunnen verhogen, zodat we boven die nieuw aangelgde weg leven. Hij kan bouwen als wij er gereed voor zijn

We zullen doorgaan...
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Duiker
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1767
Lid geworden op: maandag 23 juli 2007, 22:14
Locatie: Nederland / Belgie / Thailand

Re: een goed bouwbedrijf Cha am

#19 Bericht door Duiker » zondag 11 april 2021, 16:01

Ben benieuwd naar de eerste foto's.
We leven in het midden van de ruimte, maar aan de rand van de tijd.

Gebruikersavatar
De Beweerder
Expat
Expat
Berichten: 1737
Lid geworden op: dinsdag 25 oktober 2005, 22:57
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: een goed bouwbedrijf Cha am

#20 Bericht door De Beweerder » maandag 12 april 2021, 01:26

Afbeelding

Zal zoiets worden in mijn VR [emoji6]
A millionaire in free time, can not save time only use ;)

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: een goed bouwbedrijf Cha am

#21 Bericht door jumbo » maandag 12 april 2021, 02:28

De Beweerder schreef: maandag 12 april 2021, 01:26 Afbeelding

Zal zoiets worden in mijn VR [emoji6]
:lol: :lol:

iets buiten het budget
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2884
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: een goed bouwbedrijf Cha am

#22 Bericht door wpdl » maandag 12 april 2021, 02:35

Afbeelding

Denk deze.

Gebruikersavatar
foppo
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 560
Lid geworden op: zondag 09 juni 2013, 13:24
Locatie: WarinChamrap

Re: een goed bouwbedrijf Cha am

#23 Bericht door foppo » maandag 12 april 2021, 06:23

Ik ken de locale situatie ter plekke niet voor wat betreft de regels van de PEA maar ik zou je willen adviseren zeer grondig en nauwkeurig de Solar plannen met de PEA af te stemmen en niet direct op de informatie van de elektricien af te gaan.
Behalve als je off-grid gaat natuurlijk want dan heeft de PEA er niets mee te maken.

Wij hebben een aantal jaren geleden alweer vol vertrouwen een solar systeem laten aanleggen door een manneke die al wat meer klussen in ons nieuwe huis had gedaan en we konden hem volledig vertrouwen.
18 panelen van 300 watt werden gelegd op een schuin dak en een 6000 Growatt omvormer werd geïnstalleerd, niet de goedkoopste maar wel de beste....
(overigens bleek bij nadere controle die 300 watt panelen 200 watt te zijn maar dat terzijde....)

En jahoor....de meter liep overdag terug en snachts werd die stroom weer ingehaald door de airco's.
En feitelijk hadden we dus gratis stroom.
Totdat een oplettende meter opnemer na een jaar zag dat de meter terug liep en dat rapporteerde.
De PEA nam maatregelen en fixte iets in de meter waardoor die alleen nog maar vooruit kon.

Om een lang verhaal kort te maken: Na maanden onderhandelen en info verzamelen accepteerde de PEA onze stroom teruglevering niet (we hebben er zelfs een elektrotechnisch ingenieur, professor electronica aan de universiteit hier ter plaatse bij gehad) en we kunnen de opbrengst van het solarsysteem zelf overdag gebruiken maar overcapaciteit nooit terug leveren.
Overigens komt dat goed van pas want we zitten aan het eind van de PEA lijn en als er iemand in de buurt gaat lassen zouden wij anders geen stroom meer hebben....

Al met al net even iets anders gelopen dan bedoeld maar omdat onze elektricien van toeten nog blazen wist er weer mooi in gefietst....

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: een goed bouwbedrijf Cha am

#24 Bericht door erik-kuijpers » maandag 12 april 2021, 07:45

Nou ja, Foppo, even off record hier, in NL kun je nu nog wel terug leveren en wat geld beuren maar dat is straks ook voorbij. Dan mag je wel leveren maar krijg je er niks meer voor. Ik huur 8 panelen tegen 2 euro p maand en die centen haal ik er nu uit en straks ook dus het levert toch wat op.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: een goed bouwbedrijf Cha am

#25 Bericht door jumbo » maandag 12 april 2021, 13:37

foppo schreef: maandag 12 april 2021, 06:23 Ik ken de locale situatie ter plekke niet voor wat betreft de regels van de PEA maar ik zou je willen adviseren zeer grondig en nauwkeurig de Solar plannen met de PEA af te stemmen en niet direct op de informatie van de elektricien af te gaan.
Behalve als je off-grid gaat natuurlijk want dan heeft de PEA er niets mee te maken.

Wij hebben een aantal jaren geleden alweer vol vertrouwen een solar systeem laten aanleggen door een manneke die al wat meer klussen in ons nieuwe huis had gedaan en we konden hem volledig vertrouwen.
18 panelen van 300 watt werden gelegd op een schuin dak en een 6000 Growatt omvormer werd geïnstalleerd, niet de goedkoopste maar wel de beste....
(overigens bleek bij nadere controle die 300 watt panelen 200 watt te zijn maar dat terzijde....)

