Corona de overheid helpt

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Corona de overheid helpt

#31 Bericht door wpdl » vrijdag 24 april 2020, 14:59

Voor zover ik weet staat de rekening op adres godzilla en niet op naam.
Hier in Korat rekent de meteropnemer ter plekke uit wat je moet betalen met de drie procent korting in April.
Bij het niet op tijd of correct betalen verwijderd men de meter zonder problemen en die komt echt pas terug als je alles betaald heb. ;)
De huiseigenaar is de eindverantwoording.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Corona de overheid helpt

#32 Bericht door jumbo » vrijdag 24 april 2020, 23:26

RuudThai schreef: donderdag 23 april 2020, 04:17
jumbo schreef: donderdag 23 april 2020, 01:16 Electriciteits rekeningen worden herzien met ingang van de volgende meting
IJkpunt wordt February en verbruik en dan met 50% korting over de extra gebruikte KWH. Uiteraard met staffels tussen de klein- en grootverbruikers
April wordt onder die regelgeving herzien
Mijn verbruik in februari was 677 kWh. In maart 1032 en in april 1540. Dat zou dus betekenen dat ik over maart 355 en over april 863 kWh terugkrijg min 50 %. Dat is 1218 : 2= 609 kWh. Nou, dan hoef ik in mei nauwelijks nog iets te betalen, 5555👍!

Ik lees overigens elders dat de komende maanden alles boven het verbruik van februari wordt kwijtgescholden. Dan wordt het nog leuker!
Klopt maar dat is afhankelijk van je verbruik, 3 categorien, en als ik het zo zie zit je niet in die groep :lol:
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Corona de overheid helpt

#33 Bericht door jumbo » vrijdag 24 april 2020, 23:30

Gardensafari schreef: donderdag 23 april 2020, 18:24
jomel17 schreef: donderdag 23 april 2020, 15:15 Volgens mij zorgt Thailand met dit soort regelingen beter voor de burgers dan NL
Werkgevers kunnen in Nl. 90% van het uitbetaalde loon vergoed krijgen. Ondernemers krijgen € 4.000.
Daarnaast zijn er nog vele andere regelingen, zoals uitstel belastingafdrachten enz.
Dan is de Thaise tegemoetkoming toch duidelijk veel minder...

daar zijn de premies ook naar, niet vergeten.. Sociale premies zijn ongeacht je inkomen niet hoger dan 750 voor de werknemer
het verzorgings principe is hier onbekend en in nederland (ziekenfonds als voorbeeld) al verlaten

uitstel belasting afdrachting is hier ook een ondersteuning, maar ik kan uitstel niet echt een oplossing noemen
meer een cash flow kwestie
overigens heeft dat niets met burgers te maken waaraan Jomel refereert
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Corona de overheid helpt

#34 Bericht door jumbo » vrijdag 24 april 2020, 23:35

driver schreef: vrijdag 24 april 2020, 06:27
Zzpers die vorig jaar onder andere de 1225 uren gemaakt hebben al enige tijd ingeschreven staan als zelfstandige en nu geen of weinig werk hebben krijgen ook drie maanden een uitkering via de Gemeente. Maximale bedrag is 1500,00 netto. Eea mede afhankelijk van bijvoorbeeld nog wat inkomsten in Maart, April of Mei.
In Thailand gebeurt dit niet denk ik dat de kleine bedrijven ook zoiets krijgen en ook al gaat er nog veel niet goed in Nederland er wordt in ieder geval wel wat gedaan voor bepaalde doelgroepen. Al zijn er ook diverse doelgroepen die ook hiervoor in aanmerking zouden moeten komen maar niks krijgen. Goed wordt het nooit maar voor veel bedrijven en zzpers is er tenminste iets.
In Thailand zal dat mijns inziens allemaal een stuk minder zijn qua financiële ondersteuning.
Uitstel van belastingafdrachten, huren en hypotheken en leningen zijn een vorm van ondesteuning voor burger en ook ondernemer
Ondernemen en huishouden zijn hier vaak een mix

Eenmalige betalingen aan laagverdieners, vaak de zzp-er in TH., zijn ook een deel van de ondersteuning, maar hiet ook een deel vd discussie
door het grote grijze deel vd economie. Dat zijn de doelgroepen waar je aan refereert in Nederland

Kosten en inkomsten zijn ook anders hier Driver dus een stuk minder kan en mag

Er zijn niet veel verschillen!!!
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Corona de overheid helpt

