Corona de overheid helpt

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Corona de overheid helpt

#46 Bericht door erik-kuijpers » woensdag 29 april 2020, 09:06

RuudThai schreef: woensdag 29 april 2020, 07:49 Mijn echtgenote heeft tot 2 x toe die subsidie van 5000 baht aangevraagd omdat zij haar kledingwinkel moest sluiten. Ze werd beide keren afgewezen omdat ze een lening heeft bij wat ik maar de Boerenleenbank noem. En dus werd ze tot boer gebombardeerd en die vallen buiten deze subsidieregeling waarschijnlijk omdat zij gewoon kunnen doorwerken op het land dus geen last hebben van de coronabeperkingen.
Mijn vrouw boerin... ze moet er niet aan denken om in de rijstvelden te werken. Dan wordt ze veel te bruin😂!
Met dank aan Tblog, nu krijgen de boeren ineens wel steun! Bron: BKK Post.

Het kabinet heeft dinsdag financiële steun voor 10 miljoen huishoudens in de agrarische gebieden goedgekeurd. Zij krijgen de komende drie maanden, iedere maand 5.000 baht, hetzelfde bedrag dat personeel van gesloten bedrijven krijgt.

De ongeveer 8,4 miljoen boeren die opgenomen zijn in de database van de overheid komen in aanmerking voor de bijstand. Ruim 1,6 miljoen huishoudens die zich nog niet hebben geregistreerd, kunnen dat tot 15 mei op de website van het Agricultural Extension Department doen.

Het kabinet heeft tevens besloten het aantal (tijdelijk) werkelozen dat de bijstand krijgt, uit te breiden van 14 naar 16 miljoen.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Corona de overheid helpt

#47 Bericht door wanadee » donderdag 30 april 2020, 01:34

Ik lees en hoor steeds meer verhalen over mensen die onterecht de 5000 baht hulp aangevraagd hebben.
Gisteren waren ze hier in het dorp aan het controleren bij een aantal mensen of de aanvraag terecht was ingediend.
Twee man van de bank gingen bij diverse mensen langs en volgens de tamtam hebben minstens twee mensen een boete gekregen, 1 keer 40.000 baht en 1 keer 100.000 baht. Waar dat hoogte verschil vandaan komt heb ik geen idee van maar ik vind het prima dat ze profiteurs hiervan een flinke mep geven.
Mijn meisje wilde het eerst ook aanvragen, zij maakt taarten en speciaal gebak op bestelling, het gros wordt weer doorverkocht. Zij verkoopt nu ook een stuk minder maar die hele taart toestand is een uit de hand gelopen hobby en ze heeft het geld niet echt nodig vdus ook geen hulp aanvragen.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Corona de overheid helpt

#48 Bericht door wpdl » donderdag 30 april 2020, 02:47

en volgens de tamtam hebben minstens twee mensen een boete gekregen
Denk dat dit de rode draad in je verhaal moet zijn.

Trouwens
De overtreders zullen worden beschuldigd van valsspelen en krijgen een maximumstraf van drie jaar, een boete van maximaal 60.000 baht, of beide, zei Lawaron Sangsanit, woordvoerder van het ministerie van Financiën.
Bron https://bit.ly/35gwQE9

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Corona de overheid helpt

#49 Bericht door jumbo » donderdag 30 april 2020, 04:26

wpdelange schreef: donderdag 30 april 2020, 02:47
en volgens de tamtam hebben minstens twee mensen een boete gekregen
Denk dat dit de rode draad in je verhaal moet zijn.

Trouwens
De overtreders zullen worden beschuldigd van valsspelen en krijgen een maximumstraf van drie jaar, een boete van maximaal 60.000 baht, of beide, zei Lawaron Sangsanit, woordvoerder van het ministerie van Financiën.
Bron https://bit.ly/35gwQE9
Hoewel we als farang allemaal redelijk af zijn, sommigen iets meer redelijk dan anderen, blijft er toch de vraag dat indien je partner een bedrijfje had wat door de C19 crisis is geraakt en derhalve om de kosten te kunnen blijven voldoen de overheidsteun aanvraagt, of dat acceptabel is of niet. Naar mijn mening zou dat wel moeten kunnen. Uiteraard zouden de dames die slechts ons verzorgen daar niet onder moeten vallen....
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

godzilla
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 906
Lid geworden op: vrijdag 12 oktober 2018, 14:50