En jahoor....de meter liep overdag terug en snachts werd die stroom weer ingehaald door de airco's.
En feitelijk hadden we dus gratis stroom.
Totdat een oplettende meter opnemer na een jaar zag dat de meter terug liep en dat rapporteerde.
De PEA nam maatregelen en fixte iets in de meter waardoor die alleen nog maar vooruit kon.

Om een lang verhaal kort te maken: Na maanden onderhandelen en info verzamelen accepteerde de PEA onze stroom teruglevering niet (we hebben er zelfs een elektrotechnisch ingenieur, professor electronica aan de universiteit hier ter plaatse bij gehad) en we kunnen de opbrengst van het solarsysteem zelf overdag gebruiken maar overcapaciteit nooit terug leveren.
Overigens komt dat goed van pas want we zitten aan het eind van de PEA lijn en als er iemand in de buurt gaat lassen zouden wij anders geen stroom meer hebben....

Al met al net even iets anders gelopen dan bedoeld maar omdat onze elektricien van toeten nog blazen wist er weer mooi in gefietst....
Foppo bedank voor je informatie

Uiteraard worden de eisen van de PEA meegenomen in de planning en de betreffende installateur zal een vergunning moeten overleggen.
We willen off de grid, maar de batterij installatie kan een factor zijn kwa kwaliteit en kosten, wordt allemaal bekeken.
Zoals geschreven de contractor is gelinked aan de amphur en wat dat betreft maak ik me geen zorgen, zijn reputatie is voor hem ook van belang
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: een goed bouwbedrijf Cha am

#26 Bericht door jumbo » donderdag 15 april 2021, 00:35

Foppo

Het eerste halfjaar gaan we overigens zonder Solar om de behoefte te bekijken.
De panelen komen op een frame op de grond dus het achteraf installeren is geen probleem

Momenteel schommelt het gebruik tussen 20 en 35 KW....ik kan naar mijn idee dus geen
systeem opzetten naar percentage omdat het zou overproduceren tijdens de koelere periode
en onderproduceren tijdens de droge hete periode. De PEA eisen worden belangrijk voor een vergunning.

Off grid kan altijd, maar de batterijen zijn een additionele kosten factor, Tesla powerwall 10 KW kost 165,000 THB
copy's kosten 120,000 thb en niet zeker over de garantie. Een standaard batterij lijn is ook nog een mogelijkheid.
Geen idee over de kosten.

We zullen zien wat de installateur ons brengt...
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

sjeng
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 187
Lid geworden op: vrijdag 01 februari 2008, 16:51

Re: een goed bouwbedrijf Cha am

#27 Bericht door sjeng » donderdag 15 april 2021, 05:23

jumbo schreef: donderdag 15 april 2021, 00:35 Foppo

Het eerste halfjaar gaan we overigens zonder Solar om de behoefte te bekijken.
De panelen komen op een frame op de grond dus het achteraf installeren is geen probleem

Momenteel schommelt het gebruik tussen 20 en 35 KW....ik kan naar mijn idee dus geen
systeem opzetten naar percentage omdat het zou overproduceren tijdens de koelere periode
en onderproduceren tijdens de droge hete periode. De PEA eisen worden belangrijk voor een vergunning.

Off grid kan altijd, maar de batterijen zijn een additionele kosten factor, Tesla powerwall 10 KW kost 165,000 THB
copy's kosten 120,000 thb en niet zeker over de garantie. Een standaard batterij lijn is ook nog een mogelijkheid.
Geen idee over de kosten.

We zullen zien wat de installateur ons brengt...


jumbo,
Wat betreft PEA dat kun je vergeten die werkt niet mee aan grid tied installaties voor particilieren.
Heb zelf in 2012 toen PEA begon met het solar roof project een aanvraag ingedient voor een installatie, kosten aanvraag ongeveer 4 k voor een ontwerp van een installateur en 1.5 k fee voor PEA.
Was in deze provincie nummertje 654 en lag dus onder een grote stapel en nooit meer een reactie gekregen.
Vervolgens is het programma toen abrupt gestopt

Heb toen besloten om maar illegaal verder te gaan en de installatie zelf geplaatst.Ook op een stellage en niet op het dak
zoals PEA dwingend voorschreef.

Heb ondertussen al wel een paar keer een andere meter gekregen zelfs een die niet achteruit liep, maar die is
na een paar maanden weer spontaan vervangen door een nieuwe die wel weer terug telt.
En we leveren tot op heden nog altijd stiekem terug. :cheesy:
Zit met mijn installatie van 3 kwh op een opbrengst van 9 kwh per dag dat is iets minder als de helft van mijn verbruik.
Alleen in de winterperiode zonder airco moet ik de teller in de gaten houden zodat er wel verbruik is af te lezen.
normaal gebruik 3 a 4 k per maand in jan en febr 500 thb brrrr geen airco.