#35 Bericht door driver » zaterdag 25 april 2020, 08:01

jumbo schreef: vrijdag 24 april 2020, 23:35
driver schreef: vrijdag 24 april 2020, 06:27
Zzpers die vorig jaar onder andere de 1225 uren gemaakt hebben al enige tijd ingeschreven staan als zelfstandige en nu geen of weinig werk hebben krijgen ook drie maanden een uitkering via de Gemeente. Maximale bedrag is 1500,00 netto. Eea mede afhankelijk van bijvoorbeeld nog wat inkomsten in Maart, April of Mei.
In Thailand gebeurt dit niet denk ik dat de kleine bedrijven ook zoiets krijgen en ook al gaat er nog veel niet goed in Nederland er wordt in ieder geval wel wat gedaan voor bepaalde doelgroepen. Al zijn er ook diverse doelgroepen die ook hiervoor in aanmerking zouden moeten komen maar niks krijgen. Goed wordt het nooit maar voor veel bedrijven en zzpers is er tenminste iets.
In Thailand zal dat mijns inziens allemaal een stuk minder zijn qua financiële ondersteuning.
Uitstel van belastingafdrachten, huren en hypotheken en leningen zijn een vorm van ondesteuning voor burger en ook ondernemer
Ondernemen en huishouden zijn hier vaak een mix

Eenmalige betalingen aan laagverdieners, vaak de zzp-er in TH., zijn ook een deel van de ondersteuning, maar hiet ook een deel vd discussie
door het grote grijze deel vd economie. Dat zijn de doelgroepen waar je aan refereert in Nederland

Kosten en inkomsten zijn ook anders hier Driver dus een stuk minder kan en mag

Er zijn niet veel verschillen!!!
Dus omgerekend naar Nederlandse en Thaise begrippen en levens standaard zijn de financiële ondersteunings middelen ongeveer gelijk dan begrijp ik of denk ik nu fout.
Wat krijgt een zzper in Thailand nu dan eenmalig per maand als maximaal bedrag en voor hoelang?.
1500,00. euro max in Nederland is vlgs mij betekent als bijstand nivo in Nederland? En dat 3 maanden nu.
Hoe doen ze dat in Thailand dan qua berekenen oid.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Corona de overheid helpt

#36 Bericht door jumbo » zaterdag 25 april 2020, 10:51

driver schreef: zaterdag 25 april 2020, 08:01Dus omgerekend naar Nederlandse en Thaise begrippen en levens standaard zijn de financiële ondersteunings middelen ongeveer gelijk dan begrijp ik of denk ik nu fout.
Wat krijgt een zzper in Thailand nu dan eenmalig per maand als maximaal bedrag en voor hoelang?.
1500,00. euro max in Nederland is vlgs mij betekent als bijstand nivo in Nederland? En dat 3 maanden nu.
Hoe doen ze dat in Thailand dan qua berekenen oid.
niet gelijk nee omdat de kosten hier lager zijn voor Thai, want volgens farang overlevering is hier alles net zo duur in NL (niet voor mij overigens)
5,000 thb voor 3 maanden voor bijvoorbeeld motortaxis, geregistreerde beroepen die tegen een minima werken, kermisklanten, salons, foodstalls
Ik denk dat je dat wel bijstand nivo kan noemen hier, die ligt voor werknemers op 5,55580 THB per maand
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Corona de overheid helpt

#37 Bericht door driver » zaterdag 25 april 2020, 11:05

jumbo schreef: zaterdag 25 april 2020, 10:51
driver schreef: zaterdag 25 april 2020, 08:01Dus omgerekend naar Nederlandse en Thaise begrippen en levens standaard zijn de financiële ondersteunings middelen ongeveer gelijk dan begrijp ik of denk ik nu fout.
Wat krijgt een zzper in Thailand nu dan eenmalig per maand als maximaal bedrag en voor hoelang?.
1500,00. euro max in Nederland is vlgs mij betekent als bijstand nivo in Nederland? En dat 3 maanden nu.
Hoe doen ze dat in Thailand dan qua berekenen oid.
niet gelijk nee omdat de kosten hier lager zijn voor Thai, want volgens farang overlevering is hier alles net zo duur in NL (niet voor mij overigens)
5,000 thb voor 3 maanden voor bijvoorbeeld motortaxis, geregistreerde beroepen die tegen een minima werken, kermisklanten, salons, foodstalls
Ik denk dat je dat wel bijstand nivo kan noemen hier, die ligt voor werknemers op 5,55580 THB per maand
Oké, duidelijk :thumbsup:

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Corona de overheid helpt

#38 Bericht door wanadee » zondag 26 april 2020, 02:46

De elektrarekening voor deze maand is 3300 baht maar we hoeven maar 2200 te betalen. Rond de 4000 baht is voor ons normaal in deze tijd van het jaar, februari is nog vrij koel geweest dan gebruikten we de aircos nog niet. Pas in maart zijn we die gaan gebruiken dus schiet de elektrarekening omhoog, daarvoor zaten we rond de 1800 baht.
Dus ook nederlanders worden geholpen door Prayut :thumbsup:

godzilla
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 906
Lid geworden op: vrijdag 12 oktober 2018, 14:50

Re: Corona de overheid helpt

#39 Bericht door godzilla » zondag 26 april 2020, 07:23

Ik heb begin deze maand nog de volle pot betaald, 3390bath
Geen korting.
Dat was veronderstel ik voor de maand maart, februari was het slechts 2200 bath
Volgens mijn vrouw zou de korting volgende maand berekend worden, ik ben benieuwd...
En de rekening komt gelukkig niet op mijn naam....

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Corona de overheid helpt

#40 Bericht door wanadee » zondag 26 april 2020, 07:31

godzilla schreef: zondag 26 april 2020, 07:23 Ik heb begin deze maand nog de volle pot betaald, 3390bath
Geen korting.
Dat was veronderstel ik voor de maand maart, februari was het slechts 2200 bath
Volgens mijn vrouw zou de korting volgende maand berekend worden, ik ben benieuwd...
En de rekening komt gelukkig niet op mijn naam....
Wij betalen altijd de 25e. Hebneerlijk gesegd geen idee welke periode dat is, regeld de baas allemaal :crazy:

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Corona de overheid helpt

#41 Bericht door jumbo » zondag 26 april 2020, 10:56

Bangkok en Ayutthaya zijn de rekeningen afgegeven, maar betalen hoeft niet voor de 30e als alles herberekend is naar nivo Febrauri met korting van 50% op het meerverbruik tov Februari
Zie de rekeningen ook nog niet in de apps staan
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Corona de overheid helpt

#42 Bericht door wanadee » zondag 26 april 2020, 10:59

jumbo schreef: zondag 26 april 2020, 10:56 Bangkok en Ayutthaya zijn de rekeningen afgegeven, maar betalen hoeft niet voor de 30e als alles herberekend is naar nivo Febrauri met korting van 50% op het meerverbruik tov Februari
Zie de rekeningen ook nog niet in de apps staan
Klopt, we hoeven nu pas de eerste te betalen.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Corona de overheid helpt

#43 Bericht door wanadee » dinsdag 28 april 2020, 01:42

Dit zijn volgens mij de regels, de meeste particulieren zitten in groep 2. Kon het niet kopiëren.

Maart April Mei

Tot 150 units gratis
Tot 800 units betaal je de prijs van februari
Van 800 tot 3000 units 50% korting
Meer dan 3000 units 30% korting.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Corona de overheid helpt

#44 Bericht door jumbo » dinsdag 28 april 2020, 01:44

wanadee schreef: dinsdag 28 april 2020, 01:42 Dit zijn volgens mij de regels, de meeste particulieren zitten in groep 2. Kon het niet kopiëren.

Maart April Mei

Tot 150 units gratis
Tot 800 units betaal je de prijs van februari
Van 800 tot 3000 units 50% korting
Meer dan 3000 units 30% korting.
:thumbsup: dat zijn ze
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Corona de overheid helpt

#45 Bericht door RuudThai » woensdag 29 april 2020, 07:49

Mijn echtgenote heeft tot 2 x toe die subsidie van 5000 baht aangevraagd omdat zij haar kledingwinkel moest sluiten. Ze werd beide keren afgewezen omdat ze een lening heeft bij wat ik maar de Boerenleenbank noem. En dus werd ze tot boer gebombardeerd en die vallen buiten deze subsidieregeling waarschijnlijk omdat zij gewoon kunnen doorwerken op het land dus geen last hebben van de coronabeperkingen.
Mijn vrouw boerin... ze moet er niet aan denken om in de rijstvelden te werken. Dan wordt ze veel te bruin😂!

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”