Re: Corona de overheid helpt

#50 Bericht door godzilla » vrijdag 15 mei 2020, 14:38

Ik heb nu ondertussen door hoe de banken (scb) in mijn geval te werk gaan.
Ze geven je enkele maanden respijt, , je moet enkel de interest betalen.
Maar...
Ze tellen het bedrag dat je nog moet aflossen (principally), en door deze omstandigheden een uitzondering krijgt, gewoon bovenop je af te lossen bedrag.
Geen verlenging van de lening dus.
En ik denk ,(ik ben geen bankier) winnen ze er interesten bij eens die maatregel voorbij is.
Sommige banken geven je de keuze, een jaar enkel de interest, of drie maanden niks betalen.
Hangt af van de bank, en je voorgeschiedenis denk ik?
Sommigen zullen voor het ene of het andere kiezen, niks betalen is verleidelijk, ook al is het voor drie of zes maanden, maar wat zijn de gevolgen?
Thaise banken tellen hun interesten die ze uitrekenen per dag, niet per maand, of per jaar.
Een jaarlijks kostenpercentage kennen ze er niet.
Dat maakt alles heel moeilijk vergelijkbaar.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Corona de overheid helpt

#51 Bericht door jumbo » vrijdag 15 mei 2020, 23:15

Dit fenomeen had ik al eerder verklaard, de hulp is van de wal in de sloot, het verlicht de lasten momenteel...maar je betaalt uiteindelijk meer en de bank verdient er dus meer aan

De regeling hang af van de eigenaar/aandelhouders van de bank. De Government Savings Bank geeft dus drie maanden uitstel... de anderen zijn meer privately owned dus de bottomline is belangrijker derhalve werken ze in een vorm van bovenstaand model

Citybank and Tisco doen helemaal niets als je niet zelf contact opneemt en de om een regeling vraagt heb ik begrepen uit diverse berichten...
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

godzilla
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 906
Lid geworden op: vrijdag 12 oktober 2018, 14:50

Re: Corona de overheid helpt

#52 Bericht door godzilla » donderdag 09 juli 2020, 14:45

godzilla schreef: vrijdag 15 mei 2020, 14:38 Ik heb nu ondertussen door hoe de banken (scb) in mijn geval te werk gaan.
Ze geven je enkele maanden respijt, , je moet enkel de interest betalen.
Maar...
Ze tellen het bedrag dat je nog moet aflossen (principally), en door deze omstandigheden een uitzondering krijgt, gewoon bovenop je af te lossen bedrag.
Geen verlenging van de lening dus
.
En ik denk ,(ik ben geen bankier) winnen ze er interesten bij eens die maatregel voorbij is.
Sommige banken geven je de keuze, een jaar enkel de interest, of drie maanden niks betalen.
Hangt af van de bank, en je voorgeschiedenis denk ik?
Sommigen zullen voor het ene of het andere kiezen, niks betalen is verleidelijk, ook al is het voor drie of zes maanden, maar wat zijn de gevolgen?
Thaise banken tellen hun interesten die ze uitrekenen per dag, niet per maand, of per jaar.
Een jaarlijks kostenpercentage kennen ze er niet.
Dat maakt alles heel moeilijk vergelijkbaar.
Ik moet hier even iets rechtzetten.
SCB bank had wel degelijk het kapitaa(principal)l verhoogt de eerste maand, maar enkel omdat ik het volledige bedrag gestort had, en zij hebben het opgeteld bij de af te lossen som.
Nu blijft het principal gelijk, enkel de interesten te betalen.

Bij deze [|)

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Corona de overheid helpt

#53 Bericht door RuudThai » maandag 20 juli 2020, 02:13

Net weer de maandnota van de PEA gekregen en helaas, geen korting meer dus nu de volle mep betalen: 7115 baht😢.
Tja, het was weer een hete maand met veel aircogebruik en natuurlijk, de aarde warmt gewoon verder op ondanks wat klimaatontkenningsgekkies beweren. Die worden nu met hun neus op de feiten gedrukt. Het wordt steeds warmer en droger dan vroeger maar ook stormen en wolkbreuken steeds heviger.
De mens is in toenemende mate schuldig daaraan en als dat niet afgeremd wordt met adequate maatregelen zullen we moeten leven met o. a. dus hogere energierekeningen..... 😕

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Corona de overheid helpt

#54 Bericht door jumbo » dinsdag 21 juli 2020, 00:59

RuudThai schreef: maandag 20 juli 2020, 02:13 Net weer de maandnota van de PEA gekregen en helaas, geen korting meer dus nu de volle mep betalen: 7115 baht😢.
Tja, het was weer een hete maand met veel aircogebruik en natuurlijk, de aarde warmt gewoon verder op ondanks wat klimaatontkenningsgekkies beweren. Die worden nu met hun neus op de feiten gedrukt. Het wordt steeds warmer en droger dan vroeger maar ook stormen en wolkbreuken steeds heviger.
De mens is in toenemende mate schuldig daaraan en als dat niet afgeremd wordt met adequate maatregelen zullen we moeten leven met o. a. dus hogere energierekeningen..... 😕
Da's een forse rekening, krijg ik met 4 huizen niet voor elkaar...
Of ben ik een echte Scrooge...
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
sunbird
Expat
Expat
Berichten: 582
Lid geworden op: dinsdag 10 augustus 2010, 06:07
Locatie: Mahasarakham