Off grid is m.i. geen optie gezien de kosten ven levensduur van de accu"s

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2884
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: een goed bouwbedrijf Cha am

#28 Bericht door wpdl » donderdag 15 april 2021, 06:05

Volgens mij is dat 'offgrid' of bijna dan van A tot Z een goed gevoel verhaal met hoge kosten zo niet hoger dan normaal.
Heb dat ooit eens in Nederland met zonne-energie laten berekenen had een flink plat dak en werkte zijdelings in die sector.
Alles was dus goedkoper en makkelijk te maken,
Voor de zaak in zwarte cijfers omsloeg was ik 7 A 8 jaar bezig en na 10 jaar moest er een renovatie komen vanwege slijtage of eerder.
Maar niet dan.

Thailand ken diverse mensen die een waterput hebben kosten stevig tot zeer stevig en regelmatig 'droog' of
'Vervuilt' water.
Ruimte zat laat een 'vijver' graven waar een gigaplons in kan en zet er een zuiverings- filter achter.
Veel tappunten zijn dan afgedekt.
Warm water zijn ook eenvoudige systemen voor te maken.[dak]
Koud water idem. [onder het maaiveld]
Buiten verlichting prive solar [ en je serre/terras] zie je hier veel makkelijk en wat inbraak betreft een veilig gevoel.

'De boerderij' voor zo gek als je het zelf wil maken mag je zelf invullen.
Je 'optrekje' was groot genoeg dacht ik.
Lekker gevoel, leuke hobby en heel misschien ietsje goedkoper maar vrees nogmaals van niet.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: een goed bouwbedrijf Cha am

#29 Bericht door jumbo » donderdag 15 april 2021, 07:10

Sjeng
Als je effe googelt dan zie je voldoende berichten over PEA en terugkoop contracten en zo niet dan wordt de keuze eenvoudiger..

WPDL
Degene die de bron slaat zal het water testen en vandaar zien we verder...
We zitten tegen de kust aan, schoner water en weinig droogte te verwachten daar..

Warm water kies ik voor een boiler eventueel op solar... 2-3 panelen is voldoende
Buitenverlichting gaat idd op solar, om huis en op omheining
Veiligheid is een gevoel, we wonen niet alleen in de bush bush en een beetje hond houd ongevraagde gasten op een afstand

Ik bekijk de solar na een half jaartje verbruik, garanties en levensduur gaan allemaal mee in de berekening
Als het geen voordelen biedt zal ik het zeker niet doen... al de betreffende goederen zullen op den duur goedkoper worden
Kan me niet voorstellen dat er mensen zijn die wel solar nemen en duurder af zijn.

Maar het gaat mij ook om het systeem...per definitie wil ik off the grid, water en electriciteit...

Verder lijkt het dat ik wat minder voorzchtig in het leven sta als jij :P
Ik bekijk altijd alles van alle kanten en ben eigenwijs en nieuwsgierig genoeg om zelf de ervaring op te doen en mijn hoofd te stoten
Ik luister naar en lees ieder zijn ervaring en neem dat allemaal mee...een beetje brede basis zoeken voor een gedachte....

Ik ben geen landbouwer, maar mijn vader en 1 vd broers weer wel dus ik ben ermee opgegroeid en dus redelijk mee bekend...
al is het wel wat jaren terug....
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2884
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: een goed bouwbedrijf Cha am

#30 Bericht door wpdl » donderdag 15 april 2021, 07:47

Jij begint op een nieuwe locatie jumbo, maar vooral kale locatie.
Zou ik ook heel veel gedachtes proberen uit te werken zeker als je ook nog eens minder of helemaal geen verplichtingen meer heb richting inkomen.
Heb vroeger wel een containerbouw hier aangekaart stapelen zoals je wilt zijn prachtige 'optrekjes' van te maken.
Maar er hebben hier wel meer onderwerpen gestaan over alternatieven huizenbouw of nutsvoorzieningen.
Of ecologisch bouw veel over te vinden op het internet en vaak geweldig interessant voor knip en geest.
De dagelijkse nutsvoorzieningen, als je kaal begint kan je veel reduceren zonder nutsvoorzieningen is een Utopia nog steeds is het wachten op de accu's van die autobouwer de heer Musk.
Alle 'kleine beetjes' helpen zijn natuurlijk te verwerken in iets nieuws in de door mij en andere genoemde voorbeelden, maar och meneer Google weet veel meer, vaak eenvoudige oplossingen in moderne verpakking.
Zou er best nog vol voor gaan op een nieuwe kale locatie met vooral familie die dat ook ziet zitten en uiteraard een stevige knip.
Veel Thailanders zien het nog al gauw als 'O zoals mijn Oma dat doet, maar dan met een nieuw verfje'
Offgrid betaald je de jaarlijkse afschrijving die nuts bedrijven rekenen vaak ineens dus je moet ook nog even die tijd incalculeren wil je................

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”