Dakpannen en isolatie.

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Dakpannen en isolatie.

#1 Bericht door wpdl » dinsdag 21 juli 2020, 10:53

Zat nog niet zo lang geleden met een MedelanderNederlander te praten over isolatie beide hebben het plafond geïsoleerd met dat spul [rollen steenwol met alu] waar een ander lid al eens een onderwerp over had.
Scheelt wat graden in de temperatuur bij mij een graad of vijf tussen binnen en buiten.
Was pas iets op het internet over witte verf en het effect daarvan.
Ben ik niet van plan om die dingen wit te gaan verven maar na 18 jaar zijn ze wel goed dof en vermoedelijk poreus.
Een spuitverfbeurt zou geen kwaad kunnen lijk mij om druiplekkage te voorkomen en ja misschien wat meer reflecterende zonnestralen zodat................
Zijn er leden die daar ervaring mee hebben of dat werkt in rood en glans zodat de temperatuur weer een graadje of wat lager is en je 'hut' er weer het deftigst uitziet van de hele beurt. :angel:

Gebruikersavatar
De Beweerder
Expat
Expat
Berichten: 1737
Lid geworden op: dinsdag 25 oktober 2005, 22:57
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Dakpannen en isolatie.

#2 Bericht door De Beweerder » dinsdag 21 juli 2020, 11:21

'Ultrawitte verf kan gebruik van airco vervangen'
https://www.nu.nl/klimaat/6064283/ultra ... angen.html

Het wordt wel snel vies in dit roetlucht land.
A millionaire in free time, can not save time only use ;)

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Dakpannen en isolatie.

#3 Bericht door wpdl » dinsdag 21 juli 2020, 11:40

Ja en ik ken iemand onder het zelfde dak die mij oplaat sluiten in een ander pand Beweerder als ik dat dak wit verft.
Wat zou het effect zijn bij de meer normale dakpannen kleuren in Thailand.
Maar bedankt voor je link. :clap:

Gebruikersavatar
sunbird
Expat
Expat
Berichten: 582
Lid geworden op: dinsdag 10 augustus 2010, 06:07
Locatie: Mahasarakham

Re: Dakpannen en isolatie.

#4 Bericht door sunbird » dinsdag 21 juli 2020, 13:49

,,Ultrawitte verf kan gebruik van airco vervangen',,
Leuk idee, [|( maar het lijkt me niet, als de omgevingstemperatuur 35 c is dan is het binnen bijna net zo warm, een ander idee is , de air ventilator, zo raak je ook veel van de warmte kwijt

godzilla
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 906
Lid geworden op: vrijdag 12 oktober 2018, 14:50

Re: Dakpannen en isolatie.

#5 Bericht door godzilla » dinsdag 21 juli 2020, 14:19

Je onderdak ventileren als het nog niet gebeurd is.
Dan pas isoleren.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Dakpannen en isolatie.

#6 Bericht door wpdl » donderdag 23 juli 2020, 14:47

Ik had het over het effect van de pannen een kleurtje geven Godzilla.

Heb dit gevonden weliswaar in het Nederlandstalig gebied maar dat geld hier natuurlijk ook.

Tegenwoordig is er steeds meer aandacht voor het verminderen van energieverbruik. En dat is niet vreemd. Het is niet alleen goed voor het milieu, maar ook goed voor uw portemonnee en in dit geval ook nog eens voor de levensduur van uw dak! Op gebied van reflecterende dak coating zijn er globaal drie typen te onderscheiden:

Witte dak coating– tot 67% zonlichtreflectie – reflectie middels kleur
Witte dak coating met keramisch filter – tot 86% zonlichtreflectie – reflectie middels kleur én keramisch filter voor temperatuurregulering
Gekleurde dak coating– tot 50% zonlichtreflectie – coating met een filter voor verminderde temperatuurschommelingen


De eerste twee kan ik wel op mijn buik schrijven en dat wil ik zelf ook niet een wit dak zit niet in Griekenland.
De derde optie geeft een redelijk rendement lijkt mij.
Nu nog eens een kerel met een spuitinstallatie vinden of een stevige kwast en het dak weer netjes rood maken .
Kostenplaatje vooraf graag zodat ik kan zien of er nog enig rendement in zit of dat de buurt alleen maar zegt wat heeft u een mooi dak meneer.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Dakpannen en isolatie.

#7 Bericht door jumbo » vrijdag 24 juli 2020, 04:29

wpdl schreef: donderdag 23 juli 2020, 14:47 Ik had het over het effect van de pannen een kleurtje geven Godzilla.

Heb dit gevonden weliswaar in het Nederlandstalig gebied maar dat geld hier natuurlijk ook.

Tegenwoordig is er steeds meer aandacht voor het verminderen van energieverbruik. En dat is niet vreemd. Het is niet alleen goed voor het milieu, maar ook goed voor uw portemonnee en in dit geval ook nog eens voor de levensduur van uw dak! Op gebied van reflecterende dak coating zijn er globaal drie typen te onderscheiden:

Witte dak coating– tot 67% zonlichtreflectie – reflectie middels kleur
Witte dak coating met keramisch filter – tot 86% zonlichtreflectie – reflectie middels kleur én keramisch filter voor temperatuurregulering
Gekleurde dak coating– tot 50% zonlichtreflectie – coating met een filter voor verminderde temperatuurschommelingen


De eerste twee kan ik wel op mijn buik schrijven en dat wil ik zelf ook niet een wit dak zit niet in Griekenland.
De derde optie geeft een redelijk rendement lijkt mij.
Nu nog eens een kerel met een spuitinstallatie vinden of een stevige kwast en het dak weer netjes rood maken .
Kostenplaatje vooraf graag zodat ik kan zien of er nog enig rendement in zit of dat de buurt alleen maar zegt wat heeft u een mooi dak meneer.
Refererend aan Godzilla, zonder ventitlatie tussen dak en plafond zijn je te nemen maatregelen merkbaar minder effectief
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”