Re: Corona de overheid helpt

#55 Bericht door sunbird » dinsdag 21 juli 2020, 01:41

RuudThai schreef: maandag 20 juli 2020, 02:13 Net weer de maandnota van de PEA gekregen en helaas, geen korting meer dus nu de volle mep betalen: 7115 baht😢.
Tja, het was weer een hete maand met veel aircogebruik en natuurlijk, de aarde warmt gewoon verder op ondanks wat klimaatontkenningsgekkies beweren. Die worden nu met hun neus op de feiten gedrukt. Het wordt steeds warmer en droger dan vroeger maar ook stormen en wolkbreuken steeds heviger.
De mens is in toenemende mate schuldig daaraan en als dat niet afgeremd wordt met adequate maatregelen zullen we moeten leven met o. a. dus hogere energierekeningen..... 😕
Oeps dat is wel heel hoog , ik heb nooit meer betaald dan 2700 bt
Laatste maand was zelfs maar 380 😯
2 AC en 2 koelkasten en +++ de AC in slaapkamer en living staan op 25 C voor ons koud genoeg
Ook water rekening nog steeds erg laag laatste maanden niet meer dan 38 bt, en het was tot gisteren elke dag water sproeien in de tuin

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Corona de overheid helpt

#56 Bericht door wpdl » dinsdag 21 juli 2020, 01:52

Vermoed dat RuudThai met AC bedoelt dat het HELE HUIS 22/23 graden is 24/7.
Kom eigenlijk ook nooit verder als rond 3000 Baht en dat is dan maximaal drie maanden per jaar inclusief pomphuis zwembad.
860 eenheden maximaal 440 eenheden minimaal klinkt wat vriendelijker. :)

Gebruikersavatar
De Beweerder
Expat
Expat
Berichten: 1737
Lid geworden op: dinsdag 25 oktober 2005, 22:57
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Corona de overheid helpt

#57 Bericht door De Beweerder » dinsdag 21 juli 2020, 04:12

RuudThai schreef: maandag 20 juli 2020, 02:13 Net weer de maandnota van de PEA gekregen en helaas, geen korting meer dus nu de volle mep betalen: 7115 baht😢.
Tja, het was weer een hete maand met veel aircogebruik en natuurlijk, de aarde warmt gewoon verder op ondanks wat klimaatontkenningsgekkies beweren. Die worden nu met hun neus op de feiten gedrukt. Het wordt steeds warmer en droger dan vroeger maar ook stormen en wolkbreuken steeds heviger.
De mens is in toenemende mate schuldig daaraan en als dat niet afgeremd wordt met adequate maatregelen zullen we moeten leven met o. a. dus hogere energierekeningen..... 😕
Je zou zelf een begin kunnen maken aan dat afremmen lijkt mij :idea:
A millionaire in free time, can not save time only use ;)

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1432
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: Corona de overheid helpt

#58 Bericht door Joep » dinsdag 21 juli 2020, 04:30

Bij ons is rekening rondt de Thb 2000 als het warm is.
dan zijn er 2 airco's aan 's nachts en overdag geen.
In de koude periode rond de Thb 800

"Vroeger" hadden we een vijver met een pomp (300 W) die dag en nacht draaide.
De vijver is weg en dat scheelt ook al een kleine 400Thb per maand.

Gebruikersavatar
sunbird
Expat
Expat
Berichten: 582
Lid geworden op: dinsdag 10 augustus 2010, 06:07
Locatie: Mahasarakham

Re: Corona de overheid helpt

#59 Bericht door sunbird » dinsdag 21 juli 2020, 06:27

Nog een goede besparing , als je water hebt van het gouvernement, bij ons voldoende power, kun je je eigen pomp mer de reserve tank uitzetten, dat scheelt een grote slok op een borrel 😉😀

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Corona de overheid helpt

#60 Bericht door erik-kuijpers » dinsdag 21 juli 2020, 06:39

In Nongkhai is altijd stadswater (met een beetje chloor maar geen drinkwater) alleen is de druk te laag om de elektrische waterverwarming aan te laten slaan. Dus de tank en daarna een pomp die het water het huis in brengt. Dat kost nauwelijks. Onze stroomnota (als ik in TH ben) is tussen 1.000 en 1.500 met pieken naar 2.000 als die ene airco (in mijn zoons slaapkamer) aan moet. Als het bloedheet is gaat mijn vrouw daar slapen; ik kan er beter tegen dan zij......

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”